newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרבנים עדיין לא מבינים: הציבור החרדי השתנה

עליית קרנו של הרב אדלשטיין והפגיעה בתדמיתו של הרב קנייבסקי סביב משבר הקורונה אינה מבשרת שינוי מהותי. אדלשטיין הוא בשר מבשרו של הממסד, ואינו מביא בשורה לציבור החרדי שמעוניין בהשתלבות אזרחית במדינת ישראל

מאת:

החשיפה של יאיר שרקי בחדשות 12 בשבוע שעבר כי ראש ישיבת פוניבז' ונשיא מועצת גדולי התורה של דגל התורה, הרב גרשון אדלשטיין, מנע את פרסום מכתבו של הרב חיים קנייבסקי, המכונה "שר התורה", בעיתון "יתד נאמן" הרעישה את הביצה החרדית – הן הממסדית והן הלעומתית.

תוכן מכתבו של הרב קנייבסקי, שלא פורסם, עוסק בפתיחת "זמן קיץ" – המקבילה לסמסטר ב' – בישיבות, ותלמודי התורה- המקבילים לבית ספר יסודי, לבנים. בתי הספר לבנות אינם זוכים לדיון מיוחד בעולם החרדי בתקופת הקורונה, שכן "תורה מגנה ומצילה" מתייחסת אך ורק ללימוד תורה גברי. לכן אין ניסיון מיוחד להחריג את המוסדות הנשיים מתקנות משרד הבריאות, והפולמוס סב סביב המוסדות לגברים ובנים.

הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז', בביתו בבני ברק ב-2018 (צילום: אהרון קרון / פלאש90)

קולו הושתק. הרב גרשון אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז', בביתו בבני ברק ב-2018 (צילום: אהרון קרון / פלאש90)

נזכיר כי המגזר החרדי, והרב קנייבסקי בפרט, ספגו אש כאשר סירבו לסגור את המוסדות הללו בזמן שמשרד הבריאות והחינוך הורו לסגור אותם. אז, הושתק קולו של הרב אדלשטיין, שביקש לאכוף את התקנות באופן המחמיר ביותר מחשש לפיקוח נפש.

בסבב הזה בית הרב קנייבסקי ניצח, והמוסדות פעלו במתכונת מיוחדת, לפחות רשמית. כעת, לאחר הפיאסקו שהתחולל בבני ברק ובערים חרדיות נוספות, מנסים בני ביתו של הרב אדלשטיין למנוע את הישנות המקרה, ולכן דאגו לגניזת המכתב השנוי במחלוקת.

כדאי להזכיר שגם בסבב הזה שבו גברה דעתו של הרב קנייבסקי, "יתד נאמן" לא פירסם את המכתב שהורה על השארת מוסדות הלימוד פתוחים.

מרגע הפרסום בערוץ 12 החל מכבש לחצים אדיר: בבית הרב קנייבסקי הכחישו את קיום המכתב, ואמרו כי לא היו דברים מעולם. אך כעבור כמה שעות יצאה הודעה משותפת לתקשורת תחת הכותרת "להוציא מלבם", ובה הודו כי אכן היה מכתב כזה, אך הרב אדלשטיין ביקש לקיים התייעצות בטרם יפורסם.

יעקב (יענקי) קנייבסקי, נכדו ונאמן ביתו של הרב קנייבסקי ומרדכי (מוטי) פלאי, נאמנו של הרב אדלשטיין, פירסמו את ההודעה בסטטוס של אפליקציית הוואטסאפ, הפופולרית במגזר. למחרת, פורסם המכתב בעיתון "יתד נאמן" עם השמטה של חלקו הסופי – אזהרה למשרד הבריאות, או אפשר לומר מן איום עליו: "לא יפתחו את המוסדות? גדולי הדור ישקלו צעדים חריפים מאוד".

לכאורה, קרב החצרות הוותיק שהוכרע לטובת הרב קנייבסקי כבר שנים רבות, מוכרע כעת בחסות המשבר לטובת הרב אדלשטיין, ששהה בצללים בשנים האחרונות. "יתד נאמן" הוא הרבה מעבר לביטאון – הוא הקובע את סדר היום החרדי ושקול כמעט לכתבי קודש.

בעבר, לתקופה קצרה, הופץ העיתון החרדי "יום חדש" שהוקם על ידי בני משפחתו של הרב חיים קנייבסקי, משום שלא הסכימו לפרסם את מכתבו ב"יתד נאמן". המכתב ההוא עסק, באופן אירוני למדי לאור ההתפתחויות, במחאה על ביזוי כבודו של הרב גרשון אדלשטיין.

חצרו של הרב קנייבסקי, המכונה על שם הרחוב שבו הוא מתגורר – רשב"ם, שולטת בכל מוסדות המפלגה וחולשת על ההחלטות הציבוריות בזרם הליטאי. העיתון "יתד נאמן" מזוהה, מאז מות המנהיג הקודם הרב שטיינמן, עם האופוזיציה להנהגת רשב"ם ועם חצרו של הרב אדלשטיין, המכונה גם היא על שם הרחוב – ראב"ד.

הרב חיים קנייבסקי בביתו בבני ברק, באוקטובר 2019 (צילום: שלומי כהן / פלאש90)

מנהיג מיסטי ונערץ. הרב חיים קנייבסקי בביתו בבני ברק, באוקטובר 2019 (צילום: שלומי כהן / פלאש90)

אך על אף הזיהוי הזה, צעד של צינזור מכתב מצד העיתון הוא חריף ביותר, ולא נעשה מזה שנים רבות. נראה שמשבר הקורונה – והמחיר הגבוה שמשלם עליו המגזר החרדי – גרמו לרב אדלשטיין לנקוט בצעד החריג הזה.

לאחר פטירת הרב שטיינמן, רבים ראו ברב אדלשטיין יורש טבעי, ואחרים דיברו על הנהגה זוגית של הרב אדלשטיין כראש ישיבה "קלאסי", לצד הרב קנייבסקי המיסטי והנערץ. הדברים התגלגלו אחרת, והרב קנייבסקי, שנמנע בעבר מהנהגה פוליטית, תפס את ההנהגה הציבורית וסחף אחריו את מרבית המגזר ואת ההכרעות המרכזיות, כשהרב אדלשטיין מבטל דעתו מפניו. עד משבר הקורונה הנוכחי.

חוזרים למנהיגות המוכרת

האם זו רעידת אדמה? תלוי מי העומד עליה. כבר מתחילת המשבר התרבו הנביאים בקרב החוגים הליברליים שמשוכנעים כי החלטה שגויה של הרב קנייבסקי היא כל מה שדרוש כדי לשנות סדרי עולם בחברה החרדית. חבריהם לדעה נמצאים בקבוצות הפייסבוק של החרדים החדשים והממלכתיים, שם מתפעלים פתאום מהרב אדלשטיין הקשיש ואף מגדילים לברר "איפה החביאו אותו עד היום?!"

ובכן, עד היום הרב אדלשטיין כיהן בראשות הישיבה המשפיעה ביותר בעולם החרדי, מגיל 20, יחד עם תפקידיו הבכירים כנשיא ועד הישיבות – גוף שעבר כמה גלגולים מאז ימיו באירופה הטרום שואתית ואשר תפקידו כיום הוא תיאום בין הישיבות לצבא. הוא גם יו"ר מועצת גדולי התורה של דגל התורה הליטאית, הגוף החרדי המשפיע ביותר. בקצרה, הרב אדלשטיין מחזיק בכל התארים הנחשבים והמשפיעים בעולם הליטאי והחרדי בכלל.

השאלה היא אם כן אינה איפה החביאו אותו, אלא מדוע הוא נמנע עד היום מלקחת את המושכות שהונחו בידיו עם פטירתו של הרב שטיינמן, שלו הוא דומה מאד בסגנונו ובהנהגתו.

התשובה היא כמובן פרשנית, שכן מבתי הרבנים לא יוצאים פרוטוקולים מסודרים. בעצם, ההתנהלות כולה היא בעל פה, בלתי רשמית, ומוסתרת במתכוון. אך נראה כי צמח פה דור חרדי שלא הסתפק בהנהגה שהוצעה לו, ובמקום להתמרד הוא פנה לאופציה הסבירה וההגיונית פחות של הרב קנייבסקי, והצביע ברגליו. אף שהרב קנייבסקי הוא ללא ספק גדול עצום בתורה, לא זו מקור המשיכה העיקרית אליו, אלא האמונה בכוחותיו המיסטיים.

גם חרדים שבחייהם הסדירים מחזיקים סמארטפון ובאופן כללי נוהגים באופן שהרב מתנגד לו נחרצות ובפומבי, מעריצים אותו. הקמפיינרים של דגל התורה בסבבי הבחירות האחרונות עלו על התובנה הפשוטה הזאת ועשו בה שימוש: במקום להציע למנדט המתנדנד תעסוקה, רווחה, או פתרונות חינוך – דברים שמעסיקים אותו ביום יום ואשר בניגוד לחרדי הממוסד יש לו צורך ממשי בטיפול בתחומים הללו – הם פשוט נפנפו בברכות של הרב קנייבסקי. וזה עבד בגדול.

הפער בין מי שיש לו אינטרנט בחברה החרדית ומי שאין לו התגלה כמציל חיים. רחוב בבני ברק (צילום: אורן זיו)

המשבר הוא מאיץ משמעותי של תהליך קיים. רחוב בבני ברק (צילום: אורן זיו)

עכשיו, לאחר שתדמיתו ספגה מהלומה, פונים חזרה למנהיגות המוכרת – זו שמנפיקה אמירות הגיוניות לאור המצב; זו שבעצם לא מחדשת אלא משתפת פעולה עם הדעה הרפואית הרווחת ותומכת בה. ייתכן שלקהל החרדי הסטנדרטי השינוי הזה מתבקש, מעין חזרה למסלול לאחר חריגה זמנית. אך הקהל שמבקש שינוי עשוי להתבדות. הרב אדלשטיין הוא בשר מבשרו של הממסד שבו הם נלחמים. לא איש בשורה הוא.

דוגמה טובה היא בתחום הלמידה מרחוק שמתרחשת הימים אלה בכל המגזרים – אך באופן שונה. במגזר החרדי לא מכניסים את האינטרנט מהדלת הקדמית, וממשיכים עם למידה טלפונית. בתת מגזר החרדי ממלכתי מתבצעת הלמידה כמו במוסדות כלליים – בזום ובכלים אינטרנטיים שונים.

נתונים של בזק שפורסמו מציגים תמונה ברורה מאוד: המגזר החרדי נוהר בהמוניו לאינטרנט כרגע, כשהמשבר הוא מאיץ משמעותי של תהליך קיים. בחורי ישיבה שנמצאים בבית תקופה מתחברים, שיעורי תורה במגוון פלטפורמות חווים פריחה. ובאותה עת, הממסד החרדי – זה שהרב אדלשטיין מנהיג – מתעלם וממשיך לנהוג כבימים ימימה ולהתנגד לשינוי.

אף שאנחנו עדיין בתוך האירוע ומוקדם להסיק מסקנות, ניתן לומר שהשינוי המשמעותי אינו חשיפת מאחורי הקלעים של משחקי הכס בבני ברק, אלא חשיפת שכבה נוספת בשבר שבין הציבור החרדי שמעוניין בהשתלבות אזרחית במדינת ישראל לבין הציבור שמעדיף את הפער המוכר בין המציאות שלו לבין המנהיגות שלו.

פנינה פויפר היא פעילה פוליטית חרדית, מנהלת מיזם הציבור החרדי ממלכתי ואחראית פרויקט חרדים בעמותת עיר עמים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf