newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ייצוג הנשים הערביות בכנסת הקרובה צפוי להגיע לשפל

הימין לא מעוניין בהן, השמאל היהודי נרתע מהן אחרי פרשת רינאווי-זועבי, והמפלגות הערביות דוחקות אותן הצידה. לנשים הערביות צפויה להיות בכנסת ה-25 נציגה אחת, שתיים במקרה הטוב. בחירתה המחודשת של עאידה תומא סלימאן בחד"ש היא נקודת אור בתוך חושך גדול

מאת:

"אם דבק בי דימוי המכשפה הרדיקלית, אני הולכת להיות כזאת ולא לבזבז אנרגיה על שינוי תדמית, שלא יקרה". עאידה תומא סלימאן בפריימריז בחד"ש (אורן זיו)

ברשימה המשותפת, שמלאכת הרכבת רשימת מועמדיה טרם החלה, אין כנראה חידושים ואין כמעט נשים.

בפריימריז המנומנמים של בל״ד, נבחר, כצפוי, ח"כ סמי אבו שחאדה לעמוד שוב בראש הרשימה. יו"ר הרשימה הקודם, מטאנס שחאדה, נבחר במקום השני. במקום השלישי והלא ריאלי, במושב המשוריין לנשים, נבחרה דועא טאטור חוש, בת 32, בוגרת לימודי כלכלה ומנהל עסקים, ומנהלת מיזמים חינוכיים, אשר נותרה מועמדת יחידה וזכתה ב64% מקולות חברי מרכז המפלגה, כשרק 176 מתוך 596 בעלי זכות הצבעה טרחו כלל להגיע.

לדברי טאטור, העבודה הפוליטית בחברה הערבית מדירה נשים מהזירה הציבורית באופן שיטתי, זאת על אף שבל"ד ניסתה להיאבק במגמה הזו עם הקמתה על ידי שריון בחוקת המפלגה של מקום לנשים בשלישייה הראשונה ברשימה לכנסת, ובכל מוסדות המפלגה והוועדות שלה.

"זה לא רק שהמפלגות הערביות זנחו את נושא ייצוג נשים באג’נדות שלהם, אנחנו עדות למהפכה של ממש בכל מה שקשור לנוכחות נשים ערביות בשוק העבודה ובאקדמיה מצד אחד, ומצד שני, הפוליטיקה הישראלית הופכת להיות יותר ויותר מתלהמת ואלימה, וזה מרחיק נשים ערביות מעיסוק בה. תראי מה קרה לי, תוך 24 שעות מהבחירה שלי לרשימה, הפכתי מאישה אנונימית למטרה של פעילי הימין הקיצוני, שהתחילו לצלוב אותי ברשת".

בפריימריז של חד"ש, שהתקיימו בשבת האחרונה בשפרעם, כאלף משתתפים, מתוכם 846 חברי מרכז בעלי זכות הצבעה, הפגינו חגיגה דמוקרטית מופתית. פעילים שידרו מסרים של אחווה וביטחון מלא ברצון הבוחר, ואמונה בלתי מעורערת במנגנון העתיק והיציב שבנתה להם מפלגת הבית הקומוניסטית. בחלל התרוצצו שמועות על הרצון של חברי ההנהגה במפלגה לדחוק את חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן אל מחוץ לרשימה, ובחדרי חדרים דיברו על נשים וגברים, על ייצוג צפוני ודרומי ועל נציג מהמשולש, על נציג הנגב לעומת הנציג הדרוזי ועל מי הנוצרי שיביא כמה שיותר נוצרים לקלפי. לרגעים נדמה היה כי המשימה המוטלת על איימן עודה היא למצוא מועמד נוצרי שנשואי ליהודייה, כאשר בני הזוג אולי גרים ברהט.

הקרב המשמעותי בפריימריז התחולל על המקום השני, שבאופן מסורתי שמור למועמדת. ראש מועצת כפר יאסיף, עו"ד שאדי שווירי, אשר התמודד מול ח"כ תומא סלימאן על המקום, הבטיח בנאומו שאם יזכה, הוא ייצג את הנשים בחברה הערבית ויקדם סוגיות מגדריות בצורה נאמנה ובמסירות רבה. כדי שתהיה בכל זאת התמודדות של שתי נשים על המקום השני, נסרין מורוקס הודיעה בדקה תשעים שהיא מתמודדת גם כן, אחרי יו"ר הרשימה איימן עודה, שנבחר שוב ב-75% מהקולות.

פעילות בחד"ש לחשו לי שהתוכנית להרחקת ח״כ תומא סולימאן כללה את הכנסתה של עו"ד נועה לוי במקומה כאישה, ואילו שווירי אמור היה למלא את המשבצת של הנוצרי בחד"ש. ללוי לא היה סיכוי, לכל הדעות, מול ח"כ עופר כסיף, הפופולרי ברחוב הערבי ובתוך מפלגתו, במיוחד על רקע המערכה שהוא מנהל נגד משטרת ישראל, שחוקרת אותו בחשד לתקיפת שוטר. בסופו של דבר, ואחרי שנדרשה לסבב הצבעה שני, מצביעי חד"ש החזירו לתומא סלימאן את המנדט, למרבה השמחה, והיא זכתה ב-53% מהקולות. כנראה שגם בחד"ש הבינו שרשימה בלי נשים היא תקדים מסוכן וחשוך, במיוחד לאור האפשרות שדווקא רע"ם תכניס נשים ערביות לכנסת ולא מפלגות השמאל הליברלי של המשותפת, בל"ד וחד"ש, או אפילו תע"ל.

"אנחנו הפמיניסטיות צריכות לעבוד קשה כדי להגיע"

נראה כי ימי הזוהר המגדריים של הרשימה המשותפת עברו מהעולם, כאשר ארבע נשים פלסטיניות, אחת מכל מפלגה, התברגו לכנסת ה-23, לאחר שהמשותפת קיבלה 15 מנדטים, בשיאה.

הכנסת הבאה תהיה להערכתי מזעזעת מבחינה מגדרית. ייצוג הנשים הערביות יעמוד על אישה אחת או שתיים במקרה הטוב, אם רע"ם תקבל חמישה מנדטים ואימאן ח'טיב תיכנס. מפלגת שמאל כמו מר"צ לא תעז להכניס אישה ערבייה לרשימה אחרי ההרפתקה הכושלת עם ע'ידא רינאווי זועבי.

הקמפיין להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל בשעה (צילום: באדיבות עומדים ביחד)

האם רע"ם תעלה את ייצוג הנשים הערביות בכנסת? ח"כ לשעבר אימאן ח'טיב וח"כ נעמה לזימי בקמפיין להעלאת שכר המינימום ל-40 שקל בשעה (צילום: באדיבות עומדים ביחד)

איבתסאם מראענה עבדה קשה מאוד בשנה החולפת, והצליחה לשמור על מקומה בפריימריז של מפלגת העבודה, אך שוב נדחקה למקום ספק ריאלי וגם היא עלולה למצוא את עצמה מחוץ לכנסת. הליכוד הצהיר שאינו מעוניין בכלל בבני מיעוטים, לא בגברים ערבים וגם לא בנשים ערביות, ושם העסק סגור. ביש עתיד של לפיד אף אחד לא שוקל לחזר אחרי מועמדת ערבייה, ובניית הנבחרת בלעדית בידי לפיד.

"אף פעם לא קיבלתי משהו בקלות, תמיד אני משיגה את מה שמגיע לי אחרי מלחמת התשה. אנחנו הפמיניסטיות צריכות לעבוד קשה כדי להגיע", אומרת ח״כ עאידה תומא סולימאן בשיחה אחרי יום הבחירות בשפרעם. היא נשמעה צרודה ומותשת.

ממה הם מפחדים, תגידי? למה ניסו להדיח אותך?

היא צוחקת. "את יודעת ששני הנכדים התאומים שלי היו בפריימריז. אני נאמתי שם, התלהטו העניינים, התרגשתי מאוד, ואז הנכד, אדם, בן ארבע וחצי, שואל, 'למה סבתא כועסת? מי הכאיב לה?'. הסברתי לו שאני לא כועסת, אבל אני רוצה להצליח בעבודה שלי ולזכות במשהו שלא כולם רוצים לתת לי ושזה בסדר. בסוף שניהם שמחו מאוד שזכיתי וראו את השמחה שלי בעניינים".

מערכת ההסתה שהתנהלה נגד תומא סולימן בקמפיין הקודם היתה אכזרית והומופובית, והשחירה אותה בכל מקום על רקע עמדותיה הפמיניסטיות והתמיכה שלה בזכויות הלהט"ב. "אם דבק בי דימוי המכשפה הרדיקלית, אני הולכת להיות כזאת ולא לבזבז אנרגיה על שינוי תדמית, שלא יקרה. העבודה שלי מדברת בעד עצמה. תכלס, אף פעם לא הצבעתי בניגוד להחלטת הסיעה או על דעת עצמי, אבל אני אומרת מה שאני חושבת ישר ולעניין, ורבים לא סובלים את זה".

תומא סלימאן תחזור לכנסת עם רקורד של יותר מ-70 דיונים שיזמה הוועדה לקידום מעמד האישה בראשותה. כפמיניסטית אמיתית, היא יזמה דיונים בנושאים מגדריים, שלא היו מתקיימים במשמרת של חבר כנסת אחר, כמו השפעת הפשיעה המאורגנת על נשים, מדיניות הריסת בתים בישראל בהיבט מגדרי, תנאי העסקתן של עובדות מוחלשות בשוק העבודה בישראל, נשים חסרות מעמד וחוק האזרחות, ועוד הצטלבויות בין הכלכלי ללאומי למגדרי.

"הפריימריז מבחינתי הם הכרה בי כפוליטיקאית פמיניסטית, אבל לא רק פמיניסטית: יש לי קו פולטי מאוד ברור בחד"ש, בנושא עמדת המשותפת בעניין ההמלצה (על מועמד להרכבת הממשלה, ס"ס), תמיכה בתקציב, הפרגמטיזם שמחליש אותנו ועוד. אני היום מאמינה שצריך לחזק את הרשימה המשותפת, שהייתי נגד הקמתה מלכתחילה. עם כל הפערים שהיו בין המפלגות דאז, לפחות היום אנחנו מבינים שהקו של רע"ם מאוד רחוק מכל השאר, לכן צריך לשמור על הרשימה המשותפת. אנחנו חייבים למצוא דרך להתחבר לתומכים היהודים והערבים שמאמינים בשמאל אמיתי, ולהציע להם בית פולטי, במצב של ישראל היום אין לנו ברירה אחרת".

ואנחנו, נשים ערביות ויהודיות, חייבות לקחת חלק בזה – אם לא להיות המייסדות של הבית הזה, עניתי לה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf