newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"זיאד אבו עין רצה ששנת 2015 תהיה שנת המאבק הלא אלים"

השר זיאד אבו עין, שמת לאחר שהוכה על ידי חיילים בהפגנה לא אלימה, היה סמל למגמה ברשות שתמכה במאבק עממי ובלתי מזוין. עם מותו מדברים פעילים לא אלימים מרחבי הגדה על הדיכוי שישראל מפעילה כלפיהם

מאת:

שביתה כללית ברמאללה, שלושה ימי אבל ברשות וקריאות להפגנות ולהגברת הפעולות הלא אלימות נגד הכיבוש. אלה חלק מהתגובות למותו של השר הפלסטיני זיאד אבו עין, שמת היום (רביעי) לאחר שהוכה על ידי חייל במהלך אירוע לציון יום זכויות האדם.

אבו עין, שהיה הממונה מטעם הרשות על המאבק העממי בגדר ובהתנחלויות, השתתף הבוקר במסיבת עיתונאים שאורגנה על ידי תושבי ארבעה כפרים פלסטינים וארגון "יש דין", שהגישו לרגל יום זכויות האדם עתירה לבג"ץ בדרישה שהצבא יפנה את המאחז הבלתי חוקי עדי עד, שבאזור שילה.

> שר בממשלה הפלסטינית מת לאחר שהוכה על ידי חיילים בהפגנה

"ניסינו היום ללכת לשתול עצי זית כשהחיילים תקפו אותנו", אומר עבדאללה אבו-רחמה, תושב בילעין ופעיל הוועדות העממיות. "החיילים דחפו את אבו עין, הוא נפגע ונפל לרצפה. מדובר באדם מבוגר שהיו לו מחלות שונות, והוא מת כתוצאה מהמכות האלה".

פעולה מהסוג שנקטו הפעילים היום היא דוגמא לאופן בו מתנהל המאבק העממי הלא אלים בשטחים הכבושים מאז האינתיפאדה השנייה. המאבק, שהחל בעקבות הקמת חומת ההפרדה, עושה שימוש בכלים שמטרתם להנכיח את ההתנגדות לעוול במקום בו הוא קורה. כאשר מדובר במאבק נגד גדר ההפרדה – צועדים לכיוון הגדר, כאשר מדובר בגזל אדמות, מנסים להגיע לאדמות הגזולות ולהפגין שם נוכחות. במקרה של היום יצאו הפעילים לשתול עצי זית, סמל פלסטיני, באדמות שנגזלו מהם כדי לסמל את אחיזתם במקום.

> ההיסטוריה של המאבק העממי בשטחים

זיאד אבו עין בבית פלסטיני עליו רוסס "מוות לערבים", לפני כשבועיים (רבנים לזכויות אדם)

זיאד אבו עין בבית פלסטיני עליו רוסס "מוות לערבים", לפני כשבועיים (רבנים לזכויות אדם)

פגיעה מתמשכת בפעילים לא אלימים

בשנים האחרונות לוקחת הרשות הפלסטינית חלק גדול יותר ויותר במאבק הזה, ועושה שימוש נרחב בפרקטיקות שלו. עיסא עמרו, ממנהיגי "צעירים נגד התנחלויות", ארגון שמנהל מאבק בלתי אלים בחברון, סיפר על השר זיאד אבו עין: "אני מכיר אותו מאז שהוא נכנס לתפקיד שלו כאחראי על המאבק העממי בגדר ונגד ההתנחלויות. הוא באמת ניסה לקדם את המאבק הלא אלים. הוא ניסה לארגן ועדות לא אלימות בגדה המערבית, לארגן את הנוער, את המפלגות, ואת הסטודנטים בצורה הזאת. היה לו חזון ששנת 2015 תהיה שנה של מאבק לא אלים בפלסטין".

על האירוע היום אומר עמרו: "הצבא והמתנחלים שמים להם כמטרה את מנהיגי המאבק הלא אלים. זאת הדרך לנסות למנוע מאינו לגייס עוד אנשים ועוד צעירים למאבק שלנו. תסתכלו איך הצבא מגיב להתנגדות הלא אלימה – בצורה של אלימות לא פרופורציונאלית כלפי הפעילים".

עמרו מזכיר את נרימן תמימי, מהפעילות הבולטות במאבק שמנהלים תושבי נבי סלאח נגד גזל המעיין שלהם על ידי ההתנחלות הסמוכה, שנפצעה לפני מספר שבועות ברגלה מירי. הוא ממשיך ומסביר: "הם לא רוצים סוג כזה של מאבק, כי אם תהיה תנועה בלתי אלימה זה יחליש את הכיבוש. עכשיו טוענים שהסיבה לכיבוש היא בטחונית, אבל אם המאבק יהיה לא אלים לא תהיה הצדקה לכיבוש".

מונד'יר אמירה, ממנהיגי הוועדות העממיות ותושב מחנה הפליטים עאידה, אמר לשיחה מקומית: "זה פשע שמטרתו למנוע פעילויות לא אלימות מהסוג הזה. הם רוצים שנהיה אילמים, שלא נפתח את הפה בכלל, שנקבל כל מה שישראל עושה. אבל אנחנו לא נשתוק. זאת עוד דוגמא לפשעים שנעשים על ידי הכיבוש אפילו נגד אקטיביסטים לא אלימים. אבל הפשע הזה לא יעצור אותנו מלהתנגד לכיבוש. אנחנו נמשיך את המאבק שלנו ואפילו נגביר אותו, ובימים הקרובים יהיו עוד פעילויות כאלה באזור תורמוסעיא ובכל הגדה המערבית".

> עיסא עמרו: "ברובים הם חזקים מאיתנו, בתקשורת אנחנו מנצחים"

הצבא ירה גז מדמיע על התהלוכה לעבר עדי עד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הצבא ירה גז מדמיע על התהלוכה לעבר עדי עד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לשאלתי על הלך הרוח בציבור הפלסטיני סיפר אמירה: "כולם בשוק, אבל אני לא. אני מכיר את האופן שבו הצבא הישראלי מתנהג איתנו. כל טעות קטנה של חייל יכולה לעלות לנו בחיים. משתמשים בגז, יורים עלינו. הוא לא הראשון שנהרג במהלך פעילות לא אלימה. הם הורגים אותנו, אנחנו יודעים שנשלם את המחיר, אבל זה מחיר החופש".

"זיאד אבו עין היה סמל לתמיכה של הרשות במאבק העממי", מוסיף מחמוד זוואהרה, פעיל הוועדות העממיות מהכפר אל-מעסרה שליד בית לחם. "הוא ייצג את הקו של הפעילות הלא אלימה, של הפגנות, ושל קידום הכלי הזה ככלי מרכזי באסטרטגיה של הרשות".

עו"ד גבי לסקי, שמייצגת מגיני זכויות אדם ופעילים במאבק העממי, וחברת מועצת עיריית ת"א מטעם מרצ, אמרה: "במצב של כיבוש כוחות הבטחון מגינים מצד אחד על המתנחלים שגוזלים וגונבים, ומנהלים משטר אפרטהייד בשטחים, ומצד שני אוסרים על התושבים של השטח הכבוש למחות נגד הגזל והאפרטהייד.

"בהפגנות לא אלימות מנסים להדוף ולמנוע את קיום ההפגנות במקום לעצור את העוול. בתוך כל זאת כוחות הביטחון עושים שימוש באלימות נגד מי שבא לממש את זכותו הכי לגיטימית למחות. כך גם במקרה הזה. וגם הפעם, כמו במקרים אחרים, זה הסתיים במוות".

על המאבק הלא אלים אמרה לסקי: "הכיבוש הישראלי מצא המון דרכים כדי לפעול בכוח נגד מאבק פלסטיני אלים. אבל אין להם מענה למאבק לא אלים, חוץ מלשלוח מנהיגים של המאבק הזה לכלא".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> עתירה: לפנות את מאחז עדי עד, שהפך בסיס לפעילות עבריינית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf