newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאבק עובדים

עיריית חיפה מפריטה את הכרמלית, העובדים והנוסעים ישלמו את המחיר

המכרז הצפוי להפרטת הכרמלית בחיפה מתעלם מ-14 עובדי הרכבת התחתית, שגורלם יהיה תלוי בחסדי המפעיל החדש. בתגובה פתחו תושבים בקמפיין למען העובדים ומביעים חשש: ההפרטה עלולה לפגוע בשירות

מאת:

עובדי הכרמלית בחיפה חוששים לגורלם: משרד התחבורה ועיריית חיפה הכריזו על כוונתם להפריט את הפעלת הרכבת התחתית ולהעבירה מבעלות התאגיד העירוני, שמנוהל ללא כוונת רווח, לידי חברת תחבורה ציבורית. אלא שלעובדים נודע כי במכרז שעתיד להתפרסם בקרוב אין הבטחה לשמירה על זכויותיהם ואף אין התחייבות להעסקתם מחדש.

"חלק גדול מהעובדים כאן הם עולים חדשים", סיפר עובד הכרמלית לשיחה מקומית, "באנו לכאן בלי כלום. בנינו את עצמנו מאפס במקום הזה, נתנו את כל כולנו, ועכשיו זורקים אותנו לרחוב". עובדי הכרמלית, המאוגדים בהסתדרות, הכריזו על סכסוך עבודה בדרישה להגנה על העובדים וזכויותיהם במסגרת המכרז הצפוי.

כלי תחבורה ייחודי

הכרמלית היא הרכבת התחתית היחידה בישראל. היא מופעלת בעזרת כבל המושך שתי קרוניות במקביל, לאורך מסלול של שני קילומטר המחבר בין רכס הכרמל לעיר התחתית. בשל ייחודיותה של הרכבת צברו עובדיה ניסיון והתמקצעות שאינם רלוונטיים לכלי תחבורה אחרים בישראל. חלק ניכר מהעובדים הם בני 50-60 ומועסקים בכרמלית מיום פתיחתה המחודשת בשנת 1991.

"מצב זה, כידוע, לא מעמיד לרשותנו אופציות למצוא עבודה במקרה של פיטורים", מסביר עובד בחברה, "בעוד זמן קצר אנו עלולים למצוא את עצמנו ללא אפשרות להתפרנס ולהגיע לזקנה בכבוד הראוי לנו, ואולי אף לאבד את כל מה שהשגנו עד כה כדי להתקיים".

> כך משניאה המדינה על הציבור את הדואר כדי להביא להפרטתו

מסיעה כ-3,000 נוסעים ביום (צילום:לאוניד ברז'ושניק)

מסיעה כ-3,000 נוסעים ביום (צילום:לאוניד ברז'ושניק)

עובדי החברה מבקשים להדגיש את מקצועיותם ומסירותם לעבודה. "על פניו זה נשמע קטן. 14 עובדים ברכבת שמוליכה שלושת אלפים נוסעים ביום במרחק של שני ק"מ בחיפה. כל כך קטן שאין טעם לדבר על זה", כתב עובד הכרמלית, לוטן רז, בעמוד הפייסבוק שלו. "אבל 14 האנשים האלה, שאני אחד מהם, קמים לפני זריחת השמש כדי לפתוח את התחנות בתחתית הקטנה שלנו, ולהסיע את הנוסעים שיוצרים מוקדם בבוקר לעבודה. אלה שלא קמו בטרם הזריחה סוגרים את התחנות בחצות וחצי, ולפעמים עוד נשארים שעתיים נוספות כדי לתקן או לשפץ או לתחזק את המערכת כדי שאפשר יהיה לנסוע בה גם למחרת".

דוגמא שחוזרת ועולה בכל אחת משיחותי עם עובדי הכרמלית היא אירועי הקיץ שעבר: בחודש מרץ 2015 הופסקה פעילות הרכבת למשך ארבעה חודשים לאחר שעובדי החברה גילו סדקים בכבל המניע את הרכבות. בחודש יולי הגיע סוף-סוף הכבל התקין ועובדי החברה מעידים כי הם עבדו במסירות במשמרות של 12 שעות רצוף, בעבודה קשה ומסוכנת, כדי לתפעל מחדש את כלי התחבורה שאלפי אנשים תלויים בו.

חשוב להדגיש שחוסר הביטחון התעסוקתי אינו נובע מתלונות על תפקוד עובדי הכרמלית, אלא שהיעדר דרישה מפורשת לשמירה על העובדים במכרז החדש תוביל לכך שגורלם יהיה תלוי בלעדית במפעיל החדש. "עכשיו עיריית חיפה ומשרד התחבורה החליטו שאפשר לומר לאותם 14 איש שלום ולמצוא עובדים חדשים. שאפשר להכניס אנשים לסחרור של חוסר ביטחון כך סתם. כי הם רוצים שחברה אחרת תפעיל את הכרמלית", הוסיף רז. "הם כנראה שכחו שמי שבאמת מפעיל את הכרמלית הם העובדים".

מחאת הפייסבוק: בעד העובדים, נגד ההפרטה

בעקבות הסגירה הזמנית התרחש בחודש אפריל 2015 בחנות "גולדמנד ספרים" אירוע יוצא דופן: עשרות חיפאים התקבצו לערב הקראת שירים שנכתבו לכבוד… הכרמלית. מסתבר, שלרכבת הקטנה יש "מועדון מעריצים" שמתייחס אליה לא רק בתור כלי תחבורה אלא גם בתור סמל חיפאי נוסטלגי. אין להתפלא, אפוא, שעובדי הכרמלית פנו לקהל הרחב כדי לקבל תמיכה במאבקם.

השבוע פתחו תושבים עמוד פייסבוק בשם "חיפאים למען עובדי הכרמלית" וביקשו מהקהל להצטלם, לבד או עם עובדי הכרמלית, כשהם מחזיקים שלט "לא נוסעים בלי העובדים". תוך ימים ספורים עלו לרשת עשרות תמונות של נוסעים ותומכים במאבק.

> המדדים היהודיים מפספסים את הביקורת האמיתית על הח"כים הערבים

מחאת התושבים (צילום באדיבות עמוד "חיפאים למען עובדי הכרמלית")

מחאת התושבים (צילום באדיבות עמוד "חיפאים למען עובדי הכרמלית")

ניב פרלשטיין, תושב חיפה, סיפר לי על התגייסותו למאבק: "כשראיתי את עמוד הפייסבוק מיד התחברתי: הסיפור של העובדים מרתיח אותי, הם עובדים שם קשה, הם עובדים טוב, ועכשיו הולכים לאבד את כל מה שיש להם. זה מכעיס וזה לא צודק. בנוסף, הכרמלית זה סמל חיפאי – אני זוכר את עצמי בתור ילד בתור נוסע בה. זו הייתה ממש אטרקציה בשבילנו. אבל זה לא רק נוסטלגיה, היום אני נוסע בה פעם-פעמיים בשבוע, וזה ממש מציל לי את היום".

הפרטת הכרמלית מעלה חשש שהמהלך יוביל לא רק לפגיעה בעובדים אלא לפגיעה גם בתושבי חיפה שנוסעים בכרמלית. כיום הכרמלית מופעלת על-ידי העירייה כשירות ציבורי. למרות שהרכבת אינה רווחית התאגיד העירוני מחויב לטובת הציבור והעירייה מכסה את עלויות הפעלתה. העברתה למפעיל פרטי, חסר ניסיון בתפעול כלי תחבורה דומה, שפועל מתוך שיקולי רווח, עלולה לפגוע בשירות הציבורי ואף להביא, כך חוששים התושבים, לסגירתה בעתיד.

"הולכים לקחת את זה מהציבור ולתת את זה למישהו פרטי", הוסיף הנוסע פרלשטיין, "דווקא בתקופה שסוף-סוף הכרמלית כן ממלאת את תפקידה. השקיעו ברכבת: החליפו את הכבל וחידשו את השירות. ההשקעה נושאת פירות! הכרמלית היום היא לא מה שהיה לפני כמה שנים, היום היא לא שוממת, יש שעות שהיא ממש מפוצצת בנוסעים. ודווקא עכשיו הם מחליטים 'ליעל', בלשון המכובסת של ההפרטה".

"סוף סוף ממלאת את תפקידה" (צילום:לאוניד ברז'ושניק)

"סוף סוף ממלאת את תפקידה" (צילום:לאוניד ברז'ושניק)

מועצת המנהלים: יש להבטיח את זכויות העובדים

כאמור, כיום מופעלת הכרמלית על-ידי תאגיד עירוני שכל מניותיו מוחזקים על-ידי עיריית חיפה. בפגישת דירקטוריון התאגיד מיום 19.7.2016 הושמעה הדאגה לביטחון התעסוקתי של העובדים, ולכן התקבלה החלטה ברורה ולפיה:

מועצת המנהלים דורשת מהנהלת העירייה להבטיח את הביטחון התעסוקתי של עובדי התאגיד העירוני הכרמלית ולעמוד בכל תוקף על כך שבכל הסכם שייחתם עם המפעיל החדש בעניין הפעלת הכרמלית, תהיה התחייבות מצידו לקלוט את עובדי התאגיד, תוך שמירה על זכויותיהם כעובדים, לרבות ותק העבודה שלהם.

לחלופין, במקרה ולא יתחייב המפעיל לקלוט את עובדי תאגיד הכרמלית כנדרש, דורשת מועצת המנהלים מהנהלת העירייה לקלוט את עובדי התאגיד בעירייה עצמה, לרבות כל זכויותיהם וותק  העבודה שלהם.

החלטה זו הוזכרה במכתב ששלח השבוע יו"ר ועדת-המשנה לענייני תחבורה ציבורית, חבר-הכנסת דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת), לראש-עיריית חיפה יונה יהב, בו נכתב:

אני מצרף את קולי לדרישה צודקת זו של העובדים ושל מועצת המנהלים, ומבקש כי עיריית חיפה בראשותך תכלול סעיף המגן על זכויות העובדים בנוסח המכרז להפעלת הכרמלית. הדבר יטיב עם עובדי החברה, עם ציבור הנוסעים ומשתמשי הכרמלית, ועם דמותה ודימויה של העיר חיפה, כעיר בה לא רק שירותי התחבורה הציבורית הם מקצועיים, נאותים ויעילים, אלא גם נשמרת דמותם החברתית וההוגנת.

אלא שככל הידוע, נכון לשעה זאת דרישת מועצת המנהלים לא עלתה לדיון בעיריית חיפה.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "הכרמלית מופעלת על ידי העירייה ולכן יש להפנות אליה את השאלות בנושא".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "זכויות העובדים לא ייפגעו".

> לאן נעלמה הסולידריות העיתונאית כשקולגה יושב בכלא כבר 100 יום?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf