newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סגר הקורונה מזכיר לעזתים את הכיבוש, אבל הפעם זה שונה

הגבלות התנועה שמטילים השלטונות בעזה כדי למנוע את התפשטות הנגיף מזכירות לתושבי הרצועה את הסגר מימי הכיבוש הישראלי, אבל הם מבינים שאין ברירה: בכל הרצועה יש 74 מכונות הנשמה. עד עכשיו, המלחמה בקורונה מצליחה

מאת:

המאבק העולמי במגיפת הקורונה יוצר כמה תופעות לוואי לא רצויות, שגורמות לאנשים במדינות שונות לשנות את סגנון החיים שלהם ולהיערך לשינויים נוספים אחרי תום המאבק בווירוס הקטלני.

השלטון ברצועת עזה עומד בפני בעיות רבות ומנסה כמיטב יכולתו למנוע את התפרצות הווירוס במובלעת הנצורה. מערכת הבריאות הרעועה ברצועה חסרה את הציוד הדרוש למאבק בווירוס, ויש בה מחסור חריף של מיטות טיפול נמרץ ומכונות הנשמה שנדרשות במקרה של התפרצות המגיפה.

יש ריחוק חברתי, אבל אפשר להסתובב. איש ביטחון בעזה (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

יש ריחוק חברתי, אבל אפשר להסתובב. איש ביטחון בעזה (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

מאז ניצחון החמאס בבחירות לפרלמנט בעזה ב-2006, השטחים הפלסטינים נתונים תחת סנקציות מצד ישראל. מאז אמצע 2007, כשהחמאס הביא לסיומו של מצב הכאוס הביטחוני בעזה ושסילק מהרצועה את כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית, ישראל הטילה על האזור מצור קרקעי, אווירי וימי, שגרם לשיתוק כמעט בכל תחומי החיים.

בנוסף למצור החמור הזה, עזה היתה נתונה לכמה מתקפות ישראליות במהלך השנים, ובהן שלוש מתקפות משמעותיות שגרמו להתשתם של שירותי הבריאות ברצועה וכמה מגזרי שירותים נוספים.

בשל כך, השלטון ברצועת עזה – חמאס וכמה סיעות פלסטיניות קטנות אחרות – מחולל ניסים בניסיון למנוע התפרצות של קורונה.

כשווירוס הקורונה הגיע לאזור, למשרד הבריאות העזתי היו רק 74 מכונות הנשמה וכ-70 מיטות טיפול נמרץ. לא היו ברצועה מקומות הולמים לבידוד של חולים. אי אפשר היה להפוך בתי חולים למרכזי בידוד בגלל המחסור במיטות אשפוז, ולא היה ניתן גם להשתמש במלונות כמרכזי בידוד בגלל חוסר היכולת לשלם להם.

ממשלת החמאס הכשירה כמה בתי ספר ברצועת עזה והפכה אותם למרכזי בידוד, וכמה אנשי עסקים הציעו את המלונות שלהם למשרד הבריאות לצורך הזה.

נכון ליום שני, בעזה היו רק 17 אנשים שאובחנו כחולי קורונה. תשעה מהם החלימו ושוחררו מבידוד. כל מקרי הקורונה היו בקרב אנשים שחזרו מחו"ל, או מקרב אנשי הביטחון שהיו אתם בבידוד.

המחסור במשאבים ובציוד, לצד המחסור בתרופות, מימון וערכות בדיקה, מבטאים את הקושי הרפואי. הקושי הנגרם לציבור נוגע לסוגיות שגורמות לאנשים סבל, ובהן הסגר מזכיר לעזתים את הסגר הישראלי מהימים שלפני העברת הטיפול בביטחון ובעניינים מינהלתיים לרשות הפלסטינית ב-1993.

אך בעוד שהסגר שהטיל הכיבוש הישראלי על עזה לפני 1993 גרם לעזתים לתחושות של דיכוי ועלבון, היום הם מקבלים את הסגר בהבנה מכיוון שהם חשים שהוא נועד להגן עליהם מהתפרצות מגיפת הקורונה. העזתים צופים בחדשות המבהילות בטלוויזיה באינטרנט ומפחדים. עם זאת, הם כועסים על דבר אחד: המצור הישראלי המתמשך והשפעותיו השליליות על חייהם.

למידה מרחוק לא מצליחה ברצועה בגלל היעדר חיבור אינטרנט מהיר. מאותה סיבה קשה גם לקיים פגישות מרחוק. לא ניתן להטיל סגר מלא בגלל חוסר היכולת לתמוך בעובדים, שאין להם חסכונות שניתן להשתמש בהם במשבר כזה מכיוון שנאסר עליהם לעבוד בתוך ישראל, או שהמפעלים שלהם בעזה משותקים בגלל מחסור בחומרי גלם שהמצור הישראלי מונע את כניסתם לרצועת עזה בתואנה של "שימוש כפול".

רצועת עזה נחשבת כיום כמעט נקייה מקורונה, ותושביה שמחים על כך, אך עדיין שומרים על זהירות. בשלב זה הם יכולים לצאת ולא לשמור בקפדנות על ריחוק חברתי מכיוון שהם מאמינים שאין בקרבם אנשים שנושאים את הווירוס, אך באותו זמן הם שומרים על זהירות מכיוון שהם חוששים שאם המגיפה תתפרץ ברצועה, המשבר יהיה גדול מאוד, והמשאבים הזמינים באזור הנצור לא יהיו מסוגלים להתמודד אתו.

מעתסם דאלול הוא עיתונאי מעזה, מומחה לענייני המזרח התיכון. בעל תואר שני בעיתונות בינלאומית מאוניברסיטת ווסטמינסטר בלונדון 

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf