newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

רצינו יותר השפעה. תומכי האסלאמית מסבירים למה הצביעו לה

הסיבות שהביאו 167 אלף ערבים-פלסטינים להצביע לרע"ם מגוונות: צירופו של מועמד עצמאי כמו מאזן גנאיים, השיח הדתי ומעל לכל שיח ההשפעה. "עבאס הפך ללשון המאזניים", אומרת מצביעה לרשימה האסלאמית

מאת:

"יש כמה סיבות שבגללן הצבעתי לרע"ם", אומר עו"ד חוסיין ח'אלדי מנאעורה בגלבוע, "הראשונה שבהן היא שהם הציבו ברשימה דמות כמו מאזן גנאים, שאנחנו סומכים עליו, איש שהוא לא חלק מהמפלגה, מה שלא נעשה קודם לכן". הסיבה השנייה להצבעה לרע"ם, לפי ח'אלדי, היא שלדעתו יש לה כיום יותר יכולת להשפיע. שיקול נוסף, הוא אומר, "היתה הסכנה שהיא לא תעבור את אחוז החסימה וחשבתי שזה תפקידי לתמוך בה כדי שקולות של ערבים לא יישרפו. תאר לך שרע"ם לא היתה עוברת. לנתניהו היו בקלות יותר מ-61 מנדטים".

"סומכים על מאזן גנאים". מאזן גנאים עם מנסור עבאס במטה הבחירות של רע״מ בטמרה בליל הבחירות (צילום: אורן זיו)

"סומכים על מאזן גנאים". מאזן גנאים עם מנסור עבאס במטה הבחירות של רע״מ בטמרה בליל הבחירות (צילום: אורן זיו)

חלפו כמה ימים מאז הבחירות, אבל המרכזיות של הקול הערבי ממשיכה להיות במרכז העיסוק הפוליטי. כשמנהיג רע"ם מנסור עבאס נפגש עם יאיר לפיד לדיונים על הרכבת ממשלה ויכול להרשות לעצמו להיות מי שאינו שבע רצון מהתוצאה, זו בלי ספק מציאות חדשה.

כדי להגיע למעמד הזה, רע"ם היתה צריכה קודם לבצע כמה מהלכים בתוך החברה הערבית. המרכזי שבהם היה להציג את עצמה כתנועה חדשה עם מועמדים חדשים שמייצגים שינוי. המהלך הזה התחבר לרצון שקיים ממילא בחברה הערבית בשינוי.

אבל היו גם כמה מהלכים אחרים, עם אתיקה קצת יותר מפוקפקת, כמו למשל הניסיון להפוך את המחלוקת בין רע"ם לבין הרשימה המשותפת למחלוקת דתית, לערב את נושא הלהט"ב ולקדם את הרעיון שרע"ם כביכול היא הרשימה של המאמינים, והמשותפת היא רשימה של כופרים העוינים את האסלאם. את התפיסה הזו הם המחישו באמצעות סרטונים ישנים של ח"כ עאידה תומא-סלימאן, שבהם היא דיברה בשבח החילוניות ובהדגשת התמיכה שלה בתרומה שהעניקה חברת טחינה אל-ארז לארגון לזכויות להט"ב.

בעניין זה אומר יחיא עיסא מנצרת, בן 27: "תמכתי באסלאמיזם ובמנסור עבאס בכל המובנים, כי אני מתנגד לגישה של חד"ש ושל מפלגות אחרות. אני מתנגד לשיח החילוני שהן מציעות ולתמיכה שלהן בחוקים הקשורים בלהט"בים. ראיתי במנסור עבאס הזדמנות להשיג הצלחה ושינוי. הוא הכניס לתמונה רעיונות חדשים ושיח חדש, ומעל לכל הוא מחויב מבחינה דתית ודוחה את הרעיונות החילוניים".

רע"ם ניצלה את העניינים הללו באופן ישיר דרך אימוץ תווית הזהות השמרנית ,ובעקיפין בעזרת פעילים ברשתות החברתיות שבאמצעותם היא הצליחה לשכנע אלפים בכך שהרשימה המשותפת היא אויבת האסלאם. מעניין, אגב, שרגע אחרי הבחירות, ח"כ וליד טהא מרע"ם הציג עמדה חדשה, ולפיה נושא הלהט"ב הוא שולי ולא כל כך חשוב לחברה הערבית, ויש חברה הערבית נושאים מעניינים רבים אחרים. אבל את הדברים האלה הוא אומר אחרי שהשימוש לרעה בנושא הלהט"בי כבר השיג את יעדיו בקלפי.

הודא סלאח אלדין מכפר קרע מציעה גם היא הסבר להצלחה של רע"ם: "בתוך תקופה קצרה מאוד, עבאס הצליח להגיע לראש סדר היום של התקשורת הישראלית ולהיות בכותרות. החברה הערבית מעדיפה את המנהיג הרגשי והמסורתי, ובנוסף עבאס מנסה ליישם גישה חדשה שמציעה פתרונות. החברה שלנו מדממת מדי יום עקב התפשטות תופעת האלימות והפשע, ואנחנו רוצים פתרונות חדשים ונועזים. על ידי כך שהוא ניהל את הבחירות בדרכו שלו הוא הגיע להישג גדול, שינה את התמונה והפך ללשון מאזניים".

חשוב לציין שהרשימה הערבית המאוחדת, השם שבו התמודדה הרשימה בבחירות, הגיעה אמנם ל-167 אלף קולות, אבל ספק אם התנועה האסלאמית הדרומית אחראית לכולם. די ברור שהברית שהיא כרתה עם גנאיים, ראש עיריית סכנין לשעבר, מילאה תפקיד מרכזי בהישג שלה. גנאים הוא דמות פופולרית, הזוכה לתמיכה רבה בסכנין ובערים אחרות באזור. גם העובדה שרע"ם שילבה אדם שאינו איש התנועה האסלאמית, ושבעבר היה חבר בבל"ד, שיחקה לטובתה והראתה לציבור שמדובר במפלגה שיכולה לפנות לקהל מגוון.

אחת הסיבות המטרידות ביותר להצלחה של רע"ם היא הלך הרוח, שרווח לאחרונה בחלק מהחברה הפלסטינית ולפיו אין בעיה בברית עם נתניהו, ואפילו עם גורמים קיצוניים יותר כמו איתמר בן גביר, "כל עוד הם ימלאו את דרישותינו, שהרי ממילא כל המנהיגים הישראלים היו עוינים כלפינו, והיו כאלה שביצעו מעשי טבח ומלחמות חמורים יותר מנתניהו", כפי שאמרו רבים ברחוב הפלסטיני בישראל. טענות מעין אלה זכו להצלחה למרות הסכנה הטמונה בהן והלגיטימציה שהן מעניקות לפוליטיקאים, שאומרים במפורש שהם מתנגדים לשוויון בין יהודים לערבים.

חשוב לזכור שהרשימה המשותפת קיבלה קרוב ל-220,000 קולות. רע"ם קיבלה קצת יותר מ-167,000 קולות והמפלגות הציוניות, ממרצ בשמאל ועד הליכוד בימין, קיבלו כ-100,000 קולות מהציבור הפלסטיני. המשמעות היא שהחלק הגדול ביותר מקרב ציבור זה החרים את הבחירות – מסיבות אידיאולוגיות, או בגלל הפיצול ברשימה המשותפת או מטעמים אחרים של ניתוק וחוסר עניין. כזכור, בשנת 2019, כאשר המשותפת התפצלה בפעם הקודמת, מספר הח"כים מהאגף שלה הגיע גם אז לעשרה. כאשר היא התאחדה שוב הוא עלה ל-15. המשמעות היא כמובן שהפיצול מחליש.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf