newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

במהלך חג החירות: כתובות ״אנס״ רוססו על שלטי רחובות ע״ש רחבעם זאבי

מחאה נגד הנצחתו של רחבעם זאבי: בנס ציונה, ראשון לציון, כביש 90 ומצפה רמון רוססו שלטי דרכים הקרויות על שמו, בעקבות תחקיר ששודר בתוכנית "עובדה" בו הובאו עדויות על תקיפות מיניות סדרתיות שביצע בנשים

מאת:

אלמוניות או אלמונים ריססו במהלך הלילה שלטים של רחובות הקרויים על שמו של רחבעם זאבי בערים נס ציונה וראשון לציון. הם ריססו על השלטים את המילה "אנס" וזאת בעקבות התחקיר שפורסם בתוכנית "עובדה" בו סיפרו נשים שונות על תקיפות מיניות סידרתיות שביצע בהן האלוף לשעבר ומי שהיה חבר כנסת שנרצח בשנת 2001. שלטים נוספים רוססו בערב החג גם באשקלון.

[עדכון 13:30] המחאה מתרחבת: במהלך היום רוססו שלטים נוספים המנציחים את זאבי בדרום. שלט המסמן את הקטע הקרוי "דרך גנדי" בכביש 90 הושחת, ושלטי הרחוב הקרוי על שמו במצפה רמון רוססו בכתובת "אנס".

> על גנדי, תשוקות ומלחמות

גרפיטי "אנס" על שילוט רחוב על שם רחבעם זאבי בראשון לציון

גרפיטי "אנס" על שילוט רחוב על שם רחבעם זאבי בראשון לציון

בשנת 2005 אישרה הכנסת את החוק להנצחת זכרו של רחבעם זאבי. על פי החוק, שמטרתו לשמר את "מורשת גנדי" מונתה ועדה ציבורית בת 11 חברים שממונה על הנצחתו, הוגדר יום זיכרון שנתי לכבודו במהלכו מתקיים טקס ממלכתי בסמוך לקברו ומוקדש זמן ללימוד על פועלו בצבא.

החוק קובע כי המדינה תקצה תקציבים להנצחתו בין היתר למוסדות שינציחו את זכרו וכן לחלוקת מלגות. התקציב השנתי לכל מפעל ההנצחה הזה עומד על מספר מליוני שקלים בשנה (בעוד למשל תקציבי ההנצחה של אישים דוגמת בנימין זאב הרצל עומד על פחות מחצי מליון שקלים בשנה).

שלט "דרך גנדי" המסמן את הקטע בכביש 9 הקרוי על שמו של רחבעם זאבי הושחת

שלט "דרך גנדי" המסמן את הקטע בכביש 90 הקרוי על שמו של רחבעם זאבי הושחת

אולם איזו בדיוק מורשת רוצה לשמר המדינה? של אלוף שניצל את מעמדו כדי לאנוס חיילות צעירות שהיו תחת פיקודו? זה שהטריד מינית את רבקה מיכאלי ואיים על חייה? זה ששלח את חבריו העבריינים כדי לפוצץ את העיתונאית סילבי קשת?

מדוע אנו צריכים לזכור את המורשת של האיש שהיו לו חברים שהם עברייני צמרת? האיש שירה בשני בדואים חפים מפשע, כך על פי עדותו של רפי איתן – איש עם עבר רצחני בפני עצמו? האם מה שאנחנו צריכים זה הנצחה של אדם שהורה לטייס המסוק שלו דן חמיצר לטוס מעל כפרים מצרים כשגופה של חייל מצרי קשורה למסוקו כדי להעביר לאזרחים שמתחת מסר שזה יהיה גם גורלם?

הנה רשימה חלקית של האתרים המנציחים את רחבעם זאבי ברחבי הארץ: כביש הבקעה, גשר רחבעם מעל נתיבי איילון ברמת השרון, טיילות באשדוד, אשקלון, ראשון לציון, הר הזיתים בירושלים, וכן טיילת מרכזית באילת. בנוסף נקראו על שמו רחובות וגנים ציבוריים בערים שונות. עוד הקומו לזכרו ישוב בנגב בשם "מרחב עם", ההתנחלות הבלתי חוקית "מעלה רחבעם" בגוש עציון, וגבעה נוספת באזור ההתנחלות בית חגי הקרויה גם היא על שמו. בנוסף נקרא על שמו מחנה צבאי באזור רמלה, וגם בית הכנסת עתיק ברמת הגולן.

> כל קורבנות הקמפיין לשחרור זדורוב הן נשים

גרפיטי "אנס" על שילוט רחוב על שם רחבעם זאבי בנס ציונה

גרפיטי "אנס" על שילוט רחוב על שם רחבעם זאבי בנס ציונה

גרפיטי "אנס" על שילוט רחוב על שם רחבעם זאבי במצפה רמון

גרפיטי "אנס" על שילוט רחוב על שם רחבעם זאבי במצפה רמון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf