newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פייפאל מסרבת לאפשר לפלסטינים בגדה לעשות דרכה עסקים

קמפיין של אנשי עסקים וארגונים פלסטינים קורא לחברה לחדול מהאפליה בין המתנחלים הרשומים בבנקים ישראלים ולהם שירות פייפאל זמין, לבין פלסטינים שמנועים לעשות שימוש בשירותי החברה. פייפאל: השירות לא יורחב לתושבי הגדה בעתיד הקרוב

מאת:

חברת פייפאל מסרבת לעשות עסקים עם בנקים בגדה המערבית או עזה, וזאת למרות שהיא מבצעת עסקאות של ישראלים וכמובן גם עם מתנחלים שגרים באותם אזורים בדיוק. קבוצה של עשרות ארגונים ואנשי עסקים פלסטינים-אמריקאים פנתה בשבוע שעבר לחברת העברות הכספים הבינלאומית בדרישה להפסיק להפלות את הבנקים הפלסטינים, דבר הפוגע ביכולת של עסקים פלסטינים לפעול.

פייפאל היא חברה המאפשר העברת כספים וביצוע תשלומים באמצעות המרשתת (אינטרנט). רובנו השתמשנו בה או לפחות מכירים אותה, וכיום יש לה 165 מיליון משתמשים רשומים ברחבי העולם. השימוש בשירותי החברה מאפשר רכישה או מכירה אלקטרונית קלה יותר, מאובטחת ומבוטחת. החברה תרמה רבות להתפתחות המסחר האלקטרוני ב-203 מדינות ומאפשרת לעסקים קטנים וגדולים להציע בקלות יחסית אפשרות לתשלום אלקטרוני ללא הקמת תשתית מורכבת וללא החשש כי אתרים קטנים (כמו גדולים) יאחסנו את פרטי האשראי ללא אבטחה סבירה.

עתה מתברר כי החברה מסרבת לאפשר למשתמשים פלסטינים להירשם אליה עם חשבון של בנק מקומי בגדה המערבית. היות ופלסטינים אינם יכולים לפתוח חשבון בבנקים ישראלים, הדבר בעצם אומר כי הם מנועים מלהשתמש בשירותי החברה, בעוד מתנחלים ישראלים הגרים בשטחי המשטר הצבאי בסמוך אליהם כן נהנים מהאפשרות הזאת.

> למה הצבא סגר את רדיו א-סנאבל?

פועלת ב-203 מדינות בעולם אבל לא בפלסטין (צילום: ebayink פליקר CC BY-NC-ND 2.0)

פועלת ב-203 מדינות בעולם אבל לא בפלסטין (צילום: ebayink פליקר CC BY-NC-ND 2.0)

קבוצה של אנשי עסקים פלסטינים פנו בשבוע שעבר לחברה בדרישה להפסיק עם האפליה הברורה הזו. במכתב שנשלח למנכ"ל דן שולמן כתבו:

אנחנו מבקשים ממך להרחיב את שירותי פייפאל לגדה המערבית ועזה, וכך להסיר מכשול קשה על הסקטור הטכנולוגי הפלסטיני. חשוב מכך, הרחבה זו תפתור את האפליה הקיימת כאשר מתנחלים ישראלים יכולים להשתמש בחופשיות באתר והאוכלוסייה הפלסטינית לא.

 

המחסור בגישה לפייפאל הוא מכשול קשה. למרות שקיימים שירותי תשלום אחרים, אין תחליף לביטחון שהחברה שלכם משרה על משתמשים בשל ההיכרות עימה. המכשול הזה הוא קשה שבעתיים מכיוון שהמגזר הטכנולוגי הוא אחד הבודדים בעל פוטנציאל לשגשוג תחת תנאי הסטטוס-קוו של הכיבוש הישראלי, אשר מגביל את כניסת הסחורות והאנשים לשוק הפלסטיני. לפייפאל יש הזמנות לתרום משמעותית לחברה בה קיימים כיום 25 אחוזי אבטלה בגדה המערבית ו-40 אחוז בעזה.

 

אנחנו מצפים לשמוע מכם ולעבוד ביחד בכדי להבטיח שיזמים פלסטינים, ארגוני ללא מטרות רווח, ואחרים יהיו חופשיים להשתלב במסחר העולמי.

 

מכתב דומה שלחה חברת הפרלמנט הפלסטיני חנאן עשראווי לפייפאל בתחילת השבוע בקריאה לחברה להרחיב את שירותיה לפלסטין. "בלי גישה לפייפאל יזמים, מלכ"רים וגורמי עסקיים אחרים נתקלים בקשיים בקבלת תשלומים ותרומות. ההיעדרות של פייפאל פוגעת גם במגזר פיתוח ההייטק, שהוא אחד המגזרים שמציגים את הפוטנציאל הגדול ביותר לצמוח תחת הסטטוס קוו של הכיבוש".

הסיבה לסירוב של פייפאל לאפשר לפלסטינים להירשם לשירותיה איננה ידועה. ייתכן כי מדובר בסוגיית אבטחה בבנקים הפלסטינים. אבל גם  אם המגזר הבנקאי  סובל מבעיות הרי ממשלת ארה"ב למשל מעבירה בו כספים בקביעות וכך גם USAID. פייאפל פועלת במקומות קשים בהרבה, אזורים דוגמת סומליה או ברזיל, בה בכירים פוליטיים חדשות לבקרים מואשמים בשחיתות.

פייפאל מתגאה במדיניות החברתית שלה. אחד המייסדים שלה, מקס לבקין, הסביר ביום שישי האחרון בראיון למה מהגרים צריכים לקבל הזדמנויות שוות לשלו. באפריל החברה ביטלה תוכניות לבנות משרדים בצפון קרוליינה בשל החוקים האנטי-להטה"בים במדינה "החוקים החדשים מנציחים אפליה ומפירים את העקרונות והערכים שהם בבסיס של פייפאל", הסביר דן שולמן.

כנראה שהחברה לא מכירה את טיפול המשטר הצבאי הישראלי בלהט"בים וסחיטתם אחרת קשה להבין למה הם פועלים בישראל, הרי זה נוגד את הערכים והעקרונות שלהם. שנית, כאשר הם לא רק פועלים בישראל כי אם גם מונעים מפלסטינים הגרים בסמיכות לישראלים שירותים דומים אז מדובר בעוול כפול.

אם החברה רצינית לגבי הצהרותיה אז היא חייבת להפסיק את האפליה הזו ולהסיר את אחד מהמכשולים הרבים העומדים בפני הפלסטינים להתפתחות כלכלית, למען כל תושבי האזור

בתגובה לפניית הג'רוזלם פוסט באותו עניין הבהירו בפייפאל כי אין בכוונתם להרחיב את השירות לטובת תושבי פלסטין. "אנו מעריכים את העניין שהקהילה הפלסטינית מגלה בפייפאל. אמנם אין לנו על מה להצהיר בעתיד הקרוב, אך אנו פועלים ללא הרף כדי לפתח שותפויות אסטרטגיות". עוד הוסיפו בחברה כי "בסופו של דבר, השאיפה של פייפאל היא לאפשר לכולם גישה לשירותים שלנו כדי להשתמש בהם לטובת תשלומים דיגיטליים ומסחר, בהתאם לדרישות הרגולוטריות החלות בכל מקום".

> נתוני שב"ס: רק כרבע מהאסירים בישראל הם יהודים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf