newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הדחפורים פשטו עם שחר ו-40 ילדים נשארו בלי בית ספר

הצבא הרס את מבנה בית הספר היסודי ששימש את ילדי הכפר הלא מוכר הקטן ג'יב אל-דיב. התושבים מספרים שחיילים הגיעו למקום בחמש בבוקר, הטילו סגר על הכפר, ומנעו מעיתונאים לתעד את ההריסה

מאת:
ילדים ליד הריסות בית הספר בג'יב אל-דיב בגדה המערבית, ב-7 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

"יש באזור מחסור רב בכיתות לימוד". ילדים ליד הריסות בית הספר בג'יב אל-דיב בגדה המערבית, ב-7 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

הצבא הרס הבוקר (ראשון) את בית הספר היסודי ששימש את ילדי הכפר הלא מוכר ג'יב אל-דיב. 40 ילדים, בני שש עד עשר, למדו בבית הספר. תושבי הכפר סיפרו כי חיילים הגיעו לכיתות בחמש בבוקר, הטילו עוצר על הכפר הקטן, מנעו גישה לאתר ההרס, לא איפשרו כל תיעוד של ההריסה – והחריבו את בית הספר.

>> המטרה הושגה: לילדים בג'יב א-דיב לא יהיה בית ספר

"לא איפשרו לאף אחד לצאת מהכפר. לעיתונאי שהגיע לקחו את ציוד הצילום באלימות, ולא נתנו לו לעבור ולצלם את הרס בית הספר. אפילו לפועלים לא איפשרו לצאת. מחמש בבוקר הם חוסמים את הכפר. הכריזו על אזור צבאי סגור, יש רחפנים באוויר, והם הורסים את בית הספר של הילדים שלנו", אמרה ל"שיחה מקומית" פאדיה אל-וחש, תושבת הכפר.

בית הספר נבנה לפני כשש שנים, כחלק ממיזם של הרשות הפלסטינית להקים בתי ספר בכפרים שתחת סכנת גירוש. לפי התושבים, קודם להקמת בית הספר, ילדי הכפר נאלצו לצעוד כשעה מדי יום בכל כיוון, כדי להגיע לבית הספר.

ארגון הימין "רגבים" ניהל מאבק משפטי מול המדינה בדרישה להריסת בית הספר. באופן חריג יחסית, העתירה התקבלה – ככל הנראה עקב חוות דעת שקבעה שהמבנה אינו בטיחותי לילדים.

כוחות צבא שומרים בזמן שבולדוזרים הורסים את בית הספר בג'יב אל-דיב, ב-7 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

כוחות צבא שומרים בזמן שבולדוזרים הורסים את בית הספר בג'יב אל-דיב, ב-7 במאי 2023 (צילום: פלאש90)

מבנה בית הספר היסודי הוקם ללא היתר מהצבא הישראלי, שדוחה כ-99% מבקשות הפלסטינים להיתרי בנייה בשטחי C. מדיניות זו, של מניעת היתרי בנייה, לא מאפשרת ל-185 תושבי הכפר שום דרך לבנות משהו חוקי, והם גרים בתת תנאים. בשל כך, בכפרים לא מוכרים כמו ג'יב אל-דיב, תושבים בונים לרוב בצורה זולה ומהירה – ללא יציקת בטון, עם בלוקים וגג מפח – מפחד שהמבנה ייהרס על ידי הצבא ואז ההשקעה תרד לטמיון. כך בעצם כל המבנים בכפרים לא מוכרים נחשבים "לא בטוחים". בכפר טוענים כי הטענה בדבר בטיחות המבנה היא טענה צינית של ארגון הימין, שמעוניין לגרש אותם מהמרחב.

ב"רגבים" חגגו הבוקר את החורבן. לצד תמונות של "לפני" ו"אחרי", נכתב בעמוד הפייסבוק של הארגון כי "זהו רק אחד מתוך למעלה מ-100 מבני בתי ספר בלתי חוקיים". יש לציין כי אחד ממקימי הארגון הוא שר האוצר והשר במשרד הביטחון, בצלאל סמוטריץ', שאחראי כיום על המינהל האזרחי – הגוף שאמון על הרס מבנים בגדה המערבית. בפרסומי הימין נטען כי בית הספר בג'יב אל-דיב הוקם בשטחי הגן הלאומי הרודיון. הטענה אינה נכונה. בית הספר לא נמצא בגבולות אתר הפארק הלאומי הרודיון, אלא סמוך לו, בין הכפר ג'יב אל-דיב לבית תעמר, על קרקע פלסטינית פרטית, שמשפחה מקומית תרמה לטובת הילדים.

המינהל האזרחי מסרב להכיר בכפר ג'יב אל-דיב, אף שלפי תצלומי אוויר הוא נמצא במקום לפני 1967, ולפי התושבים הוא הוקם בשנות ה-20 של המאה הקודמת. תושבי הכפר השקיעו משאבים רבים כדי להכין, ביחד עם ארגון המתכננים IPCC, תוכנית מתאר לבנייה, שהוגשה למינהל ב-2012. התוכנית עברה את כל הוועדות המקצועיות הרלוונטיות, אך נתקעה בשלב ההפקדה מבלי שסופק הסבר מדוע. ג'יב אל-דיב שוכן כיום בצמוד לארבע התנחלויות: שדה בר, תקוע, נוקדים ומעלה רחבעם.

לדברי עו"ד אמיל משרקי מאגודת סנט איב, שייצג את התושבים, "יש באזור מחסור רב בכיתות לימוד. לצד זאת, יש עצירה בהתקדמות תכנונית בשטח C בשביל האוכלוסייה הפלסטינית. כמה שהם ינסו לפעול לפי הדרישות ויגישו בקשות להיתר, להסדר תכנוני, לתוכניות מתאר – הכל מסורב. זה לא משאיר ברירה לתושבים".

הוקם במסגרת פרויקט של הרשות הפלסטינית. בית הספר בג'יב א-דיב (צילום: יובל אברהם)

בית הספר שנהרס בג'יב א-דיב (צילום: יובל אברהם)

מלבד חוסר היכולת לבנות בית ספר ובתים חדשים, לא מאפשרים לתושבי הכפר גם להתחבר לרשת החשמל. לדברי אל-וחש, "אם החשמל נפסק, הוא לא חוזר עד תשע בבוקר למחרת. כל פעולה שאנחנו עושות מחושבת. בקיץ אי אפשר להפעיל את המאוורר, כי הוא צורך יותר מדי חשמל, והחום גיהינום פה. בחורף, אם אין שמש, אנחנו לא יכולים להפעיל חימום חשמלי".

מהמינהל האזרחי נמסר בתגובה: "כוחות הביטחון פינו הבוקר מבנה בית ספר, אשר נבנה באופן לא חוקי וללא אישור הגורמים המוסמכים, ואשר נמצא כי יש סכנה בטיחותית ללומדים והשוהים בו, ואשר ניתן פסק דין על ידי בית המשפט המורה על הריסתו.

"במסגרת הליכי אכיפה כלפי בנייה בלתי חוקית, הוצא ב-19 באפריל 2017 צו הפסקת עבודה לבעל המבנה. בהמשך, ולאחר שמיעת טענותיו בוועדה המוסמכת, הוצא צו סופי להריסת הבינוי. חרף ההחלטה והצווים נמשך השימוש בבית הספר והוא אף הורחב. בנוסף, ניתנה חוות דעת הנדסית לפיה המבנה מסוכן ואינו ראוי למגורים או שימוש, ואף עלול לקרוס בכל זמן נתון עקב כל שינוי אקלים.

"טרם האכיפה, התבצעו מספר פעולות למול המחזיק במבנה, ביניהן ניסיונות הידברות ואף מתן התראות מקדימות טרם ביצוע האכיפה".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf