newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

צפו: חיילים עוצרים באלימות קשה פעילים בדרום הר חברון

חיילים פלשו לכפר תוואני כדי להזהיר את תושביו לבל יירו זיקוקים לרגל פרסום הציונים של מבחני הבגרויות. ארבעה פעילים ישראלים שנכחו במקום נעצרו תוך הטחתם על הקרקע, אזיקתם וכיסוי עיניהם בפלנלית, באשמת "העלבת עובד ציבור"

מאת:

חיילים עוצרים פעיל בתוואני, 20 ביולי 2023

היום (חמישי) לפני הצהריים חיילים נכנסו לכפר תוואני שבדרום הר חברון, ועצרו ארבעה פעילי שמאל ישראלים באלימות רבה. החיילים הטיחו את הפעילים על הקרקע, אזקו אותם, וכיסו את עיניהם בפלנלית. כאשר הקצין שנראה אחראי נשאל באיזו עילה מבוצעים המעצרים, הוא השיב: "העלבת עובד ציבור". החיילים נכנסו לכפר, לדבריהם, שתועדו, כדי "לחפש זיקוקים", שנורו במהלך החגיגות לרגל תוצאות התואג'יהי, בחינות הבגרות בשטחי הרשות הפלסטינית, שהתפרסמו היום.

מדובר ביום חג בלוח השנה הפלסטיני, יום שכרוך גם במידה רבה של מתח עבור הנערות והנערים ובני משפחותיהם הממתינים לתוצאות בהתרגשות, שכן הלימודים נתפסים כדרך להתקדם בחיים וההשכלה כערך עליון. מדי שנה בתאריך זה כל כפר פלסטיני בגדה מציין את היום בחלוקת דברי מתיקה ובהפעלת זיקוקים. זה היום שבו בחר הצבא, שמגבה בשיטתיות את הפוגרומים שהמתנחלים עושים בחודשים האחרונים בפלסטינים, לפלוש לכפר, להשבית את שמחת תושביו ולעצור פעילים תוך הפעלת אלימות קיצונית לכאורה בגלל "העלבת עובד ציבור". החיילים, שפלשו לבית של אחת ממשפחות הכפר, שחגגה את הישגיה של בת המשפחה במבחנים, אמרו לבני המשפחה שהם יעברו בכל בית בכפר ויעצרו כל מי שיורה זיקוקים.

במקום היו כמה פעילי שמאל יהודים, שהגיעו כדי לתעד, וטופלו באלימות קשה על ידי החיילים. כפי שניתן לראות בסרטון, חייל הטיח לקרקע את אחת הפעילות והשתטח עליה. לפעיל אחר כפתו את הידיים מאחורי הגב באזיקונים, והיכו אותו באגרופים, כאשר הקצין שנכח במקום חזר שוב ושוב על המילים "הפרעה והעלבת עובד ציבור" כעילת מעצרם של הפעילים, והאשים אותם בהפרעה לחיילים.

בשעה זו לא ידוע עדיין אם הפעילים שנלקחו על ידי החיילים הועברו לתחנת המשטרה. פעילים ישראלים וזרים מתנדבים לשהות באיזור, בעיקר כדי לתעד את ההתנכלויות לתושבים, ולאחרונה זוכים ליחס עוין יותר מצד חיילים ומתנחלים. לאחר המעצר, החיילים שבו לכפר והזהירו שוב את התושבים לבל יירו זיקוקים. התושבים שאלו את החיילים אם יש חוק נגד הפעלת בזיקוקים והזכירו כי המתנחלים יורים זיקוקים כדבר שבשגרה בחגיגות שלהם, אך לא זכו למענה. מאוחר יותר, החיילים שפלשו לבית המשפחה עלו לגג הבית כדי לסרוק ממנו את הכפר ולאתר בתים שיורים לידם זיקוקים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "במהלך סיור שגרתי בגזרת יהודה, לוחמי צה"ל זיהו ירי זיקוקים שנורו מתוך בית בכפר תוואני, ונכנסו לבית במטרה לתפוס את הזיקוקים לשם מניעת השימוש המסוכן בהם. במהלך כניסתם של לוחמי צה"ל, מספר פלסטינים ואזרחים ישראלים ששהו במרחב הפעילו כוח פיזי על הלוחמים ומנעו מהם להיכנס.

"במסגרת הפעילות נתפסו ארבע כוורות זיקוקים, ונעצרו ארבעה חשודים, שהועברו להמשך טיפול משטרת ישראל. אופן הפעלת הכוח של הלוחמים בעת מעצר החשודים מתוחקר."

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

הפגנה למען החטופים מחוץ לכנסת, נובמבר 2023 (צילום: אורן זיו)

מעקב מצולם: המאבק על שחרור החטופים, שהיה אמור להיגמר מזמן

את מאבק משפחות החטופים צילמתי מיומו הראשון – מול הקריה, בסיורים בזירות הטבח של 7 באוקטובר, בהפגנות המוניות ובחסימות הכבישים. החלק הקשה ביותר עבורי היה דווקא בתל אביב, שם הובילה ההסתה של הממשלה להתקפות על בני משפחה ופעילים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf