newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חיילים לקחו ניידים של פעילים כפותים וצילמו אותם ללא ידיעתם

במהלך פעולת מחאה נגד התרגיל הצבאי שנערך במסאפר יטא, עוכבו שני פעילים ישראלים. לאחר שחרורם הם גילו כי הם צולמו במצלמות שלהם עצמם, בעודם אזוקים. עו"ד: "לא בלתי סביר שאותן תמונות משפילות נמצאות גם בניידים הפרטיים של החיילים". הצבא: "העניין בבדיקה"

מאת:
"מדוע החיילים מרשים לעצמם לתפוס את הניידים ללא כל סמכות, ועוד לחדור אליהם ולצלם אותם כפותים?" שני הפעילים כפי שצולמו בזמן שהיו מעוכבים

"מדוע החיילים מרשים לעצמם לתפוס את הניידים ללא כל סמכות, ועוד לחדור אליהם ולצלם אותם כפותים?" שני הפעילים כפי שצולמו בזמן שהיו מעוכבים

ביום רביעי שעבר, במהלך התרגיל שערך הצבא באזור מסאפר יטא בדרום הגדה המערבית, פעילים פלסטינים וישראלים מחו נגד האימונים שנערכו סמוך למגורי הקהילות הפלסטיניות. התרגיל, שכלל טנקים ואש חיה, ראשון מסוגו מזה עשרות שנים בשטח האש, התאפשר לאחר שבג״ץ החליט במאי האחרון כי מותר לפנות שמונה קהילות פלסטיניות החיות באזור.

במהלך פעולת המחאה שהתקיימה מול אימון טנקים וחיילים באזור הכפר אל מרכז, נעצרו שני פעילים ישראלים, עיניהם כוסו בפלנלית וידיהם נאזקו. השניים שוחררו לאחר זמן קצר.

בהמשך אותו היום, אחד משני הפעילים הופתע לגלות בטלפון הנייד שלו צילומים שלו עצמו עת שהיה עצור, כשהוא כפות ומכוסה עיניים. בצילום נראה גם חברו, לפני שכיסו את עיניו. השניים צולמו כשהם יושבים במאהל הצבאי, צילומים שרק החיילים שעיכבו אותם יכלו לצלם.

"עמדנו על הדרך הראשית ופינו אותנו בדחיפות, גרירות ומשיכות", שיחזר, גיל המרשלג, אחד משני הפעילים שנעצרו. "הקצין היה לחוץ ממה שהחיילים עשו וכל הזמן ניסה לרסן אותם, הוא הזכיר להם שהם מצולמים. הם סחבו אותנו למאהל שלהם, לקחו את החפצים שלנו כולל הטלפונים".

במהלך העיכוב, המרשלג שמע את אחד החיילים אומר "שיהיה לך למזכרת". "לא הבנתי מה הוא רוצה, הייתי עם פלנלית על העיניים. אחד החיילים גם הזכיר שם של מישהו ששלח לי הודעה כשהייתי עצור והוא ראה את שמו על המסך, אבל באותו רגע לא הבנתי במה מדובר".

לאחר מספר דקות, בהוראת אחד המפקדים, השניים שוחררו לדרכם וחזרו למפגינים האחרים. "התרחקנו משם, ורק אחרי כמה זמן ראיתי שיש בטלפון שלי תמונות שלי כפות ועם פלנלית על העיניים, תמונות שאני לא יכולתי לצלם בעצמי, מן הסתם, שהחייל צילם עם הטלפון שלי".

לדברי המרשלג, "חוץ מצילום, היו אמירות כלפינו 'אתם בוגדים', חיילים עברו לידינו ונתנו מכה עם הנשק שלהם, כאילו בטעות, כמה פעמים, היה ברור שהם רוצים 'להכניס לנו', כי הבנו שהקצין ריסן אותם".

יוסי, המפגין הנוסף שנעצר, סיפר: ״לפני שעצרו אותנו, היו חיילים שהיו מתוסכלים מכך שהקצין עבר ביניהם והעיר להם כשראה אלימות או שמע שפה יותר בוטה, והזכיר להם שהכל מצולם. אחד מהחיילים התלונן על כך שהם 'צריכים להיות עדינים'.

"כשלקחו אותנו למאהל ולקחו לנו את החפצים, אחד החיילים שאל אותי לגבי הנייד שלי. 'יש פה משהו מוקלט שאתה רוצה למחוק?'. לא עניתי. צילמו אותנו עם הטלפון של גיל. אצלי בנייד מצאתי ארבעה צילומי מסך, כנראה שניסו לצלם ולא הצליחו". יצוין כי בתמונות שמצאו הפעילים במכשירים הניידים שלהם נראים ברקע חיילים וצל של רשת הסוואה צבאית, שלא משאירים מקום לספק כי התמונות אכן צולמו כשהיו מעוכבים.

עו״ד ריהאם נסרה, המייצגת מפגינים ופעילי זכויות אדם, אומרת כי הצילום מהווה פגיעה בפרטיות של המעוכבים ונועד להשפילם. "הפעילים עוכבו ושוחררו כעבור חמש דקות באופן שמלמד שלא היתה סיבה לעיכוב מלכתחילה. במהלך העיכוב החיילים הספיקו לפגוע באופן קשה בפרטיות שלהם ובכבודם. צריך לשאול מדוע פעילים שהשתתפו במחאה בלתי אלימה נאזקו ועיניהם כוסו".

עו״ד נסרה תהתה "מדוע החיילים מרשים לעצמם לתפוס את הניידים ללא כל סמכות, ועוד לחדור אליהם ולצלם אותם כפותים. זה לא בלתי סביר שאותן תמונות משפילות נמצאות גם בניידים הפרטיים של החיילים עצמם. התנהלות שכל כולה בלתי חוקית במטרה להשפיל את הפעילים".

ביקשנו את תגובת הצבא לאירוע, וכעבור שלושה ימים התקבלה התגובה הזאת: "ביום רביעי שעבר, ה-22 ביוני, התקיים אימון צבאי בשטח אש 918 שבדרום הר חברון. למקום הגיעו מספר אזרחים, למרות איסור הכניסה לשטח אש צבאי ועל אף הסיכון לחיי אדם.

"חיילי צה"ל שהיו במקום עיכבו שניים מהאזרחים שנכחו במקום עקב הפרעה לתרגיל וסיכון חיי אדם הנובע מכניסה לשטח אש צבאי וניסיון להתקרב לכלים הצבאיים. לאחר עיכוב קצר של האזרחים ,אשר נמשך כ-15 דקות, האזרחים שוחררו.

"לאחר בדיקה מעמיקה עם כלל הגורמים הרלוונטיים שנכחו במקום, לא מוכר כי חיילים צילמו את המעוכבים. העניין עודנו בבדיקה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf