newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ראש הממשלה הפלסטיני ומשלחת דיפלומטים בביקור סולידריות בכפר סוסיא

משלחת של דיפלומטים בכירים מהאיחוד האירופי והאו"ם הגיעה אתמול ביחד עם ראש הממשלה הפלסטיני לביקור בכפר סוסיא, הנמצא בסכנת פינוי והריסה. בסוף השבוע יקיימו עשרות צעירים יהודים פרוייקטים של בנייה בכפר בסולידריות עם התושבים

מאת:

כותב: מיכאל שפר עומר-מן

ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, ביקר אתמול, ראשון, ביחד עם ראשי כל המשלחות של חברות האיחוד האירופי בפלסטין בכפר סוסיא שבדרום הר חברון, העומד בפני סכנה מיידית של פינוי.

הביקור הדיפלומטי נערך בעקבות החלטת בית המשפט העליון שלא להוציא צו מניעה נגד התוכנית להרוס את הכפר ולפנות את תושביו. בפני בית המשפט העליון עדיין תלויה ועומדת עתירה של תושבי סוסיא נגד פינויים מאדמתם.

מתאמת הסוגיות ההומניטריות מטעם האו"ם, דניאלה אוון, הזכירה במהלך הביקור כי מאמצים פלסטיניים ובינלאומיים, כמו גם קמפיינים ציבוריים, הצליחו למנוע בעבר תוכניות לפינוי תושבים פלסטיניים, וציינה כי התוכנית הישראלית להריסת הכפר עלולה להסתיים בטרנספר בכוח של תושביו. "צעד כזה יעמוד בניגוד למחויבויותיה של ישראל מתוקף אמנת ז'נבה הרביעית, החוק ההומניטרי הבינלאומי, והחקיקה בתחום זכויות האדם", הוסיפה.

> מה יעשו פלסטינים כשהשופט שמורה על הריסת בתיהם הוא מתנחל?

ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, וראש משלחת האיחוד האירופי לפלסטין, ג'ון גאט-רוטר, במהלך ביקור בסוסיא. (צילום: מיכאל שפר עומר-מן)

ראש הממשלה הפלסטיני, ראמי חמדאללה, וראש משלחת האיחוד האירופי לפלסטין, ג'ון גאט-רוטר, במהלך ביקור בסוסיא. (צילום: מיכאל שפר עומר-מן)

ראש משלחת האיחוד האירופי בפלסטין, ג'ון גאט-רוטר, אמר כי קשה שלא לערוך השוואה בין התוכנית הישראלית להריסת סוסיא ובין תוכניות אחרות לפינוי תושבים בדואים מאדמתם, כולל בתוך שטחי ישראל. הוא הוסיף כי האיחוד האירופי מתנגד להריסת סוסיא, וקורא להרחיב את זכויות התכנון של התושבים הפלסטיניים בשטחי סי, המהווים כ-62 אחוזים מכלל שטחי הגדה המערבית. "העובדה כי כל ראשי המשלחות של כל מדינות האיחוד נמצאים פה היום מעידה על עמדתו האחידה של האיחוד האירופי בעניין זה", אמר גאט-רוטר.

340 תושבי הכפר סוסיא נאבקים מזה שנים בבית המשפט על זכותם להישאר על אדמתם. הכפר ממוקם בדרום הר חברון, בשטח סי, אשר על-פי הסכמי אוסלו נמצא תחת שליטה ישראלית מלאה. תושבי הכפר גורשו לראשונה מאדמתם בשנת 1986 עם בניית ההתנחלות סוסיא והקמת אתר ארכיאולוגי על חורבות הכפר. בעקבות כך העתיקו תושבי הכפר את מקומם אל אדמותיהם החקלאיות הסמוכות, ומאז ועד היום הם נלחמים על זכותם להתקיים במקום.

לאורך השנים, הנפיק הצבא שורת צווי הריסה נגד בתים בכפר בטענה לבנייה בלתי חוקית. למותר לציין כי הסיבה בשלה פלסטינים בדרום הר חברון בונים באופן בלתי חוקי היא שהרשויות הישראליות מעולם לא נתנו לתושבים באזור היתרי בנייה או זכויות תכנון כלשהן. הצבא דוחה כ-90 אחוזים מכלל בקשות התכנון הפלסטיניות בשטחי סי, ומרבית הכפרים באזור סובלים ממגבלות זהות ומאיום צווי ההריסה. זאת בעוד התנחלויות יהודיות ממשיכות לפרוח באזור כפטריות אחר הגשם, כולל התנחלות הנושאת את השם "סוסיא".

בעתירתם לבית המשפט העליון להוציא צו מניעה נגד הריסת הכפר, טוענים התושבים כי הצבא מחויב להכיר בכפר לאחר שהפקיע את אדמותיהם ואת המערות בהן שכנו בשנת 1986 והותיר אותם ללא כל פתרונות דיור, מה שאילץ אותם לעבור ולהתגורר על האדמות החקלאיות הסמוכות.

ביקורו של ראש הממשלה הפלסטיני והדיפלומטים מהאיחוד האירופי הוא רק אחד משורה של אירועי סולידריות עם תושבי סוסיא. בסוף השבוע הקרוב, כ-70 צעירים יהודים מארה"ב וממדינות אחרות מתכוונים לקחת חלק במשך יומיים בפרוייקטים שונים של בנייה למען הכפר.

"יהודים מהתפוצות ושותפים אחרים המתגוררים בישראל ובפלסטין או מבקרים בהן נענים לקריאה להתנגד לכיבוש ולהצטרף למאבק הפלסטיני הלא-אלים באזור", נאמר בהודעת הקבוצה "כל השמאל" ("All That's Left").

"מצבה של קהילת סוסיא מייצג לא רק את חוסר הצדק הכללי ממנו סובלים הפלסטינים תחת הכיבוש", אמרה רובין לוי, אחת ממארגני הפעולה הישירה בסוף השבוע, "אלא גם את הפגיעוּת החמורה של חבריה כתוצאה מהבידוד בו הם נתונים. על כן סוג הסיוע הפרקטי שאנחנו מסוגלים להציע להם יכול להיות בעל ערך".

מיכאל שפר עומר-מן הוא עיתונאי, ועורך האתר 972+. הפוסט פורסם במקור באנגלית ב-972+

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf