newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סרבנית מצפון בדרך לכלא: עשרות הפגינו בתמיכה בכניסה לבסיס תל השומר

תאיר קמינר מסרבת להתגייס "כדי לא לקחת חלק במעגל השנאה בין עזה ושדרות" ובתור פעולה של התנגדות לכיבוש. היא צפויה להשפט היום לתקופת מאסר ראשונה מתוך כמה. בין המפגינים: יוצא האח הגדול, סלים מרעי

מאת:

כארבעים מפגינים ליוו הבוקר (ראשון) את סרבנית המצפון תאיר קמינר לבסיס תל השומר, שם היא צפויה להישפט היום על סירובה להתגייס ולהשלח למאסר. [עדכון, 21:45: קמינר נשפטה לעשרים ימים בכלא, לתקופה ראשונה]

המלווים קיימו הפגנת תמיכה בקמינר בכניסה לבסיס, במסגרתה קראו קריאות נגד הכיבוש והמשטר הצבאי בשטחים – שבגללם בחרה קמינר שלא להתגייס. בין היתר קראו: "לא פקידה ולא טנקיסטית, סרבנית ופמיניסטית" ו"תאיר אמיצה לאללה – צאו מיד מרמאללה". כמה מהמפגינים גם העלו מיצג שבו לבשו מדים ונשבעו אמונים למדינה, בעוד שמשתתפים אחרים מכסים את עיניהם, פיהם ואוזניהם בסגנון "שלושת הקופים".

בהפגנה, שאורגנה על ידי קבוצת פעילות חדשה בשם "מסרבות", השתתפו פעילות נגד הכיבוש, ועד היוזמה הדרוזי, אנרכיסטים וקומוניסטים, פעילות "ארבעים אמהות" ויוצא "האח הגדול" סלים מרעי (שהודח אמש). עוד השתתפו בהפגנה סרבני עבר וקרובי משפחה של קמינר – ובהם מתן קמינר, בן דודה של תאיר, שישב שנתיים בכלא על סירובו להתגייס לפני 13 שנים (וכאן יש לומר: ישב יחד עם כותב שורות אלה, שסירב גם הוא, ועוד מספר חברים. מתן ואני גם חברים עד היום).

> הידרדרות במצבו של עיתונאי פלסטיני שובת רעב בשל מעצרו המנהלי

תאיר קמינר עם סלים מרעי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

תאיר קמינר עם סלים מרעי, יוצא "האח הגדול" (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה לתמיכה בסרבנית תאיר קמינר, תל השומר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הפגנה לתמיכה בסרבנית תאיר קמינר, תל השומר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

תאיר קמינר, בת 19, סיימה לאחרונה שנת שירות במסגרת תנועת הצופים בעיר שדרות, שם התנדבה עם ילדים שרבים מהם עברו טראומה מהמלחמות עם עזה ומירי הרקטות על העיר. "הילדים שעבדתי איתם גדלו בלב הסכסוך וחוו חוויות קשות מגיל צעיר, חוויות שעיצבו ברבים מהם שנאה גדולה, שאפשר להבין אותה, במיוחד כשהיא באה מילדים צעירים", כתבה קמינר בהצהרה לקראת כליאתה.

"כמותם, רבים מהילדים שגדלים בעזה או בשטחים, במציאות קשה אף יותר, לומדים לשנוא את הצד השני. גם אותם אי אפשר להאשים. כשאני מסתכלת על כל הילדים יחד, על הדורות הבאים של שני הצדדים ועל המציאות שבה הם גדלים, אני רואה המשכיות של טראומות וכאב. ואני אומרת: די! לכן אני מסרבת: כדי לא לקחת חלק פעיל במעשה הכיבוש השטחים הפלסטינים ובעוולות שנעשות לעם הפלסטיני תחת הכיבוש, כדי לא לקחת במעגל השנאה בעזה ובשדרות".

עוד כתבה קמינר כי היא פועלת מתוך שאיפה להבטיח שלום, שוויון, דמוקרטיה וביטחון לכל יושבי הארץ, והדגישה במיוחד את מי שביטחונם נשכח מהזיכרון לרוב – הפלסטינים, והישראלים תושבי הנגב המערבי. "משכנעים אותנו שלצבא אין קשר לפוליטיקה, אבל לשרת בצבא זו החלטה פוליטית בעלת משקל כבד, בדיוק כמו סירוב", סיכמה. "הכלא הצבאי מפחיד אותי פחות מאשר אובדן האנושיות של החברה שלנו.

> הנשק של ארדן מסוכן לנשים בישראל

מיצג חיילים בהפגנת התמיכה בסרבני המצפון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מיצג חיילים בהפגנת התמיכה בסרבני המצפון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ראובן קמינר, סבה של תאיר, בנאום תמיכה בסרבנים בהפגנה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ראובן קמינר, סבה של תאיר, בנאום תמיכה בסרבנים בהפגנה (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כאמור, קמינר צפויה להשפט על ידי קצין בדין משמעתי בגין סירובה להתגייס, ולהכלא לתקופה של עד חודש. אעדכן כאן בהמשך היום על העונש שייגזר על קמינר היום [עדכון: היא נשפטה לעשרים יום]. מה שלרוב קורה לאחר מכן הוא מעגל של כליאות ושחרורים: סרבנים משתחררים מהכלא, חוזרים לבקו"ם, שוב מתבקשים להתגייס, שוב מסרבים ושוב נשפטים לתקופה של עד חודש, וחוזר חלילה. בשנים האחרונות נשפטו מספר סרבנים באופן זה והגיעו עד לעשר תקופות כליאה במעגל האכזרי הזה.

כך היה המקרה בשנים האחרונות עם נתן בלנק,  אוריאל פררהעומר סעד ואודי סגל, יחיאל נחמני, עידו רמון, אפי דרשנר ואחרים. בשבועות הקרובים צפויים להכנס לכלא על סירוב עוד כארבעה סרבנים וסרבניות.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> צפו: קליפ חדש נגד גיוס ערבים לצבא ולשירות לאומי

תאיר קמינר ומשפחתה בכניסה ללשכת הגיוס תל השומר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

תאיר קמינר ומשפחתה בכניסה ללשכת הגיוס תל השומר (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf