newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ליאוניד אידלמן ביקר בבית החולים את שובת הרעב הפלסטיני ח'דר עדנאן

חשיפת שיחה מקומית: יו"ר ההסתדרות הרפואית ביקר את העציר המנהלי, ששובת רעב כבר 46 ימים ונמצא בסכנת מוות מיידית. הביקור מתקיים על רקע יוזמת הממשלה להעביר חוק הזנה בכפייה, וקריאתו של אידלמן לרופאים לסרב להליך

מאת:

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, ביקר ביום שישי אצל שובת הרעב הפלסטיני ח'דר עדנאן, אשר מאושפז בבית החולים אסף הרופא. זהו היום ה-46 לשביתת הרעב של עדנאן, שמוחה באמצעות השביתה על מעצרו המנהלי, והוא נמצא בסכנת מוות מיידית.

בעקבות הביקור הביע ד"ר אידלמן דאגה ממצבו הרפואי של עדנאן ומסר כי "לצערנו הוא לא נותן לבדוק אותו, ומעצם אורך השביתה וכמו שהוא נראה, יש סכנה". אידלמן, ששבת בעצמו רעב במשך 11 ימים בזמן מאבק הרופאים בשנת 2011, שוחח עם עדנאן והתרשם שעדנאן מאוד מודע לסכנות הניצבות בפניו, למד את הנושא לעומק ומכיר את ההיסטוריה של שביתות רעב ואת מחיריהן.

הביקור התקיים בסוף שבוע שהתחיל בהחלטת הממשלה לקדם את יוזמת החקיקה להזנה בכפייה של שובתי רעב. אידלמן חזר והצהיר על התנגדותה הנחרצת של ההסתדרות הרפואית להליך. הזנה בכפייה גוררת סכנת מוות לשובת הרעב, ונחשבת לצורת עינויים על פי ארגון הבריאות העולמי. אידלמן אף חזר וקרא לרופאים לסרב לבצע הזנה בכפייה אם החוק יעבור.

אזיקים במיטה

זוהי הפעם השנייה שח'דר עדנאן שובת רעב נגד מעצרו המנהלי. הפעם הראשונה הייתה ב-2012, ועדנאן דרש – אז כמו היום – שישחררו אותו ממעצר או שיעמידו אותו למשפט. זאת בעוד שבמעצר מנהלי אדם מוחזק ללא הגבלת זמן מבלי שיועלו נגדו חשדות או יוגש כתב אישום. עדנאן שבת אז 66 יום, והפסיק לאחר שהמדינה התחייבה לשחרר אותו.

בקיץ 2014 נעצר עדנאן שוב, במהלך מבצע "שובו אחים", והושם שוב במעצר מנהלי. קצת לאחר שמעצרו המנהלי הוארך שוב, ב-6 במאי השנה, הודיע עדנאן שהוא פותח בשביתת רעב נוספת. גם הפעם הוא עושה שימוש בכלי הלא אלים היחיד שעומד לרשותו של אסיר – שביתת רעב שעלולה לפגוע רק בגופו שלו. בצבא אומרים כי נגד עדנאן הצטבר מידע מודיעי שמקשר בינו לבין הג'יהאד האסלאמי. עם זאת, כאמור, המידע הזה לא הוביל להגשת כתב אישום, ועל כן עדנאן הוא בחזקת חף מפשע.

במהלך שהותו בבית החולים מוחזק עדנאן כשהוא כבול למיטתו, וזאת למרות שמוצבת עליו שמירה קבועה מטעם שב"ס, ובניגוד לתקנון האתיקה, שאוסר על כבילת מטופלים למיטותיהם כשלא נשקפת מהם סכנה. בזמן ביקורו של יו"ר ההסתדרות הרפואית הוסרו האזיקים לבקשתו של ד"ר ליאוניד אידלמן.

> החוק שיאפשר הזנה בכפייה של שובתי רעב הוא מתן הכשר לעינויים

ח'דר עדנאן עם שחרורו ב-2012, אחרי שביתת הרעב הראשונה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ח'דר עדנאן עם שחרורו ב-2012, אחרי שביתת הרעב הראשונה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לשאלתנו בנושא העבירה לכאורה על תקנון האתיקה השיבו בהסתדרות הרפואית כי "ד"ר תמי קרני, יו"ר הלשכה לאתיקה של ההסתדרות הרפואית, שגם ביקרה את העציר פעמיים, מציינת שבמקרה דנן אין עבירה אתית מכיוון שהוא אינו מטופל על ידי רופאים – מסרב לקבל טיפול רפואי, והתנאים בהם הוא מוחזק לא מהווים עבירה על כללי האתיקה הרפואית. עוד חשוב לציין כי בכל פעם שניגש רופא בניסיון לטפל בו יש נכונות לשחרר אותו מהאזיקים".

בבית החולים אסף הרופא התנערו מאחריות לאזיקתו למיטה ואמרו שמדובר בהחלטה של שב"ס. בשב"ס אומרים שמדובר ב"עצור ביטחוני שהשמירה עליו וביקורים אצלו נעשים על פי הכללים, בהתאם לנסיבות ולהערכות מצב מתאימות".

הרחוב הפלסטיני לא מתרגש

על פי בקשתו של עדנאן ביקר אותו ביום חמישי האחרון גם רופא עצמאי מטעם "רופאים לזכויות אדם" (רל"א), אולם עדנאן ששוחח איתו סרב לבדיקה רפואית. על פי המידע שנמסר מרל"א, עדנאן שובת שביתת רעב מלאה, המכונה "שביתה אירית". הוא מסרב לכל טיפול או בדיקה רפואית, אינו מוכן לקבל מלחים או תוספים ושותה רק מים. יש לציין גם כי בריאותו של עדנאן נפגעה כתוצאה משביתת הרעב הקודמת שלו ב-2012.

על פי הגדרות ההסתדרות הרפואית העולמית לאחר היום ה-42 לשביתת רעב השובת מצוי במצב של חולשה ותשישות מתקדמת, קהות חושים, אדישות לסביבה, והוא נמצא בסכנה שתפקודי הגוף יפסקו בזה אחר זה (נשימה, פעילות מטבולית). החל מהיום ה-45 לשביתת רעב, השובת נמצא במצב של סכנת מוות מיידית שעלול להיגרם כתוצאה מדום לב או הפרעת קצב חמורה. כאמור, לפי הערכות רופאים עדנאן נמצא בסכנה חריפה במיוחד בשל הנזק שנגרם לגופו בשביתה הראשונה.

אתמול (שבת) נפוצו בקרב פלסטינים ברשתות החברתיות שמועות שעדנאן מת מוות קליני, ואלה דעכו רק לאחר שאשתו רנדה פרסמה הכחשה. עם זאת, "מועדון האסיר" הפלסטיני מבהיר שמצבו של עדנאן קשה ביותר. בניגוד לשביתת הרעב הקודמת שלו, אז שימש כסמל לאומי וכגורם להפגנות, הפעם שביתת הרעב של עדנאן אינו זוכה לתמיכה רחבה ברחוב הפלסטיני.

> שש פעמים הזינו אותי בכפייה כדי לשבור את שביתת הרעב שלי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf