newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההתנגדות בעזה התחזקה, הג'יהאד לא נחלש: לקחים מהסבב האחרון

התמונה שציירו כלי התקשורת והפרשנים הישראלים לא קשורה למציאות. הג'יהאד האסלאמי לא רצה עימות, הוא לא המצאה איראנית, ויחסיו עם חמאס סבירים. פרשן פלסטיני יליד עזה מנתח את המצב

מאת:
ההרס רק מחזק את התמיכה בהתנגדות המזוינת בעזה. הפצצה ישראלית, 13.5.23 (צילום: אחמד זענון)

ההרס רק מחזק את התמיכה בהתנגדות המזוינת בעזה. הפצצה ישראלית, 13.5.23 (צילום: מוחמד זענון)

כמיטב המסורת של כלי התקשורת הישראליים ושל דוברי הממשלה ומערכת הביטחון, סבב הלחימה האחרון בין ישראל לתנועת הג׳יהאד האסלאמי סוקר ושווק באופן מוטה וחד־צדדי. המסכים של ערוצי הטלוויזיה הישראלית הפכו לתיאטרון אבסורד, שהציג תמונת מצב שאינה הולמת את המציאות.

הכתבות ודברי הפרשנות של הפוליטיקאים והגנרלים, הן המשרתים בפועל והן האורחים הקבועים באולפני הטלוויזיה, היפנו את הזרקורים לעניינים שוליים והדחיקו והשתיקו מה שאינו ערב לאוזן הציבור היהודי בישראל. המכנה המשותף לכל הפרשנויות האלה היה הסרת אחריות מישראל והטלת עיקר האשמה על הפלסטינים, כאילו הם הצד התוקפני והאכזרי. הפעם את התפקיד של "עוכר ישראל" מילא הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני.

ובכן, עם שוך הסערה, ניתן לגבש כמה תובנות. הראשונה היא שהפעולה היזומה של ישראל לפגוע באנשי הג'יהאד האסלאמי לא בוצעה מחוסר ברירה. היא מדיפה ריח של מניעים פוליטיים. בנימין נתניהו, שביקש להעניק לפעולה הילה היסטורית בצטטו מספר משלי את האמירה "בתחבולות תעשה לך מלחמה", היה זה שחיפש תחבולה כדי להקהות את התנופה של תנועת המחאה נגד תוכנית ההפיכה המשטרית. הוא ידע שיציאה למבצע צבאי לא תיתקל באופוזיציה ותזכה לתמיכה רחבה ולקונצנזוס מקיר לקיר.

אולם ראוי לציין שאין שום אינדיקציה לכך שהג'יהאד האסלאמי היה יוזם ירי רקטות לעבר ישראל, אלמלא המוות הטרגי של העצור שובת הרעב ח'אדר עדנאן בתא מעצרו בכלא. עדנאן מוכר כאחד מהפעילים הפוליטיים הבולטים של הג'יהאד האסלאמי בגדה המערבית, שביתתו היתה אקט לגיטימי נגד שרירות הלב של שלטונות הכיבוש, ששמו אותו במעצר מנהלי פעם אחר פעם.

לכן מותו היכה בהלם את דעת הקהל הפלסטינית והעמיד את הג'יהאד האסלאמי בפני דילמה קשה: האם לעבור על מותו לסדר היום או ליזום מהלך כדי שלא ייראה כמי שמפקיר את אנשיו. הג'יהאד בחר להגיב במטרה להפגין סולידריות וזעם על מותו של עצור, שישראל יכולה להציל את חייו, אילו רצתה בכך, אולם התגובה היתה מדודה, והעידה על רצונו של הג'יהאד לא לדרדר את המצב לעימות כולל. יש להניח שלגורמי הביטחון בישראל היה מידע מדויק לגבי כוונותיו של הג'יהאד האסלאמי ולאן מועדות פניו.

ישראל החליטה להגיב בהתנקשות בשלושה בכירים בג'יהאד האסלאמי, יחד עם בני משפחותיהם. התקשורת הישראלית ניפחה את אירוע ההתנקשות ומה שבא בעקבותיה, אולם אם נסתכל לפרטים נראה שייתכן מאוד ששכרה של ישראל יצא בהפסדה בסיבוב הזה.

גם אם מקבלים את ההנחה שפעולת ההתנקשות הישראלית לא היתה נגועה בשיקול פוליטי פנים-ישראלי ותכליתה היתה לשקם את ההרתעה ולהחליש את הג'יהאד האסלאמי, נראה שישראל נכשלה בהשגת מטרה זו. ההרג וההרס שזרעה מכונת המלחמה הישראלית ברצועת עזה רק מעצימים את המוטיבציה בעזה להמשיך בדרך ההתנגדות. היעדר כל אופק לסיום המצור והכיבוש, והפיכתם של תושבי עזה לשפני מעבדה, הם מתכון בדוק להמשך ההתנגדות המזוינת. התמרונים ההזויים ליצור בידול בין חמאס לג'יהאד לא מניבים תוצאה.

דוברים ופרשנים ישראלים מפיצים טענות מגוחכות כאילו הג'יהאד הוא שלוחה איראנית, שמבצעת את הוראותיה של טהרן. ראוי להזכיר שהג'יהאד האסלאמי נוסד לפני שהתחוללה המהפכה האסלאמית באיראן. הוא אומנם אינו מכחיש שהוא מקבל תמיכה ומימון מאיראן, אך אין פירוש הדבר שהוא הפך לכלי שרת בידיה. כמו כן, אין יותר מגוחך מהטענה שהנהגת הג'יהאד שוכנת במלונות פאר בביירות, כפי שכתב עמוס ידלין, שכיהן בעבר כראש אמ"ן.

קשה להימנע מלתהות כיצד מנוחתם של דוברי הממשלה ושל הפרשנים אינה מוטרדת כאשר הם רואים שישראל, המעצמה הצבאית הגדולה, עומדת חסרת אונים מול ארגון קטן שמאתגר אותה, ואינה מצליחה להכריע אותו או לייצר הרתעה מולו, ולבסוף נאלצת לחתום על הסכם הפסקת אש איתו?

ע'אזי אבו ג'יאב הוא תושב עזה לשעבר, פעיל פוליטי ואיש תקשורת פלסטיני ומתרגם שכותב בצוות אופק, מבית מכון ון ליר ובפורום לחשיבה אזורית.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf