newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אחרי כמעט שנתיים: הליצן הפלסטיני שוחרר ממעצר מנהלי

בצבא טענו כי הליצן מוחמד אבו סח'א מהווה סיכון בטחוני והחזיקו אותו במעצר ללא משפט מאז דצמבר 2015. פתאום עכשיו תמה הסכנה והצעיר שמלמד בבית הספר לקרקס יכול לחזור למשפחתו ולתלמידיו

מאת:

רגע לפני עיד אל אדחא החליטה ישראל לסיים את מעצרו המנהלי של מוחמד אבו סח'א, ליצן ומורה לקרקסנות לילדים עם צרכים מיוחדים. פתאום, אחרי כמעט שנתיים של מעצר ללא משפט כשהוא אפילו אינו יודע במה הוא מואשם, הוא כבר לא מסוכן.

אבו סח'א בן ה-26 הצטרף לקרקס הפלסטיני בגיל 14, בהתחלה כתלמיד ומאוחר יותר הפך למורה. בשנים האחרונות הוא לימד בבית הספר של הקרקס בו פעילים מאות ילדים, ביניהם עשרות ילדים בעלי צרכים מיוחדים שבטיפול בהם התמחה. בדצמבר 2015 הוא נעצר כשהיה בדרכו לעבודה בעת חציית מחסום צבאי ליד שכם. זמן קצר לאחר מכן הוצא נגדו צו מעצר מנהלי שמאז הוארך שוב ושוב.

> שתי סרבניות מצפון ירצו שלושים ימים נוספים בכלא

הליצן מוחמד אבו סח'א (באדיבות קרקס פלסטין)

הליצן מוחמד אבו סח'א (באדיבות קרקס פלסטין)

ביום רביעי, לאחר שחרורו מהכלא נסע הליצן הפלסטיני לבית משפחתו בג'נין שבצפון הגדה המערבית, שם המתינו לו משפחתו וחברים לקבלת פניו. את דרכו מהמחסום עשה כשהוא מלווה בחבריו לקרקס הפלסטיני.

עם שחרורו אמר אבו סח'א לאתר Middle East Eye כי הוא משתחרר ברגשות מעורבים: "מצד אחד אני שמח להשתחרר, אבל אני יודע שיש עוד הרבה אנשים שנמצאים במצב שלי שעדיין נמצאים בכלא, אז אני גם עצוב באותו זמן". לפני מספר חודשים לקח אבו סח'א חלק בשביתת הרעב הגדולה של האסירים הפלסטינים. הוא שבת במשך 41 ימים. כעת הוא מקווה, בעזרת חבריו, להשתקם מהכליאה ומשביתת הרעב ולחזור לקרקס.

בעת מעצרו הראשון טען דובר צה"ל כי הליצן הפלסטיני נעצר בשל "פעילותו בארגון החזית העממית לשחרור פלסטין", והערכה כי היא "יוצרת סיכון בטחוני ממשי וחמור". חבריו של אבו סח'א לעומת זאת טענו כי "אבו סח'א לא איש פוליטי, הוא אפילו לא היה בהפגנה, החיים שלו זה הקרקס".

> עשרות תושבות דרום ת"א הפגינו נגד נתניהו: "דורשות צדק, לא רוצות הסתה"

אמני קרקס וג'אגלרים במיצג בקריאה לשחרורו של הליצן מוחמד אבו סח'א ממעצר מנהלי (אורן זיו/אקטיבסטילס)

אמני קרקס וג'אגלרים במיצג בקריאה לשחרורו של הליצן מוחמד אבו סח'א ממעצר מנהלי (אורן זיו/אקטיבסטילס)

באחד הדיונים שלו פנה מוחמד אבו סח'א לבית המשפט ואמר: "אני אומן בקרקס. אני ליצן. טיילתי הרבה באירופה וראיתי הרבה אנשים, פלסטינים, ישראלים, אמריקאים. אין לי כל כוונה לבצע פעולות אלימות. אפילו בפייסבוק יש לי הרבה אנשים מתרבויות שונות. אני עובד ברמאללה בתור ליצן בקרקס, אנו מטיילים בקרקס מסביב לאירופה. פעם אחרונה שהייתי בחו"ל הייתה ביוני שעבר. אני עובד סוציאלי בארגון התנדבותי".

על פי נתוני "המוקד" נכון לתחילת אוגוסט בבתי הכלא הישראלים מוחזקים מעל ל-450 פלסטינים במעצר מנהלי ללא משפט.

> תיעוד: מתנחלים מאיימים ומטרידים מינית את תושבת חברון לעיניי חיילים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf