newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מחאה נגד בי"ח ברזילי: בטלו את הבידוק המפלה בין ערבים ויהודים

לאחר חשיפת "שיחה מקומית": ארגוני זכויות אדם ואלפי פעילים פנו להנהלת ברזילי ולמשרד הבריאות במחאה על נוהל הבידוק המפלה בין נוסעים יהודים וערבים בכניסה לביה"ח. "התנהלות שאין לה מקום בהיותה גזענית, משפילה ומבזה"

מאת:

יותר מ-2,500 פעילי ופעילות ארגון "זזים" פנו בימים האחרונים במכתבים להנהלת בית החולים ברזילי באשקלון ולחברת ההסעות "דן בדרום" בדרישה "לבטל את האפליה הגזענית בשערי בית החולים בין נוסעים ערבים ויהודים בקו 18". בימים הקרובים מתכננות קבוצות שונות של פעילים להגיע לכניסה ל"ברזילי" כדי למחות נגד נוהל האבטחה שמונע מפלסטינים שנוסעים בתחבורה ציבורית להיכנס למתחם בית החולים, כפי שנחשף לראשונה ב"שיחה מקומית".

קו 18 באשקלון נוסע מהמרינה ועד תחנת הרכבת בעיר. לפני כמה חודשים החל מסלול הקו להיכנס גם לתוך שטח בית החולים ברזילי. על פי העדויות, כשהאוטובוס מגיע לשערי בית החולים עולה עליו מאבטח ומתבונן בנוסעים. אם הוא מזהה נוסעים בעלי "חזות ערבית" הוא מבקש מהם להציג לו תעודת זהות. אם הבדיקה מעלה שמדובר בערבים הם מתבקשים לרדת מהאוטובוס ולהמתין עד שיסיים את הסיבוב שלו בתוך בית החולים. ביציאה עוצר האוטובוס, מעמיס עליו את הנוסעים הפלסטינים שהותיר בחוץ וממשיך בנסיעה. הנוסעים הפלסטינים הקבועים של הקו כבר מתורגלים, ויורדים ממנו מיד כשהאוטובוס עוצר בכניסה לבית החולים והמאבטח עולה.

בבית החולים ברזילי אישרו את קיומו של הנוהל, והסבירו כי "כל התהליך נעשה תוך כיבוד הזולת", אולם טענו גם כי הוא חל רק על בעלי תעודות זהות ירוקות, כלומר – פלסטינים שאינם אזרחים ישראלים. אך מעדותה של תושבת אשקלון, יהודית, שהגיעה לידי "שיחה מקומית" עולה כי לפחות מספר פעמים היא היתה עדה למקרים בהם הורדו מהאוטובוס גם ערבים שנושאים תעודת זהות כחולה.

הנוסעים הפלסטינים הקבועים של הקו כבר מתורגלים, ויורדים ממנו מיד כשהאוטובוס עוצר בכניסה לבית החולים והמאבטח עולה. מאבטח של בי"ח ברזילי על קו 18 (צילום: יהודית)

פגיעה בזכויות החוקיות והחוקתיות

פרסום המקרה עורר זעם רב בקרב פעילים וארגונים, ובימים האחרונים הגיעו תלונות רבות לידי הנהלת בית החולים ברזילי, חברת דן בדרום ומשרד הבריאות.

רלוקה גנאה, מנכ"לית ארגון "זזים"  (גילוי נאות: זוגתי עובדת בארגון "זזים") מסרה הבוקר כי "נראה שחוק הלאום נותן לגיטימציה להפרדה ולאפליה של האזרחים הפלסטינים, עד לרמה של אפרטהייד לפי הספר, כמו באוטובוס בבית החולים ברזילי. יותר מ-2,500 פעילים מקהילת זזים, יהודים וערבים, התגייסו תוך 48 שעות לקמפיין נגד ההפרדה, והמספרים ממשיכים לעלות – בדיוק כמו שהתגייסו למחאה נגד חוק הלאום. הפעילים האלו ואלפים רבים אחרים כמותם הם התקווה וההוכחה שהציבור הרחב מתנגד להפרדה, לגזענות ולחוק הלאום. לא נפסיק להיאבק עד שהמצב ישתנה. שלחנו לחברת דן ולבית החולים ברזילי את העצומה עם אלפי החתימות, אבל טרם קיבלנו תגובה. בשבוע הבא אנחנו מתכננים פעילות המשך, עד שההפרדה תבוטל".

"כבודם של הנוסעים הערבים שהורדו בבושת פנים מהאוטובוס בכניסה למרכז וזכויותיהם לשוויון ולחופש תנועה נרמסו במיצג משפיל ומבזה לעיני שאר נוסעי האוטובוס ולעיני העוברים ושבים בכניסה למרכז, והכל, אך ורק על רקע השתייכותם של נוסעים אלה לציבור הערבי ותיוגם כסכנה ביטחונית בשל כך", כך נכתב בפניה של "המרכז לנפגעי גזענות" למנהל בית החולים, ד"ר חזי לוי, בדרישה לחדול מן הנוהל.

"הורדתם של נוסעים מהאוטובוס אך בשל השתייכותם לקבוצה גזעית, אתנית, לאומית או דתית, ומתן יחס שונה, וזאת בהיעדר מידע קונקרטי על מסוכנות או עבריינות כאמור מצד האדם המסוים, מהווה התנהלות בלתי חוקית שיש בה הפליה אסורה ופגיעה בכבוד", הזהיר עו"ד אורי נרוב מ"המרכז לנפגעי גזענות". "במקרה דנן, ההתנהלות המפלה כלפי הנוסעים הערבים ופסול על רקע מוצא לאומי והשתייכות דתית, עולה כדי פגיעה קשה בחופש התנועה, באוטונומיה, בכבוד האדם ובזכות לשוויון שלהם שכניסתם למרכז נמנעה".

אתמול (חמישי) פנה גם "עדאלה – המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל" באמצעות עו"ד סארי עראף לבית החולים ברזילי, חברת דן בדרום, היועץ המשפטי של משרד הבריאות, ומנכ"לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים' ודרש כי יחדלו מיידית מביצוע פרופיילינג על בסיס לאום ושיעבירו לידיו את נוסח הנוהל לפיו עובדים מאבטחי בית החולים. עו"ד עראף מסר כי "מה שעולה מעדותה של המתלוננת הוא נוהג גזעני ומבזה שמנוגד הן לזכויות החוקתיות של הנוסעים לכבוד והן לזכותם החוקית לקבל שרות באופן שוויוני. יש לראות בהנהלת חברת דן ובית החולים ברזילי אחראים לכבוד הנוסעים. אין להתיר השפלת נוסעים, וצריך להעביר מסר ברור למאבטחים ולנהגים של חברת האוטובוס כי נוהג זה פסול ואסור מכל. פרופיילינג הוא בלתי חוקי ויש לפעול באופן מיידי לעצירת הנוהל הזה".

ארגון "רופאים לזכויות אדם" פנה כבר ביום שני למנהל בית החולים ברזילי ד"ר חזי לוי, ולמשנה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו בבקשה לקבל הבהרות בנוגע להתנהלות מאבטחי בית החולים. "גם לו היה מדובר במתחם שלא קשור למערכת הבריאות, זוהי התנהלות שאין לה מקום בהיותה גזענית משפילה ומבזה", כתבה הדס זיו, מנהלת המחלקה הציבורית וועדת האתיקה של הארגון שדרשה לאסור על התנהלות זאת.

גם "האגודה לזכויות האזרח" פנתה למנהל בית החולים ברזילי, לאחר שבעמותה ערכו בדיקה עצמאית בשטח בנוסף על העדויות שהתפרסמו. "חמורה במיוחד העובדה כי פרקטיקה פסולה זאת מתבצעת בשעריו של מוסד רפואי, ובעצם ביצועה עשויה להרתיע את הנזקקים לשירותיו ולחסום את דרכו של מי שנזקק לטיפול", כתבה עו"ד אן סוצ'יו מהאגודה. באגודה טוענים כי הנוהל, המבוסס על "פרופיילינג", אינו חוקי, וכי פעילות המאבטחים "משוללת סמכות והיא בלתי חוקית", ודורשים לפעול למיגור המדיניות.

מחברת דן הדרום נמסר עד כה בתגובה לפניות:

"תפקידנו כחברה המפעילה תחבורה ציבורית בארץ להסיע נוסעים ליעדם. יחד עם זאת ובמקרה האמור, יובהר כי המאבטח אינו מטעם חברת 'דן בדרום'. בנוסף, בחלק המסלול בו האוטובוס נכנס לבית החולים 'ברזילי' באשקלון, אנו כפופים להנחיות של מחלקת הביטחון שלו ומחויבים לפעול בהתאם להנחיות אלו".

תגובת בית החולים ברזילי:

"בבית החולים ברזילי אכן נכנס מזה כשנה אוטובוס קו 18 של חברת דן כשירות לקהילת המבקרים. בהגיע האוטובוס בשער בית החולים מתבצע על ידי מאבטח בידוק ביטחוני על פי נוהל שנכתב בשיתוף עם חברת דן בדרום. המאבטח מבקש תעודת זהות כאשר ישנה סברה שמדובר בנוסע הראוי לבדיקה. היה ומדובר בתעודת זהות כחולה לא מבצעים בידוק נוסף, במידה ומדובר בתעודת זהות ירוקה שהינה תעודה של תושב עזה או איו"ש מתבקש הנוסע להתלוות אל המאבטח מחוץ לאוטובוס על מנת לבצע בידוק ביטחוני בחפצים לרבות בדיקת מגנומטר לשם שלילת נשיאת נשק או חומרי נפץ. גם זאת על פי נהלי המשטרה.

"יש לציין שלבית החולים נכנסים אך ורק תושבי שטחים בעלי אישור שהייה בישראל ואילו שוהים בלתי חוקיים, ללא אישור כניסה, אינם מורשים להיכנס לבית החולים. בשולי הדברים, יש לציין שקו 18 מגיע לבית החולים לאחר איסוף נוסעים מהמרינה וידוע לנו ולמשטרה שעובדים זרים רבים, חלקם שב"חים, לנים במרינה.

"כל התהליך נעשה תוך כיבוד הזולת.

"דומני, שזו עזות מצח להאשים את בית החולים ברזילי בהשפלה ובאפליה גזענית. בבית החולים משרתים רופאים אשר מתקבלים מאיו"ש לשם התמחות מלאה ועובדים כתף אל כתף עם רופאים תושבי ישראל, לרבות ערבי ישראל. בית החולים מטפל בשגרה בחולים המפונים מעזה ומטפל בהם בשיווין ובמקצועיות ופעל להחלמתם. לא רק זאת, כי אם בית החולים אשפז לא אחת לוחמים מהחמאס שנפצעו בעת לחימה עם חיילי צה"ל. ידועה בוודאי גם פרשת הטיפול האתי והמקצועי באסיר שובת הרעב מוחמד עלאן, שזכה אף לשבחים מהצלב האדום הבינלאומי.

"אין לנו אלא למלא הוראות ביטחון על מנת למנוע אפשרות של פיגוע בנוסעים ובמבקרי בית החולים, על פי הוראות משרד הביטחון".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf