newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"החברה הערבית כולה נגד דאע"ש, ישראל היתה סלחנית כלפיו"

קשה לזכור מתי נרשם גינוי כל כך גורף בחברה הערבית כמו במקרה של הפיגועים בבאר שבע ובחדרה. ישראל שיחררה מהכלא פעילי דאע"ש שנסעו לסוריה, הזכירו שם, אולי משום שהם נסעו "רק" להרוג ערבים. עכשיו היא מופתעת

מאת:
אחד ההרוגים בחדרה היה בעצמו ערבי. צוות זק"א בזירת הפיגוע בחדרה (צילום: גילי יערי / פלאש 90)

אחד ההרוגים בחדרה היה בעצמו ערבי. צוות זק"א בזירת הפיגוע בחדרה (צילום: גילי יערי / פלאש 90)

ייתכן שהחברה הערבית בתוך הקו הירוק, על כל זרמיה הפוליטיים, מעולם לא גינתה פיגועים כפי שגינתה את הפיגועים בבאר שבע ובחדרה, שהמבצעים שלהם היו פלסטינים אזרחי ישראל, המזוהים אידיאולוגית עם דאע"ש. גם הפיגוע בבני ברק זכה לגינויים, אבל עוצמת הגינוי היתה פחותה, בראש ובראשונה משום שהמבצע היה תושב השטחים.

הגינוי הגורף לפיגועים בבאר שבע ובחדרה קשור בראש ובראשונה לקונצנזוס בחברה הערבית נגד  דאע"ש. ההסתייגות היתה מעצם העקרונות של ארגון המדינה האסלאמית וגם מכך שרבים טוענים שישראל העלימה עין ממנו, ולפיכך גם היא נושאת באחריות.

היו שציינו את העונשים הקלים יחסית שקיבלו אנשים שהורשעו בחברות בדאע"ש, כמו מבצע הפיגוע בבאר שבע ואחד ממבצעי הפיגוע בחדרה, לעומת עונשים כבדים יותר שקיבלו פלסטינים שהורשעו בפעילות בארגונים כמו חמאס. "האידיאולוגיה של דאעש מסוכנת הרבה יותר מכל ארגון אחר", אמר פעיל פלסטיני, "אך הרשויות הישראליות לא האמינו שהאיום של דאעש עלול לפגוע גם בהן". כמובן, גם העובדה שישראל הזניחה את הטיפול בנשק בחברה הערבית, ונזכרה לטפל בו רק כשהוא הופנה ליהודים, הוזכרה כסימן לרשלנות הישראלית.

לא רק המפלגות המיוצגות בכנסת גינו את הפיגועים בבאר שבע ובחדרה. אפילו דמויות שנחשבות לקיצוניות בעיני ישראל, כמו השייח' ראאד סלאח, הסתייגו מהם. "ועדת חשיפת השלום" (لجنة افشاء السلام), ועדה חדשה שהקים השייח' סלאח אחרי הוצאת התנועה האסלאמית הצפונית מחוץ לחוק, הודיעה כי היא מאמצת את "הגישה הלא אלימה, המתנגדת לאחוז בנשק", ומקבלת את עמדת ועדת המעקב העליונה לציבור הערבי שהוציאה הודעת גינוי חריפה.

עם זאת, הוועדה בראשות סלאח הסתייגה מה"הסתה נגד השייח' ראאד סלאח או אחד מחבריו או כל החברה הערבית, החברה שכאילו מואשמת כולה במקרה של פעולה אינדיבידואלית המייצגת רק את בעליה".

כאמור, גם הפיגוע אתמול בבני ברק זכה לגינוי רב בקרב החברה הערבי ובקרב ההנהגה, אך במידה פחותה, משום שהמפגע היה תושב השטחים. אף שרבים כתבו דברים מפורשים נגד הפיגוע בבני ברק משום שהם מתנגדים לפגיעה באזרחים, וגם נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) גינה אותו, עדיין, בעיני רבים בציבור הערבי,  הפיגוע בבני ברק הוא חלק מהעימות המזוין בין ישראל והפלסטינים סביב הכיבוש, ואי אפשר להציב אותו באותה תבנית עם הפיגועים בחדרה ובאר שבע, שהיה להם רקע מובהק של דאע"ש.

אחד היורים בפיגוע בחדרה (צילום ממצלמת אבטחה)

אחד היורים בפיגוע בחדרה (צילום ממצלמת אבטחה)

"פעולות דאע"ש מנוגדות לכל הערכים הלאומיים והדתיים שלנו", אומר ראש ועדת המעקב, מוחמד ברכה, וממשיך בתנופה: "תופעת דאע"ש זרה לחלוטין לעמנו. אנחנו יודעים מי הקים את דאע"ש ומי סיפק לו ציוד ונשק. אנחנו יודעים היטב מי העניק טיפול בבתי חולים בישראל והקים בתי חולים שדה בצפון הארץ לנפגעי דאע"ש והארגונים הזהים לו ולאידיאולגיה שלו, וכן אנחנו יודעים מה מקור הנשק שהיה בשימוש בחדרה". גם ברכה הביע חשש מהניסיון של הימין ושל גורמים רשמיים בישראל לנצל את האירועים כדי להסית נגד האזרחים הערבים.

הסופר והעיתונאי עודה בשאראת אמר שהגינוי הוא תוצאה של העובדה שהפיגועים "סותרים ביסודם את דרך המאבק של החברה שלנו, שהתאפיין בדרכים חוקיות, משפטיות ותקשורתיות, לצד מאבק פרלמנטרי". גם בשאראת טען שישראל נהגה סלחנות כלפי דאע"ש ואפילו תמכה בו, "כל עוד נלחם ביריבי ישראל בסוריה ובעולם הערבי, וכל עוד רוב פעילותו היתה מכוונת נגד ערבים".

"חמישים או שישים איש מתוך יותר ממיליון וחצי פלסטינים בישראל זה לא הרבה, אבל כל אחד מהם הוא אחד יותר מדי, כי מדובר בארגון רצחני, שהרג יותר מוסלמים מבני כל דת אחרת"

החשש של בשאראת הוא שהאירועים האלה "ישפיעו לרעה" על היחסים בין יהודים ופלסטינים ויחזקו את ההסתה נגד הערבים. "לכן יש צורך להרים קול ברור נגד הפעולות האלה, שהחלו נגד הערבים בסוריה ועיראק וממשיכות היום נגד ישראל", אמר בשאראת. "מצד שני, יש צורך לחזק את הפעולה הערבית-יהודית המשותפת בהתמודדות עם האווירה הגזענית הזו".

הפעיל החברתי והפוליטי ע'סאן מנייר הטיל את מלוא האחריות על משטרת ישראל. הוא גם טוען שדאע"ש הוקם וניזון מתמיכה אמריקאית. "דאע"ש הוא במקור מעשה ידיים אמריקאיות-מערביות, והאידיאולוגיה שלו היא זומבית, פלילית ומעוותת. שירותי הביטחון הישראליים ידעו על קיומם של הפושעים הללו וכלאו כמה מהם. מי החזיר אותם לחיות בינינו, בזמן שצעירים מלוד, רמלה ועכו עדיין כלואים על יידויי אבנים באירועי מאי האחרונים?"

פעילה מוואדי ערה, שהעדיפה לדבר בעילום שם, טענה שמספר התומכים בדאע"ש בחברה הערבית בישראל עומד על כמה עשרות בלבד. "הרשויות הישראליות יודעות עליהם, אבל זלזלו בהם ובמה שהם יכולים לעשות", אמרה הפעילה. "הוציאו  אותם מהכלא לתוך חברה שבה כלי הנשק נגישים בקלות, אז  למה ציפיתם?

"מבצעי שני הפיגועים ישבו בכלא הישראלי בגלל ניסיונם לצאת לסוריה. הם רצו להגיע לשם להילחם בערבים ובמוסלמים, לכרות ראשים ולאנוס נשים. אולי בגלל שכוונותיהם לא היו אז נגד ישראל, הם טופלו בקלות ראש, והנה התוצאה. מי שנושא באחריות ואת מי שצריך לגנות זו לא החברה הערבית, אלא המוסדות הישראליים, שעכשיו אומרים שהם מופתעים. כל ההאשמות נגד השייח' ראאד סלאח ואחרים הן שקריות. שכן בעיני דאע"ש, גם השייח' סלאח ואפילו חמאס הם אויבים".

הרגו יותר מוסלמים מבני כל דת אחרת. מצעד של דאע"ש (צילום: המדינה האסלאמית)

הרגו יותר מוסלמים מבני כל דת אחרת. מצעד של דאע"ש (צילום: המדינה האסלאמית)

"כשהיה בשיאו לפני כמה שנים, דאע"ש הצליח להשפיע על כמה עשרות צעירים פה", אומר ח"כ אחמד טיבי, יו"ר מפלגת תע"ל. "חמישים או שישים איש מתוך יותר ממיליון וחצי פלסטינים בישראל זה לא הרבה, אבל מבחינתנו כל אחד מהם הוא אחד יותר מדי, כי מדובר בארגון בעל משנה רצחנית ופנאטית, שהרג יותר מוסלמים מאש בני כל דת אחרת. זה ארגון שמעוות את דת האסלאם ואת הערכים שלו. הוא מכריז על אחרים ככופרים, גם שמדובר במוסלמים בעלי אמונה אחרת ממנו".

טיבי מאשים את הרשויות הישראליות על זה שנתנו לנשק להשתולל בחברה הערבית. "אני זוכר את עצמי כאחד הראשונים שקרא לאסוף את הנשק", אומר טיבי. "המשטרה העלימה עין ואולי עכשיו,  אחרי הפיגוע וארסנל הנשק שהתגלה במהלכו, יתחילו להקשיב יותר לדרישות שלנו להחרים את הנשק. זה לא תפקידם של ראשי ערים באום אל-פאחם ורהט לאסוף ארסנל כזה של נשק, זה תפקיד המדינה."

טיבי הזכיר את ניסיונות הנקם כמו הפגיעה בפועלים פלסטינים במסעדה בחדרה, קריאות "מוות לערבים" באתרים של הפיגועים, ואת "הניסיון בתקשורת הישראלית לשים את כל החברה הערבית תחת זרקור 'אתם נאשמים וצריכים לעשות חשבון נפש'. אני לא חושב שאנחנו צריכים להיות מוצבים בפינה על ספסל הנאשמים. כשאני אומר שאני לא מסכים להאשים את החברה הערבית בצורה קולקטיבית, אני רוצה לומר שמי שמייצג אותנו במה שקרה בחדרה הוא ד"ר ג'לאל אשקר, מנהל חדר המיון, ולא המפגעים מדאע"ש שרחוקים מהעמדות שלנו ומהציבור שלנו".

כמה ארגונים פלסטינים בגדה וברצועה, כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי, פרסמו הודעות תמיכה בפיגועים בבאר שבע וחדרה, אולם טיבי, כמו גם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, מביע הסתייגות מהתמיכה הזו.

"יש הנהגה לציבור הערבי ואנחנו יודעים מה טוב לציבור שלנו", אומר טיבי, "אני מבקש מכולם, כולל הפלגים מחוץ לקו הירוק, לקחת בחשבון את הסטטוס המיוחד של הציבור הערבי כאזרחים, לצד השיוך הלאומי שלהם כבני העם הפלסטיני. המאבק שלנו הוא לא אלים, ללא נשק, מאבק ציבורי, פרלמנטרי, משפטי, תקשורתי ובינלאומי. אנחנו מנצלים את כל הכלים האלה למרות ההזנחה וההדרה, או בעיקר בגללה".

בסרטון שהופיע לאחר הפיגוע בחדרה נשמעו המפגעים כשהם נשבעים אמונים לח'ליפה החדש של דאע"ש, אבו חסן אל-האשימי אל-קורשי, שהחליף את הח'ליפה הקודם, אבו איבראהים אל-קורשי, שנהרג לפני חודשיים במבצע אמריקאי. מקורות בעיראק טענו שהח'ליפה החדש, שהוא אחיו של הח'ליפה הראשון של דאע"ש, אבו בכר אל-בגדאדי, קיצוני יותר מקודמו וייתכן שישנה האסטרטגיה של הארגון כדי להגביר את הפופולריות שלו, שירדה בשנים האחרונות. הפיגועים בישראל עשויים להיות חלק מהאסטרטגיה החדשה הזו.

"נראה שהאסטרטגיה החדשה של דאע"ש מצליחה לו", אומרת הפעילה מוואדי עארה. "פלסטינים בגדה ובעזה, שרואים את תוצאות הכיבוש, תומכים בכל מבצע נגד ישראל, גם אם הוא נגד אזרחים. אבל תחושה זו אינה חלה על הפלסטינים אזרחי ישראל, שחיים במציאות מורכבת. הרי בין נפגעי הפיגועים בחדרה ובני ברק היו שני צעירים ערבים פלסטינים, אזרחי מדינת ישראל".

אחרי הפיגוע בחדרה, עצרה משטרת ישראל כמה צעירים, רובם בעלי רקע בתמיכה בדאע"ש, שנעצרו גם בעבר. ראש הממשלה, נפתלי בנט, דיבר בצורה ברורה על מעצרים מנהליים בהקשר של האירועים האחרונים. עכשיו יש מי שחושש בחברה הערבית שהמעצרים המנהליים האלה ישמשו לעצור פעילים מזרמים שונים, שאין להם שום קשר לדאעש, באמתלה של לחימה בטרור.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf