newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

האם משטרת ירושלים ניסתה להפליל צעיר לאחר שהתלונן על אלימות שוטרים?

י' ישב בביתו בכפר עיסאוויה כשבקבוק תבערה שנזרק במהלך הפרות סדר ברחוב התלקח על קיר הבית. כשיצא לכבות את הדליקה, חטף כדור ספוג שחור שנורה על-ידי שוטר מג"ב. תלונה שהגיש נגד השוטרים התפתחה בכיוון בלתי צפוי

מאת:

תלונה הוגשה בשבוע שעבר לקצין תלונות הציבור במחוז ירושלים של משטרת ישראל ותוכנה מטריד ביותר. לפי התלונה, שוטרי משטרת ירושלים ירו כדור ספוג שחור בפניו של בחור אשר עמד בחצר ביתו, ולאחר שזה התלונן נגדם במחלקה לחקירות שוטרים, החליטו השוטרים לנסות להפלילו בבדיקת פוליגרף בה נאמר לו לענות "כן" לשאלה "האם זרקת אבנים", כביכול לצורך כיול המכונה.

שרשרת האירועים החלה באוקטובר בשנה שעברה. בסביבות השעה שש בערב בשניים באוקטובר ישב י' (השם המלא שמור במערכת), 22, יחד עם משפחתו בביתם שבשכונת עיסאוויה במזרח ירושלים. באותה שעה התרחשה הפרת סדר בסמוך לביתו ברחוב. שוטרי מג"ב במקום ירו לעבר מפירי הסדר רימוני גז והלם, ולכן המשפחה הסתגרה בביתה וסגרה את החלונות.

מכיוון הפרת הסדר נזרק בקבוק תבערה לעבר השוטרים, שהתלקח על קיר הבית. או אז יצא י' אל החצר כדי לנסות ולכבות את השריפה. לפי התלונה שנשלחה על ידי עורך הדין איתי מק, המייצג את י', כשעשה זאת ועמד בחצרו שוטר מג"ב ירה כדור ספוג שחור בפרצופו, למרות שלא עשה דבר. יצויין כי בכל מקרה ירי בנשק כזה לא אמור להיות מכוון לעבר הראש.

> השוטר שיקר בפוליגרף, אבל לא יעמוד לדין על ירי באזרח

שוטר מג"ב, צלף, רעול פנים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

לכייל מכשיר פוליגרף אחרי שהבדיקה כבר הסתיימה? שוטר מג"ב (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כיול רטרואקטיבי

כדורים מהסוג שנורים במזרח ירושלים הם מסוכנים ביותר. בשנתיים האחרונות נמנו יותר מ-30 פצועים במזרח העיר כתוצאה מירי זה, כולל נער שהריגתו נחקרת כעת במח"ש. כך גם י' נפצע בעינו מהירי ופונה לבית החולים החולים שערי צדק. כמו במקרים אחרים בהם שוטרי מג"ב תוקפים אזרחים שלא עשו דבר, גם פה הניסיון להאשימו בזריקת אבנים לא איחר להגיע: כחצי שעה לאחר אשפוזו הגיעו שוטרים לבית החולים, עצרו אותו, ואזקו אותו למיטה. לאחר חמישה ימי מעצר, בית המשפט החליט לשחרר אותו בהעדר כל ראיות נגדו. לאחר שבועיים של אשפוז הוא שוחרר כשהוא סובל ככל הנראה מנזק בלתי הפיך בעינו.

אך בזאת לא הסתיימה הפרשה. ב-5 בנובמבר התלונן י' במחלקה לחקירות שוטרים נגד אלו שירו בו. לאחר הגשת תלונה זו חודשה לפתע החקירה נגדו באשמת זריקת אבנים. י' זומן לשתי בדיקות פוליגרף. לדברי י', בשנייה מביניהן, לאחר שהסתיימה, ביקש ממנו הבודק לענות "כן" לכל השאלות אותן הוא עומד לשאול, לטענתו כדי לבדוק "האם המכונה עובדת". השאלה שהוא נשאל בחלק הזה היא "האם זרקת אבנים?"

זו שאלה מאוד מוזרה בשלב הזה, שכן שאלות כיול בפוליגרף מתבצעות לפני הבדיקה עצמה, וכן מדובר בשאלות פשוטות שהבודק חייב לדעת בוודאות את התשובה להן, אחרת לא יתאימו לכיול. ברור שכאן לא מדובר בכיול כזה, אלא בחשד כבד לניסיון לחלץ מי' הודעת שווא. כל מהלך החקירה הזו מגובה בתצהיר של י', אשר סירב להשיב על השאלה החשודה בזמן הבדיקה. נוכח סירוב זה החוקר התעצבן וענה "תלך הביתה, ואם נצטרך נקרא לך עוד אלף פעם".

האשמות בזריקות אבנים מוטחות לעתים קרובות ללא ראיות, ולא פעם נסמכות על הודאות או הלשנות. מכיוון שהלשנה כזאת לא נמצאה, ובוודאי שלא ראיה אחרת, עולה חשד שנעשה כאן ניסיון לחלץ הודאה בצורה מקורית זו. הדבר מספיק חמור גם כך, לא כל שכן כאשר ניסיון-לכאורה זה נעשה בכדי לחפות על אלימות שוטרים, כמו החשד במקרה זה.

ממשטרת ירושלים נמסר בתגובה: "התנהלה חקירה מקצועית עפ"י דין. המשטרה תמשיך לפעול בנחישות ובמקצועיות למען בטחון כלל תושבי הבירה ומבקריה וכנגד פורעי החוק המסכנים את שלום הציבור ובטחונו".

> מח"ש צפויה לסגור את התיק נגד השוטר שירה למוות בצעיר מרהט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf