newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מיואשים מהמצב? אולי תקימו קואופרטיב שליחים

הפלטפורמות החינמיות של "הכלכלה השיתופית" הן מצליחות כל כך, עד שקמים מי שלצורכי רווח הופכים אותן למפלצת נצלנית כמו וולט או אובר. הדרך להימנע מזה היא לדאוג שהפלטפורמה תישאר בבעלות המשתמשים. ובעולם כבר יש תנועה שרואה בכך בסיס לבנייה מחדש של יחסי הכוחות הכלכליים

מאת:

מאז הקורונה אנחנו רואים אותם בכל פינה. עובדים של וולט על אופניים רגילים או חשמליים, שנוסעים עם ונגד כיוון התנועה, על הכבישים ועל המדרכות.

השימוש במילה "עובדים" כאן הוא שימוש מרחיב, כמובן, משום שהשליחים הם עובדים של עצמם. הם אינם מועסקים על ידי וולט ואין להם שום זכויות מול החברה. הם נוסעים כמו מטורפים, כי זה המודל העסקי – אם לא יגיעו תוך זמן קצר, יפסידו כסף. החברה לא לוקחת על עצמה סיכונים.

אני מודה שהדם עולה לי לראש בכל פעם שאני קוראת או שומעת את השימוש במונחים "כלכלה שיתופית" או "כלכלת השיתוף", כשכותבים על אובר, איירבינבי, וולט ודומיהן. אין שום דבר שיתופי או משותף בפלטפורמות האלה.

שליח וולט בתל אביב, ב-20 במרץ 2020 (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

שליח וולט בתל אביב, ב-20 במרץ 2020 (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

השימוש בפלטפורמה אינו מגדיר את מהות ההתקשרות, אינו מייצר שיתוף בין המשתמשים, וודאי שאין בו ערך כשלעצמו. מדובר בסוג של אמצעי ייצור. אפשר להשתמש בו כדי לחבר בין שכנים ולחלוק בשימוש במקדחה ובמכונת הכביסה, ואפשר להשתמש בו כדי לנצל עובדים תוך עקיפת זכויות שהושגו ביותר מ-100 שנות מאבק. במילים אחרות: פלטפורמה היא רק פלטפורמה.

אפשר גם להשתמש בפלטפורמות כדי לבנות כוח כלכלי עצמאי. בדיוק כמו וולט, איירבינבי ואובר – אבל ההיפך. בניגוד למה שמנסים למכור לציבור כוהני הקפיטליזם, חדשנות אינה נולדת מכסף ותמריצים כלכליים בהכרח. למעשה, אם נבחן את רוב הפיתוחים הטכנולוגיים, נראה כי הם נוצרו דוקא למטרות חברתיות. פלטפורמות של שיתוף חינמי בנסיעות הקדימו את אובר, קאוץ'סרפינג הקדים את איירבינבי.

רוב הפלטפורמות המאפשרות שיתוף נכתבו על ידי אנשים שהבינו שההגיון הכלכלי, החברתי והסביבתי, מחייב לייצר שיתופי פעולה. מתברר שזה גם לא כל כך מסובך.

ב-2016, באוסטין, טקסס, התושבים החליטו לא להיכנע לדרישה של אובר לבטל את החוק העירוני שחייב אותה להעביר פרטי הנהגים, כדי לוודא שלא מדובר בעבריינים מורשעים. אובר קמה ועזבה.

תוך שלושה שבועות קמה קבוצה של אנשי היי-טק מקומיים והעמידה פלטפורמה חדשה, ובתוך חודש וחצי כבר פעל מערך הסעות RideAustin, המתבסס על הפלטפורמה החינמית, שבה יכול להשתמש כל נהג שפועל לפי הנחיות הרשות המקומית. פלטפורמה דומה משמשת גם את קואופרטיב נהגי המוניות שהחל לפעול במקביל.

דמוקרטיזציה וחדשנות

הבעיה עם חלק מהפלטפורמות החינמיות של "הכלכלה השיתופית" היא שהן מצליחות מאוד – כל כך מצליחות, עד שקמים מי שמבקשים לנצל אותן כדי לעשות כסף והרבה.

כשהפלטפורמה היא בבעלות פרטית, גם אם של דורשי טוב, קיים חשש ממשי שבשלב מסוים או תמורת סכום מסוים, הבעלים – המפתח – יישבר וימכור. הדרך היחידה להימנע ממצב שבו הפלטפורמה הידידותית לא תעבור טרנספורמציה ותהפוך למפלצת נצלנית, היא שהפלטפורמה תהיה בבעלות המשתמשים בה. הכי פשוט.

בעולם קוראים לזה Platform Cooperativism – תנועה שקמה בניו סקול בניו-יורק בהובלת טרבור שולץ, ומונה היום יותר מ-400 קואופרטיבים ברחבי העולם.

הפלטפורמות משמשות קואופרטיבים מסוגים שונים. הן מסייעות לקואופרטיבים של נהגי מוניות לקבל לקוחות באמצעות אפליקציה; הן משמשות עובדים עצמאיים, שמקבלים עבודות באמצעות אפליקציה, בלי שמישהו חיצוני ירוויח על גבם.

הן מאפשרות לקואופרטיבים קלאסיים להיות דמוקרטיים יותר ולחברים בקואופרטיבים גדולים לקחת חלק פעיל יותר בתהליכי קבלת החלטות, אך הן מאפשרות גם קיום של קואופרטיבים מסוג חדש – כאלה שכל הפעילות שלהם נעשית ברשת.

סטוקסי (Stocksy), למשל, הוא קואופרטיב שמפעיל מאגר תמונות. יותר מ-1,000 צלמים מכל רחבי העולם (אחד מישראל) חברים בו, והם מקבלים תשלום על כל תמונה שלהם שנמכרת.

ההבדל בין סטוקסי לאתרי תמונות אחרים הוא שרוב התשלום עובר לצלמים – לפחות 50% מהתשלום על כל תמונה, שנקנתה לשימוש רגיל ו-75% ויותר אם נקנתה לשימוש מיוחד. באתרים אחרים הצלמים מקבלים 20% לכל היותר.

זה קואופרטיב שחבריו אינם נפגשים אף פעם, אך הם בעלים במשותף של המיזם, שמנוהל באופן דמוקרטי, על ידם באמצעות כלים לקבלת החלטות מרחוק. לפלטפורמות יש פוטנציאל להפוך את המודלים הדמוקרטיים להרבה יותר מעשיים.

בברלין, מדריד, בירמניגהם ועוד 13 ערים ברחבי אירופה, אפשר למצוא את CoopCycle – פדרציה של קואופרטיבים של שליחים על אופניים. כל הקואופרטיבים בפדרציה משתמשים באפליקציה שפותחה ב-2016, ומאושרת לשימוש לכל קואופרטיב שליחים שקם ומבקש לעשות בה שימוש. זה פתוח, זה זמין וזה מתבקש.

האתר של פדרציית הקואופרטיבים CoopCycle (צילום מסך מהאתר)

האתר של פדרציית הקואופרטיבים CoopCycle (צילום מסך מהאתר)

יותר מ-400 קואופרטיבים שעושים שימוש בפלטפורמות פועלים היום ברחבי העולם. הם חלק מתנועה שרואה בהתארגנויות האלה בסיס לבנייה מחדש של יחסי הכוחות הכלכליים. הפלטפורמה היא אמנם רק פלטפורמה, אבל מה שעושים אתה מייצר מציאות.

היתרון הגדול בפלטפורמות הוא שהן ממש לא לעשירים בלבד. הפיתוח לא באמת יקר, ויש היום לא מעט פלטפורמות בקוד פתוח או בבעלות ציבורית או קואופרטיבית, שאפשר לעשות בהן שימוש. כל מה שצריך זה כמה אנשים שיחליטו שמתאים להם לייצר מציאות חדשה. זה הרבה יותר פשוט ממה שהיה נדמה בעבר.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf