שלושה בלופים בעד מסלולים נפרדים לחרדים באקדמיה
כדי להצדיק מסלולים נפרדים בין גברים ונשים באקדמיה, משתמשים תומכי המהלך בשלושה תירוצים - הליברלי, הניאו-ליברלי והאוטופי. למה זה לא נכון, ואת מי באמת מחזקת ההפרדה עליה הוחלט?
כותב אורח: יובל אילון
ישנם שלושה בלופים בהם משתמשים התומכים בהקמת מסלולים נפרדים לחרדים באקדמיה, בשורות הבאות אפרט את שלושתם, ואראה את מה שקורה בפועל – הכנסת ההפרדה המגדרית למרחב ציבורי חשוב ומשפיע, והענקת כוח לגורמים השמרניים בקהילה החרדית.
1. הבלוף הליברלי: הוספת עוד אופציה היא דבר ניטרלי שמשפר את מצבה של הסטודנטית החרדית כי המבחר גדל, ותו לא.
> התוכנית השמרנית של כחלון תחליש את המעמד של נשים עניות במשפחה

סטודנטיות וסטודנטים באוניברסיטה העברית בירושלים. אילוסטרציה (מרים אלסטר/פלאש90)
זה כמובן לא נכון: האפשרות ללמוד במסלולים נפרדים היא לא עוד מוצר על מדף שמוצג בפני צרכנית. משמעותה היא חיזוקם של הגורמים השמרניים בתוך הקהילות החרדיות (והדתיות לאומיות שהתווספו למודל!), והקמת מחסום או מכשול נוסף בפני מי שהיו מוכנות בתירוץ של "לית ברירה" ללמוד בכתות מעורבות, ואף ממי שהיו מוכנים ללמוד ממרצות נשים.
יתר על כן, וזה קשור לבלוף הבא – היות שמהסלולים יוגבלו לתחומים מסוימים, אלו שהאוצר רוצה ביקרם – יש כאן הגבהה של המחסום בפני לימודים והשכלה בתחומים אחרים. התערבות המדינה רחוקה מלהיות ניטרלית או פלורליסטית. רב-תרבותיות מחייבת גם את קיומם של מרחבים שאינם כפופים למרותה של הקהילה, ואשר פתוחים – למעשה ולא רק להלכה – בפני חברותיה וחבריה. אחרת הממד הדכאני של רב-תרבותית גובר על המשחרר והמעצים.
2. הבלוף הניאו-ליברלי: המטרה של התכנית היא לאפשר השכלה והנגשה של האוניברסיטה לחרדיות וחרדים. זה פשוט לא נכון. המטרה המוצהרת היא לסייע לחרדים להתקבל לשוק העבודה. האמצעי – תעודות בוגרים של האוניברסיטאות. רצוי במקצועות ותחומים מבוקשים. וחשוב לדייק כאן: המטרה אינה הכשרה ואינה השכלה. המטרה למעשה היא שכמה יותר חרדיות וחרדים ייצאו עם תעודה. הסיפור כולו מתוכנן ובנוי לשם כך, ולכן התכנית המוצעת היא גם צעד נוסף בהשלטת המודל העסקי על האוניברסיטאות.
כל זה ברור מכך שהתכנית המוצעת מרחיבה תכנית שכבר נכשלה: למרות הורדת רמת הדרישות האקדמיות, מחצית מהסטודנטים לא סיימו את התכנית. הרחבת התכנית משמעותה חיזוק של הלחץ להוריד את הרמה עוד יותר. וזה מה שייקרה. כל זה לא מפתיע, והרי ברור מה נחוץ (בהנחה שאין מה לדבר על לימודי ליבה): מערכת של מכינות שתתאמנה לחרדיות וחרדים ואשר תספקנה הכשרה ללימודים אקדמאים או לימודי מקצוע. אך את זה אף אחד לא יעשה – ההליך הזה ייקח עוד זמן (לפחות שנה מכינה בנוסף ללימודים), והרי המטרה היא כמה שיותר תארים במינימום זמן והוצאות.
3. הבלוף האוטופי (המכיל): הפגיעה העיקרית והיחידה בנשים היא בתחום התעסוקה, וקל לתקן זאת באמצעות התביעה לסימטריה – שרק נשים תלמדנה נשים. הכל בסדר.
יש כאן ניסיון לצמצם את הדיון בפגיעה בנשים, ולהתעלם מהפגיעה בשוויון נשים ובערכים האקדמיים, לעדיפות שלכאורה קל לתקן בתחום התעסוקה. אלא שמדובר בעידוד סגרגציה (הפרדה מגדרית) במרחב ציבורי חשוב, והנכחתה במרחב שאמור להיות מוגן לחלוטין מפניה.
יובל אילון הוא חבר סגל בפילוסופיה באוניברסיטה הפתוחה.
> העבודה המאורגנת היא הדרך הטובה ביותר להגן על החרדים העובדים
בזמן שרבים כל כך בתקשורת הישראלית זנחו את תפקידם והתגייסו לשמש ככלי תעמולה, שיחה מקומית גאה להיות מי ששומרת באופן עקבי על אמות מידה עיתונאיות וערכיות. אנחנו גאות וגאים להיות כלי התקשורת היחיד בעברית שמביא קולות מעזה באופן עקבי, ושחושף שוב ושוב את המנגנונים מאחורי מדיניות הלחימה הישראלית, שגובה את חייהם של עשרות אלפים בעזה ומפקירה למותם את החטופים הישראלים. התפקיד שלנו בשדה התקשורת הישראלית הוא חשוב וייחודי, ונוכל להמשיך למלא אותו רק בעזרתך. הצטרפות לחברות שיחה מקומית, על ידי תרומה חודשית קבועה בכל סכום, תסייע לנו להמשיך ולחשוף את המציאות. התרומות מקהל הקוראות והקוראים לא רק מסייעות לנו כלכלית, הן גם עוזרות לנו להבין שיש מי שעומדים מאחורינו, ושעבודתנו חשובה להם.
לתמיכה בשיחה מקומית