newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מנסור עבאס חזק, אבל מועצת השורא חזקה יותר

ההצטרפות של רע"ם לקואליציה, חשפה לתקשורת בישראל גוף שלא היה מוכר לה - מועצת השורא, הגוף העליון של התנועה האסלאמית הדרומית. את מנסור עבאס מכבדים שם, אבל מבהירים מי הבוס. "אם עבאס יפר החלטה שלנו, הוא יהיה בחוץ"

מאת:

העניין הגדול שעוררה מפלגת רע"ם והתנועה האסלאמית הדרומית מאז שהתפצלו מהרשימה המשותפת, בחרו לשתף פעולה עם כל ממשלה שתקום, והצטרפו בסופו של דבר לקואליציה עם נפתלי בנט ויאיר לפיד – חשף לציבור גוף שהיה עד עכשיו פחות מוכר: מועצת השורא, הגוף העליון של התנועה האסלאמית, שלכאורה נמצא מעל הרשימה בכנסת ומעל יו"ר הרשימה מנסור עבאס.

מועצת השורא תומכת בו, אבל לא תהסס להראות לו את הדרך החוצה. מנסור עבאס אם לא ימלא את הוראותיה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

מועצת השורא תומכת בו, אבל לא תהסס להראות לו את הדרך החוצה. מנסור עבאס אם לא ימלא את הוראותיה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

אז מיהו הגוף הזה, מועצת השורא, המונה 33 חברים והפך למותג תקשורתי? מי באמת שולט בה, והאם מנסור עבאס מפעיל אותה או היא מפעילה אותו?

השייח' צפוות פריג׳, סגן יו"ר התנועה האסלאמית, החבר בתנועה מאז שהיה נער בשנות התשעים והצטרף למועצת השורא ב-2012, מסביר שהתנועה האסלאמית היא למעשה גוף רחב מאוד, הכולל מוסדות, עמותות ופרויקטים שונים כמו עמותת אל אקצא, ארגון הנשים מוסלמאת (مسلمات), תנועת הצעירים אל קלם (القلم), עמותת אל פורקאן, העמותה למען הנזקקים והיתומים המופקדת על הסיוע ההומניטרי בארץ ובחול, ועוד.

מועצת השורא, מסביר פריג', היא רק אחד מהגופים האלה. מעל למועצה עומדת האסיפה הכללית (المؤتمر العام) של התנועה, כ-500 איש ואישה שהם אלה שבוחרים את מועצת השורא, המונה כאמור בין 25 ל-33 חברים. חברי האסיפה הכללית בוחרים גם את הלשכה המדינית של התנועה (المكتب السياسي), גוף המעצב את מדיניות התנועה וממליץ המלצות למועצת השורא.

האסיפה הכללית גם בוחרת את יו״ר התנועה הארצי. היום מכהן בתפקיד זה השייח' חמאד אבו דעאבס מהנגב, שאחרי שתי קדנציות לא יוכל להתמודד שוב. האסיפה בוחרת גם את יו"ר רע"ם, הרשימה הערבית המאוחדת, שהיא למעשה הזרוע הפוליטית של התנועה האסלאמית הדרומית, וכן את מועמדי הרשימה לכנסת. כך לכאורה, באופן פורמלי, מנסור עבאס ממונה על ידי האסיפה הכללית, ומועצת השורא היא זו שאמורה לומר לו מה לעשות ולא ההפך.

יותר מכך: למרות שחברי רשימת רע"ם נבחרים ישירות באסיפה הכללית, מועצת השורא יכולה לבקש מהאסיפה סמכות לערוך שינויים ברשימה לפי האינטרסים של התנועה. כך לדוגמה, וליד טאהא נבחר למקום שני, אך מועצת השורא הסכימה להצעה של עבאס לשריין את המקום השני למאזן גנאיים ביבוא אישי. המהלך צלח.

לקח מכישלון תנועות האחים המוסלמים

האסיפה הכללית מאשרת את החוקה של התנועה ואת האמנה הכללית שלה. תהליך חידוש האמנה ועדכונה נתקע ב-2018, אז התחילו בתנועה האסלאמית להכניס רפורמות בעקבות הלקחים שנלמדו עם הקריסה והדיכוי של תנועות האחים המוסלמים אחרי "האביב הערבי".

אחרי שהתבהרה התמונה העגומה של גורל תנועת האחים המוסלמים במדינות כמו מצרים, לוב, תוניסיה, מרוקו וסוריה, החל תהליך ההתחדשות שאפשר לקרוא לו "פרגמטיזם אסלאמי מודרני". הובילו אותו צעירי התנועה, ובראשם עבאס, יחד עם כמה ותיקים.

הקו החדש דוחף לכיוון הישרדות של תנועה אסלאמית פוליטית בסביבות עוינוֹת. "לא להקים מדינת הלכה אסלאמית, אלא להשתלב בתוך מדינה קיימת", אומר אבראהים חיג׳אזי, ראש הלשכה המדינית וחבר מועצת השורא. ההשוואה, אמרתי לחיג'אזי, אינה מתאימה לדעתי, כי תנועות האחים המוסלמים פועלות בתוך העם שלהם והמדינה שלהם, ואילו רע״מ מבקשת לשרוד במדינת הלכה יהודית ציונית. בעיניי, משמעות ההשוואה היא שחלום מדינת האסלאם נדחק עוד רחוק מהתת מודע של פעילי רע״מ.

במסגרת תהליך השינוי הזה, נבחרו נשים למועצת השורא, אימאן ח’טיב יאסין נכנסה מטעם המפלגה לכנסת, וצעירים רהוטים ודעתנים התברגו בלשכה המדינית. שיח ההשפעה וההשתלבות בפוליטיקה הישראלית החל לרקום עור וגידים כבר אז, והיום הוא נושא פירות.

"תמיד היתה הכוח המרכזי". השייח' ספוואת פריג'

"תמיד היתה הכוח המרכזי". השייח' ספוואת פריג'

השייח' פריג' לא חושב שמשהו מהותי השתנה במועצת השורא בתקופה האחרונה. "היא היתה מאז ומעולם הגוף החזק בתנועה", אומר פריג', "אך לפתחה התנקזו פתאום הרבה החלטות גורליות והיה צריך להפעיל אותה ולכנס אותה בתכיפות בחודשים האחרונים. התקשרות העברית עקבה וחגגה את השם ואת המותג".

פריג' משוכנע שלמרות שכולם מדברים היום על מועצת השורא, ההחלטה המשמעותית הגדולה של התנועה האסלאמית לא היתה ההחלטה להצטרף לקואליציה ב-2021, אלא ב-1996, אז "הוחלט שאנחנו הולכים לכנסת, והתנועה האסלאמית בראשות עבדאללה נימר דרוויש הפכה לשני פלגים הדרומי והצפוני. התנועה הדרומית החליטה לשחק במשחק הפוליטי.

״עם מתן ההכשר הלכנו להתמודדות לכנסת, בנינו לנו אג’נדה של השפעה וחתירה לעבר מוקדי כוח. כל שאר הצעדים של מועצת השורא, מאז שקיבלנו את ההחלטה להיות חלק מהמשחק, הם תחנות לעבר המטרה. היום אנחנו קוטפים את הפירות של המהלך ההיסטורי ההוא".

חיג׳אזי רואה את ההשפעות ארוכות הטווח של המהלך הזה. "אנחנו היום מותקפים, מסיתים נגדנו והביקורת קשה מאד, אבל ההשפעה של מה שרע"ם עושה היום, ההקרבה הגדולה והמחיר שאנחנו משלמים יהדהדו עוד הרבה שנים קדימה וישנו את פני היחסים שלנו עם המדינה לדורי דורות", מתנבא חיג'אזי.

מעניין שחיג'אזי מדבר על ה"מחיר" שרע"ם משלמת. בימים אלה שלאחר אישור התקציב בממשלה, רע"ם מנסה להציג דווקא את המחיר שהיא גובה עבור החברה הערבית תמורת תמיכתה בממשלה.

מועצת השורא מחליטה, כולם מצייתים

מועצת השורא הייתה מאד מעורבת במשא ומתן, שהוביל לפירוק הרשימה המשותפת, ובהחלטה לרוץ לבד לכנסת, בפעם הראשונה ללא שותפים. "זה היה מבחן גדול של אמון הציבור בדרך שלנו", אומר השייח' פריג'. "אין לי ספק היום שהתנועה שלנו היא הגוף שמתנהל בצורה הכי דמוקרטית בזירה הפוליטית הערבית בישראל. יש לנו חוקה שצריך להתאים אותה ולשנות אותה כדי להתמודד עם השינויים והמצב הפוליטי בישראל, אך בגדול אני גאה שאין מפלגה ערבית היום שבוחרת ומקבלת החלטת בצורה דמוקרטית כמו בתנועה האסלאמית".

כל עמדה אפשרית עד ההכרעה. נוסייבה עבדאללה נימר דרוויש

כל עמדה אפשרית עד ההכרעה. נוסייבה עבדאללה נימר דרוויש

נוסייבה עבדאללה נימר דרוויש, הבת של מייסד התנועה עבדאללה נימר דרוויש, היא חברת מועצת השורא. היא מכהנת היום כיו"ר נשות התנועה, ארגון חדש שמועצת השורא בחרה בה לעמוד בראשו. נוסייבה מספרת כי הדיונים בנושא ההסכם עם לפיד ובנט היו סוערים. "מנסור בא, הלך, חזר והלך עם הצעות עד שהביא משהו שאפשר לחיות איתו, וגם אז היו קולות חזקים של התנגדות במועצה", היא מתארת את ההתנהלות. "אבל אצלנו יש כלל זהב: הבעת עמדה אפשרית עד שלב ההכרעה. לאחר מכן אין מחלוקות ואין התנגדות".

המשמעת הזו היא ללא ספק אחת מנקודות החוזקה של התנועה האסלאמית, יתרון שאין לאיימן עודה, למשל, שחייב להתמודד עם אלף ואחת דעות במפלגת הבית שלו חד"ש.

את רוצה להגיד לי שמנסור עבאס מביא משהו שלא יעבור במועצת השורא? הרי ברור שהוא מכיר את ההרכב שלה ואת התומכים בו מתוך ה-33 חברים. הוא לא היה מעז לבוא לא מוכן למועצת השורא, לא?

"המועצה אכן נתנה למנסור אור ירוק למשא ומתן, אישרה את קווי היסוד של הממשלה ואת ההישגים של רע״מ, ובגדול תמכה בקו שלו, כאשר החלטנו לרוץ לבד. הקו הזה של השתלבות בשלטון מוצהר וגלוי, ואנחנו עומדים מאחוריו. אבל אלוהים נמצא בפרטים, בדיונים הקטנים על סעיפים שונים וחוקים שונים. נשמעו קולות התנגדות, ושלחנו את מנסור להביא משהו אחר".

השייח' פריג' מאשר שנשמעו קולות חריפים מאוד נגד עבאס. מסעוד גנאיים, מי שעמד בראש רע"ם בעבר מתח ביקורת, מנהל סניף התנועה בטייבה כתב בפייסבוק שמנסור עבאס לא מייצג אותו. "שמענו דברים חריפים מאד וביקורת קשה מבית", אומר פריג', "אבל כשהתקבלה החלטה, אנחנו ממשיכים הלאה בלי היסוס כגוף לוחם אחד ומלוכד".

פריג' גם חושב שצריך לתת חופש פעולה לח"כים של רע"ם. "מטורף לנהל אותם מרחוק, התנועה בחרה בהם וצריך לתת להם להפעיל שיקול דעת, ולכנס אותנו (במועצת השורא, ס"ס) רק במקרים מהותיים בלבד", אומר פריג'.

פריג' מזכיר שמועצת השורא יכולה להדיח חברים מהתנועה אם הם מתנהגים בצורה שאינה הולמת את חוקי השריעה או מבצעים עבירות. "הדחנו חברים בעבר על בעיות משמעת וגם בעקבות תפקוד לקוי וחוסר התמדה ונוכחות באסיפות כמו שנקבע בתקנון, לא משנה מי האיש. למשל אם החלטנו שעל סעיד אל חרומי לפנות את מקומו לטובת אימאן יאסין ח’טיב, אין לו ברירה או שיקול דעת, הוא חייב לציית", הוא מסביר.

"מנסור בא, הלך, חזר והלך עם הצעות עד שהביא משהו שאפשר לחיות איתו, וגם אז היו קולות חזקים של התנגדות במועצה"

נוסייבה מוסיפה: "למנסור יש אכן משקל והוא מתווכח, מתדיין, מנסה לשכנע ולפעמים מצליח ולפעמים לא. אין לו כרטיס חופשי לעשות מה שבא לו. כמו למשל ההופעה הזאת עם יאיר רביבו (ראש עיריית לוד, שעבאס נפגש אתו במהלך אירועי מאי, ס"ס) בזמן הלחימה. אני אישית התנגדתי להצהרה שלו ולביקור הזה בזמן האירועים ויצאנו בפומבי נגדו. אם בהמשך מנסור ייפר החלטה עקרונית של מועצת השורא, הוא ימצא את עצמו בחוץ, כמו כל חבר תנועה אחר. יילך בדרכו וסלאם עליכום, אין פה סנטימנטים".

שאיפה ל-40 אחוז נשים

לא בטוח שכך הם פני הדברים. כרגע נעשים ניסיונות לשנות את החוקה של התנועה האסלאמית כדי לאפשר לעבאס להמשיך לשמש כיו"ר רע"ם וגם לאפשר לח"כ אל חרומי להתמודד שוב לכנסת. החוקה הנוכחית לא מאפשרת לח"כ להיבחר ליותר משתי קדנציות. אבל מאחר שאף אחד לא שיער שבישראל ייערכו בחירות פעמיים בשנה, וקדנציה עלולה להתמשך חצי שנה בלבד, כנראה גם עבאס וגם אל חרומי יוכלו להמשיך בתפקידיהם לקדנציה נוספת.

בינתיים עבאס מצליח להוביל את הקו שלו ומקבל תמיכה לא מבוטלת מרוב חברי מועצת השורא וכנראה אינו מודאג ממהפכות פנימיות עתידיות. עם זאת הוא נותן את הכבוד הראוי והמקום הנכון לבכירי התנועה ולחברי המועצה, ותמיד מזכיר לכולם שהוא רק גוף מבצע, חייל קטן וצייתן, חץ בקנה של מועצת השורא שתשלח אותו לכל כיוון שצריך, שכן כולם כפופים לה בסופו של יום.

הגוף שמשפיע השפעה גדולה על מועצת השורא הוא כאמור הלשכה המדינית. היא כותבת ניירות עמדה וממליצה בפני מועצת השורא על החלטות פוליטיות. בראשה הלשכה הפוליטית עומד איברהים חיג'אזי, שכנראה צפוי להיות יו"ר רע"ם הבא אחרי עבאס. הוא נמצא בסוד העניינים, עוקב אחרי כל התבטאות של חברי הכנסת, היה אדריכל המשא ומתן מול בנט ולפיד ובקיא במבנה הארגוני של התנועה.

לא חושש למתוח ביקורת על עבאס. איבראהים חיג'אזי

לא חושש למתוח ביקורת על עבאס. איבראהים חיג'אזי

חיג'אזי גם לא היסס לצאת בפומבי בביקורת על התנהלותם של עבאס או של ח"כ וליד טאהא. לפעמים נדמה שאפילו הביקורת זו מותאמת ומתוכננת מראש כחלק מההצגה הפוליטית הקבוצתית של רע״מ.

חצי מחברי הלשכה המדינית, המייצגים את האזורים השונים – צפון, מרכז ודרום – מכהנים גם במועצת השורא. אליהם מצטרפים חברי כנסת מכהנים (היום שלושה בלבד, בלי מאזן גנאים שהוא איננו חבר התנועה האסלאמית) וכן יו״ר התנועה דעבאס ושלושה אנשים מטעמו.

חיג'אזי רוצה לאשר במועצת השורא ייצוג של 25% צעירים ו-25% נשים במוסדות התנועה. נוסייבה שואפת לייצוג של 40% לפחות לנשים, ותקציבים בהתאם, שכן לדבריה הפעילות הענפה בקרב נשים הובילה להישג בבחירות.

חוק הקנאביס מנוגד לשריעה

את הרוח השלטת במועצת השורא אפשר לראות דווקא בנושא שלא נמצא במרכז השיח הפוליטי – אי הפללת צרכני קנאביס – בניגוד לנושאים כמו חוק האזרחות, אי האמון בנושא כניסת יהודים להר הבית או הריב האחרון סביב הצעת החוק של ח"כ אחמד טיבי לחבר בתים בהליכי רישוי בנייה לחשמל, הצעה שרע"ם הפילה כדי לא לתת הישגים למשותפת.

מועצת השורא החליטה להתנגד להצעה לסגור תיקים לצרכני קנאביס פרטים, רע"ם הצביעה נגד והחוק נפל.

שאלתי את חיג'אזי: הסוגייה ההלכתית ברורה, שימוש בסמים אסור לפי השריעה האסלאמית, לא צריך מועצת השורא. אבל החוק נוגע לסגירת תיקים לצרכני קנאביס פרטיים והפלתו עלולה להזיק להרבה צעירים ערבים בעתיד. מה אכפת לכם להצביע בעד?

חיג׳אזי צחק: "בדיון של מועצת השורא הבנו את הניסיון לעקוף את האיסור ההלכתי עם הטיעון הזה של מחיקת תיקים ואי הפללה. אחרי התייעצות עם מומחי פסיקה הלכתית שלנו (דאר אל אפתאא دار الافتاء) הגענו למסקנה שהאמירה שמי שמשתמש בסמים לא עובר על החוק היא כמו רישיון עקיף לשימוש בקנאביס וכך ניתן יד להתפשטות הסחר והשימוש בסמים בקרב הצעירים שלנו. את זה לא נוכל לתת לנציגים שלנו בכנסת לעשות. לכן החלטנו שאנחנו נגד, למרות הקולות שניסו להסביר את עניין הפללה".

אני מבינה שמנסור עבאס והח"כים ניסו לשנות את החלטת מועצת השורא  ונכשלו, אמרתי לחיג'אזי, אבל אתה מבין את האמירה שלך? הכנסת מצביעה על חוקי המדינה, לא על חוקי השריעה. אתה מבין למה זה מוביל אותנו? זו ההדתה שרבים חוששים ממנה.

חיג׳אזי התעקש שמועצת השורא לא תיתן יד לשום חקיקה הסותרת את חוקי האסלאם. "רוצים חקיקה שנוגדת את האסלאם, תעשו את זה בעצמכם כמו שעשו במדינה שבעים שנה. סחתין!", אמר חיג'אזי. "לגבי עבריינים שהשתמשו בעבר בקנאביס ורוצים לטפל בהם או לסגור להם תיקים, זה תהליך אחר שאפשר לחשוב עליו ולקדם אותו. אישור שימוש עתידי בקנאביס לא יקרה במשמרת של רע"ם".

יאיר לפיד, נפתלי בנט ומנסור עבאס בכפר המכביה, ב-2 ביוני 2021 (צילום: דוברות רע"מ)

יאיר לפיד, נפתלי בנט ומנסור עבאס בכפר המכביה, ב-2 ביוני 2021 (צילום: דוברות רע"מ)

חיג'אזי אמר שגם ח"כ מאזן גנאיים, אף שהוא לא איש התנועה האסלאמית, מחויב בפועל להחלטות מועצת השורא. "הוא חבר במפלגה (רע"ם), לא חבר בתנועה האסלאמית בכלל, לכן הוא לא חייב לציית, אבל מעצם השתייכותו לרע"ם הוא חייב לתאם עם כולם בהצבעות", מסביר חיג'אזי. גם נוסייבה חושבת שהוא כפוף לתנועה, גם אם הוא לא חבר בה בצורה רשמית. "חוקי המשחק שלנו ברורים וחלים גם עליו", היא אומרת.

כך או כך, במצב הפוליטי שנוצר ועם העוצמה שצברה רע"ם בקואליציה הנוכחית, נראה שחברי מועצת השורא התחילו ליהנות מהכוח שלהם, גם אם הוא מדומה וארעי. תחושת השכרון שמרגישים בתנועה, גם ללא שתיית אלכוהול, היא תחושה חדשה וצריך ללמוד לחיות איתה או להתנהג בהתאם.

ההתמודדות העצמאית בבחירות האחרונות וההצטרפות לקואליציה הן מבחינת בכירי התנועה עוד צעד למימוש המטרה של חיזוק רע"ם ברחוב הערבי והכתרתה ככוח פוליטי המוביל. החלום המוצהר של בכירי התנועה הוא מפלגה גדולה, שתגייס לא רק דתים אסלאמיסטים מובהקים, אלא מסורתים, ואפילו חילונים, דרוזים ונוצרים ומכל צבעי הקשת. זאת למרות ניסיון שלא צלח בבחירות האחרונות לצרף נוצרי ראשון לתנועה, ניסיון שהסתיים עם הדחתו בהליך בזק אחרי 24 שעות בלבד.

נראה שפניה של התנועה האסלאמית ושל הזרוע הפוליטית שלה, רע"ם, הם לגדילה. הכישלון של מפלגות השמאל והמפלגות הלאומיות הפלסטיניות, פירוק חלום הרשימה המשותפת, יחד עם הפקת הלקחים מהמהלומות שספגו האחים המוסלמים במזרח התיכון (מלבד תורכיה) – סוללים את הדרך לשם. מועצת השורא תישאר כרגע ככוח החזק בתנועה, שעושה יותר מסתם "יעוץ" (משמעות השם בערבית). היא מתפקדת היום כבית חמים ונעים למנסור עבאס וגישתו, אך היא יכולה ורשאית לשנות כיוון בכל רגע נתון.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

ישראל האיצה את הטיהור האתני בגדה בעזרת חיילים במדים, וחיילים לא במדים, מתנחלים. חיילים על רקע עשן העולה משריפות בכפר דומא בגדה, אפריל 2024 (צילום: איתי רון / פלאש 90)

בעזה וג'נין, נצרת וירושלים – ישראל מנהלת את אותה המלחמה

מיקוד המבט בחורבן ובמוות שישראל המיטה על עזה הוא מובן, אבל מה שישראל עושה שם הוא חלק מההיגיון המסדר של האפרטהייד הישראלי בכל המרחב שבין הירדן לים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf