newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עתירה: לפנות את מאחז עדי עד, שהפך בסיס לפעילות עבריינית

בעתירה התקדימית נטען כי המדינה לא אוכפת את החוק כלפי תושבי עדי עד, ומסייעת להם בגזל קרקעות. צעדה לא אלימה לעבר עדי עד הבוקר נבלמה על ידי הצבא בגז מדמיע. עדי עד: היישוב חוקי, אנו מתמודדים עם אירועים בטחוניים

מאת:

תושבי ארבעה כפרים פלסטינים וארגון "יש דין" הגישו הבוקר עתירה לבג"ץ בדרישה שהצבא יפנה את המאחז הבלתי חוקי עדי עד, שבאזור שילה. העתירה, שהוגשה ביום זכויות האדם הבינלאומי, היא תקדימית בכך שהיא מתבססת לא רק על כך שהמאחז אינו חוקי ויושב בחלקו על אדמות פרטיות, ולא רק על כך שהוצאו צווי הריסה שלא מומשו נגד כל בתיו, אלא גם על כך שהפך לבסיס שממנו יוצאות פעולות אלימות של השתלטות על קרקע ותקיפה של תושבים פלסטינים באופן עקבי מזה שנים ארוכות – בגיבוי הצבא והמדינה.

כמו כדי לחזק את הטענה בעתירה אתמול בלילה, לקראת הגשת העתירה, ירדו מתנחלים מאזור עדי עד אל אדמות הכפר הסמוך אל-מוע'ייר, זרקו אבנים לעבר בתים ומכוניות ופגעו בעצים – כך לפי דיווחי תושבי הכפר.

הבוקר ניסו ראשי המועצות של הכפרים הפלסטינים תורמוסעיא, אל-מוע'ייר, קריות וג'אלוד לקיים מסיבת עיתונאים בכניסה לעדי עד כדי להציג את העתירה, וגם כדי לשתול עצים על אדמותיהם. העותרים, מלווים בנציגי הרשות הפלסטינית והוועדות העממיות ובכ-150 תומכים, נערכו לצאת בצעדה לעבר המאחז.

כוחות צבא שהיו במקום מנעו מהם להתקרב למאחז, בלמו אותם ביציאה מכפר במרחק למעלה מקילומטר ממנו, ירו גז מדמיע ורימוני הלם לעבר המתכנסים, עצרו שני מפגינים, עיכבו עיתונאי פלסטיני ושחררו אותו במקום. בין היתר נפגע השר לענייני הגדר וההתנחלויות בממשלת הרשות, זיאד אבו עין, נפגע ממכות ופונה לבית חולים. על אף אלימות הצבא במקום לא נזרקו אבנים ולא נעשה ניסיון לפגוע בחיילים.

[עדכון: השר הפלסטיני זיאד אבו עין נפטר בבית החולים. עדכונים כאן]

> התנחלות זעירה כמשל לישראל כולה

עיתונאי פלסטיני מעוכב על ידי חיילים בדרך למסיבת העיתונאים מחוץ לעדי עד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

עיתונאי פלסטיני מעוכב על ידי חיילים בדרך למסיבת העיתונאים מחוץ לעדי עד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לפי נתוני "יש דין" בתשע השנים האחרונות התבצעו לפחות 71 אירועים פליליים באזור המאחז בסגנון של גניבת רכוש פלסטיני, פגישה ברכוש, איומים, תקיפות, השתלטות וגידור של שטח פרטי ועוד. בעתירה עצמה מוזכרות 58 תלונות במעקב העמותה, שמהן רק שתיים הבשילו לידי כתבי אישום, ו-50 שנסגרו ללא כתב אישום, ברוב המקרים בשל מחסור בראיות או אי מציאת העבריין (ולא מכיוון שנמצא שלא בוצעה עבירה).

המקרה היחיד שהוביל להרשעה עד כה היה תיק נגד אחד ממייסדי המאחז, בעז מלט, שנמצא כי שלח מיוזמתו תלמידי ישיבה במאחז למסוק עצי זית של משפחה פלסטינית ולגנוב את זיתיהם.

האחריות על המדינה

כמו שמראה דו"ח "יש דין" על המאחז שפורסם לפני כשנה, הפגיעה בתושבים הפלסטינים לא נגמרת בפעילות המתנחלים עצמם, אלא מורחבת פי כמה בשל פעילות הצבא והמדינה. שיקולי הביטחון לכאורה של הצבא בבואו להגן על המאחז הלא חוקי הובילו לכך שחקלאים פלסטינים מורחקים מאלפי דונמים של קרקעות מסביב למאחז, באופן שפוגע ישירות בפרנסתם. (הדו"ח מוצג בגרסה אינטראקטיבית וברורה עד אימה כאן. מומלץ להכנס).

זהו אחד מהאבסורדים הקיצוניים ביותר של הכיבוש: מאחז לא חוקי יושב על אדמות פלסטיניות במשך שנים ארוכות ללא הפרעה. הוא גדל ללא הפרעה, וכיום יש בו כ-23 משפחות, בית כנסת, מקווה, מועדון, חוג מחול ומשחקיה. כפי שמוסבר בעתירה, יוצאות ממנו פעולות אלימות נגד תושבי הכפרים שעל אדמתם התיישב. הפושעים לא מובאים לדין, וצווי ההריסה נגד הבתים הלא חוקיים לא מיושמים. כאילו לא הייתה מדינה אחראית בשטח.

אבל המדינה כן נוכחת שם, ומה שהמדינה כן עושה זה להעביר תקציבים למאחז הלא חוקי, לשלוח חיילים שיגנו עליו, ולמנוע מהפלסטינים גישה ליותר אדמות ממה שהמתנחלים מצליחים לתפוס. זו המציאות המתוארת בעתירה שהוגשה היום, ושהעותרים מבקשים מבג"ץ לשים לה סוף.

> צפו: מתנחלים תוקפים חקלאים על אדמתם במכות ואבנים

בעיגול אדום: מאחז עדי עד (מפה: בצלם)

בעיגול אדום: מאחז עדי עד (מפה: בצלם)

"אין ולא יכול להית כל ספק כי כול עוד נותר המאחז עדי עד על כנו הפגיעה בזכויות העותרים מתעצמת", כותבים עורכי הדין מיכאל ספרד, שלומי זכריה ומוחמד שקיר בעתירה. "כיוון שהמשיבים כולם מתנערים מחובותיהם החוקיות (והמוסריות) ומסרבים לאכוף את החוק באזור; מכיוון שאלה אף תמכו באופן אקטיבי, מימונו וספקו הגנה לפורעי החוק שהשתלטו על שטח המאחז; משום שהמשיבים נמנעים מלפעול למען הגנה על זכויות העותרים ולצמצום הנזקים העצומים הנגרמים להם בכל יום שעובר והמאחז נותר עומד במקומו;

"בשל כל אלה – נאלצים העותרים לפנות לבית המשפט הנכבד בלית ברירה ומתוך הבנה כי ללא התערבותו, האזור ימשיך להיות מרחב פרוע של היעדר אכיפת חוק מינימלית, הגובה את מחירה יום-יום, שעה-שעה, וזאת באין פוצה פה ובאין יד חזקה המעוניינת, לא כל שכן מתיימרת, לאכוף את הדין".

ממאחז עדי עד נמסר בתגובה כי שום אירועים אלימים לא יוצאים מהיישוב. בהתייחס לאירוע אמש נמסר כי תחילתו בכך שסוס נגנב מחצר של בית ביישוב. "כרגע מתקיימת הפגנה של ערבים שמנסים להגיע ליישוב והצבא חוסם אותם", מסרה דוברת עדי עד. "אנחנו מתמודדים עם אירועים ביטחוניים כרגע של ערבים שמנסים להגיע לכאן ואנחנו לא יודעים מה הכוונות שלהם. אותו ארגון 'יש דין' ארגן כפרים שאין קשר ביניהם להפגין נגדנו, ולכן לא נוכל עכשיו להתייחס לעתירה, שעכשיו אנחנו שומעים עליה לראשונה, מעבר לאמירה שהיישוב חוקי".

מדוברות מתאם הפעולות בשטחים נמסר בתגובה: ״העתירה נלמדת כרגע על ידי הגורמים הרלוונטיים, תגובת המדינה תינתן במסגרת הליכי העתירה".

> חקלאים בכפר סאלם עושים את הבלתי אפשרי: חורשים באדמותיהם

הצבא ירה גז מדמיע על התהלוכה לעבר עדי עד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הצבא ירה גז מדמיע על התהלוכה לעבר עדי עד (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חקלאי משקיף על המאחז עדי עד (אקטיבסטילס)

חקלאי משקיף על המאחז עדי עד (אקטיבסטילס)

 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf