newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מבצע עשרת המאחזים הצטמצם, אך ב"נחלה" נערכים להקמת האביתר הבא

דניאלה וייס, מייסדת תנועת "נחלה" ומראשי גוש אמונים, אישרה כי באירוע המובטח בשבוע הבא בגדה כנראה יוקמו רק שלושה מאחזים, ולא עשרה כפי שתוכנן במקור. בשמאל סבורים שזו תוצאה של תשומת הלב הציבורית שעוררה המחאה הנגדית

מאת:
אירוע הקמת ״מאחז״ בכיכר הבימה בתל אביב, 12 ביולי 2022 (צילום: אורן זיו)

בזמן מעצר של פעיל שמאל, פעילי הימין הספיקו להקים מבנה יביל. אירוע הקמת "מאחז" בכיכר הבימה בתל אביב, ב-12 ביולי 2022 (צילום: אורן זיו)

תנועת המתנחלים "נחלה" מתכננת להקים ב-20 ביולי כמה מאחזים חדשים בגדה המערבית. תחילה הכריזה על הקמה של עשרה מאחזים, אך השבוע ב"נחלה" אישרו כי ככל הנראה "יוקמו" רק שלושה. ליוזמה שותפים גם מועצות מקומיות וראשי מועצות בגדה.

בחודשים האחרונים התנועה מקיימת הכנות רבות לאירוע, כולל כנסים, מבצעים לגיוס כספים וסיורים מקדימים. באחד הסיורים האלה, מתנחל דקר למוות את עלי חרב ליד אריאל. במקביל, "שלום עכשיו" וארגוני שמאל נוספים פתחו בקמפיין שקורא לאנשים להגיע כדי למנוע פיזית את ההקמה בשבוע הבא.

שלשום (שלישי) קיימו כמאה פעילי "נחלה" מיצג לקראת הקמת המאחזים בכיכר הבימה בתל אביב. מולם הפגינו כ-30 פעילי שמאל מ"מסתכלים לכיבוש בעיניים" וקבוצות נוספות. המשטרה הרחיקה את המפגינים מהכיכר, ועצרה באלימות שלושה, כולם פעילי שמאל. הם שוחררו בשעות הלילה.

בזמן המעצר של אחד הפעילים, פעילי הימין הספיקו להקים מבנה יביל בכיכר – דוגמה ליעילותם בהקמת מאחזים. הם ניסו לשכנע עוברים ושבים להצטרף לפעולה או לתרום לה. אחד ממפגיני השמאל ניסה לספר לפעילי הימין כי הותקף בבורין על ידי מתנחלים רעולי פנים כשהגיע לשתול עצים, אך לא זכה לקשב רב.


דניאלה וייס, מייסדת תנועת "נחלה" ומראשי תנועת גוש אמונים, אמרה ל"שיחה מקומית" שצמצום מספר המאחזים שאמורים לקום בשבוע הבא לא נובע ממחאת הנגד או מחשש מפני הרשויות, אלא כי "עשינו חישוב כזה. אנחנו נרכז את כל הגרעינים לכמה מקומות, שלושה, אולי חמישה ושישה, נעשה ריכוז כוח".

לגבי האפשרות שהצבא והמשטרה לא יאפשרו את הקמת המאחזים, אמרה וייס: "יש ערנות של הצבא והמשטרה. אני חושבת שיהיה קשה למנוע את זה, מכיוון שמדובר באלפים".

וייס התייחסה להיבט החוקי של הקמת המאחזים, ואמרה: "העניין של חוקי-לא חוקי לא מעניין אותי כהוא זה. מה שלא חוקי זה להפקיר את האדמה ששייכת לעם היהודי, לא רק בדור הזה אלא בכל הדורות שיבואו, להפקיר אותה להשתלטות של גויים, של הערבים שעובדים יום-יום כדי לקחת במיוחד את עתודות הקרקע שמיועדות ליישובים היהודיים".


שאלנו את דובר צה"ל ואת המינהל האזרחי אם הם מתכוונים לאבטח או למנוע את הקמת המאחזים. בדובר צה"ל העדיפו לא להתייחס. במינהל האזרחי שוב התעלמו מהפנייה.

לעומת וייס, ב"שלום עכשיו" בטוחים שצמצום הפעולה הוא תוצאה של תשומת הלב הציבורית. "אנחנו רואים את הירידה מעשרה מוצבי טרור לשלושה, והם הולכים להקים אוהלים ארעיים ולא מבנים קבועים, זו תוצאה של זה ששמנו עליהם את הזרקור", אמר אלק יפרמוב, מנהל הפעילות ב"שלום עכשיו". "לפני זה הם עשו את זה מהמקפצה בפומבי. זו טעות שלהם. אנחנו מתריעים כבר שבועות, וזה כנראה גרם למערכות להגיב וליצור איתם קשר. אנחנו מניחים שזו הסיבה לכך שהכל הצטמצם".

ערכת ציוד מסובסדת

קושי נוסף שעמו מתמודדים ב"נחלה" הוא גיוס הכספים. קמפיין הגיוס שהושק הגדיר יעד של 5 מיליון שקל עד סוף יום חמישי. היום בבוקר נאספו שם רק כ-1.9 מיליון שקל, אבל מאז הסכום עלה ל-3 מיליון שקל.

ביום ראשון בערב התקיים מפגש זום של "נחלה", בהשתתפות מאות פעילים, כדי להעביר תדרוך לקראת הפעולה ולהשיק את קמפיין גיוס ההמונים. במפגש צויין כי העלות הגבוהה כוללת קמפיין פרסומי, הסעות וציוד. "בשביל כל זה צריך קמח, והקמח הוא במקרה הזה כסף. אם אין קמח, אין תורה, אין בניין ארץ ישראל", אמרה וייס.

ההצלחה בשנה שעברה עם הקמת המאחז אביתר – כאשר בסופו של דבר הושג הסכם שלפיו המבנים יישארו והמינהל האזרחי יערוך סקר לקרקע – העלתה את רף הציפיות לקראת הפעולה. עם זאת, למרות ההכנות הרבות, נראה שגם ב"נחלה" מודעים לכך שהם לא יוכלו להקים מאחז בסדר הגודל של אביתר, שהוקם על אדמות ביתא במאי שעבר, וכלל עשרות קרוואנים וכבישים סלולים.

"אני חושבת שאנחנו נכנסים לתקופה של מבחן על מסירות הנפש, עד כמה אנחנו מסוגלים להיצמד לגבעות בתנאים קשים" אמר וייס במפגש הזום.  גם בפני ״שיחה מקומית״ היא הביעה חשש מפינוי אפשרי. "בהחלט יכול להיות שלא ייתנו לנו להישאר על הרי הטרשים, אבל אם באים כמה מאות משפחות עם כמה מאות ילדים, מקימים אוהל על הר טרשים קירח, איך אפשר למנוע מאיתנו? ואם חלילה ימנעו, נעבור לגבעה שנייה, ואז לשלישית".

אך במהלך השיחה היא הציגה בפני "שיחה מקומית" צילום של שטח, שלדבריה יהיה "האביתר הבא, ואתם תצטרכו לנחש איפה זה".

 

 

דניאלה וייס מציגה צילום של ״האביתר הבא״ בכיכר הבימה בתל אביב, 12 ביולי 2022 (צילום: אורן זיו)

דניאלה וייס מציגה צילום של "האביתר הבא" בכיכר הבימה בתל אביב, ב-12 ביולי 2022 (צילום: אורן זיו)

מדבריה של וייס וגם מהמפגש עולה כי במבצע הנוכחי צפויים להשתתף קטינים רבים, כשחלקם יגיעו ללא משפחתם. יו"ר "נחלה", צבי אלימלך, הורה לקטינים "להגיד להורים שיוצאים לשבוע-שבועיים". אלימלך הציג ערכת ציוד במחיר מסובסד למשתתפים, שכוללת תאורת לד, בטרייה ניידת לנייד, צלון ומחצלת, לפי גודל המשפחה.

בנוסף, התכנון הוא שבכל אחת משלוש הנקודות שבהן יוקם מאחז יוקמו גם בית מדרש, גן ילדים, מתחמים לבנים ולבנות ושירותים. המשתתפים התבקשו להיערך לשהייה בשטח לפחות מיום רביעי עד יום ראשון.

במפגש היתה גם התייחסות לקמפיין ה"השתלטות" על שטחי C, שלטענת המארגנים מובילה הממשלה הפלסטינית בגיבוי אירופאי ואמריקאי. עוזי שרבף, לשעבר איש המחתרת היהודית, אמר: "הרשות הפלסטינית, יש לה החלטת ממשלה להשתלט על כל האזורים ביהודה, בנימין והשומרון,  והיא עושה זאת יומם ולילה". שרבף הסביר את ההגיון של הפעולה בשטח: "ממשלות ישראל חלשות מול אומות העולם, ולכן צריך חיזוק מלמטה, כמו (שהיה) במאתיים שנות הציונות, זה מה שהיה יחידים שהפכו לרבים".

בשמאל לא מחכים לממשלה

אל מול הפעולה הגלויה של המתנחלים, פועלים ארגוני שמאל להגיע לשטח ולמנוע את הקמת המאחזים. זאת, בהמשך לפעולה במאי, שבה ניסו פעילים להגיע עם בולדוזר לחומש, אך נבלמו על ידי המשטרה והצבא. ב"שלום עכשיו" הכריזו על הקמה של "יחידה לפירוק מאחזים", והפוסטים שהופצו לקראת האירוע כללו איור של בולדוזר לצד המסר החריף: "רק שפה אחת הם מבינים".

דנה מיילס, ממלאת מקום מנכ"ל "שלום עכשיו", אמרה על הקמת היחידה: "הרעיון הוא לעבור ממילים למעשים, לא לחכות שהצבא יפרק את המאחזים הלא חוקיים, כמו שלא פינו את אביתר וחומש. אנחנו יודעים היטב שהמאחזים הללו הם קן לאלימות מתנחלים, ולכן אנחנו יוצאים לדרך".

יפרמוב אמר: "אנחנו מתכוונים להגיע ולחסום את הנקודות האלה. מאות כבר נרשמו. אנחנו מזמינים את הציבור לעצור את פושעי המאחזים בעצמנו, אם המדינה לא עושה את זה. בדיוק כמו שאמרנו בחומש. הדבר החדש שקורה פה הוא שהאזרחים לא מחכים למדינה ולא צופים בשוויון נפש באדישות שלה. אנחנו נעשה את העבודה. המסר הוא שעד השבוע הבא המדינה עוד יכולה לעצור אותם. זה יותר קל מלפרק את חומש".

מפנים מפגיני שמאל במחאה נגד המאחז חומש, 28 במאי 2022 (צילום: אורן זיו)

פינוי מפגיני שמאל במחאה נגד המאחז חומש, ב-28 במאי 2022 (צילום: אורן זיו)

הפעילות של "שלום עכשיו" זכתה להתייחסות ב"ישראל היום", תחת הכותרת: "המיליציות של שלום עכשיו". מיילס אומרת כי "אנחנו שמחים שהעובדה שאנחנו לא מוכנים לשב ולחכות נרשמת בקרב הקהל שלנו והקהל המתנחלי. אנחנו יודעים שתפקידנו הוא להילחם לצד הדמוקרטיה, ולכן לא נשב בחיבוק ידיים בעוד הלובי המתנחלי עובר על החוק לאור יום".

גלי הנדין מ"מסתכלים לכיבוש בעיניים", שהשתתפה במחאה מול המתנחלים בהבימה ומתכננת להגיע למחאה בשבוע הבא, אמרה כי גם בתל אביב המשטרה עמדה לצד המתנחלים. "אנחנו רגילים שדווקא הצד האלים מקבל גיבוי", אמרה ביובש. לגבי הפעולה בשבוע הבא, אמרה הנדין: "המטרה שלנו היא לעורר את הציבור לצאת מהאדישות, וגם ליצור נוכחות לעומתית בשטחים מול המתנחלים. כשהם באים לעשות פעולה, אנחנו נהיה שם, בין אם זה בליווי של רועים פלסטינים או הפגנות בצומת תפוח. אם המדינה לא אוכפת את החוק, נעשה ככל שביכולתנו כדי לעצור את הפשע הזה".

הביקורת על המבצע לא מגיעה רק מהשמאל. הרב צבי טאו, ראש ישיבת הר המור בירושלים, אמר לתלמידיו השבוע כי אינו ממליץ להשתתף בפעולה, וכי המבצע "עלול לגרום לחילול השם". לדברי הרב טאו, "חמש עשרה (מאחזים) ליום אתה מקים וחמש עשרה ליום מפרקים, אז זה יפה מאוד, אתה גיבור גדול, אבל אתה עשית אימוני פינוי לכל צה"ל. זה בדיוק לעיני הגויים, לעיני כל המצלמות. זה קידוש השם?" הרב טאו הוסיף: "זה לא מעשה ילדים. לא ילדים צריכים לעסוק בזה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf