newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המשבר בלבנון רחוק מלהסתיים, איראן וסעודיה מחממות קנים

המשבר בלבנון הפך את המדינה לזירת מאבק נוספת בין איראן וסעודיה, בזמן שארה"ב ורוסיה חזרו להתמודד על הבכורה באזור. התערבות של ישראל עלולה להפר את האיזון העדין. האם המזרח התיכון בדרך להסלמה?

מאת:

כותב אורח: אחמד רפאת

סעד חרירי, ראש הממשלה המתפטר של לבנון, שב לביירות ולעת עתה נשאר בתפקידו. קאסם סלימאני, מפקד כוח אל-קודס של משמרות המהפכה, הכריז כי המלחמה נגד דאע"ש בסוריה ובעיראק הגיעה לסיומה. גם רוסיה סבורה כי השלב הצבאי במשבר בסוריה יסתיים וכי בפגישה שאמורה להתקיים בסוצ'י יקדמו דרכים לפתרון מדיני. על פניו, החדשות האלה היו יכולות לבשר על תום עידן משברי במזרח התיכון. האמת, עם זאת, היא אחרת.

שובו של סעד חרירי ללבנון לא מסמן את סיום המשבר שהחל עם הודעת ההתפטרות שלו בריאד, אלא את נקודת המוצא שלו, משבר שהשחקנים המרכזיים בו אינם רק הכוחות הפוליטיים בלבנון עצמה. לבנון עלולה להפוך לזירת מאבק חריף יותר בין הרפובליקה האסלאמית והממלכה הסעודית. ההודעה שיצאה בסיום פגישת החירום של שרי החוץ של מדינות הליגה הערבית שהתכנסו בקהיר, מדברת על הגשת תלונה נגד איראן למועצת הביטחון של האו"ם.

בישיבה הזו אישרו פעם נוספת את ההכרה בחיזבאללה כארגון טרור, וממשלת לבנון הואשמה בשיתוף פעולה עם גוף טרוריסטי. בתגובה להחלטה זו כינה נשיא לבנון, מישל עאון, את חיזבאללה חלק מהכוחות החמושים של ארצו, כוח חמוש שלדברי עאון "מגן על לבנון מפני הסכנה הישראלית". כדי להציג את הסכנה הישראלית כרצינית יותר, העמיד הגנרל ג'וזף עאון, רמטכ"ל צבא לבנון, את הכוחות הצבאיים תחת פיקודו המוצבים בגבול עם ישראל במצב כוננות.

גם מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, האשים את המלך הסעודי בנאום ששודר באל-מנאר, רשת הטלוויזיה של ארגונו, כי "בהתקפותיו על חיזבאללה הוא מעודד את ישראל לתקוף צבאית את לבנון". מקורות לבנוניים פירשו את בקשתו של שר הביטחון הישראלי, אביגדור ליברמן, לתוספת של למעלה ממיליארד דולר לתקצב הצבא כהוכחה בלתי ניתנת להכחשה לממשיות האיום הישראלי.

בהתחשב בנסיבות הללו, אם סעד חרירי ימשוך את התפטרותו וימשיך לעמוד בראש הקואליציה בה שותפה גם חיזבאללה, הוא יהיה בעמדה חלשה יותר בהשוואה לעבר, דבר שהסעודים לא יהיו מוכנים לקבל. מאידך, הסתלקותו של חרירי תגרור את לבנון למשבר פוליטי חדש שאת סופו קשה לשער. כך או כך, לבנון תשלם את מחיר המצב הנוכחי במזרח התיכון ואת מחר מאבק הכוחות בין איראן וסעודיה.

> מאות פלסטינים בבקעה עומדים בפני גירוש: "רק רוצים לחיות"

שובה של המלחמה הקרה? ראש הממשלה המתפטר של לבנון סעד חרירי בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: הקרמלין)

שובה של המלחמה הקרה? ראש הממשלה המתפטר של לבנון סעד חרירי בפגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: הקרמלין)

בניגוד להצהרות של קאסם סלימאני ורוסיה, גם המצב בסוריה איננו טוב יותר ממצבה של לבנון. אי אפשר להכחיש את ההצלחות שנחלו בשבועות האחרונים כוחותיו של בשאר אל-אסד ותומכיו האיראניים והרוסים והחזירו לידיהם אזורים שהיו עד כה תחת שליטת דאע"ש. סוריה גם צפויה להתמודד עם עימותים חדשים בצפונה. תורכיה, המהווה מחד חלק מהקואליציה נגד דאע"ש בהנהגת ארצות הברית ומאידך מתאמת עמדות עם איראן ורוסיה, לא תסכים בשום פנים ואופן לשליטה של כוחות כורדים בצפון סוריה, וכבר עתה החלו עימותים בין צבא תורכיה ובין הכוחות הכורדים בפרברי אדליב.

גם בסוריה עצמה איראן וסעודיה ניצבות בשתי חזיתות מנוגדות, עימות אותו אנחנו צפויים לראות בימים הקרובים גם בחזית המדינית. בשני כנסים, האחד בסוצ'י והשני בריאד, הן ינסו לשרטט מחדש את פניה של סוריה אחרי דאע"ש. צריך להכיר בעובדה שהציר טהראן-מוסקבה-אנקרה נהנה מיתרון מדיני וצבאי. זאת בזמן שהמלוכה הסעודית תצטרך למקד את מאמציה באיחוד בין כוחות האופוזיציה השונים למשטרו של אסד, המסוכסכים היום יותר מתמיד.

ישנם כמובן משברים נוספים במזרח התיכון המציבים את איראן ואת סעודיה בחזיתות נגדיות. עיראק, תימן ובחריין הן בין הזירות בהן טהראן וריאד ממלאות תפקיד ואשר הפכו לפלטפורמה נוספת למאסקי הכוחות בין שתי המדינות. המאבק בין הרפובליקה האיראנית לממלכה הסעודית על הנהגת המזרח התיכון הוא מאבק רציני ביותר ועלול להתפתח אף לעימות צבאי ישיר ביניהן. במצב הזה, התערבותה של ישראל במשבר עלולה להפר את האיזון השביר בין טהראן וריאד, ואסור להתעלם גם מהתחרות בין אמריקה של טראמפ לבין רוסיה של פוטין על מעמד הבכורה באזור. במובן מסוים, אנחנו עדים היום לחזרה לאווירת שנות השישים של המאה הקודמת ולעידן המלחמה הקרה בין שתי המעצמות.

בניגוד לתקופת כהונתו של ברק אובמה, בה ארה"ב מיקדה את כל המאמצים הדיפלומטיים שלה באזור בהידברות ומשא ומתן עם איראן, ובכך ניכרה והרחיקה את בנות הברית הערביות שלה, דונלד טראמפ מנווט את המדיניות של הבית הלבן בכיוון ההפוך בדיוק. מטרתו של הממשל האמריקני כיום היא לחזור לימים בהם ארה"ב היתה מעצמת העל היחידה במזרח התיכון, והרפובליקה האיראנית מהווה את המכשול העיקרי בפני השאיפה הזו. כדי לממש את השאיפה הזו, ארה"ב חייבת לחסל את "ציר ההתנגדות" שהתגבש תחת חסותה של איראן, הכולל מדינות כגון סוריה, עיראק ולבנון וארגונים כגון חיזבאללה בלבנון, אנסאר-אללה בתימן, אל-חשד אל-שעבי ומשמרות בדר בעיראק, קבוצות שיעיות בבחריין ובסעודיה, וחמאס ברצועת עזה. האסטרטגיה של ארה"ב לבידודה של איראן באזור עוברת דרך החלשת המדינות והארגונים המשתייכים לאותו "ציר התנגדות".

אחמד רפאת, סופר ועיתונאי איראני גולה. הטקסט נכתב במקור בפרסית ותורגם על ידי אורלי נוי.

> מכתב למזל"ט שמרחף בשמי עזה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf