newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"זמן המרמיטה" בבית הנשיא משמש שוב כדי להכות בערבים

מאז שהחלה ה"הידברות" לפני יותר מחודש, ישראל לכודה בלולאת זמן, ולא ברור אם ההפיכה המשטרית תקודם או לא. שלא במפתיע, בחסות הלימבו הזה נמשכת במרץ ההתעללות בפלסטינים

מאת:
ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב-7 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

שומר את הקלפים קרוב לחזה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ב-7 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

בסרט "יום המרמיטה" ("לקום אתמול בבוקר"), השחקן ביל מארי מגלם עיתונאי שנשלח לסקר את החגיגה בעיירה פונקסאטוני בפנסילבניה, ומגלה שנקלע ללולאת זמן ובכל בוקר הוא מתעורר מחדש לאותו היום. מאז שהחלה ה"הידברות" בבית הנשיא, ב-28 במרץ 2023, גם מדינת ישראל לכודה בלולאת זמן.

מדי בוקר קמים חברי הקואליציה וממשיכים לאחוז בקרנות המזבח של ההפיכה המשטרית, אף שאינם יודעים אם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ששומר את קלפיו קרוב לחזה, רוצה ללכת איתה עד הסוף; מפלגות האופוזיציה עוקבות בהתרגשות אחר הסקרים החיוביים, אך יודעות שאין צפי קרוב לבחירות וכי דווקא הירידה במנדטים של הקואליציה עלולה להיות הדבק שיחבר את חבריה לכיסאותיהם; המפגינים נגד ההפיכה המשטרית ממשיכים לצאת לרחובות, בשל החשש המוצדק שחוקי ההפיכה לא נגנזו ובכל רגע ניתן להביאם להצבעה במליאת הכנסת; ומהמשתתפים בבית הנשיא מגיעים דיווחים סותרים על "אווירה חיובית" והתקדמות, אך כמעט במקביל על קיפאון ופערים בלתי ניתנים לגישור.

באופן לא מפתיע, זמן המרמיטה בבית הנשיא משמש את חברי קואליציית הימין על "מלא-מלא" כדי להכות בערבים, שכידוע אין מעשה טוב מזה במדינת ישראל כדי "לאחד את העם".

>> כל עוד הדם הפלסטיני יהיה הדבק המאחד שלנו

במשך כארבעה חודשים, ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) הפגיזה בארטילריה כבדה של צרחות, איומים ותיאוריות קונספירציה את מערכת המשפט, ואישית את נשיאת בית המשפט העליון. בראיון ביום חמישי האחרון (4 במאי) ברשת ב', בתוכנית של עקיבא נוביק ורינה מצליח, לאחר שהגדירה את עצמה כ"מתאבדת בוועדת החוקה" על ה"רפורמה המשפטית", אמרה גוטליב שהדבר שציער אותה הוא לא שה"רפורמה מתה", אלא שיממה קודם בדיון בכנסת היא נאלצה לשמוע "נציג של מפלגה תומכת טרור מקריא שמות של 48 מחבלים".

גוטליב התייחסה בדבריה לח"כ יוסף עטאונה (חד"ש), שהקריא שמות של אזרחים ערבים שנורו למוות על ידי שוטרים החל משנת 2000. היא הסבירה ש"מה שאנחנו צריכים לדאוג זה אך ורק לביטחון ישראל וליציבות השלטון", וטענה שהישגה הגדול בכנסת עד כה היה ש"מנעתי מאחמד טיבי להיות סגן יו"ר הכנסת".

סביר להניח שגוטליב יודעת, כעורכת דין, שכל עוד שלא אושרו בכנסת חוקי ההפיכה המשטרית, לנוכח הזכות החוקתית לבחור ולהיבחר ופסיקת בית המשפט העליון בערעורים על החלטות ועדת הבחירות המרכזית, אין אפשרות משפטית למנוע מח"כ טיבי ומח"כ עטאונה להתמודד ולכהן בכנסת. מבחינת ח"כ גוטליב, המצב המשפטי לא משנה. הסטת חצי ההסתה שלה מנשיאת העליון לח"כים הערבים מספיקה כדי להסיח את הדעת של חלק מהציבור מחוסר התפקוד של הכנסת והממשלה בכל התחומים.

ח"כ טלי גוטליב בכנסת, ב-1 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

ארטילריה כבדה של צרחות, איומים ותיאוריות קונספירציה. ח"כ טלי גוטליב בכנסת, ב-1 במאי 2023 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

שלשום (שני) דווח ב-TheMarker ששר האוצר בצלאל סמוטריץ' – שמקריס את הכלכלה ומבריח מישראל משקיעים זרים, אנשי עסקים והיי-טק ישראלים – אמר שהוא "עומד מאחורי הכספים לחרדים. נשקיע פחות בחתולים ובמנסור עבאס".

אמנם הציבור הערבי כבר מופלה בכל תחומי החיים, אך השר סמוטריץ' יודע – ואם לא, סביר להניח שיהיו יועצים משפטיים או ארגוני זכויות אדם שידאגו להזכיר לו – שכל עוד לא אושרו בכנסת חוקי ההפיכה המשטרית, יהיה עליו להתמודד עם פסיקת בג"ץ בעניין חובת השוויון בתקצוב, ובפרט עם פסק הדין שביטל אזורי עדיפות לאומיים להטבות תקציביות בשל אפלייתם ערבים; וכן עם הוראת סעיף 3א לחוק יסוד התקציב, הקובעת חובת תקצוב של מוסדות ציבור לפי מבחנים שוויוניים.

גם מבחינתו הפרטים האלה לא חשובים – השר סמוטריץ' בונה על כך שיש חלקים בציבור שגזענותם אמונתם, ובמקום כלכלה מתפקדת ומחירים סבירים במכולת, הם יסתפקו בהבטחות להעמקת האפליה התקציבית כלפי הציבור הערבי.

המטרה היחידה: יציבות שלטון נתניהו

ביום ראשון השבוע, הממשלה אישרה להביא להצבעה בקריאה טרומית הצעה לתיקון חוק המאבק בטרור של ח"כ צבי סוכות (הציונות הדתית), שבעצמו כנער גבעות נחשד בהצתת מסגד והורחק מהגדה. על פי ההצעה "המניף דגל או המציג או מפרסם סמל של ארגון טרור או תמונה של מי שביצע עבירה של רצח, רצח בנסיבות מחמירות או ניסיון לרצח שבית המשפט קבע לגביה בפסק דינו שהיא מעשה טרור, דינו – מאסר שלוש שנים או קנס".

הבעיה של ח"כ סוכות היא שלנוכח הזכות החוקתית של חופש הביטוי, וכל עוד לא אושרו חוקי ההפיכה המשטרית וישתנו היחסים המדיניים של ישראל עם הרשות הפלסטינית ואש"ף, גם אם הצעת החוק תאושר, ספק רב אם היא ניתנת לאכיפה יותר מאשר הוראת סעיף 82 לפקודת המשטרה (במענה לבקשת חופש המידע, המשטרה השיבה שמספר החקירות שנפתחו מכוח סעיף זה הוא זעיר, וכי מ-2014 לא הוגשו כתבי אישום).

כמו כן, עד כה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, חוסמת את הנחייתו למשטרה של ראש מפלגתו של ח"כ סוכות והשר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להסיר באופן גורף מהמרחב הציבורי את דגלי פלסטין, והודיעה לו שהדבר תלוי בעמדת הדרג המדיני וגורמי הביטחון בנוגע ליחסים בין ישראל לאש"ף.

לעומת זאת, לנוכח ההכרזה על התנועות כך וכהנא חי כארגוני טרור, אמור להיות פחות ספק באכיפת תיקון החוק לגבי הצגת תמונתו של הרוצח ברוך גולדשטיין, שהיתה תלויה במשך שנים בסלון ביתו של השר בן גביר, לגבי טקסי האזכרה השנתיים לרב כהנא, שהשר בן גביר נוהג להשתתף בהם, וגם לגבי ישיבת "הרעיון היהודי" שהשר בן גביר תועד נושא בה דברים כאשר מאחוריו תלויה פרוכת לזכרם של הרב כהנא ושל גולדשטיין.

מבחינתו של ח"כ סוכות, הפרטים האלה אינם חשובים – ההצעה נועדה להסיח את הדעת מחוסר תפקודו והתאמתו לתפקיד של השר בן גביר, כאשר לפי חלק מהסקרים, מאז הבחירות מפלגתם איבדה כמחצית ממצביעיה. במקום לנקות את הרחובות מהפשיעה והפרוטקשן, ח"כ סוכות מבטיח לשווא לנקות את הרחובות מדגלי פלסטין, מתוך הנחה שיש חלקים בציבור שיסתפקו בכך.

העובדה שעדיין ישנם בלמים מסוימים על הגשמת מלוא החלומות הגזעניים של השר סמוטריץ', ח"כ סוכות וח"כ גוטליב, לא הופכת את המצב לפחות מסוכן וקטלני – ובוודאי שאין מקום למצג השווא של נתניהו כרע במיעוטו. גם הפלסטינים תקועים בלולאת זמן, שראש הממשלה נתניהו רק העצים אותה, של אפרטהייד, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה.

זמן המרמיטה בכל ממשלות נתניהו, מאז 1996, כולל בין היתר הרחבה מסיבית של משטר האפרטהייד; צמיחה אקספוננציאלית במקרי שלילת החירות, ההתעללות וההוצאות להורג ללא משפט שמבצעים כוחות הביטחון הישראלים כלפי המוני פלסטינים; צמיחה אקספוננציאלית בבנייה של התנחלויות ובמאחזים ובשוד הקרקעות הפלסטיניות; ובמקביל גם צמיחה אקספוננציאלית במקרי הטרור היהודי, כפי שקרה לאחרונה בפוגרום בחווארה.

ברצועת עזה התושבים סובלים מענישה קולקטיבית, שגורמת לעוני נרחב, ומתקיפות קטלניות חוזרות, שגורמות להרס מסיבי של חיים, ולרכוש ולתשתיות. משני צידי הקו הירוק, בנוסף על אלימות של כוחות הביטחון, עד כה נכרתו עשרות אלפי עצי זית וכרמים אחרים; הוצתו והושחתו עשרות בתי מגורים ומבני דת; חובלו אלפי כלי רכב; ובוצעו חטיפות, עינויים והריגה של בני משפחה ובודדים.

בעקבות התקיפות הקטלניות ברצועת עזה, נהרגו עשרה אזרחים, מהם שלושה ילדים וחמש נשים. ביניהם ד"ר ג'מאל חסואן, אזרח רוסיה, שניהל בעזה מרכז לשיקום והבראה ולשעבר יו"ר איגוד רופאי השיניים בעזה, אשתו מירוות, ובנו יוסף, שגם הוא היה רופא. לאחר שבוע של החרמת ההצבעות בכנסת, מפלגת עוצמה יהודית הודיעה שחבריה יחזרו להצביע עם הקואליציה. הממשלה מילאה את תפקידה, כפי שהגדירה אותו ח"כ גוטליב – יציבות השלטון של נתניהו נשמרה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf