newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתי הספר נוסדו כי אלוהים רוצה אותנו משכילים (ולא שפוטים)

מהפכת ההשכלה המודרנית התחילה כהתנגדות למעמד הכמרים כמתווכים בין האדם לאלוהים, ופעלה לכך שכל הילדים והילדות ילמדו לקרוא, כדי שתהיה להם נגישות ישירה לכתבי הקודש. הרעיון הורחב לתפיסה שלימודים והשכלה כללית הם חובה דתית, ושבתי הספר מביאים נחת לאלוהים

מאת:

מהפכת ההשכלה המודרנית, שהביאה להקמת בתי ספר ומערכות החינוך, נועדה לשחרר את המוני המאמינים מהממסד הדתי (הקתולי) מהחרדה מפני משפט יום הדין, ומרגשי האשם המתלווים לחיים תחת שיפוט תמידי. לא שחרור מהדת, ובטח לא ביטול האמונה, אלא שחרור מהטקסים ומהשליטה של הממסד.

האדם ייחשב צדיק לא בזכות השתתפות בטקסי מחילה, אלא בכוח אמונתו הפנימית ובזכות השכלתו המדעית. בתי הספר נוסדו כדי להפיץ אמונה והשכלה, ולמורים ניתן מעמד בכיר כמי שייעודם לתקן את החברה האנושית.

התלות במשפט יום הדין

המכנה המשותף לכל המהפכנים הפרוטסטנטים היה התנגדותם למעמד הכמרים כמי שמתווכים בין בני האדם לבין אלוהים. בין השאר, הכמרים הקתולים החזיקו בסמכות לסלוח למאמינים על חטאיהם, ולטהר אותם מאשמה לקראת משפט יום הדין. הסמכות הזאת היתה פתח לשחיתות ולעושק ההמונים.

מרטין לותר (צילום: pixabay)

מרטין לותר (אילוסטרציה: pixabay)

כחלק מטקס הווידוי נדרשו המאמינים לרכוש בכסף "כתב מחילה", כתחליף סמלי לעונש מטהר. בדרך זאת אנשים רכשו מאין כרטיס כניסה לגן העדן, והכנסייה צברה ממון רב. לוחמים שיצאו לקרב יכלו לקנות כתב מחילה למפרע, למקרה שיהרגו בטרם יספיקו להתוודות. אחרים רכשו כתבי מחילה בדיעבד, על מנת לטהר קרובי משפחה שכבר נפטרו.

ב 31 באוקטובר שנת 1517 זימן מרטין לותר, שהיה אז כומר מקומי ופרופסור למקרא באוניברסיטת ויטנברג, דיון ציבורי בסוגיה. לקראת הדיון הוא פרסם מסמך ובו 95 טענות כנגד שחיתות הכנסייה. בזכות מכונת הדפוס שזה מקרוב הומצאה (ולא עמדה לרשות רפורמטורים שקדמו ללותר), המסמך הופץ המסמך ברחבי אירופה. כך החלה המהפכה הפרוטסטנטית.

כדי לשחרר את המאמינים מהתלות בכמרים חידשו הפרוטסטנטים שני חידושים מרכזיים: הם ביטלו את מעמד המשפט של בני האדם, ופעלו לכך שכל הילדים והילדות ילמדו לקרוא כדי שתהיה להם נגישות ישירה לכתבי הקודש.

בתי ספר להוראת קריאה

כתבי הקודש היו כתובים בלטינית, יוונית (עתיקה), עברית וארמית – שפות שלא היו בשימוש יומיומי באף מדינה. מעמד הכמרים היה חזק, משום שרק הם ידעו לקרוא באוזני ההמונים את דבר האלוהים, כלומר לדבר בשמו.

כדי לפרק את כוחם (הדמוני) של הכמרים, פעל לותר לייסוד בתי ספר להוראת קריאה. נסיך שעבר לצד הפרוטסטנטי קיבל אישור להחרים את נכסי הכנסייה שהיו בנחלתו, ובתמורה התחייב לממן שכר למורים בכל כפר ועיר. בשנת 1524 כתב לותר מאמר "לחברי מועצות הערים בגרמניה שייסדו ויתחזקו בתי ספר נוצריים":

"אדונים נכבדים, אם עלינו להשקיע סכומי כסף כה גדולים מדי שנה על תותחים, כבישים, גשרים, סכרים ואין ספור אמצעים דומים, שנועדו להבטיח את השלום והשגשוג של עירכם, מדוע שלא יוקדש הרבה יותר לטובת הצעירים העניים המוזנחים – לכל הפחות על מנת להעסיק אדם או שניים המוסמכים להוראה?"

פיליפ מלכנתון, יד ימינו של לותר שזכה לכינוי "המורה של גרמניה", פרסם בשנת 1528 מדריך למפקח על בתי ספר בקהילות. בין השאר הוא כתב: "על רועי הקהילות לעודד את האנשים לשלוח את ילדיהם לבתי הספר, כך שיהיו מחונכים ומוכשרים לשירות הכנסייה והמדינה […] מכיוון שזהו רצונו של אלוהים". נחזור אל רצון האל בהמשך.

על פי המסמך, הלימודים בבית הספר היסודי נמשכו שנתיים חובה ושנה שלישית רשות, חמישה וחצי ימים בשבוע, מבוקר עד ערב, לאורך כל השנה. אל בית הספר נשלחו כל הילדים כולם, בנים ובנות, עשירים ועניים. תוכנית הלימודים כללה, כאמור, רק את הוראת הקריאה בכתבי הקודש.

השכלה ודעת – המתנה של אלוהים

הצעד הבא נעשה בידי ז'אן קלווין (על שמו זרם הנצרות הקלוויניסטית), שייסד בשנת 1559 בית ספר לדוגמה בג'נבה. מלבד הוראת קריאה, הוסיף קלווין לתוכנית הלימודים את כל תחומי הדעת המדעיים המוכרים לנו כיום. לפיו, המדע ניתן לנו בידי האל ולכן אין סיבה שלא ללמוד אותו ולהיעזר בו. כך כתב:

"אבל אם אלוהים שמח לעזור לנו באמצעות העבודה בתחומים שאינם דתיים: בפיזיקה, דיאלקטיקה, מתמטיקה וכל שאר המדעים הדומים, הבה נועיל לעצמנו בעזרתם, שמא אם נזניח מתנות אלה שהגיש לנו האל, נענש בצדק על עצלנותנו".

ויש עוד. לימודים והשכלה כללית אינם רק עניין של תועלת למי שאינם עצלנים, אלא היא חובה דתית. אלוהים צייד אותנו בשכל כדי שנשתמש בו ונגיע להבנה של העולם. כך למשל כתב יאן בלהוסלב, שעמד בראש קהילת "האחים המורבים" (זרם פרוטסטנטי בצ'כיה), בקריאה לייסד בתי ספר בשנת 1557:

ההשכלה היא "משימתו הנצחית של הנוצרי, אשר מתוך כוונה קיבל מאלוהים את שכלו ואת כישרונותיו תוך התחייבות להשתמש במתנות אלה לטובת הבנה של ענייני אלוהים ועבודת האל".

ז'אן קלווין

ז'אן קלווין

אמונה והשכלה לתיקון האנושות

כאשר ויתרו הפרוטסטנטים על טקסי המחילה, הם נדרשו למנגנון חלופי שיאשר את היותו של אדם צדיק שמקומו בגן עדן. לותר קבע שגורלו של אדם נקבע עוד בטרם נולד, ואין דבר שהוא יכול לעשות בחייו על מנת לשנות את הגזירה. בהסתמך על הפסוק "צדיק באמונתו יחיה" (חבקוק ב' 4), הוא קבע שאדם ייחשב צדיק בזכות אמונתו הפנימית בלבד.

קלווין הרחיב גם בזה: ההוכחה שאדם נבחר על ידי אלוהים מתגלית בכך שהוא משתדל, מתאמץ ומצליח בחייו. על בני האדם למצוא את ייעודם בעולם, ולהצטיין בכל מה שהם עושים. ההצלחה היא האשרור שהם נשפטו לחסד ומקומם בגן עדן מובטח.

את רעיון הייעוד הוא הדגיש במיוחד עבור המורים בבתי הספר, שכן בזכותם הילדים רוכשים אמונה והשכלה, ומתקדמים לקראת הצטיינות, שהיא הוכחת הצדיקות. לפיכך על המורים לקבל הכשרה ואימון לקראת עבודתם, להורות בצורה בהירה את כל התחומים, להתקדם בהוראה עד שהתלמידים יבינו את הדברים ולא רק ישננו, לדרבן את התלמידים להצטיינות, לשמש דוגמה טובה לתלמידים, להיות מנהיגים בכיתות ובקהילות, ולחיות חיים טובים בעצמם.

בתי ספר להנאתו של אלוהים

מי שחיבר את כל הדברים לכלל תוכנית חינוכית שלמה, היה יוהאן עמוס קומניוס, שפרסם בשנת 1632 את ספרו "אומנות ההוראה הגדולה". גם קומניוס היה חבר קהילת "האחים המורבים" במזרח צ'כיה, וכילד למד בבתי הספר שייסד בלהוסלב שהוזכר לעיל.

יוהאן עמוס קומניוס, פרוטרט מאת יורגן אובנס, אמסטרדם

בתי הספר מביאים נחת לאלוהים, משום שהם מקדמים את בני האדם לקראת המטרה שנקבעה להם, להיות צלם אלוהים:

"רצוי שאלוהים ישיג את מטרתו ביחסו אל האדם שאותו ברא, […] כפי שבא לידי ביטוי במילים אלה: "נעשה אדם בצלמתנו כדמותנו" […] ומכאן ברור מאליו שאלוהים פיתח יצור אנוש זה, כבעל תבונה, שנועד ראשית להיות בדמותו של אלוהים עצמו, להנאתו".

זה יקרה בשני תנאים. ראשית, שהחינוך יינתן לכל הילדות והילדים: "אם בשעה שאנו מכניסים חלק מהאנשים לתרבות ההשכלה אנו מדירים אחרים, אנו פוגעים לא רק באלה השותפים באותו קיום כמונו, אלא גם נגד אלוהים עצמו, אשר מצפה כי כל בני האדם שברא בצלמו ידעוהו, יאהבהו, ויהללוהו".

ושנית, שכל הילדים צריכים ללמוד את הכול, על מנת שיגעו לדרגת "יודעי כל" כמו אלוהים: "עובדה היא שהאדם מסוגל באופן טבעי לרכוש הבנה אודות כל הדברים, כיוון שראשית הוא צלם אלוהים. צלם, כדי שיהיה מדויק, בהכרח משחזר את קווי המתאר של האבטיפוס שלו, שאחרת הוא לא יהיה צלם. כעת, דעת כל היא הראשונה מבין הסגולות של אלוהים, ומכאן נובע שהצלם של זה, חייב לקבל ביטוי באדם".

אלוהים של מהפכת ההשכלה אינו עוד השופט הקפדן והמפחיד, אלא מי שרוצה בהצלחתו של האדם, שהיא גם הצלחתו של אלוהים עצמו. שחרור האדם (עליו כתבתי בשבוע שעבר) וקידומו נעשים באמצעות מערכת חינוך מצליחה – מערכת שבה המורים מממשים את ייעודם הבכיר, ומלמדים את כל הילדים את כל מה שניתן לדעת.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf