newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עובדי תאגידים עירוניים בחיפה: יונה יהב מונע חתימת הסכמים קיבוציים

עובדי המוזיאונים, הכרמלית והתזמורת של חיפה התאגדו בשנים האחרונות. כשהגיעו לשולחן המשא ומתן נתקלו כולם באותה תשובה: ראש העיר מתנגד להסכמים קיבוציים, אז לא חותמים. עו"ד: מדובר בפגיעה בזכות להתאגדות. העירייה סרבה להגיב

מאת:

ביום רביעי שעבר נאלץ מוזיאון העיר בחיפה לבטל הפנינג מיוחד שתוכנן לחול המועד סוכות, וזאת בשל שביתה של עובדי המוזיאון. מבחינת עובדי ששת המוזיאונים של חיפה, המאוגדים בכוח לעובדים, זהו רק צעד ראשון במאבק שלהם למען הסכם קיבוצי כולל בכל המוזיאונים. לדברי העובדים, ההנהלה דווקא הסכימה לרוב דרישותיהם הכלכליות, אבל סירבה לדבר אחד – לעגן את ההתחייבויות בהסכם קיבוצי.

מבדיקת שיחה מקומית עולה שהסירוב הזה של ההנהלה אינו ייחודי למוזיאונים בחיפה, אלא מהווה מדיניות של ממש בתאגידים העירוניים בשנים האחרונות, שמכוונת מגבוה: על ידי ראש העיר הוותיק, יונה יהב. לפי פרשנותה המשפטית של עו"ד מור סטולר, עורכת דין מומחית לענייני זכויות עובדים, עמדה עקרונית כזו של ראש העירייה יכולה להחשב פגיעה בזכות ההתארגנות של העובדים והפרה של חובת תום הלב במשא ומתן קיבוצי.

לפני חודשיים סיקר כאן רענן שמש-פורשנר את מאבקם של עובדי הכרמלית נגד הכוונה להפריט את התאגיד העירוני, ולאחר מכן את הצלחתם במאבק, אלא שגם עם ביטול ההפרטה העובדים עדיין ניצבים מתוסכלים ממדיניות ההנהלה שלא לחתום על הסכם קיבוצי. מצב דומה מתארת ההסתדרות, שמייצגת את עובדי התזמורת הסימפונית של חיפה, קורה גם שם. בכל המקרים מצביעים בכירי התאגידים העירוניים לכיוון לשכת ראש העיר ברחוב חסן שוקרי.

יש לציין שתאגידים עירוניים אחרים בחיפה, שהתארגנויות העובדים בהם ותיקות יותר, הצליחו בעבר לחתום על הסכמים קיבוציים, אבל כל שלושת ההתארגנויות החדשות יחסית האלה נתקלו בהתנגדות ממסדית נחרצת לעצם הרעיון.

> למרות שהמאבק נגד הופעת הבימה בחברון נדון לכישלון, הוא חיוני מאין כמותו

הפגנת עובדי המוזיאונים ביום השביתה לפני שבוע (באדיבות כוח לעובדים)

הפגנת עובדי המוזיאונים ביום השביתה לפני שבוע (באדיבות כוח לעובדים)

ראש העיר או יו"ר הדירקטוריון?

עובדי הכרמלית, המאוגדים בהסתדרות, מנהלים משא ומתן מתיש עם מנכ"ל התאגיד, אבישי הדר, ועם הממונה על התאגידים העירוניים בעירייה, ישראל בן-שלום, כבר חמש שנים, ללא תוצאות. "לאורך כל התקופה הם טוענים בצורה עקבית שאין הסכמים קיבוציים [בתאגידים, ח.מ.]", אומר לוטן רז, הפעיל בוועד העובדים.

בתום משבר ההפרטה לפני חודשיים התראיין רז ברדיו מול יונה יהב, שעלה לשידור כדי להתגאות בביטול ההפרטה ובשמירה על זכויות העובדים. רז התקיל אותו בשידור ושאל לגבי ההסכם הקיבוצי, ויהב אמר שמדובר בהחלטה עצמאית של הכרמלית. "כמה זמן לאחר מכן הייתה לנו הרמת כוסית עם יו"ר הדירקטוריון, ושאלתי את היו"ר, עודד דוניץ, אם הם מתנגדים להסכם. הוא טען שאין להם התנגדות עקרונית אבל שלראש עירייה יש, ולכן הם לא חותמים".

מסרים זהים שמעו עובדי ששת המוזיאונים של חיפה, המופעלים כולם במסגרת תאגיד עירוני אחד, שיו"ר הדירקטוריון שלו הוא – לגמרי במקרה – יונה יהב. הנציגות של 120 העובדים מנהלת מו"מ עם ההנהלה מזה כחצי שנה, בדרישה לאפשר צבירת ותק (במקום פיטורים והעסקה מחדש באופן תקופתי), העלאות שכר, התחייבות להיקף מינימום של משמרות לעובד ועוד.

> תסתכלו על הנשים האלה ותראו תקווה לשלום

מחאת התושבים (צילום אדיבות עמוד "חיפאים למען עובדי הכרמלית")

מחאת התושבים בתמיכה בעובדי הכרמלית נגד תוכנית ההפרטה, אוגוסט 2016 (צילום באדיבות עמוד "חיפאים למען עובדי הכרמלית")

"בפגישה הראשונה עם ההנהלה נאמר לנו שהם באים 'בתום לב ובנפש חפצה'. ממש במלים האלה", אומר ינאי קלנר, מוועד עובדי המוזיאונים. המינוח ששמעו העובדים אינו מקרי. לשון החוק מחייבת מעסיק לנהל משא ומתן עם עובדיו "בתום לב ובנפש חפצה", כלומר לא רק כטקס חלול אלא בכוונה אמיתית להגיע להסכמות. "לצד זה, מההתחלה הם גם אמרו שעיריית חיפה לא חותמת על הסכמים קיבוציים, וזה בא מהממונה על התאגידים העירוניים. בהמשך אמרו לנו שהם רוצים לחתום על הסכם שדומה להסכם קיבוצי מילה במילה, אבל שלא יהיה כתוב למעלה הסכם קיבוצי. כלומר: אין בעיה עם הדרישות רק עם הסכם קיבוצי".

כאמור, גם בתזמורת שמעו אמירות דומות. "ראש העירייה אמר: אני מוכן שיהיה הסכם קיבוצי במי כרמל, ומוכן שיהיה באגד ערים, אבל בתזמורת אני לא מוכן", אומר רפי מסט, יו"ר מרחב חיפה בהסתדרות. ואכן, בתאגידי המים והביוב של העיר ישנם הסכמים קיבוציים, ויש גם הסכמים ישנים בתיאטרון ובתאגיד "שקמונה", אבל בתזמורת, במוזיאונים ובכרמלית – סירוב עיקש, עקרוני ומתמשך.

למה הסכם קיבוצי

הסכם קיבוצי הוא היעד הנכסף של כמעט כל התארגנות עובדים, והבסיס לקיומה. זו הדרך שמציע החוק לעובדים לממש את זכות ההתאגדות שלהם ואת כוחם הקולקטיבי, כדי להחליף את החוזים האישיים, שנידונים אחד על אחד מול המעסיק בעמדת חולשה של העובד. להסכם קיבוצי יש מעמד חוזי מיוחד שהופך אותו לשווה ערך לחוק, והפרה של הסכם קיבוצי מצד המעביד נחשבת לצעד חמור שבתי דין לעבודה מענישים בגינה ופוסקים פיצויים לעובדים. כאמור, כל מעסיק שעובדיו התאגדו מחויב לנהל מו"מ בתום לב ובנפש חפצה.

"הפסיקה קבעה כי ניהול מו"מ מתמשך כאשר למעסיק אין כוונה לחתום על ההסכם והמטרה היחידה של ניהול המו"מ היא להתיש טקטית את נציגות העובדים הוא חוסר תום לב המזכה את ארגון העובדים בפיצוי כספי", מסביר עו"ד מור סטולר. "במקרה הזה אם מדובר בהתערבות של ראש עירייה במערכת יחסי העבודה בתאגידים שבשליטתו, באופן המפר את חובות תום הלב בניהול מו"מ – מדובר בפגיעה בחירות ההתארגנות ומשפטית הוא ניתן לתקיפה הן אישית והן של העירייה".

עוד מוסיפה סטולר שלצד החובה לנהל משא ומתן אין חובה דווקא שזה יוביל להסכם קיבוצי, ושמעסיקים לפעמים מנצלים את האפשרות הזאת כדי לפגוע בזכויות העובדים. "מעסיק שרוצה להפר את ההסכם בכל מיני דרכים לא יעגן אותו כהסכם קיבוצי אלא כמשהו אחר. התשובה של העובדים במצב כזה צריכה להיות מימוש של אפשרות השביתה והתעקשות על חתימה על הסכם עם הגנות של ממש".

> תוכנית חדשה של משרד החינוך: מורי בי"ס בבוקר, עובדי קבלן בערב

ראש עיריית חיפה, יונה יהב (יואב ארי דודקביץ / פלאש90)

העירייה מפנה לדירקטוריון, שהוא בראשות ראש העיר, שמחזיר אחריות לעירייה. ראש עיריית חיפה, יונה יהב (יואב ארי דודקביץ / פלאש90)

עובדי המוזיאונים של חיפה כאמור כבר מימשו את הדרך הזו פעם אחת, ומאיימים להשבית מוזיאונים נוספים בהמשך. בכרמלית עומד פתוח סכסוך עבודה שמאפשר לעובדים לשבות באופן מיידי, ובתזמורת לאחרונה הורה בית הדין לעבודה לצדדים לשבת ולנהל משא ומתן במתווה של הסכם קיבוצי, והמגעים שם התחדשו בימים אלה ממש. הכדור נמצא במגרש של יונה יהב.

תגובות

בתגובה לטענות העובדים על מדיניות התאגיד והעירייה אמר מנכ"ל הכרמלית, אבישי הדר, כי: "אני לא אגיב איזה הוראות מקבלים מעיריית חיפה. לגבי המדיניות של הכרמלית: אני פניתי לממונה על התאגידים העירוניים במשרד האוצר ושאלתי על חתימה על הסכם קיבוצי, וקיבלתי הנחייה שיש לחתור להסכמים אישיים עם העובדים. האוצר אמר שאין הכרח לחתום על הסכמים קיבוציים. אז אנחנו מכוונים לחתום על הסכם עבודה מיוחד לעובדי הכרמלית, שהוא מעין חוקת עבודה, וזה לא הסכם קיבוצי". במשרד האוצר טרם הגיבו לשאלה אם הם אכן מכוונים להעסקה בחוזים אישיים בעדיפות עליונה.

מהתזמורת הסימפונית נמסר בתגובה לשאלה אם יש לחברה התנגדות עקרונית להסכמים קיבוציים כי "התשובה היא לא. הייתה ישיבה עם ההסתדרות לפני שבועיים, נמשיך במהלך. אנחנו מנהלים משא ומתן בתום לב ובנפש חפצה ובלב פתוח עם ההסתדרות".

בתאגיד המוזיאונים של חיפה בחרו להפנות את שאלותינו לדוברות העירייה.

בעיריית חיפה סירבו להגיב לטענות ולשאלות על מדיניות ראש העיר, יונה יהב.

> ההכרעה האסטרטגית הניצבת בפלני הפלסטינים אזרחי ישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ואנואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

"התחלתי לבנות את הבית ב-2020 וסיימתי השנה בכוונה להתחתן וגור פה". אנוואר סלאודה בביתו שהוצת בכפר דומא, 14 באפריל 2024 (צילום: אורן זיו)

פרעות בדומא: "אלמלא ברחו, משפחות שלמות היו נשרפות בבתים"

עם מציאת גופתו של הנער בנימין אחימאיר ממאחז "מלאכי השלום", מתנחלים פשטו על הכפר דומא, שבו הוצתה משפחת דוואבשה לפני 9 שנים, וזרעו בו חורבן. לדברי התושבים, חיילים שנכחו במקום גיבו את הפורעים ולא עשו דבר למנוע את האלימות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf