newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בדרך מהחנות, עם שקית פיתות ביד, החיילים ירו במוחמד בן ה-12

מוחמד אל עאלמי נסע עם אביו, אחיו ואחותו לקניות. בדרך חזרה לביתם בבית אומר, חיילים פתחו עליהם באש . "חיכינו שבע שנים עד שנולד. עכשיו לקחו לי אותי. ילד בן 12. מה הוא עשה?" ספד לו אביו

מאת:

"חיכינו שבע שנים עד שנולד. עכשיו לקחו לי אותי. ילד בן 12. מה הוא עשה? הרגו אותו בגלל חבילת לחם".

"אמרנו לו 'ילד קום' והוא לא ענה". גופתו מוחמד אל עלאמי לפני הבאתה לקבורה (צילום: אורן זיו)

"אמרנו לו 'ילד קום' והוא לא ענה". גופתו מוחמד אל עלאמי לפני הבאתה לקבורה (צילום: אורן זיו)

כך ספד היום מועיד אל-עלאמי לבנו מוחמד, שנורה אתמול למוות בידי חיילים בכניסה לעיירה בית אומר שליד חברון, בזמן שנסע במכונית של אביו יחד עם אחיו בן החמש ואחותו בת התשע. מוחמד הובא לקבורה בעיירה.

"ירו עלינו כשחזרתי מהסוּפֶּר, זה היה לא נורמלי, לא היתה שום סכנה לחיילים", סיפר האב מועיד בלוויה. "יותר מ-14 כדורים. הוא (מוחמד) לא עשה כלום. חמישה כדורים נכנסו לגוף שלו.

"הוא (מוחמד) היה בחיק של אחותו. חשבנו שהוא ישן. אמרנו לו 'ילד קום' והוא לא ענה. הוצאתי אותו מהרכב וראיתי שהוא מת". מועיד נופף את חבילת הפיתות שהם קנו לפני הירי. "זה הלחם שהוא מת כי הלכנו לקנות אותו", אמר האב. השקית נקברה יחד עם מוחמד.

בהודעת דובר צה"ל אתמול נמסר כי חיילים זיהו "מספר חשודים" שיצאו מכלי רכב בסמוך לעמדה צבאית בכניסה לכפר בית אומר. לפי ההודעה, נראה שה"חשודים" חופרים בקרקע, ושהחיילים הגיעו למקום הם זיהו שקית שבה "נמצאה גופת תינוק בן יומו".

לפי אותה הודעה, זמן קצר מאוחר יותר זיהו החיילים כלי רכב שנסע בקרבת מקום וחשבו שמדובר ברכב ש"בו נסעו החשודים". לפי ההודעה, "הלוחמים החלו בנוהל מעצר חשוד, שכלל קריאות וירי באוויר. לאחר שהרכב לא עצר את נסיעתו, אחד הלוחמים ירה לעבר גלגלי הרכב במטרה לעוצרו".

מועיד אל עלאמי, אביו של מוחמד, סוד לו בביתו בבית אומר (צילום: אורן זיו)

מועיד אל עלאמי, אביו של מוחמד, סופד לו בביתו בבית אומר (צילום: אורן זיו)

תושבי בית אומר העידו כי מדובר בבית הקברות של העיירה, השוכן בסמוך לעמדת הצבא בכניסה ליישוב, וכי קרוב מאוד למגדל השמירה של הצבא נמצאת חלקה המיועדת לתינוקות וילדים. תושבים סיפרו כי אחרי שהחיילים גילו שמדובר בגופה של תינוק, ולאחר התערבות של ראש המועצה, הבינו בצבא שלא מדובר באירוע חריג והחיילים עזבו את שטח הקבורה.

עומר, תושב בית אומר, מסר גרסה שונה מגרסת דובר צה"ל. "סביב 2:35 בצהריים ראיתי רכב לבן נוסע בירידה מהכביש הראשי קרוב לכניסה לכפר, שם יש עמדת שמירה", סיפר עומר. "באותה העת שלושה חיילים, שהיו בבית קברות, עלו חזרה לכביש הראשי. הנהג ראה אותם ונבהל. מהפחד הוא נסע כ-70 מטר רוורס. בדיוק שהוא הסתובב, החייל החל לירות באוויר ואחר כך כרע וירה. לאחר מכן פינו את הילד לתוך העיירה ומשם לבית החולים".

עומר סיפר כי מפקדים בכירים ושוטרים הגיעו למקום ושאלו את החייל מדוע ירה. "החייל שירה – בכה", העיד עומר.

מסרטון שצולם לאחר האירוע עולה, שהמכונית של משפחת אל עלאמי נפגעה מקליעים מאחור ומצדי הרכב. על שקיות הקניות היה דם רב.

גופתו של מוחמד הגיעה הבוקר (חמישי) בשעה 11 בצהריים לבית המשפחה, שם חיכו לה עשרות נשים ונפרדו ממנו.

לאחר תפילת הצהריים, אלפי תושבי בית אומר ליוו את הגופה לבית הקברות. הם צעדו לעבר הכניסה הראשית לעיירה, אולם משתתפי הלוויה התבקשו לעשות עיקוף כדי לא להתקרב למחסום בכניסה ליישוב.

כשהמלווים הגיעו לפיצול הדרך לפני בית הקברות, חיילים התחילו לזרוק רימוני הלם לעבר משתתפי הלוויה. בתגובה החלו כמה צעירים להשליך אבנים לעבר החיילים, ובמקום התפתחו עימותים שבהם השתתפו מאות מתושבי העיירה.

לפי הסהר האדום, 12 אנשים נפגעו מירי חי בעימותים, בהם גבר בן 30 שנפצע קשה בראשו, זאת בנוסף לפציעות מגז וגומי.

בתמונה העליונה: נשים מקוננות בבית משפחת אל עלאמי בבית אומר. בתמונות התחתונות, מסע הלוויה והעימותים עם החיילים (צילומים: אורן זיו)

בתמונה העליונה: נשים מקוננות בבית משפחת אל עלאמי בבית אומר. בתמונות התחתונות, מסע הלוויה והעימותים עם החיילים (צילומים: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf