newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בחד"ש אין כל חדש

במקום להזות על הצלחה מסחררת לבד בהסתמך על סקרים שלא נשענים על דבר, ובמקום לשבת בחיבוק ידיים עד שהעולם יחליט לזוז שמאלה בכוחות עצמו, מוטב שחברי חד"ש יירתמו למהלך האיחוד שעשוי להיות הסיכוי היחיד שלהם. תגובה לאליאנה מחאמיד ואדם אמוראי

מאת:

כרגיל, אין חדש בחד"ש.

אותן הצהרות ואותם קולות: אנחנו מתעצמים, אנחנו שותפים ערבים ויהודים שננצח יחד, אנחנו יכולים לבד, אנחנו חילוניים וסוציאליסטים, ואנחנו נרחיב את כוחנו ונחסום את הימין הפשיסטי.

בתור התחלה בואו נסכים שחילוניות זו לא אג׳נדה פוליטית, והלוואי שההכרעה בבחירות הבאות תהיה על צביונה הדתי של המדינה. זה לא הנושא רבותי. תרצו או לא תרצו, הנושא הוא הסוגיה המדינית והקשר בין ישראל לפלסטין.

כותבי המאמר ("ריצה בבחירות ברשימה ערבית אחת תשרת את הימין") שקעו בנוסטלגיה מתוקה מתקופת רבין, אחרי אוסלו, כאשר חד"ש שימשה גוש חוסם נגד עליית הימין לשלטון, שעלה בסוף למרות הכול. אלה היו הימים, ואם תשאל כל שמאלני האם היה מעדיף את הימים ההם על פני היום, אני חושבת שברור מה תהיה התשובה.

גוש חוסם? איזה גוש ואיזה חוסם? אנחנו צריכים עכשיו גוש לוחם! השמאל, או מה שנשאר ממנו, מתנהג כאילו אנחנו יוצאים לפיקניק, וחד״ש מתלבטת עם מי לעשות על האש, עם בל״ד או עם רע"ם-תע"ל? לבד או לחוד? עם מי הפעילים החילוניים המחובקים באדום ייהנו יותר? איך ירגיש הסוציאליסט עם הזקן ליד האיסלמיסט עם אותה זקן?

> ריצה לבחירות ברשימה ערבית אחת תשרת את הימין

חנין זועבי, דב חנין וג'מאל זחאלקה (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

חנין זועבי, דב חנין וג'מאל זחאלקה (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

הזיית הסקרים

חברים שלי, ערבים ויהודים חסידי שותפות מלאה באש ובמים, תעוררו! רע פה, יש פה גזענות ואלימות, המלחמה הבאה לא רחוקה כל כך, וההתנחלויות מתפשטות כפטריות אחרי הגשם וכוחם הפוליטי של המתנחלים גובר. אין תהליך שלום שתתמכו בו, ואין הסכם מדיני שצריך את שלושה וחצי המנדטים שלכם מחוץ לקואליציה כדי להעבירו. ובאשר ל-33 הסקרים שאתם סומכים עליהם ומהללים אותם – לא מצאתי בעברית משפט מתאים לטיעון, לכן חזרתי לערבית שלי גדושת הפתגמים ובחרתי מה שסבתא שלי הייתה אומרת: ״בילוהם ואשרבו מאתיהום״, יעני תשרו אותם במים ותשתו את מי התמיסה, אולי תשתכרו מזה ותרגישו רוויים.

יש במקביל עשרות סקרים שמנבאים את העלמותו של השמאל, בטח זה הרדיקלי בדמותה של חד״ש. כמו שאמרו לי בחדרי חדרים במטבחון מרצ שקם לתחייה לאחרונה: ״אנחנו השמאל האמיתי, כי בינינו חד"ש תתנגד ותפעל מבחוץ כרגיל, ואנחנו גם שמאל וגם יכולים להיכנס לממשלת מרכז שמאל״.

אתם לא מתחזקים כלל, ואם תרוצו לבד לא ברור כלל אם תהיו בכנסת או לא. אם לא שמתם לב, ציפי לבני מייצגת את המרכז-שמאל החדש בישראל! קולות השיתוף הערבי-יהודי לא יהדהדו להם יותר במפלגת העבודה – התנועה עם הציונות האמתית שלהם. בעצם אולי זוהיר בהלול ישמיע את הקול הזה כדי להנעים לאוזניהם של מצביעי העבודה בין נאומי ציפי לבוז'י.

פעילים אדמדמים, תקראו את המפה הפוליטית בעיון, וכדאי שתעשו זאת אחרי שהאופוריה האדומה שסחררה אתכם בכינוס התנועה האחרון תחלוף. תנשמו עמוק ותודו ולו פעם אחת שלפעמים מוותרים כדי לייצור שותפות אמיתית! ולמעשה כמעט אין לכם אפשרות אחרת.

לגבי הטיעון של סיוע לימין ותמיכה במאמצי ליברמן לבודד את הערבים וחד"ש, טוב, זה ממש השאיר אותי מחויכת. הרי רשימה אחת או שתים, תרצו או לא, אתם תקועים עם רשימת הערבים האלו כך או כך, עם ובלי ליברמן. בנוסף, מעקב אחרי כל ההצבעות שלכם מראה שאתם בעצם ביחד. אני יודעת שבכנסת ישראל אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי, זה עובד כמעט בכל מצב, אבל אי אפשר ללכת עם המפלגות הערביות לרוב בלי להרגיש שהם שם.

אני מאמינה בדרך של שיתוף ובדרך של איחוד. אף אחד לא מבקש לטשטש את חד״ש או לשנות את האג'נדה שלה, אף אחד לא מבקש כרגע להראות לעולם שהערבים האלו מתורבתים ופלורליסטים והם יכולים לרוץ בשתי רשימות במקביל, אין זמן למשחקים האלו. הבנו וקלטנו שהערבים מפוצלים לרסיסים בדיוק כמו מפלגות אחרות. השאלה היא האם אפשר בזמן משבר להתעלות על האידיאלים היפים ולמצוא דרך להיות ברשימה משותפת, כדי להמשיך את העשייה המדהימה שלכם לעוד שלוש ארבע שנים?

לגבי התיאוריה שרשימה משותפת תגרום לאדישות הבוחרים או החרמתם על ידי פעילים חילוניים, גם היא מבוססת על כלום בדיוק כמו התיאוריה שהאיחוד יביא ליותר מצביעים. אני נוטה לנבואה השנייה מאחר ואיחוד כזה לעולם לא היה, והרחוב הערבי ממש משתוקק לנקודת אור שתחזיק אותו במנהרה הדמוקרטית החשוכה כרגע. יהיה מאד קשה למצפון הבוחר הערבי שמנהיגיו ״השתדלו״ מאד למענו והגיעו לרשימה משותפת להתעלם מהצעד הזה שנדרש מזה זמן רב.

אני גם שואלת את עצמי מאיפה התעוזה שיש לרשימה משותפת של ערבים ויהודים לדבר על קולות הערבים בלבד? אולי כי הקולות של חד"ש הם בעצם קולות של ערבים בעיקר? הרשימות הערביות הכריעו בסוגיה של להכליל מועמד יהודי בתוכם, ואמרו לכם אהלן וסהלן. במקום להיות סוציאליסטים אמיתיים שמחוברים לעם ולקבוצות המודרות ודווקא להתחבר אליהם, ההתנגדות אצל פעילי חד"ש רק גוברת. האגו מסנדל אותם בלי יכולת לזוז שמאלה או ימינה, רק לצעוד במקום שנים ולחכות שהעולם יזוז שמאלה בכוחות עצמו. ואם הפעם אתם מוכנים לשאת על גביכם את התבוסה הצפויה למחנה השמאל, לעולם לא נסלח ולא נשכח.

> דיווחים: התקדמות משמעותית במו"מ על רשימה משותפת למפלגות הערביות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf