newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השוטר שיקר בפוליגרף, אבל לא יעמוד לדין על ירי באזרח

במח"ש החליטו לסגור את תיק החקירה על מותו של סאמי אל-ג'עאר מרהט מידי שוטר. עכשיו מתברר שראיות פורנזיות קשרו את השוטר החשוד לירי ושאותו שוטר שיקר בעדותו. מח"ש: אין די ראיות להעמדה לדין

מאת:

פרטים חדשים ומטרידים מתגלים לגבי תיק הריגתו של סאמי אל-ג'עאר על ידי שוטר, יום אחרי הדיווח כי המחלקה לחקירת שוטרים מתכוונת לסגור את התיק בעילה של "חוסר ראיות". בין היתר מתברר שהשוטר היורה נמצא דובר שקר בבדיקת פוליגרף שנערכה לו, ושבדיקת ד.נ.א שנערכה בקליע שנורה מאקדחו מראה באופן חד משמעי כי אכן אותו שוטר הוא היורה.

ראשית על המקרה עצמו: ב-14 בינואר, במהלך פשיטה משטרתית בשכונה 26 בעיר רהט על בית ספר ששימש ככל הנראה כתחנת סמים, נורה למוות סאמי אל-ג'עאר, צעיר בן 22, שחזר מעבודתו. אביו של הצעיר, שהיה זה שהזמין את המשטרה בשל פעילות חשודה בשכונה, ראה שוטר שמכה את בנו ושמע יריות רבות.

לאחר המקרה העידו שניים מקרובי המשפחה כי בין היתר כיוון אחד השוטרים את הירי אל עבר סאמי אל-ג'עאר, וזאת בניגוד לטענות המשטרה בזמנו כאילו כל הירי כוון לאוויר כדי לפזר התקהלות.

אחד השוטרים שהשתתפו בפשיטה נעצר כחודש לאחר שהודה כי היה מעורב בירי  אך שוחרר לאחר יום אחד למעצר בית. הוא לא נעצר שוב וכל חקירתו במחלקה לחקירת שוטרים התנהלה כאשר הוא נמצא בביתו.

לאחר 11 חודשי חקירה הודיע אתמול ראש המחלקה לחקירת שוטרים, אורי כרמל, לבני המשפחה כי אין די ראיות להעמדתו לדין של אותו שוטר, למרות שהדגיש כי הוא יודע שהשוטר משקר בעדותו. כרמל אמר למשפחה שהוא אינו יכול, לטענתו, לשכנע את פרלקיט המדינה שי ניצן כי יש די ראיות לצורך העמדתו לדין של השוטר.

> עלייה חדה במספר העצורים המנהליים הישראלים

תהלוכת מחאה ברהט. המפגינים צעדו מביתו של סמי אל ג'אער וביתו של סמי זיאדנה. (אקטיבסטילס)

תהלוכת מחאה ברהט. המפגינים צעדו מביתו של סאמי אל-ג'אער וביתו של סמי זיאדנה. (אקטיבסטילס)

קשה לקבל עמדה זו. כרמל עצמו מספר כי לשוטר היורה נערכה בדיקת פוליגרף. תחילה נשאל האם ירה לכיוון בני-אדם. הוא ענה שלא, בהתאם לגרסתו כי ירה באוויר כמו חבריו, בשאלה זו הוא נמצא דובר שקר. לאחר שהבין כי נתפס בשקר, ובהתייעצות עם עורך דינו, הוא שינה את גרסתו לכך שירה באוויר ותוך כדי שהחזיר את הנשק לנרתיקו נפלט לו כדור. עוד טען השוטר כי בתחילת הדרך הוא פחד ולכן שיקר.

אז נשאל האם ירה לעבר סאמי אל-ג'עאר, הוא טען שלא ונמצא דובר אמת. ההסבר לכך פשוט: השוטר לא הכיר את סאמי אל-ג'עאר, ולא ידע איך הוא נראה. שאלה כזו לא הייתה צריכה כלל להישאל מבלי לבדוק קודם לכן האם הוא יודע מי הוא  סאמי אל-ג'עאר.

שאלה זו מיותרת מסיבה נוספת. בזירה נמצא קליע שעליו נותר די.אנ.איי של סאמי אל-ג'עאר, והקליע תואם לנשקו של השוטר. בעוד שבדיקות פוליגרף אינן קבילות בבית המשפט, הבדיקה הזו מוכיחה בוודאות כי שוטר זה ולא אחר אכן ירה אותו ופגע בסאמי אל-ג'עאר.

חקירה בתנאי דה-לוקס

האם השוטר ירה בטעות, כפי שהגרסה המעודכנת שלו טוענת? לאור העדוית של בני המשפחה קשה להאמין לכך. גם העובדה כי היה עימות קודם בין השוטרים לאל-ג'עאר מעמידה גרסה זו בספק, וכך גם העובדה שהשקרים של השוטר השתנו ועודכנו ככל שהראיות נחשפו.

ראוי גם להוסיף כי חשוד בהריגה שאינו שוטר לעולם לא היה זוכה לטיפול דומה. הוא לעולם לא היה נחקר כשהוא יושב בנוחות בביתו, דבר שונה בתכלית מחקירת משטרה רציפה בלחץ מעצר. חשוד רגיל גם לא היה נהנה מגיבוי ממפקד המחוז, למרות שבבירור מדובר בשוטר שהכשיל חקירה. כך בדומה לחקירות אחרות של המחלקה לחקירות שוטרים בחשד להריגת אזרחים גם זו הייתה צפויה מראש להסתיים בכישלון.

ללא חומרי החקירה המלאים (שאמורים להחשף בקרוב) לא ניתן לקבוע האם קיים סיכוי סביר להרשעה בחשד להריגה, אך לכל הפחות מדובר ברשלנות שהביאה למותו של אדם חף מפשע, ויש לתת עליה את הדין. גם פליטת כדור ברשלנות יכולה להביא להרשעה בהריגה, כפי שמוכיחים מקרים קודמים. קשה להבין איך במצב הזה בכל זאת נקבע כי אין די ראיות להגשת כתב אישום.

ההודעות שיוצאות מאז אתמול ממשרד המשפטים כאילו בעקבות השיחה של ראש מח"ש עם המשפחה ההחלטה לגבי התיק "הושהתה" נדמות כניסיון להרגיע את הרוחות נוכח אי צדק, אך רוב הסיכויים הם שלא יביאו לשינוי בהחלטה.

תגובת מח"ש: "אתמול נפגשו ראש מח"ש, סגנו והפרקליטה המטפלת בתיק עם מר חאלד אל-ג'אהר, אביו של המנוח סמי אל-ג'אהר, שנורה למוות במהלך פעילות משטרתית בינואר 2015 ברהט, ועם עורך דינו של האב. הפגישה נועדה על מנת להביא לידיעתם את תמונת הראיות בתיק, כפי שנתגבשה לאחר החקירה. בתום הפגישה הוצע לעורך הדין לקבל לידיו העתק מחומר החקירה, על מנת שיוכל לטעון טענותיו, ככל שיחפוץ בדבר, במסגרת הליכי השגה על ההחלטה בתיק".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+.

> בימין גילו שיש עינויים בישראל

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf