newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מי הוא הנסיך עלי, שהיום עשוי להפוך למלך פיפ"א?

לא, הוא לא זה מהשיר של אלאדין. הנסיך עלי מירדן הוא המועמד המרכזי להחליף את ספ בלאטר כנשיא פיפ"א אחרי 17 שנה. מאיפה הוא בא, מה הוא חושב על איסלאם וכדורגל, מה יחסו לפרשת השחיתות, ומי בכלל תומך בו?

מאת:

נכון, ג'יבריל רג'וב לוחץ על הצבעה על חרם על ישראל במוסדות פיפ"א, או על השגת פשרה מרחיקת לכת מבחינת ישראל ביחס לכדורגל בתוך ישראל ובשטחים הכבושים. אבל מרוב שהתעסקנו בזה השבוע, שכחנו שהקרב האמיתי שיתקיים היום בציריך הוא לא של ישראל ושל הפלסטינים על תמיכתו של נשיא פיפ"א, ספ בלאטר. אלא הקרב המאסף של בלאטר עצמו על התפקיד של חייו.

בלאטר החליף בשנת 1998 את נשיא פיפ"א הקודם, הברזילאי ז'ואאו הבלאנז', ומאז הוא נושא בתפקידו זה 17 שנה. בשנת 1998 הוא ניצח את המתמודד מולו, נשיא אופ"א (ההתאחדות האירופאית) הקודם, לנארט יוהנסון, בשנת 2002 ניצח את ראש קונפדרציית הכדורגל האפריקאית עיסא חיאתו (הקמרוני), בשנת 2007 הוא ניצח לאחר שאף נציג לא ביקש להתמודד מולו. בשנת 2011 הוא זכה בתפקיד כי – איך שגלגל מסתובב לו – רגע לפני הבחירות היה גל השעיות בפיפ"א בגלל חשד לשחיתות, ונשיא התאחדות הכדורגל האסייתית מוחמד בן חמאם (הקטארי) פרש מהמרוץ.

כדורגל עם חיג'אב

השנה, נראה שהקרב צמוד מתמיד. בלאטר מגיע להצבעה כשהוא מרוט לגמרי. לא רק בכיר אחד בפיפ"א נעצר לאחרונה בחשד לשחיתות אלא לפחות עשרה בכירים בארגון – לרבות מקבלי החלטות לגבי המונדיאל ברוסיה (2018) והמונדיאל בקטאר (2022) ולרבות סגנו של בלאטר, ג'פרי ווב – נשלחו לחקירה במסגרת גל מעצרים חסר תקדים. מדובר בחקירת שחיתות של בית משפט פדרלי בארה"ב, וחשוב להזכיר שגם הנשיא עצמו בלאטר נלקח לחקירה.

לפי ה-BBC הבריטי, סקנדל השחיתות שנחשף הוא הגדול ביותר בתולדות הספורט העולמי אי פעם. זאת ועוד, הידיעות על מספר ההרוגים בבניית האצטדיונים לקראת המונדיאל של קטאר, בחום אדיר, בשעות עבודה לא מפוקחות, ובשכר נמוך לא מוסיפות כבוד לפיפ"א, בטח לא לבלאטר. תוסיפו לזה את המתיחות הפוליטית, בעד ונגד השעייתה של ישראל, ותגלו שמעמדו של בלאטר בארגון, ביום ההצבעה, מעורער מאי פעם, ואולי משעות אחר הצהריים נצטרך להתרגל לשם אחר לגמרי.

> מבינים רק כוח: האיום בחרם של פיפ"א השתלם לפלסטינים

הנסיך עלי (Mohan Doha Stadium Plus Qatar CC BY 2.0)

האירופאים בעד. הנסיך עלי (Mohan Doha Stadium Plus Qatar CC BY 2.0)

והשם הזה הוא האמיר עלי, או הנסיך עלי. Prince Ali – לא זה מהשיר המפורסם מהסרט "אלאדין" – עשוי להיות הדבר החם הבא. הנסיך הירדני הצעיר (בן 39) הוא המתמודד מול בלאטר קשישא, שכמעט מגרד את ה-80, ואולי אולי הוא יעשה היום היסטוריה.

הנסיך עלי, בנו על המלך חוסיין המנוח ושל המלכה המנוחה עאליה, סיים את לימודיו באקדמיה הצבאית המלכותית סנדהרסט באנגליה ולאחר מכן שירת בצבא הירדני. גם קשרים וגם כסף לא חסרים, ואם הייחוס הירדני לא מספיק, נזכיר גם שהוא הוא גיסו של שייח' מוחמד בן ראשד אלמקטום, שליט דובאי, ומי שיזם את "דובאי וורלד קאפ", אליפות מרוצי הסוסים השנתית שייסד בדובאי, ושנחשבת לסדרת מרוצי הסוסים היוקרתית בעולם.

הוא נחשב למועמד ראוי ביותר, לא רק בגלל הדם הכחול, אלא גם בגלל מעשיו. מאז שנת 2011 הוא מכהן כסמנכ"ל פיפ"א לענייני אסיה, ולא רק שהוא לא נאשם בשחיתות אלא הוא נודע במלחמתו בנגע. במסגרת כהונתו כראש הפדרציה של הכדורגל במערב אסיה הוא היה מהתומכים לפרסום דו"ח מייקל גרסיה בנוגע לשחיתות של מכרזי המונדיאל בקטאר, הוא קורא שוב ושוב לפיפ"א לחזור לעסוק בספורט ולהפסיק להתעסק בפיפ"א, והוא גם התפרסם בכך שהוא הסיר בהצלחה את ההתנגדות של פיפ"א לשימוש בחיג'אב במשחקי כדורגל של נשים.

מועמד לכל יבשת

היום תעמוד המועמדות שלו למבחן בקונגרס פיפ"א בציריך, שם יתבקש כל אחד מנציגי 209 המדינות לכתוב על פתק את שם המועמד המועדף: ספ בלאט או הנסיך עלי. ברקע נשמעות קריאות להתפטרותו של בלאטר בגלל השחיתות בארגון, ושמו של הנסיך עלי מוצג כמועמד ראוי, צעיר ונמרץ, המסוגל להוציא את הארגון מהבוץ והשחיתות בו הוא מצוי.

כל אחד מהם ידבר 15 דקות, וינסה לשכנע את 209 החברים להצביע בעדו. בלאטר עדיין נחשב למועמד המוביל, אבל לנאום של הנסיך עלי יכולה להיות השפעה על מדינות מתנדנדות. הוא צפוי לומר דברים שאמר אתמול עם חץ ברור לכיוונו של בלאטר: "אסור לפיפ"א לגלגל אחריות ולהעביר אשמה על שחיתות. לפעמים צריך לדעת לקחת אחריות".

המספר שיחזור היום שוב ושוב הוא 105: זהו מספר התמיכות שיזדקק לו המועמד – בלאטר או עלי – כדי לנצח. מבחינת תמיכה, אירופה עם המועמד האסייתי (ומישל פלאטיני, נשיא אופ"א קרא לבלאטר להתפטר) וכנראה מתוך 54 מדינות, 45 או 46 יתמכו חד משמעית בנסיך עלי בן חוסיין. הנסיך אמר שהוא יודע שיש לו 60 קולות מחוץ לאירופה, ואם זה נכון אז יכול מאוד להיות שהנסיך עלי יהיה נשיא פיפ"א הבא.

אבל אסיה עם המועמד האירופאי. לבלאטר השוויצרי עצמו יש תמיכה די גדולה בהתאחדויות הכדורגל של אסיה, כמו גם אלו של אפריקה. השאלה היא איך יצביעו מדינות דרום אמריקה וצפון אמריקה והאם הלחץ שמופעל על פיפ"א מנותנות החסות הגדולות – קוקה קולה, ויזה, אדידס, מקדונלדס, יונדאי מוטור ובאדוויזר – ושקורא לארגון להשתנות לפני שהחסויות מוסרות ולפני שיהיה מאוחר, האם כל אלו יגרמו בסופו של דבר לפיפ"א להתעורר אל שחר של יום חדש – עם הנסיך עלי כמלך החדש של הארגון.

> הר הגעש הירוק התפרץ: הכירו את אלופת פלסטין בכדורגל

ספ בלאטר (Sputniktilt CC BY-SA 3.0)

חביב האסיאתים. ספ בלאטר (Sputniktilt CC BY-SA 3.0)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf