newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סוריה טייק 2: תימן בוערת, והעולם לא אומר דבר

בתימן מתרחש אסון הומניטרי מהגרועים והקשים שידע העולם. המעצמות שופכות דלק, סעודיה מחד ואיראן מאידך, והעולם כולו לא ממש מתעניין. אולי "אלאן אל-כורדי" תימני יעורר את העולם מתרדמתו

מאת:

הרחק מהעין, דרומית לחצי האי ערב, מתרחש אסון הומניטרי מהגרועים והקשים ביותר שמתרחשים כיום בעולם. זה קורה באחת הארצות שהייתה אמורה להיות מבטיחה ביותר מהרבה בחינות: תימן. המשבר עובר מתחת לרדאר של דעת הקהל העולמית, בעוד כמיליון ילדים נמצאים בסכנה מידית למוות מרעב, ואלפים רבים כבר מתו.

מתחת לרדאר גם כן וללא סיקור יתר בתקשורת, חלף לו מן העולם עוד דיקטטור מאלה שסימן אותם האביב הערבי, נשיא תימן לשעבר, הרודן עלי עבדאללה סאלח, ששלט בתימן מעל לשלושים שנה ביד ברזל, ונרצח בצורה אכזרית כאשר טיל RPG נורה לעבר רכבו בבירה צנעא, ברביעי בדצמבר 2017.

> ישראל מסייעת לרואנדה לשכתב את ההיסטוריה, ולא במקרה

העיר צעדה בצפון מערב תימן אחרי הפצצה (OCHA / Philippe Kropf CC BY-NC-ND 2.0)

העיר צעדה בצפון מערב תימן אחרי הפצצה (OCHA / Philippe Kropf CC BY-NC-ND 2.0)

ברשת אלג'זירה הקטארית מקדישים כל יום שעות מסך רבות לסיקור המתרחש בתימן, תוך הקפדה על כל שבריר קטן של חדשות שמגיע מהשטח, בשעה שהעולם מגלה אדישות כמעט מוחלטת למתרחש שם. "תימן, מהרבה בחינות, הפכה לסוריה חדשה" טען חבר הועדה הבינלאומית של הצלב האדום, דומיניק סטילהרט, שהוסיף כי כ-18 מיליון בני אדם זקוקים לעזרה, וכמיליון ילדים נמצאים בסכנת מוות מרעב.

הילד שפרץ לתודעה

מדובר במספרים קשים מאוד לעיכול. תימן היא מדינה שיודעת לחימה אכזרית שגובה כמעט בכל יום קורבנות כבר שלוש שנים בערך, לצד פילוג פוליטי ומתחים דתיים שגוררים קיטוב רב בתוך אוכלוסיית המדינה. למרות זאת, המצוקה בתימן כמעט ולא עולה לסדר היום העולמי, וסיקורה שקוע במלחמת מידע בין גורמים בעלי עוצמה רבה שנאבקים על אדמת תימן, בהם סעודיה, איחוד האמירויות ואיראן.

מה שקורה כיום בתימן, דומה מאוד למה שקרה בסוריה בשנים הראשונות של המלחמה שקורעת את המדינה עד ימינו אנו. אירוע אחד של מוות הצליח להנכיח את מצוקת העם הסורי במשך תקופה ארוכה בתודעת העולם, המערבי בעיקר, וזה היה הפרסום של תמונת הילד "אלאן אל-כורדי" שנספה בטביעה כאשר היה על סירה שהתהפכה בים האגאי בספטמבר 2015, כשמשפחתו ניסתה להגיע ליוון לחפש מקלט. גופתו נמשתה באחד מחופי טורקיה. לאחר שצלם מקומי צילם את הגופה של הילד בן השלוש, והתמונה הופצה ברשתות החברתיות כאש בשדה קוצים, הסוגיה הסורית הפכה למוקד הדיונים העולמיים. בהמשך גרמה הסערה הזו לפתיחת השערים באירופה, בגרמניה בעיקר, בפני מיליוני הפליטים הסורים.

תימן היא סוריה בהרבה מובנים, וזו בדיוק אותה זירת מאבק בין הכוחות העולמיים שנלחמים בסוריה, אם זה איראן, ארה"ב, רוסיה או סעודיה, אבל היא לא סוריה בתודעה העולמית. העובדה הזו יוצרת בצער רב מין מצג מזויף של מעמדות במשברים הומניטאריים עולמיים, שמרביתם מתרחשים במזרח התיכון או באזורים שמאוכלסים בערבים. כך לדוגמה המצור על רצועת עזה, שבדרג המדיני הישראלי לא החליטו עדיין אם מדובר במשבר הומניטארי אם לאו, על אף שהאמת די ברורה – אוכלוסייה אזרחית תחת מצור של כוח כובש מחד, ומאידך מיליציה צבאית שמשליטה אימה על האוכלוסייה האזרחית הזו, שגם ככה סובלת מדלדול במשאבים, פגיעה בתזונה ומחסור במים ואנרגיה.

> בין הכסף והפחד: מסע בדרך המכשולים של הפליטים ברואנדה

אנשי מיליציה, תימן (Rod Waddington CC BY-SA 2.0)

אנשי מיליציה, תימן (Rod Waddington CC BY-SA 2.0)

בשנת 2011 האביב הערבי פרץ בעוצמה, ורוח של שינוי משטרים ישנים ורודניים ריחפה מעל האיזור. עמים שמאסו בפרימיטיביות, בשחיתות וברודנות השלטון יצאו אל הרחובות בדרישות פשוטות לצדק וחירות. זה התחיל בהצלחות יחסיות בטוניסיה ומצריים, התחיל לקרטע בלוב, בסוריה זה בכלל איבד כיוון, ובתימן הדברים הלכו והסתבכו. תימן, שהמאבק העממי בה החל כהתקוממות ומחאות לא אלימות, נגררה על המדרון החלקלק של מאבק חמוש מורכב ומסועף, שבו רבות הידיים הבינלאומיות מאלו המקומיות.

סעודיה, למשל, שפכה מיליארדים רבים של דולרים על המלחמה בתימן, אך תוצאות אין, ההפך – מורדים חות'יים שנתמכים על ידי איראן הצליחו לשגר טיל לעבר הבירה ריאד, מרחק בלתי נתפס של קילומטרים, שאותם עבר טיל כל הדרך ממיליציה צבאית פשוטה אל עבר בירת מדינה שרק זה עתה סגרה עסקת נשק בשווי מאות מיליארדי דולרים עם ארצות הברית.

המזרח התיכון בוער, אין ספק, ואש משתוללת ללא רסן כמעט בכל חלקת אדמה ברחבי האיזור, מדובר בתקופה שההיסטוריה ידעה מעט כמותה: חוסר יציבות, רצח רב כל יום, הרג של חפים מפשע, רעב ותוהו ובוהו, וקנה המידה של ההרס הוא בכי לדורות. כיצד ייראו פני האזור בקרוב? זו חידה גדולה מדיי.

המלחמה האיראנית-אמריקאית כבר נמצאת כאן, אמנם לא על אדמה איראנית או אמריקאית, אלא על אדמת תימן, אך בפועל היא כבר מתרחשת דה פקטו על ידי הנציגות של כל צד בתימן: סעודיה ואיחוד האמירויות מחד, ומאידך זוהי איראן שתומכת בקבוצות החמושות המורדות בתימן. הסיפור התימני הוא כמו זה הסורי, וכל עוד המתחים הבינלאומיים לא נפתרים בין המעצמות, תימן תישאר שסועה, ילדיה ימותו ברעב ומיליוני אזרחיה יישארו במצוקה, בלי שנדע ובלי שנרגיש. מי יודע, אולי גם לתימנים יהיה "אלאן אל-כורדי" משלהם, ורק אז העולם יתחיל להתעורר. לא בטוח שזה גם מה שיפתור את מצוקתם.

> את ההסלמה המסוכנת בצפון ישראל יזמה, וישראל צריכה לעצור

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf