newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כשאתם מצביעים, חשבו על המליונים שתחת מצור בעזה וסגר בגדה

חשבו על החוקים הנפרדים לישראלים ופלסטינים בגדה. חשבו על הצלפים המוסריים בעולם שיורים בילדים ונשים שמפגינים בעזה. ואם כל זה רחוק לכם - חישבו על שכניכם, האזרחים הפלסטינים, שהמדינה החליטה בקיץ האחרון באופן רשמי שהם סוג ז'

מאת:

מתכוונים להצביע ולחגוג את הדמוקרטיה הישראלית היום? נפלא. בזמן שאתם עושים זאת, נמצאים כל הפלסטינים בגדה ובעזה תחת סגר שנכנס לתוקף החל מאתמול בחצות. כמה סמלי ש"שעתה היפה של הדמוקרטיה הישראלית", כפי שאוהבים לקרוא לרגעים כאלה, שוב מתחילה בסגר.

שני מיליון עזתים. כמעט שלושה מיליון פלסטינים החיים בגדה ובמזרח ירושלים. חמישה מיליון בני אדם בסך הכל. אלה האנשים שאתם קובעים את גורלם, ולהם אין שום יכולת לעשות דבר בעניין. היי, בעזה אפילו לא שואלים את התושבים על מספר שעות אספקת החשמל הזמינות ביממה.

חשבו על זה לדקה, בבקשה, לפני שאתם מצביעים.

כשאתם יוצאים להצביע היום, חשבו על מתנחלי חברון. חשבו על ממשיכי דרכו של כהנא: 800 מתנחלים חצי אפויים השולטים בעזרת צבא שלם בארבעים אלף תושבים פלסטינים חסרי אונים. "אנחנו בני ערובה שלהם", אמרה לי לאחרונה אישה פלסטינית תושבת העיר. אתם חושבים שנתניהו "כהניסט" בגלל שהוא חבר עכשיו לבן ארי ובן גביר? ומה עם כל ראשי הממשלה מאז 1995 שנתנו יד חופשית למתנחלי חברון והעמיקו את האפרטהייד. הם לא היו כהניסטים? גם לזה, שווה להקדיש מחשבה קצרצרה, ממש לפני שאתם ניגשים לקלפי.

כמה סמלי שהבחירות נפתחו בהצבעה של חיילים בבסיסים הצבאיים, ביניהם גם בקלפי בבסיס עופר רמאללה, בו ממוקם בית המשפט הצבאי הזורק פלסטינים לכלא לחודשים ולשנים ארוכות. שם נמצא גם בית המאסר הידוע לשמצה. סמל לפרקטיקת האפרטהייד שמיישמת חוק אחד לפלסטינים וחוק אחד לישראלים על אותו שטח אדמה. פתאום "הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון" כבר לא נראית כזו נאורה, נכון?

מפגינים בעזה מול הצלפים הישראלים מעבר לגדר. (צילום: עבד רחים ח'טיב/פלש90)

מפגינים בעזה מול הצלפים הישראלים מעבר לגדר. (צילום: עבד רחים ח'טיב/פלש90)

חשבו על חצי מיליון המתנחלים הנוסעים היום בחופשיות היום על האדמה שגזלו משכניהם, ליתר דיוק, אסיריהם. זאת בזמן שה"שכנים" הנתונים תחת סגר – מנועים מלצאת לאותם כבישים, ויום חופש מהעבודה נכפה עליהם כדי שהישראלים יוכלו "לחגוג דמוקרטיה".

חשבו שוב על תושבי עזה. זכרו את התמונות אותן ראה כל העולם לפני כמעט שנה. בזמן שבתל אביב חגגו את הזכיה בארוויזיון, "אני לא הצעצוע שלכם" שרה נטע ברזילי ואיתה שאג הקהל בקולי קולות בכיכר רבין, מרחק שעה משם על גבול עזה צלפו הצלפים המוסריים בהיסטוריה בראשיהם של ילדים, נשים וגברים לא חמושים. כאילו אלה היו פשוט דמויות אנימציה במשחק מחשב, ולא בשר ודם. חשבו האם לאחר בחירות אלה, תרצו להמשיך את המצור ולהעמיק את המצוקה בעזה?

חמישה מיליון בני אדם, כמוכם. בבקשה, חשבו עליהם דקה לפני ההצבעה, שלאחריה לבטח תצאו לטייל או לשבת עם המשפחה באיזה פארק. רק שבניגוד אליכם, לחמשת המיליונים אין יותר מדי פארקים לשבת בהם. המתנחלים שלכם, אלה שתמכתם בממשלתם בבחירות הקודמות, לא ממש מאפשרים זאת.

חומת ההפרדה ותור למחסום בבית לחם (אן פאק / אקטיבסטילס)

חומת ההפרדה ותור למחסום בבית לחם (אן פאק / אקטיבסטילס)

השכנים שלכם

יודעים מה, רחוק לכם לחשוב על אנשים שחיים כמה דקות מכם בגלל שאחד מראשי הממשלה אותו בחרתם בנה חומה גבוהה ומכוערת ביניכם לבינם? נשים לרגע בצד את העובדה שהחומה של נבחר הציבור שלכם חצתה אדמות של אנשים והפרידה בין משפחות, ובואו נחשוב על מיליון וחצי הפלסטינים שחיים פה ביניכם.

חשבו על כמה היישוב שלכם מפותח, ביחס לישובים שלנו. גם אם אתם קוראים שורות אלה בבית שאן, חשבו על אזור התעשייה הקיים בעיר אך לא קיים בשום עיר פלסטינית. חשבו על כמה בתים ממשלת ישראל הרסה ליהודים, וכמה בתים נהרסו לערבים. לפני שאתם שמים את הפתק, חשבו גם על שר המשטרה הנוכחי, שמתמוגג מההרוגים וההרוגות ברחובות הישובים הערבים מבלי לנקוף אצבע. עדיין רחוק לכם, לחשוב על השכנים שלכם?

חשבו האם באמת קיימת דמוקרטיה בישראל, המדינה שהחליטה באופן רשמי בקיץ האחרון שאפילו אזרחיה הערבים בעלי זכות ההצבעה, לנצח נצחים יישארו אזרחים סוג ז'. חשבו היטב על המתקפות של שרי הממשלה וחברי הכנסת נגד נבחרי הציבור הערבי, בעידודה של התקשורת, בכל מצב, ובטח אם ניסו לעמוד לצידם של תושבי עזה והגדה, שאין מי שישמיע את קולם בישראל.

ניתן לנחש שרוב הישראלים הקוראים טקסטים דומים, ממשיכים באין מפריע ולא חושבים יותר מדי. אבל אם בכל זאת הפריעה לכם לפחות נקודה אחת ואתם מתכוונים להצביע היום, שקלו שוב לאיזה מפלגה תתנו את קולכם. תחשבו שוב היטב איזה ממצעי המפלגות יפעל לשנות את המציאות הנוכחית.

וואלה, קשה להצביע לערבים, נכון?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

היוזמה משאירה את תושבי עזה נתונים לחסדיהן של אותן ממשלות המסייעות למתקפה הישראלית על הרצועה. חוף העיר עזה, 13 ביוני 2019 (צילום: חסן ג'די / פלאש90)

"הומניטריות מהכורסה": הכשלים של מסדרון הסיוע הימי לעזה

חמישה וחצי חודשים לתוך המלחמה, תושבי עזה זקוקים לסיוע משמעותי שיאפשר להם לשרוד. היוזמה האמריקאית להקמת מסדרון ימי תסייע בכך בטווח המיידי, אך היא מתעלמת מסיבת היסוד לאסונה של עזה: שליטת החנק הישראלית ארוכת השנים  

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf