newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"לוד עלולה להתפוצץ בכל דקה"

המתיחות בלוד גברה לאחר שבן גביר ביקר במקום. ראש העירייה, שהזמין את השר, טוען שהפעילות העבריינית שהתגברה עלולה להידרדר ל"שומר חומות 2". פעילים בעיר סבורים שהקישור בין הפשיעה לצד הלאומי פיקטיבי, ונועד להצדיק את המדיניות המפלה נגד תושבי העיר הערבים

מאת:
משטרה בזירת רצח של אישה בלוד, ב-26 ביולי 2022 (צילום: יוסי אלוני / פלאש90)

"יש סיכוי גדול שמי שפותח באש לא שמע בחייו את השם בן גביר". משטרה בזירת רצח של אישה בלוד, ב-26 ביולי 2022 (צילום: יוסי אלוני / פלאש90)

לפני כשבועיים ביקר בעיר לוד השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, וסייר בה עם ראש העירייה, יאיר רביבו, ותומכים נוספים. בתחילת ביקורו, אמר השר שהוא מגיע לעיר לאחר שרביבו זימן אותו "בעקבות רצף של אירועים לאומיים ופליליים". יממה לפני ביקורו, אמר בן גביר כי לפי הערכת המצב שלו, "שומר חומות 2" בפתח, והפתרון הוא "חיזוק המשטרה והקמת משמר לאומי".

"האמת היא שבן גביר לא מפחיד אותי במיוחד. כל האמירות שלו חוזרות על עצמן והוא מנסה לרצות את האלפים שהצביעו לו בלוד", אומרת הפעילה פידאא שחאדה, רכזת קואליציית נשים נגד נשק (שהיתה חברת מועצת עיריית לוד והתפטרה לפני כמה חודשים).

"עם זאת", אומרת שחאדה, "יש לציין שרוב מצביעיו של בן גביר אינם כאלה שמצביעים על פי אידיאולוגיה ספציפית, אלא צעירים ואנשים שהושפעו מההצעות שלו. ובכל מקרה, הבעיה היא לא בן גביר, אלא שראש העיר מדבר באותה שפה, והקישור בין הפשע שמשתולל בעיר לנושאים לאומיים היא הדרך היחידה שלהם להמשיך את ההסתה הקולקטיבית נגד כל הערבים בלוד".

העיר לוד כיכבה בכותרות פעמים רבות בשנתיים האחרונות, בעיקר בימי "שומר החומות" – או "התקוממות הכבוד" כפי שהפלסטינים מכנים אותה – כאשר עוצמת העימותים בין ערבים ליהודים היתה גבוהה מאוד, ואוטובוסים של מתנחלים מהגדה המערבית הגיעו לעיר כדי "להגן על היהודים". באותם ימים, מוסא חסונה נהרג מירי של אזרח יהודי, ויגאל יהושע נהרג לאחר שמכוניתו נרגמה באבנים על ידי צעירים ערבים, כך לפי טענות הפרקליטות. עשרות אנשים נפצעו ועשרות נעצרו.

בדו"ח מבקר המדינה, שפורסם שנה אחרי האירועים, נאמר כי המשטרה ושירותי הביטחון לא היו ערוכים, ולא התמודדו עם האירועים בלוד בצורה מקצועית. עוד צוין כי לוד סובלת, כמו ערים מעורבות אחרות, מפערים גדולים בשירותים הניתנים לערבים לעומת אלו שניתנו ליהודים, וכי עניין זה נחשב לאחת הסיבות למצב שאליו הגיעו הערים האלה.

עו"ד תייסר שעבאן, פעיל מלוד שמייצג כמה מהצעירים שנעצרו באירועי מאי 2021, טוען כי יש לזכור שהתקוממות הכבוד הראשונה התרחשה לאחר שבן גביר ביקר לראשונה בלוד לסיור עם רביבו, שבוע לפני האירועים. לדבריו, הביקור האחרון של בן גביר בלוד לא היה מקרי, והתרחש על רקע האירועים בירושלים, בג'נין ועוד.

"במהלך סיור שעסק באירועי אלימות פלילית בלוד בין ערבים לערבים, ובמקום לכוון את עבודתו למיגור הפשיעה, השר, וגם ראש העיר, מכוון חיצים לעבר הערבים והוציא הצהרה שקרית שלפיה כמה מקרים שקרו לאחרונה היו על רקע לאומי", אומר שעבאן. "רביבו מסית נגד תושבי העיר שלו, ומכוון בכך לחפות על כישלונו בעירייה ועל כישלון המשטרה בהשגת ביטחון בלוד, וגם להצדיק חוסר מתן שירותים שמוביל להידרדרות בחינוך ובתחומים רבים אחרים" .

שעבאן אומר כי לביקורו של בן גביר בעיר היתה השפעה ניכרת, ואחריו התחילו הליכים רבים בשכונות הערביות. "אחרי הביקור נסגרו הכניסות לכמה שכונות ערביות כעונש קולקטיבי על הירי, שאנחנו הערבים סובלים ממנו. הם התחילו לעצור אנשים שיצאו לעבודה".

בעירייה טוענים כי סגירת השכונות התבצעה על ידי המשטרה, "בשל מבצע לאיסוף נשק בלתי חוקי", וכי "לעירייה אין סמכות להנחות את המשטרה לבצע פעילות משטרתית".

לוד על הכוונת

רביבו הצהיר באחרונה כי דבר לא השתנה בעיר מאז אירועי מאי 2021, וכי הממשלה הנוכחית עומדת בפני מבחן קשה. רביבו אישר את הדברים ל"שיחה מקומית", ואמר כי "מאז שומר חומות במאי לא זכינו לבניית תחנת משטרה חדשה בלוד, לא לתגבור שוטרים, לא לעליית שכר לסיירי המשטרה, לא לתקציבים לפעילות וחיבור בין המגזרים, ולא להעברת חוקים בכנסת – חוקים שאני יזמתי, כתבתי והגשתי לחברי הכנסת שיעבירו במשכן.

"כיום בלוד הטרור הפלילי מורגש לצערנו, ובעקבות כך השר בן גביר הגיע ללוד, בהזמנתי. הוא קיבל בעיר 5,000 קולות. תושבים האמינו בו ובהצהרות שלו. ולכן מבחן התוצאה שלו תהיה העיר לוד, אם הוא יצליח להחזיר אותה למסלול או לא. הוא קיבל סקירה ארוכה במשך כמה שעות, גם ממני ומהנהלת העיר וגם ממפכ"ל המשטרה ומצמרת פיקוד מרכז במשטרה, שמע והאזין לתושבים יהודים וערבים, ואנחנו ממתינים שיפעל".

אירח את הימין הקיצוני. ראש עיריית לוד יאיר רביבו (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

"המישור האישי בין יהודים וערבים בלוד הסתדר אחרי שומר חומות". ראש עיריית לוד, יאיר רביבו (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

עם זאת, רביבו מפריך את דבריו של בן גביר, שאמר כי הביקור שלו התרחש בעקבות אירועים לאומיים, ולא רק פליליים. לדבריו, "תודה לאל, המישור האישי בין יהודים וערבים בלוד הסתדר אחרי שומר חומות וחזר יחסית למסלול טרם מאי 2021. אולי לא ב-100%, אבל באופן כללי יש שקט ואין חיכוך גדול בין המגזרים. אך אני חושש שיקרה מה שקרה בחודש שלפני שומר חומות, שאז הטרור הפלילי עלה ועלה ואז זה התפרץ בצורה לאומנית".

גם רביבו סבור, כמו בן גביר, שאנו בפתח של "שומר חומות 2". לדבריו, " אני חושב שהוא צודק. ואסביר, תמיד שאלו אותי איך חזיתי את הפרעות בשומר חומות של מאי 2021, כי הוצאתי מכתב לקברניטי המדינה שעוד 30 יום יהיה משהו נורא. הרגשתי את האווירה ברשת החברתית והפשיעה הפלילית וידעתי שזה יהפוך ללאומני, כך גם היום".

"למה ראש העיר מצפה שישתנה משהו אם הוא לא שינה כלום?", תוהה שחאדה. "הוא ממשיך באותה מדיניות, ולא ניסה, למשל, לפעול ברצינות למאבק בפשיעה. הוא מתעקש לקשר את הפשיעה לצד הלאומי, כי זה קל יותר עבורו. זה גם מה שכל הממסד כולו נוהג לעשות, בלוד ובכל מקום אחר, נותנים לפשיעה להשתולל ושהערבים יהרגו אחד את השני, זה משהו שלא מפריע למדינה, ומצד שני משתמשים בזה כדי להסית נגד הערבים.

"בנוסף, הגרעין התורני וקבוצות ועמותות שקשורות אליו לא הפסיקו להתפתח ולהתרחב מאז אירועי מאי 2021, וכיום העמותות האלו רודפות אחרי פעילים בלוד ועוקבות אחר כל פרסום ופוסט ומסיתות נגדם. אלה ניסיונות מתמשכים לדכא את אנשי לוד ואת הרעיון להפגין שוב. ואני אשקר אם אגיד שהניסיונות, המעצרים והמשפטים הקשים הללו נגד צעירים ערבים לא הרתיעו אנשים.

"לוד עדיין על הכוונת ותישאר שם. עבור קבוצות הגרעין התורני, לוד היא המטה שלהם במרכז, במיוחד במקרה של תרחיש של נסיגה מההתנחלויות, כפי שקרה עם ההתנחלויות בעזה. הם ללא ספק חושבים ומתכננים לשנים הבאות".

לדבריה, "ההיבט החיובי של הממשלה הזו ושל השיטות וההטרדות הגזעניות הללו הוא בכך שהם מביאים את תושבי לוד הערבים לסכסוך הפוליטי, גם את אלה שלא היה להם שום קשר לפעילות פוליטית. זה מגביר את ההתעניינות שלהם בנושא, למשל בקרב משפחות הצעירים העצורים ואחרים.

"עם זאת, זה קצת מצחיק שלכל הדברים האלה אין משמעות בקרב הצעירים שמעורבים בפשע. הם אפילו לא יודעים מי זה השר לביטחון לאומי ומה המשרד הזה עושה, ולא אכפת להם. הכותרות שנפוצו לאחר ביקורו של בן גביר בתקשורת הישראלית, שלפיהן התרחשו בלוד אירועי ירי אחרי ביקורו של בן גביר כהתרסה נגדו, היו מצחיקות. הפשעים האלה מתבצעים מדי יום בלוד, לפני ואחרי הביקור. יש סיכוי גדול שמי שפתח באש לא שמע בחייו את השם בן גביר".

רביבו מתעקש כי קיים קשר בין עבירות פליליות לאירועים על רקע לאומי. לדבריו, "ברור שיש קשר חזק מאוד בין פשיעה פלילית לטרור לאומני. הנשקים הגיעו בשומר חומות מתוך ערביי ישראל. יש היום כ-400 אלף כלי נשק לא חוקיים בישראל. לפושעים יש כנראה יותר נשק מאשר לצבא. מערכת הביטחון דחתה את הטענה שלי שהנשק הפלילי יופנה אלינו, אבל היום כולם יודעים שצדקתי. גם הכלי הנשק ששימשו בפיגועים האחרונים הגיעו כנראה מסוחרי נשק עברייניים. המענה חייב להיות רפורמה במשילות".

"המדינה לא עושה מספיק"

"הקישור בין הפשיעה לאירועים לאומיים לא מפתיע אותנו, אבל הוא לא מפחיד את תושבי לוד. האמת היא שלערבי בלוד אין על מה להילחם. האדמות שלנו הוחרמו ואין לנו רכוש אמיתי. רק הקיום שלנו כאנשים על מולדתם הוא מה שנשאר לנו, ולמרות זאת נלחמים בנו על זה", אומר שעבאן.

לדבריו, "בכלל, הפלסטיני, אחרי 70 שנה, הפך למזוכיסט. הוא התרגל לפגיעה, והוא החל להסתגל לכל פגיעה חדשה. 300 צעירים נעצרו באירועי מאי 2021, מתוכם נותרו 15 עצורים, וייתכן שהצעירים שהמשפטים שלהם עדיין לא הסתיימו ייעצרו. אפילו השייח' יוסף אלבאז אמור להיעצר שוב בקרוב.

למרות זאת, אומר שעאבן, "בהתקוממות הכבוד הראשונה, אנשי לוד לא נכנעו, למרות כל הקורבנות ולמרות המחיר הגבוה ששילמו, והם לא ייכנעו. אבל בניגוד למה שטוענים בן גביר ובצלאל סמוטריץ', אין הכנות או כוונות בקרב הערבים. להיפך, מי שמתכנן הוא הגרעין התורני.

"אחד מהפעילים של הגרעין אמר לי לפני זמן מה שהפעם הם יהיו מוכנים לגמרי. ואכן הם קיבלו תקציבים והצטרפו אליהם קהילות חדשות, והם קיבלו משרות משפיעות בעירייה והצליחו לגרום שחברת מועצה ערביה התפטרה, והיום מדברים לראשונה ברצינות על הורדת קול המואזין. נכון שהיו בעבר ניסיונות והצהרות של ראש העיר, אבל היום הדיבורים יותר רציניים".

לוד, ב-12 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

"היום כל ויכוח בין יהודי לערבי בלוד הופך לאירוע לאומי". לוד בזמן אירועי מאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

השנה יתקיימו בחירות לראשות עיריית לוד, וכרגע נראה שרביבו מתמודד שוב. ויש לו מסר לתושבי לוד הערבים: "הם יודעים היטב את דעתי, אני זועק אותה שנים והראשון והיחיד במדינת ישראל שמפיץ את הנושא הבוער הזה. אני זה שדואג להם, והם יודעים זאת, אני מקבל הרבה הודעות שבהן הם מודים לי שאני מציף את הבעיות מול אזרחי ישראל והממשלה, כי הם, התושבים הערבים, הראשונים שסובלים מהפשיעה.

"הם חיים בפחד, תחת איומים, בצל משפחות הפשע והכדורים ששורקים בלילה וביום, ולא מבדילים בין אדם לאדם כאשר הם פוצעים או חלילה רוצחים. כשיש מריבה בין חמולות, מי שנרצח הוא לא העבריין הגדול, אלא בן משפחתו הסטודנט, הזגג או הנגר.

"אני חושב שהמדינה לא עושה מספיק למגר את הפשיעה במגזר הערבי, היא פשוט לא רוצה, נוח לה. אני זוכר שהתחילו להתפוצץ מכוניות בחניוני מגדלי היוקרה בתל אביב, היכן שמתגוררים השופטים, העיתונאים, עורכי הדין ושאר הציבור מהעשירון העליון – או אז פתחה משטרת ישראל במלחמה נגד משפחות פשע היהודיות.

"לצערי, אני אומר, הפשיעה במגזר הערבי היא לא של לוד, היא תפגע ופוגעת בכל הארץ, ורק שזה יגיע ל'אנשי השמנת' במגדלים, המדינה תצא למבצע מיגור הפשיעה. הגיע הזמן לטפל, למגר ולהחזיר את השקט – הן לאזרחים הערבים והן ליהודים המתגוררים באזור בו יש פשיעה פלילית".

לדברי שעבאן, "לוד מעולם לא על הכוונת בצורה כזו, מאז שהכוחות הפוליטיים הערביים התאחדו והערבים קיבלו 6 מנדטים, שליש ממועצת העירייה, הם הרגישו שהערבים בלוד מהווים עורק מרכזי, רופאים, עורכי דין, בעלי עסקים ועוד, זה משהו שהתחיל לעצבן את הקיצונים בעיר, ומאז התחילה מדיניות הפגיעה בנו".

לדבריו, "העניין אינו רק גזענות באמירות או בנושא הרשלנות במלחמה בפשיעה, אלא גם בתוכניות דיור, בפינוי ממבני עמידר המאוכלסים על ידי ערבים, בהזנחה מכוונת בשירותים, כל הדברים האלה התגברו בשנים האחרונות, במיוחד בתקופת כהונתו של רביבו. מי שהיה לפניו התמודד עם הערבים ביהירות, ונתן להם שירותים מסוימים כדי להיפטר מהם.

"באשר לאלה שמתנכלים בכוונה לערבים, כדי להפיץ בקרבם ייאוש ולדחוף אותם לעזוב את העיר, הדרך הטובה ביותר לכך היא לקשור את הכל למאבק הלאומי, ולתת לקבוצות יהודיות קיצוניות להתפשט בעיר. היום כל ויכוח בין יהודי לערבי בלוד הופך לאירוע לאומי, אפילו תאונת דרכים הופכת לאירוע לאומי. זה אומר שלוד היא מקום שעלול להתפוצץ בכל דקה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf