newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות הפגינו נגד הכוונה להרוס בתים בכפר דהמש

למרות שביום שני צפוי להתקיים בביהמ"ש המחוזי דיון בעתירת תושבי הכפר הבלתי מוכר נגד חוקיות צווי ההריסה, הודיעה המשטרה כי שלושה בתים יהרסו כבר בימים הקרובים. תושב דהמש: "לא רק את הבית הורסים לך, הורסים לך את החיים"

מאת:

מרבית תושבי הכפר הבלתי מוכר דהמש יצאו במוצאי שבת בצעדת מחאה מהכפר לכיוון צומת רמלה, שם הפגינו בקריאה להכרה ביישוב שהוקם כבר בשנת 1948. כחמש מאות המפגינים, תושבי הכפר ולצידם פעילים יהודים וערבים, נשאו שלטים הקוראים "כן להכרה, לא להריסה", ומחו נגד הכוונה להרוס כבר בימים הקרובים שלושה מבתי הכפר.

לפני מספר ימים הגיעו שוטרים לכפר, הממוקם בין רמלה ללוד, והודיעו על הכוונה להרוס בתחילת השבוע את שלושת הבתים של משפחת עסאף. הודעת המשטרה באה לאחר שבית המשפט העליון דחה את בקשת המשפחות שלא להרוס את הבתים עד לאחר הדיון בערעור שהגישו על חוקיות צווי ההריסה, דיון שצפוי להתקיים בבית המשפט המחוזי ביום שני הקרוב.

ח"כ דב חנין (חד"ש) שנכח גם הוא בהפגנה אמר לשיחה מקומית כי פנה לשר הפנים ולשר לבטחון הפנים כדי לעכב את ההריסה. "זה רק עניין של קצת שכל" אמר חנין, "שום דבר לא יקרה אם יחכו וייתנו קודם לדיון המשפטי להתנהל. זו לא דרישה בשמיים ואני מקווה שהשכל יגבר".

כמה מאות תושבים מתגוררים כיום בכפר הלא מוכר דהמש שממוקם בין הערים רמלה ולוד, בשטח השיפוט של המועצה האזורית עמק לוד, כעשרים דקות נסיעה מתל אביב וחמש דקות מנתב"ג. למרות שהתושבים מחזיקים בבעלות על האדמות בטאבו, המדינה אינה מכירה בזכותו של הכפר להתקיים ולכן תושביו לא זוכים לשירותים בסיסיים כגון פינוי אשפה, תחבורה ציבורית, תברואה או רווחה, ואינם מחוברים למערכת ביוב.

> הדיון המשפטי על הריסות בתי דהמש עלול להתקיים רק אחרי ההריסה

תושבי הכפר הבלתי מוכר דהמש מפגינים נגד הכוונה להרוס בתים בכפר (קרן מנור/אקטיבסטילס)

תושבי הכפר הבלתי מוכר דהמש מפגינים נגד הכוונה להרוס בתים בכפר (קרן מנור/אקטיבסטילס)

ערפאת איסמעיל, יו"ר ועד הכפר דהמש מספר על המצב האבסורדי בו מצוי הכפר:

מצד אחד אומרים שאנחנו בונים בלי רישיון, ומצד שני לא מאפשרים לנו לקבל רישיון. הטענה שהאדמה חקלאית ולכן לא ניתן לבנות עליה היא טענת סרק, כי אפשר להסב אדמה שמוגדרת כשטח חקלאי לאדמה לצורכי מגורים. זה קרה למשל עם מתחם מכבי החדש שמוקם ברמלה ממש צמוד אל הכפר שלנו. שם שינו את הייעוד של הקרקע מ'שטח חקלאי' ועכשיו אין שום בעיה לבנות עליה. הרי אם לא היינו פה היו בונים פה עוד פרויקט נדל"ני.

אנחנו נוכחים נפקדים מבחינת המדינה. בלתי נראים. זו אפליה לשמה וזה קורה כי אנחנו ערבים. אנחנו בשנת 2014, חיים במדינה שטוענת שהיא דמוקרטית ואנחנו אנשים בלי זהות.

איך אני אמור לדבר עם הילדים שלי על שלום עם מדינות אחרות כשאצלנו בתוך המדינה אין פרטנר? איך נחיה ביחד? אם המדינה לא תשכיל לפתור את המצב אני לא יודע מה יהיה. הילדים שמכירים רק קיפוח, אני לא יודע מה יהיה איתם. בסוף הכל יתפוצץ לנו בפנים. לא יותר הגיוני שיכירו בנו?

המדינה מפעילה מכבש של לחצים עוד לפני הדיון בבית המשפט, ואני שואל – מה המסר שאתם מעבירים? שזו מדינת חוק? אז למה לא פועלים ביד כל כך קשה גם נגד בניה לא חוקית אחרת, למשל בהתנחלויות או במושבים?

תושבי הכפר מנהלים מאבק נגד הכוונה להרוס את בתיהם כבר שמונה שנים. פרידה שעבאן, תושבת הכפר וממובילות המאבק מספרת על החיים בצל האיום לאבד את הבית שלה: "אנחנו חיים מדיון לדיון, מבית משפט לבית משפט. אנחנו לא יכולים לתכנן את החיים שלנו. כל דבר שאנחנו רוצים לעשות נדחה 'לאחרי הדיון הבא', אבל תמיד יש את 'הדיון הבא' וכלום לא משתנה".

אני שואלת אותה מה יהיה אם הפקחים יגיעו להרוס את הבתים, והיא עונה: "האדמות הן שלנו, אף אחד לא חולק על זה, וזה אומר שגם אם יהרסו את הבתים חלילה, אנחנו לא נצא מכאן. אין שום מצב שנעזוב את המקום. הם רוצים שנעלם, אבל אנחנו לא נעלם. אם אנחנו מפרים את החוק זה רק כי אין לנו שום ברירה אחרת".

> המדינה נערכת לחלק קרקעות לקיבוצים

תושבות הכפר הבלתי מוכר דהמש בהפגנה נגד הכוונה להרוס בתים בכפר (קרן מנור/אקטיבסטילס)

תושבות הכפר הבלתי מוכר דהמש בהפגנה נגד הכוונה להרוס בתים בכפר (קרן מנור/אקטיבסטילס)

הבית של של סלים, בן ה-22, הוא אחד משלושת הבתים שנמצאים בסכנת הריסה מידית. אני מנסה לשוחח אותו אבל הדבר היחיד שהוא מצליח להגיד זה "אם הורסים לך את הבית הורסים לך את החיים", ומניף ידיים לצדדים בייאוש. אנאס, צעיר תושב הכפר מתערב, ואומר בכעס: "כל ערבי שרוצה לבנות בית זה בעיה במדינה הזאת. הכל פוליטיקה. מאז המלחמה כולם עוד יותר שונאים את הערבים. פשוט שונאים אותנו. בגלל זה הם כל כך ממהרים להרוס. כל היהודים נהיו קיצוניים".

רוב המשפחות המתגוררות בכפר  דהמש נעקרו מבתיהן המקוריים בשנת 1948 ומקורן במקומות כגון רעננה, בית שאן, גדרה והנגב. הן קיבלו כפיצוי שטחי אדמה בדהמש, שנרשמו כאדמות פרטיות בתוך שטח המוגדר כ"שטח חקלאי", ולכן אסורה בו בניה לצורכי מגורים. מאחר ובמשך עשרות שנים הם קיבלו מהרשויות בעיקר התעלמות, וללא כל יכולת לקבל אישורים לבניה על השטחים שבבעלותם, נאלצו אנשי הכפר לבנות את בתיהם ללא היתרי בניה.

למרות שאדמותיהם החקלאיות של המושבים בסביבה הופשרו לבנייה ולמרות מאמצים אדירים של התושבים, שכללו מאבק משפטי של עשרות שנים להכרה בהם ובזכויותיהם, יצירת תוכנית מתאר חדשה ופעולות מחאה – בניית בתים על אדמתם שלהם עדיין אסורה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf