newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לראשונה: מוסד חינוך חרדי שובת במחאה על איום בפיטורי עובדות שהתאגדו

עשרות גננות ברשת 'קן ציפור' בעיר אלעד אשר התאגדו באגף החרדי בהסתדרות פתחו הבוקר בשביתה כוללת, לאחר שהנהלת הרשת זימנה 30 גננות לשימוע לפני פיטורין. לטענת העובדות, ראש העירייה, בנו של סגן שר החינוך פרוש, מקושר להנהלת הרשת ואף החתים בעצמו בעבר את העובדות על חוזים לא הוגנים

מאת:

עשרות גננות ב-15 גני רשת "קן ציפור" בעיר אלעד פתחו הבוקר (שני) בשביתה ללא הגבלת זמן, לאחר ששלושים גננות המעורבות בהקמת ועד העובדות זומנו לשימוע לקראת פיטורין.

יצויין כי זוהי הפעם הראשונה שמוסדות חינוך חרדי שובתים מלימודים כליל במחאה על תנאי העובדים, ניצולם ופגיעה בזכויותיהם. זהו צעד שקשה לזלזל בחשיבותו, והוא מהווה פתח למאות ואלפי עובדים ועובדות חרדים שעושים את צעדי ההתאגדות הראשונים שלהם בימים אלה – הן בהסתדרות והן ב"כוח לעובדים".

> מזל טוב: הסכם קיבוצי נחתם באישור הבד"צ החרדי

גני קן ציפור הסגורים הבוקר באלעד (צילום: מיכל צ'רנוביצקי)

גני קן ציפור הסגורים הבוקר באלעד

"עסקנים שרואים לנגד עיניהם את הכסף ולא את זכויות העובד החרדי"

רשת קן ציפור מונה כ-15 גנים בעיר אלעד, מנוהלת על ידי אורי ברים ומשמשת את הציבור הכלל-חסידי בעיר. ברשת מועסקות חמישים גננות, והן התאגדו באגף החרדי בהסתדרות בשנה האחרונה. בדצמבר האחרון יצאו הגנים לשביתת מחאה בת שעתיים בעקבות צעדי ההנהלה, אך היום כאמור הם פתחו בשביתה כוללת.

על פי טענות העובדות, ראש עיריית אלעד ישראל פרוש מקושר להנהלת הרשת ואף החתים בעצמו בעבר את העובדות על חוזים לא הוגנים. ישראל הוא בנו של מאיר פרוש, המשמש כסגן שר החינוך. במכתב ששלחו הגננות להורים והגיע לידי שיחה מקומית הן מפרטות את הפניות לשניים שלא נענו, ואת הגיבוי ההלכתי והתורני שקיבלו לשביתה.

במכתב פונות הגננות להורי התלמידים ומפרטות את המצב אליו הגיעו וחוסר הברירה שלהן: "הורים יקרים, כפי שידוע לכם הגננות של גני קן ציפור באלעד, שמחנכות במסירות נפש את בנותינו ובנותיכן חינוך יהודי טהור על טהרת הקודש ובדרך ישראל סבא, התאגדו לפני כשנה ולפי המלצת הרבנים ובי"ד חשוב בבני ברק לחטיבה החרדית בהסתדרות כדי לעמוד על זכויותיהם הבסיסיות ושנרמסות חדשים לבקרים ולמרבה הצער על ידי אנ"ש (אנשי שלומנו, א"ב) עסקנים שרואים לנגד עיניהם את הכסף ולא את זכויות העובד החרדי.

"בשנה החולפת ניסינו בכל דרך אפשרית להגיע להידברות עם ההנהלה כדי לחתום על הסכם קיבוצי שיעוגנו בו תנאי העסקתם וזכויותיהם המגיעות להם על פי כל דין ולרבות דין תורה, יתרה על כך סוכם עם ההנהלה שנדון לפי דין תורה בדרך של זבל"א (זה בורר לו אחד – שיטת בוררות תורנית, א"ב) שזה בוחר את שלו וזה בוחר את שלו אך ההנהלה התלה בנו ודחתה אותנו בכל דרך כדי למשוך זמן עד סוף השנה, אך לפני כמה ימים יצא המרצע מהשק בשבוע שעבר ההנהלה חילקה לכ-30 גננות מכתבי שימוע לפני  פיטורים, כעונש על זה שהם התאגדו ובטענה כי אין מספיק רישום. כל שנה ההנהלה פותחת גנים חדשים, אבל השנה פתאום אין רישום".

"לכן", ממשיכות הגננות לפרט, "לאחר קבלת היתר מדיינים לענייני ממונות שנעשה הכל אבל הכל כדי שאפילו גננת אחת לא תפוטר, הוחלט בעצה אחת עם דעת תורה שהחל ממחר יום שני י"ב באייר התשע"ז לא תתקיים לימודים וללא הגבלת זמן עד שההנהלה ומנכ"ל הגנים מר אורי ברים יבטלו את רוע הגזירה מעל כ-30 גננות העושות מלאכתן קודש".

כאמור, הגננות מצביעות על האשם מאחורי הקלעים – "אנו קוראים לראש העיר מר ישראל פרוש, הבן של סגן שר החינוך מאיר פרוש, שידוע לנו לפי המכתב ששלחנו למנכ"ל העמותה שהגנים שייכים לו, שיתעשת ויבטל את חרב הפיטורין מעל כ-30 משפחות אנ"ש תושבי העיר אלעד וציבור בוחריו, ויפה שעה אחת קודם. אליכם תושבי העיר היקרים הורי הילדות רוצים אנו לחזק אתכם, אתם בוודאי מבינים את הצער שיש למשפחות הגננות שחרב הפיטורין נחתה על ראשם".

> תמיד תהיה לנו פריז

גני קן ציפור הסגורים הבוקר באלעד (צילום: מיכל צ'רנוביצקי)

גני קן ציפור הסגורים הבוקר באלעד

מטעם ההסתדרות מובילים את המגעים אנשי מרחב פתח תקווה בראשותו של יו"ר המרחב גיורא נחום ואנשי החטיבה החרדית בראשותו של עו"ד רפי מלאכי. בהסתדרות מבהירים הבוקר כי בהתאם להערכת מצב שתתקיים בהמשך, אם הנהלת הרשת לא תתעשת ותחזור בה מצעדיה, יוחרפו הצעדים. "כבר לפני חודשים אחדים הבהרנו להנהלה שפנינו לשלום ולהסכם הוגן שיבטיח לעובדות תנאי העסקה נאותים, אבל לא נסכים שידרסו וירמסו את זכויותיהן. הרשת חושבת שהיא תוכל לקבוע עובדות בשטח בכוח, אך אנו לא ניתן לזה לקרות".

עוד הוסיפו בהסתדרות, "אנשי רשת 'קן ציפור' פעלו באופן מבזה ומשפיל נגד עובדות חרדיות שחלקן מפרנסות יחידות. בין היתר הן הועסקו בשכר מינימלי ביותר, ולא קיבלו זכויות חוקיות בסיסיות כמו הפרשות לפנסיה, ויותר מכך אף הופקו להן תלושי שכר כוזבים. חשוב להבין שהנהלת העמותה נלחמת בעובדות מסורות וחרוצות, שעובדות בשכר מינימום ועושות מקסימום. לא נירתע מכוחניות ונעמוד בתוקף על זכויות העובדות".

ביקשנו את תגובת המנכ"ל אורי ברים, לשכת ראש העיר ישראל פרוש וסגן שר החינוך מאיר פרוש, והם בחרו שלא להגיב.

> ילדי הפריפריה שבויים בהורדת הידיים בין רגב להוצאות הספרים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf