newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עיר הבה"דים: המכה הכלכלית שפוגעת בתושבי הנגב

הממשלה מוכנה לממן מענקים שמנים לאנשי קבע שיואילו בטובם לרדת לנגב. התוצאה: הפליה כלפי התושבים הוותיקים. באר שבע תצטרך יותר ממענק של מאות אלפי שקלים כדי לשכנע משפחה שמגיעה אל עיר הבה"דים לגור דווקא בה

מאת:

בעוד שבבירת הנגב נסגרו, על פי נתונים שפורסמו לאחרונה, כמעט 1,400 עסקים בשנה אחת, אחרים נמצאים בסיכון והאבטלה גדלה – צה"ל נותן מתנות למי שיסכים להתגורר בנגב: 70 אלף שקלים לקצין, 200 אלף שקלים למשפחה של אנשי קבע. הדברים נחשפו בוועדה לביקורת המדינה לפני כשבועיים.

בבאר שבע תלו תקוות רבות בקריית ההדרכה שהקמתה הולכת ומושלמת בנגב – המכונה עיר הבה"דים. לטענת קברניטי העיר ובעיקר משרדי יחסי הציבור והלוביסטים, אלפי חיילים הם האוכלוסייה האיכותית שבאר שבע זקוקה לה. מאז החלה הקמת קריית ההדרכה, שלוותה בוויכוח מר בין ארגוני הסביבה לבין הדרג הפוליטי, מבטיחים לתושבי באר שבע שעוד מעט יהיה פה דבש.

בינתיים התושבים רואים בעיקר מגדלי יוקרה שנבנים סביבם, במחירים שאין להם סיכוי לעמוד בהם ורק בשכונות ה"מבוקשות". בחלק הישן של באר שבע איש כנראה לא חושב שצריך להשקיע בשיפור תנאי החיים. גם העיר העתיקה, שלה מינהלת משלה, גוססת. שטחי מסחר רבים עומדים נטושים. השגשוג ממש לא כאן, למרות שקרית ההדרכה של צה"ל כבר עומדת על הרגליים.

> באר שבע: ספסרי נדל"ן משתלטים על בתים בציפייה לאנשי הקבע

חיילים ברחוב, עיר הב"הדים (דני בלר)

חיילים ברחוב, עיר הב"הדים (דני בלר)

עוקפים את בירת הנגב

ח"כ מאיר כהן מ"יש עתיד", היה ראש עיריית דימונה ושר הרווחה. הוא מכיר היטב את התמונה העגומה בדרום. בדיון בוועדה הוא אמר כי "המעבר של צה"ל לא מעיר את הנגב. נתנו לאנשי הקבע בית בעומר בפחות ממיליון שקלים כאשר מחירו למעלה מ-3 מיליון שקלים, אך הם ממשיכים לגור במרכז הארץ – וכל הבתים בעומר מושכרים על ידם. לדימונה, ירוחם, באר שבע ואופקים – טרם הגיע ולו איש קבע אחד".

בבאר שבע, עם זאת, מחירי הנדל"ן פורחים. השכירות, במושגים מקומיים, בלתי אפשרית. מישהו – ולאו דווקא מקומיים – קונה דירות, בעיקר דירות זולות. כך מפצלים ועושים קופה יפה (ופטורה ממס) מכוכי שינה. בעיר מתפתחת אופנה של "דירות מפנקות" ששטחן 30 מ"ר.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ קארין אלהרר, מסיעתו של כהן, רואה ברכה במתן מענקים נדיבים לתושבים חדשים: "זהו מהלך מבורך ומכריע, שאמור להביא לאזור צמיחה כלכלית וחברתית, אך יש להיערך לקליטת אנשי הקבע ומשפחותיהם מבחינת מגורים, ותשתיות חינוכיות, בריאותיות ותחבורתיות. הכיוון חיובי אך ההכרעות הדחופות, תוך שיתוף פעולה בין כל משרדי הממשלה – נחוצות כדי לא לעכב את המעבר בצורה חלקה".

עיר הבה"דים לאו דווקא מחוברת לבאר שבע מבחינת זיקה כלכלית: עבור חיילי הסדיר, יש בתחומה כל מה שהם צריכים ואף מעבר. כמה הם יראו מבאר שבע? התחבורה הציבורית בין קריית ההדרכה לבאר שבע די דלילה. מונית מבאר שבע לקריית ההדרכה עולה 150 שקלים, ובימי ראשון וחמישי הנהגים עושים קופה יפה. אם החיילים הצליחו לצאת מקריית ההדרכה, עדיין עליהם לצלוח את היציאה מבאר שבע. בקריית ההדרכה הכשירו חנייה גדולה ולפחות אנשי הקבע יוכלו לחתוך הביתה ברכב פרטי. ח"כ אייל בן ראובן, מהמחנה הציוני, אמר בדיון כי בתשתית הרכבות כיום אין שום בעיה לאנשי הקבע לשרת בנגב ולהמשיך להתגורר בתל אביב או ראשון לציון.

ערי הנגב נלחמות על משרתי הקבע ממרכז הארץ. אלה, מצידם, לוקחים בחשבון גורמים כמו תעסוקת בני הזוג, איכות החינוך לילדים, איכות החיים וסביבה תרבותית. הם לוקחים בחשבון גם, שצה"ל עלול לעשות סבב צמצומים ואז הם יגלו שבירת ההזדמנויות לא מציעה להם אופק תעסוקתי, אלא אם רצונם לעסוק בעבודה בתחנת דלק או במרכז שירות.

בצה"ל היו מי שדיברו על תיעדוף של משפחות משרתי הקבע בקבלה למקומות עבודה בבאר שבע, כפתרון לתעסוקת בני או בנות זוג. מן הסתם, התיעדוף לא יהיה למשרות בשכר מינימום, אלא למשהו המתקרב לרמות השכר להן מורגלים במרכז. אם זה יקרה, התושבים של בירת ההזדמנויות יידחקו שלב נוסף מטה.

האם תקום צעקה רבתי בגלל זה? ספק גדול. הבאר שבעים למדו בדרך קשה לא לבקר שום דבר שקשור בצה"ל.

האיום: יישובים חדשים במקום חיזוק הישנים

"שוב מוכיחה מדינת ישראל שהיא מקדמת אוכלוסיות חזקות ומחלישה עוד את החלשות", אומר יהודה אלוש, פעיל חברתי מוכר מבאר שבע. "במקום לחזק את מי שנולד וגדל בבאר שבע, מקדמים אוכלוסיה שיש לה ונותנים לה עוד מתנות, על חשבוננו כמובן. בעיניי, ההטבות האלה מקוממות. מביאים עוד אנשים ומקימים עוד יישובים בנגב, במקום לטפל בקיים".

אבל עד שיגיעו אנשי הקבע האיכותיים והחזקים להציל את באר שבע, באר שבע צריכה לעשות עבודה קשה על מנת לעמוד בציפיות שלהם: למשל לשפר את מערכת הבריאות שלה. יחלפו עוד כמה שנים עד שייקום בבאר שבע בית חולים נוסף לסורוקה, שביום טוב התפוסה שלו עומדת על 120 אחוזים. המדינה תצטרך לשלם מענקים של עשרות אלפי שקלים כדי שרופאים יסכימו לעבוד בבאר שבע.

> בבאר שבע מעדיפים להסתכל על הנדל"ן במקום על העוני

חזי משיטה, ממשרד הביטחון, מציג את עיר הבה"דים (דני בלר)

חזי משיטה, ממשרד הביטחון, מציג את עיר הבה"דים (דני בלר)

באר שבע צריכה גם לטפל בתחום החינוך. כיום לא רק שעל פי דירוג משרד החינוך היא במדרג טיפוח גבוה (נזקקת לסיוע פדגוגי רב), אלא גם שאחרי כל הסיוע היא נשארת במקומות הנמוכים של טבלת ההישגים. עם הישגים כאלה בטח שהיא לא יכולה להיות בירת סייבר – מושג מעורפל שמעטים בבאר שבע מבינים את משמעותו, כשמערכת החינוך לא מכוונת לטכנולוגיה. גם נתוני הגיוס של באר שבע, איך נאמר בעדינות, לא משהו. כשקשה בבית, בגלל מצוקה כלכלית, קשה לשרת בצבא בראש שקט.

איכות החיים בבאר שבע גם צריכה לעבור מהפך – ולא רק של מזרקות מים בשכונות יוקרה. אלא שטחים ירוקים, תרבות שאינה קניונים וקניות ובכלל, תחושה של עיר גדולה.

בנוסף לכל אלה, יש קהל נוסף גדול שהושאר בצד בשיח על פיתוח הנגב: מאות אלפי הבדואים. האוכלוסייה הבדואית רואה בבאר שבע את בירת המחוז. הם עושים בה קניות, לומדים במכללות ויותר צעירים מבקשים לקנות בה דירות. בכנס נדל"ן שנערך בבאר שבע, ראש המחנה הציוני, יצחק הרצוג, השמיע ביקורת חריפה נגד אי שילוב הבדואים בפיתוח האיזור.

אם התוכנית להקים יישובים נוספים בנגב תתממש, באר שבע תישאר מאחור, כפי שקרה כשהוקמו יישובי הנדל"ן. חוץ מזה, איש קבע שימכור בית במרכז, יעדיף אם כבר להתגורר בעומר, יישוב שקט, מטופח, עם מערכת חינוך טובה ואווירה כפרית. עדיף לו בית קרקע קוקטי, מאשר חיים במגדל מגורים שהוא לא יודע מי שכניו בעיר ההטרוגנית.

חזי משיטה, ממינהל מעבר צה"ל לנגב במשרד הביטחון, גילה בדיון כי כל המימון למיזם אושר על ידי האוצר, בהתאם לביצוע, כתקציב ייעודי – חיצוני לתקציב הביטחון. לדבריו, כבר היום משרתים בנגב כ-30 אלף חיילים והמעבר של עיר הבה"דים, אגף המודיעין וקריית התקשוב יוסיף 30 אלף נוספים, מתוכם כ-7,000 אנשי קבע.

הוא ציין כי סוכמה מסגרת כללית בלבד לתמיכה באנשי הקבע, מענקים לקצינים מבוקשים בהיקף של עד 70 אלף שקלים, ועוד, ובחודש הקרב אמור לסכם עם האוצר, את המענק בהיקף של כ-200 אלף שקלים למשפחה שתבחר לעבור לאזור, ותגור בו לפחות חמש שנים. הוא הוסיף כי עד שיושלם המענה התחבורתי הכולל, שיוצג בחודש הקרוב על ידי משרד התחבורה, מממן משרד הביטחון הסעות ישירות לבסיסי הנגב מ-19 מרכזים בארץ.

> הפתרון לפשיעה בחברה הערבית הוא לא עוד אכיפה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf