newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בלוד נערכים למאבק בסגירת התיק נגד החשודים בירי במוסא חסונה

בזמן אירועי מאי נהרגו בעיר שני אנשים – יהודי וערבי. נגד החשודים ברצח יגאל יהושע הוגשו כתבי אישום אחרי פעילות משטרתית אינטנסיבית. במקרה של חסונה, החשודים שוחררו. ביום שישי נערך כינוס בעיר, שבו הוחלט על סדרת צעדים משפטיים וציבוריים נגד ההחלטה לסגור את התיק

מאת:

מוסא חסונה, בן 30 ואב לשלושה, היה הקורבן הראשון של אירועי מאי 2021. הוא נפגע מאש חיה מאקדח של אחד התושבים היהודים, שנכחו בצומת בלוד, שבה הפגינו ערבים נגד פלישת חיילים למתחם מסגד אל אקצא ופציעת מתפללים, המתקפות המתמשכות במזרח ירושלים וניסיונות פינוי בתי פלסטינים בשייח' ג'ראח.

במהלך מחאות שפרצו בעקבות מותו של חסונה, תושבים ערבים רגמו את מכוניתו של יגאל יהושע, בן 32, שנפצע קשה ומת מפצעיו ב-17 במאי.

תושבי לוד ופעילים מפגינים מחוץ לבית המשפט המחוזי בעיר במחאה על הרג מוסא חסונה, ב-28 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

"אם אלינו הגיעו סרטונים ותמונות ועדויות, איך הם לא הגיעו לידי החוקרים?" תושבי לוד ופעילים מפגינים מחוץ לבית המשפט המחוזי בעיר במחאה על הרג מוסא חסונה, ב-28 במאי 2021 (צילום: אבשלום ששוני / פלאש90)

אלה היו הימים האחרונים של חודש הרמדאן, ועשרות פעילים יצאו להפגין ברחובות. מהר מאוד ההפגנות הפכו לעימותים קשים ואלימים. קבוצות מתנחלים הוזעקו לעיר לוד, כדי "לעזור" כביכול לתושבים היהודים – וליבו את האש ואת העימותים בין התושבים. בסופו של דבר הוטל על העיר עוצר, שנמשך עד אחרי סיום המתקפה בעזה שישראל קראה לה "מבצע שומר החומות".

המציאות הקשה הזאת גבתה את חייהם של שני גברים חפים מפשע, אחד ערבי ואחד יהודי. אך בעוד שתיק הרצח של היהודי הוביל לכתבי אישום, התיק נגד החשודים ברצח הערבי נסגר ללא כתב אישום.

במהלך חקירת הלינץ' שבו נרצח יהושע, נעצרו עשרות צעירים פלסטינים תושבי לוד. חלקם כלל לא היו באזור האירוע. חלקם עונו, ונשללו מהם זכויות בסיסיות כמו ביקורים ומפגש עם עורכי דין. זאת לאחר ששר הביטחון, בני גנץ, הכשיר את השימוש בכלי המעצר המינהלי נגד אזרחים לטובת העניין – כמו במקרה של הצעיר עיד חסונה ששהה בכלא ארבעה חודשים במעצר בלי לדעת במה הוא מואשם.

לפי המידע שיש בידי הוועד העממי – פורום אנשי ציבור, אנשי דת, חברי מועצה ופעילים שפועל בלוד – המשטרה עדיין מחזיקה במעצר כיום 20 תושבי העיר בחשד שהיו מעורבים באירועים. הפרקליטות הגישה נגד שבעה מהם כתבי אישום חמורים בגין רצח ומעורבות ברצח יגאל יהושע. השמות והתמונות שלהם, כמובן, פורסמו.

במקרה של רצח יהושע, מכונת המודיעין עבדה שעות נוספות. ראיות נאספו, למשל ממצלמות אבטחה בכל פינה ברחוב החשוך ההוא, ואפילו מאולם אירועים שאינו קרוב למקום האירוע, מה שהוביל גם למעצרו של אחד מעובדי האולם.

תושבי לוד הערבים זכו לראות את המשטרה בפעולה נמרצת רק בכיוון אחד. בצד השני של העיר, שבו יהודים חמושים בדגל ואקדח ירו לכל עבר ופצעו כמה אנשים – אחד מהם מוסא חסונה, שמת מפצעיו – לא התגלה מרץ דומה. אולי מרץ בכיוון ההפוך.

בסרטונים ששודרו בחדשות ראו את האזרח הרוצח מתהלך עם דגל ויורה. עדי ראיה סיפרו שראו קבוצת יהודים מרוקנים מחסניות שלמות ומכוונים לעבר מפגינים ערבים שלא היו קרובים אליהם כלל. אך שלל הקליעים שנאספו מזירת הרצח שימשו את החוקרים כדי לטעון שאין הוכחה ודאית מאיזה אקדח נורו הקליעים שהרגו את חסונה, ולכן קשה להוכיח מי באמת גרם למותו.

למחרת הרצח של חסונה, במהלך מסע הלוויה, האווירה שוב התלהטה. אני נכחתי אישית בתהלוכה הזאת, וראיתי במו עיני איך המשטרה וכוחות הביטחון זורקים עלינו רימוני גז והלם.

הדרישה המרכזית של המוחים היתה לעצור את הרוצחים ולפתוח בחקירה כמו שצריך. בלחץ ציבורי, נעצרו כמה חשודים – אך שוחררו לביתם זמן קצר לאחר מכן. זאת, בזמן שעשרות צעירים ערבים בילו שבועות ארוכים במעצר, לא על ירי באדם, חס וחלילה, אלא על יידוי אבן או הצתת רכוש ציבורי.

"כולנו מטרה מהלכת"

ימים רבים חלפו מאז, ומשפחת חסונה עדיין מבקשת לדעת מי רצח את בנה. התקווה מתאדה באוויר יום אחרי יום. "כולנו יודעים מה שווה ערבי במדינה הזאת. חצי עיר נלקחה למעצר אחרי הרצח המזעזע של יגאל, ואין לי בעיה אם הרוצח נתפס בסוף", אומר מאלכ חסונה, אביו של מוסא.

"הם לא השאירו אבן על אבן איפה שהאיש המסכן הזה נרצח. אבל הבן שלי, שהשאיר אחריו שלושה יתומים ולא התקרב לאף אחד, ולא היו לו אבן או מקל ביד, הוא הלך ברחוב בדרך הביתה ונקלע לזירת ההפגנה שקראה להצלת מסגד אל-אקצא מידי המתנחלים. הפושעים החמושים ירו בו מרחוק. הם פגעו בשני ערבים. מבחינתם אני והבן שלי וכל ערבי שמסתובב פה הוא מטרה מהלכת".

למאלכ חסונה אין הרבה ציפיות מהצדק הישראלי, אבל הוא ממשיך לומר מעל כל במה שלא ישתוק, וימשיך לרדוף אחרי הצדק עד שייצא לאור.

המשפחה השכולה קיבלה מכה קשה ביום חמישי שעבר, כשהפרקליטות הודיעה על סגירת התיק נגד החשודים בירי בחסונה, ללא הגשת כתבי אישום, וקבעה כי הם פעלו "מהגנה עצמית". הודעת הפרקליטות התפרסמה לפני שהמשפחה עודכנה, יחד עם תמונות וסרטונים מזירת הרצח.

מעצר של צעירים בלוד (צילום אורן זיו)

מעצר של צעירים בלוד (צילום אורן זיו)

ההודעה על סגירת התיק קוממה את התושבים הערבים בלוד. הוועד העממי וחברי המועצה הערבים זימנו אסיפת חירום ביום שישי בערב, שבה השתתפו גם נציגי ועדת המעקב והרשימה המשותפת, ופעילים רבים מהערים רמלה, לוד ויפו. בכינוס נכחו מאות אזרחים מתוסכלים וכועסים. כן השתתפו בו נציגות נכבדה של המשפחות משייח' ג'ראח, אלמנתו של חסונה, אביו ואמו.

ההנהגה נראתה הפעם הרבה יותר מלוכדת ונחושה להגיב מאשר בעבר. אביו של מוסא דיבר מדם ליבו על העוול שנעשה לבנו. עוד נשאו דברים יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה; עו"ד ח'אלד זבארגה מלוד; וחברת המועצה פידאא שחאדה, שנכחה בזירה.

כצפוי, נושא הערים המעורבות והמתקפה נגד האזרחים הפלסטינים בלוד היו בלב הדיון. התנהלות המשטרה בחקירה היא רק אחד הנושאים שמעיד על מדיניות מושרשת של רדיפה וגזענות נגד הערבים בעיר, שחייהם הפכו למאבק אחד מסועף ובלתי פוסק של הישרדות.

בכינוס התקבלו כמה החלטות לגבי צעדים פרקטיים להמשך המאבק. עו"ד נרימאן שחאדה זועבי מארגון עדאלה, שמייצג את המשפחה, מסרה ל"שיחה מקומית" שבכוונתם להגיש ערעור על ההחלטה לסגור את התיק נגד החשודים.

לאחר מכן, הם מתכוונים להמשיך במאמצים משפטיים להוכיח שלא התנהלה חקירה רצינית בתיק, ושלא נגבו עדויות מצעירים שצעקו לעבר השוטרים בזמן שניסו לעזור לפצועים והתחננו לעצור את הרוצח. לדבריה, "מה שקיבלנו מהפרקליטות היה מידע חלקי בלבד. אם אלינו הגיעו סרטונים ותמונות ועדויות, איך הם לא הגיעו לידי החוקרים?" תוהה שחאדה זועבי.

המשתתפים החליטו גם להפגין ב-10 בכל חודש נגד ההחלטה על סגירת התיק, ולמנות ועדה מייצגת שתקשר בין התושבים הערבים בערים המעורבות לבין ועדת המעקב, שאין בה נציגות הולמת מהמרכז, בהובלת ח"כ סמי אבו שחאדה מהרשימה המשותפת.

עוד הוחלט לארגן הפגנה ארצית באזור המרכז במחאה על סגירת התיק ורדיפת האזרחים הערבים, ולקדם הסברה ברמה הבינלאומית – יחד עם שגרירויות וארגוני זכויות אדם בעולם, שתשקף את מצבם העגום של הפלסטינים בתוך ישראל, ובמיוחד בערים המעורבות.

אחת ההחלטות המעניינות שהתקבלה בכינוס היתה לבנות תוכנית לעידוד משקיעים ערבים מהארץ לחזק את הקשרים העסקיים עם העיר לוד, כדי לחזק את האוכלוסייה הערבית גם כלכלית. כמו כן הוחלט לחבור לציבור היהודי המתון בעיר ומחוץ לה וליצור בריתות למאבק למען שוויון ואזרחות שווה לחיים משותפים.

ע'סאן מונייר, פעיל פוליטי מהעיר ואחד ממארגני הכינוס, הביע שביעות רצון מההיענות הגדולה. לדבריו, "המאבק שלנו בלוד מסכם את כל הסיפור שלנו כפלסטינים בארץ הזאת, מאז 1948. אירועי מאי היו רק תזכורת מה מחכה לנו כאן, עם התוכניות של המדינה לטהר את העיר מנוכחות פלסטינית בכלל".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf