newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בנבי סאלח ההכנות בעיצומן: עהד תמימי תשוחרר מחר מהכלא

לאחר שמונה חודשים בכלא ישוחררו עהד תמימי ואמה נרימן. תמימי תועדה כשהיא מנסה לסלק חיילים חמושים מחצר ביתה ועוררה סערה. אחר הצהרים תתקיים מסיבת עיתונאים בהשתתפותן בנבי סאלח

מאת:

עהד תמימי, הנערה הפסלטינית שנעצרה לאחר שתועדה סוטרת לחייל ישראלי שפלש לחצר ביתה, תשוחרר ממאסר מחר (ראשון) לאחר שמונה חודשים בכלא. יחד עימה תשוחרר גם אימה נרימן. שחרורה מעורר עניין ציבורי ותקשורתי גדול, ומאות צפויים לקבל אותה בחגיגות בכפרה נבי סאלח.

על פי שירות בתי הסוהר (שב"ס) עהד ונרימן תמימי צפויות להשתחרר מכלא השרון בשעות הבוקר המוקדמות. הן יוסעו ברכב של שב"ס אל מחסום ג׳בארה שליד טול כרם שבגדה המערבית, שם יקבלו את פניהן בני משפחה, אקטיביסטים וצוותי תקשורת רבים. סמוך למחסום עהד תיתן הצהרה קצרה ומשם ימשיכו המשוחררות הטריות למוקטעה ברמאללה – שם יבקרו  בקברו של יאסר עראפת ויתכן שיפגשו עם בכירים ברשות הפלסטינית. משם ימשיכו למקום פרטי כדי לבלות עם בני משפחתן, ללא נוכחות תקשורת, ואז יגיעו לנבי סאלח שם כבר החלו היום ההכנות לקראת הגעתן.

היום (שבת) בצהרים, ההכנות בכפר בעיצומן. דגל פלסטין ענק נתלה על הגבעה ליד בית משפחתן של עהד ונרימן. מהגבעה ניתן להשקיף על ההתנחלות הסמוכה חלמיש (נווה צוף), שבנויה על אדמות הכפר. ההשתלטות של תושבים מההתנחלות על המעיין של הכפר היתה אחת הסיבות לתחילת ההפגנות וההתקוממות העממית בכפר בשנת 2009.

קרובי משפחה ומתנדבים ניקו במהלך היום את כביש הגישה לבית המשפחה, צבעו את הקירות בלבן וריססו כתובת גרפיטי לכבוד השחרור. באסם תמימי, אביה של עהד ובן זוגה של נרימן, ניצל את תקופת המעצר כדי לשפץ את בית המשפחה, והיום קרובי משפחה עסקו בסידורים אחרונים לקראת הגעתן.

דגל פלסטין משקיף על ההתנחלות חלמיש. נבי סאלח. 28 ביולי 2018 (אורן זיו)

דגל פלסטין משקיף על ההתנחלות חלמיש. נבי סאלח. 28 ביולי 2018 (אורן זיו)

"יש לי הרגשה מעורבת, מכיוון שעהד משתחררת מכלא קטן לכלא גדול", אמר ל"שיחה מקומית" נאג'י תמימי, דודה של עהד ואביה של נור שתועדה גם היא בעימות המפורסם עם החיילים ונעצרה מספר ימים אחרי עהד. "המצב לא טוב בכלל, בגדה ובעזה, ואנחנו לא יודעים לאן אנחנו הולכים".

נאג'י, שבעצמו ריצה תקופת מאסר ממושכת על השתתפותו בהפגנות בכפר, מכיר את הקושי הנפשי של החזרה מהכלא לחיים שבחוץ. "אולי אצלי זה היה פחות קשה כי לא היתה כל כך הרבה התעניינות תקשורתית, אבל זה יכול להיות מאוד מתיש, מאוד קשה", הוא סיפר. קרובת משפחה נוספת, שעסקה בסידור הרהיטים החדשים בבית לקראת הגעתן של עהד ונרימן, ביקשה להזכיר כי "בסופו של דבר היא רק ילדה שחוזרת הביתה. אני חוששת ומקווה שזה לא יהיה לה קשה מידי לחזור מהכלא לשגרת החיים שלה".

בסביבתה של עהד מתכוננים להתעניינות התקשורתית הגדולה, ומבקשת לגונן עליה. אין כמעט כלי תקשורת בעולם שלא ביקש איתה ראיון בלעדי. מחר, אם הכל ילך כמתוכנן, עהד צפויה לדבר בשעה ארבע אחר הצהרים במסיבת עיתונאים בנבי סאלח, בנוכחות כלי תקשורת מכל העולם. בימים שלאחר השחרור עהד תתראיין בכל יום במשך כשעה במרוכז לכלי התקשורת, ובשאר הזמן תיאסר כניסת עיתונאים לבית. בסוף השבוע, ביום שבת ה-4 באוגוסט צפוי להתקיים אירוע גדול בכפר כדי לחגוג את השחרור. במהלך השבוע היא צפויה לבקר גם בכפר הבדואי ח'אן אל אחמר העומד בפני סכנת הריסה.

הכנות בכביש הגישה לבית משפחת תמימי בנבי סאלח. 28 ביולי 2018 (אורן זיו)

הכנות בכביש הגישה לבית משפחת תמימי בנבי סאלח. 28 ביולי 2018 (אורן זיו)

כמו כולם בכפר גם בילאל תמימי, קרוב משפחה של עהד, שמח לקראת השחרור של עהד ונרימן. "היא כמו הבת שלי. זה מאוד משמעותי בשבילנו שהן משתחררות", הוא אמר היום ל"שיחה מקומית". בילאל, ששני בניו נעצרו סמוך למעצרה של עהד, ומשפטם על חלקם בהפנות בכפר עדיין מתנהל  ביקש להזכיר שעהד ונרימן הן לא האסירות היחידות מהכפר. "אנחנו מקווים שזה יוביל לשחרור יתר האסירים", הוא אמר. "רק בנאבי סאלח יש עוד 16 כלואים. העניין הוא לא רק עהד עצמה, אלא העניין של כל האסירים הפוליטיים במיוחד הילדים. אנחנו מקווים שהשחרור של עהד יוביל לתשומת לב לנושא בכל העולם". גם אחיה של עהד, וואהל, עדיין מוחזק בכלא לאחר שנעצר לפני כחודשיים.

עהד תמימי נעצרה בדצמבר 2017 לאחר שסרטון ווידאו שלה מתעמתת עם חיילים ישראלים במהלך הפגנה בכפר נבי סאלח הפך ויראלי. התקרית אירעה כמה שעות לאחר שבמהלך עימותים בכפר ירו חיילים בבן דודה של עהד, מוחמד תמימי, שנפגע קשה לאחר שכדור גומי חדר לראשו. זמן קצר לאחר מכן הגיעו חיילים לחצר בית משפחת תמימי. עהד ובת דודתה נור התעמתו עם החיילים החמושים, דרשו מהם לעזוב, ועהד אף סטרה לאחד החיילים, כל זאת בזמן שאמה של עהד, נרימן, מתעדת את התקרית בשידור חי בפייסבוק. בזמן האירוע החיילים, שלא נראו נרגשים, עזבו את המקום מבלי לעצור או לעכב את השלוש. רק לאחר שתיעוד האירוע פורסם, וזעם הימין על התנהלות החיילים גבר, נעצרה עהד באישון לילה כשצלמי דובר צה"ל מלווים את המעצר. לאחר מכן נעצרה גם אמה נרימן, ובת דודתה נור ששוחררה בינתיים.

משפטן של עהד ונרימן, שהתנהל בבית המשפט עופר שליד רמאללה, הפך למוקד סיקור לעיתונאים ודיפלומטים רבים נכחו בו. לאחר מספר דיונים, החליט בית המשפט לסגור את הדלתות בפני התקשורת תקשורת כביכול כדי להגן על עהד מכיוון שהיא קטינה. במרץ השנה חתמו עהד, נרימן ונור על עסקת טיעון, שכללה אישומים קלים בהרבה מכתב האישום המקורי. עהד ונרימן נשפטו לשמונה חודשי מאסר ותשלום ערבות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf