newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חרב פיפיות: מה עתידו של הדיל הישראלי-סעודי?

ההתקרבות בין ישראל לסעודיה מתרחשת בצעדי ענק, ולא מן הנמנע שנראה בעתיד הקרוב ביקור של המלך או הנסיך. זה יכול להניב לישראל הסכם שלום קצר-טווח, אך בשביל זה צריך לבדוק את יציבות המשטר הסעודי

מאת:

בילדותי הייתי תמיד חולם על חליפת שוטר סעודי, שיביא לי איזה קרוב משפחה שחזר מסעודיה, לאחר ביקור באתרים הקדושים. הייתי מביט בקנאה בילדים שהסתובבו בחליפת שוטר סעודית, שכן מעולם לא זכיתי ללבוש אחת כזו.

אינני יודע מה הסיבה שזה היה סוג של נוהג סמוי, להביא את החליפה הזו כמתנה לילדים, אבל היום אני שמח שלא חוויתי את החוויה הזו. מצד שני, זה מעלה הרבה סימני שאלה בנוגע לתפיסתם של המוסלמים את סעודיה אז והיום. תופעת חליפות השוטרים, פחות או יותר, לא קיימת כבר. היום הילד מעדיף טאבלט.

> הרומן של נתניהו וטראמפ עם יורש העצר הסעודי עלול להתפוצץ לנו בפנים

הנשיא טראמפ והמלך סלמאן חותמים על הסכם חזון משותף בין ארה"ב לסעודיה. 20 במאי 2017, ריאד (צילום: Shealah Craighead, הבית הלבן, CC BY 2.0)

הנשיא טראמפ והמלך סלמאן חותמים על הסכם חזון משותף בין ארה"ב לסעודיה. 20 במאי 2017, ריאד (צילום: Shealah Craighead, הבית הלבן, CC BY 2.0)

אז סעודיה היא מקרה הזוי, בכלל זו מדינה מוזרה ומשטר מלוכני דורסני שאין לו שני. היא נוצרה בגלל ההרכב השבטי והאמונה, סביבה התקבצו כמה שבטים סביב המלך הראשון של סעודיה שאנחנו מכירים היום, ושהוקמה בשנת 1932 על ידי המלך עבד אלעזיז, כמדינת הלכה אסלאמית שבה שולטים במקביל מועצת דת פנאטית ומשפחת מלוכה דורסנית. לזה יש להוסיף את התאווה המצמררת לכסף, שפרצה בעקבות הפקת הנפט באדמת המדינה החל מ-1938.

העניין בסעודיה גובר במיוחד לאור הפלירטוט הגלוי והסמוי עם ישראל, כל הדרך לעבר נרמול גלוי של יחסים ישראלים-סעודים. לא בכדי אמר השר ישראל כץ כי "סעודיה היא מצרים לפני ארבעים שנה. אז זה היה בגין עם מצרים, ועכשיו זה נתניהו עם סעודיה". הוא צודק, ואני לא אתפלא אם המלך סלמאן או יורש העצר מוחמד בנו יבקרו וינאמו בכנסת.

טלטלת בית המלוכה הסעודי

אך נשאלת השאלה – האם הממשלה הישראלית יודעת לאיזו ביצה היא תכנס אם היא תחבור לסעודיה? ברור שכביכול האיום האיראני הוא מכנה משותף מעולה מבחינת הישראלים, אבל מה עוד קורה שם חוץ מאפשרות החבירה של ישראל עם משפחת המלוכה?

אחד התרחישים הוא שיהיה הסכם שלום שייתכן ויחזיק מספר שנים, אבל הסכנה שאורבת להסכם כזה הרת אסון – עקב חוסר היציבות של המשטר הסעודי, והסדקים שמתחילים להופיע במערכת המלוכנית. כשזה מגיע לשאלת יציבות המשטר, חשוב להבין מה מחזיק אותו ומה הדבק שלו.

בסעודיה ישנם כשבעת אלפים נסיכים, עשירים מופלגים, שחלקם בקרבה ראשונה למלך וחלקם בני השבטים שמרכיבים את מרקם המשטר. הם מחזיקים בכסף של הנפט ובתפקידי מפתח במשטר, לדוגמה, ישנם חמישה-שישה נסיכים שמחזיקים בהכנסות שמגיעות מבארות שמפיקות כמיליון חביות נפט ביום. יש כאלה ששכרם מגיע ל-270 אלף דולר בחודש. מצד שני, המועצה הדתית הסלפית הקיצונית מאוד, שבראשה עומד מופתי ממשפחת אלשיח׳, משפחה מכובדת במיוחד המיוחסת למטיף הגדול מוחמד עבד אל-ווהאב, שהיה לו חלק בהקמת המדינה הסעודית הראשונה, אי שם בסוף המאה ה-18.

באביב הערבי סעודיה נלחמה בחירוף נפש להכשיל את המהפכות, כדי לשמר את הדיקטטורות ולמנוע זליגה של המהפכות אל שטחיה. אחת הזירות הייתה הפלת האחים המוסלמים, והסיוע לעבד אלפתאח א-סיסי. זירה נוספת היא תימן, ואחסונו של הדיקטטור עלי עבדאללה סאלח שנרצח לפני מספר ימים. אפילו זין אלעאבדין בן עלי, הדיקטטור האכזר מתוניסיה, קיבל מקלט בריאד.

> פריצת דרך אזורית מחייבת התקדמות בערוץ הפלסטיני

עם תחילת עידן המהפכות, החלה סעודיה להתחמש באופן יותר אינטנסיבי. קופת המדינה הוקדשה למלחמה בתימן ולרכישות ענק של מאות מליארדי דולר. הקופה, שהרגילה את הנסיכים להיות מדושני עונג, התחילה לאותת מצוקה, במיוחד עם עליית יורש העצר הכל יכול מוחמד בן סלמאן. עלייתו של בן סלמאן בישרה על עוד סדק במערכת השלטון הסעודית, שכן יורש העצר צריך להיות אחד הילדים של המלך המייסד, ומוחמד בן סלמאן הוא נכד.

הגירעון בקופה הביא לשורה של אישומים בשחיתות כלפי נסיכים עשירים, כדי לאפשר השתלטות על הונם. זהו מצב בו מתחיל הליך של "קניבליזם אוליגרכי", שמבשר על קשיים לא פשוטים שעלולים להצביע על מידת החסינות והעמידות של המשטר. מצד אחד יש שחיתות, יורש עצר חסר רסן שקונה ציורים בשווי 450 מיליון דולר, מלחמה בתימן שלא מביאה לכלום, הפסד לרוסיה בזירה הסורית, שינויים מרחיקי לכת בענייני דת כמו נשים נוהגות, בתי קולנוע ומסיבות רחוב בלי הפרדה בין נשים לגברים, ועוד. שתי מערכות השלטון החזקות מתנגשות או מפגינות חולשה וחוסר איזון: המערכת הדתית איננה עקבית ומשנה את דעותיה במשך עשרות שנים, והמערכת השלטונית הבזבזנית וחסרת האחריות שפוגעת בכיסם של הנסיכים.

בסופו של יום, ההסתחבקות הסעודית-ישראלית בחסות אמריקאית היא דבר שרב בו הנסתר על הגלוי. אם לומר את האמת, נפילת בית המלוכה הסעודי והמשטר המלוכני תהיה בעלת אפקט כואב מאוד מאוד מאוד להרבה מדינות. לא, זו לא תהיה סוריה, זה יהיה הרבה יותר גרוע. זו תהיה מלחמה שבטית עקובה מדם שתשפיע על כול העולם.

בקיצור, בהצלחה לכל הצדדים.

> המשבר בלבנון רחוק מלהסתיים, איראן וסעודיה מחממות קנים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf