newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לפני שהספיקו לערער: הדחפורים הרסו בתי שתי משפחות בוולאג'ה

המדינה ממשיכה במלחמה שלה נגד הכפר הקטן בדרום ירושלים. 25 בתים נהרסו מאז 2016, ועל 50 נוספים מאיימים צווי הריסה. הדיירים שביתם נהרס לפני שנתיים גרים בין החורבות

מאת:
האמא הלכה לאסוף את הילדים מבית ספר ומצאה את הדחפורים כשחזרה הביתה. אחרי ההריסה בכפר ולאג'ה (צילום: דהרמה מעורבות חברתית)

האמא הלכה לאסוף את הילדים מבית ספר ומצאה את הדחפורים כשחזרה הביתה. אחרי ההריסה בכפר ולאג'ה (צילום: דהרמה מעורבות חברתית)

הדחפורים של הרשות לאכיפה במקרקעין הרסו ביום רביעי שעבר בית ובו שתי דירות קטנות, בגודל 55 מ"ר כל אחת, בחלק הירושלמי של הכפר ולאג'ה. שתי משפחות בנות שמונה ושש נפשות התגוררו בבית, וכעת נותרו ללא קורת גג.

ההריסה מבטאת את התגברות האיום של הריסות נרחבות בוולאג'ה, שנמצאת בקצה הדרומי של ירושלים, לא רחוק מבית לחם. מאז 2016 נהרסו בכפר 25 בתים, ועל 50 בתים בכפר מאיימים כיום צווי הריסה. המדינה פועלת בימים אלו כדי לבטל את ההקפאה של 38 מהצווים, שעליה הורה בית המשפט העליון. אם ההקפאה אכן תבוטל, עשרות בתים עלולים להיהרס מיד לאחר מכן.

כשמיהרנו אל הכפר בבוקר ההריסה, חלפנו על פני עין ח'ניה, המעיין הגדול של ולאג'ה שנלקח מתושביו. עשרות המכוניות עם לוחיות זיהוי צהובות שחנו שם העידו על המוני המשפחות הישראליות שהגיעו עם ילדיהן לבלות במעיין, עיוורות לגדר ההפרדה שנבנתה כמה עשרות מטרים מעליהן ומונעת מתושבי ולאג'ה להגיע אליו. המבלים בעין ח'ניה בוודאי לא היו מודעים לכך שבמרחק אווירי קצר משם נחרב ביתן של שתי משפחות.

המשפחות שביתן נהרס ביום רביעי שעבר קיבלו את צו ההריסה בתחילת השנה, ועתרו נגדו. בית המשפט לעניינים מקומיים בירושלים דחה את העתירה לפני כשבועיים. המשפחות התכוונו להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי, אולם ביום רביעי הפתיעו אותן דחפורי ההריסה.

שני האבות במשפחות לא היו בכפר, ואחת האמהות  לקחה את הילדים לבית הספר. כשחזרה הביתה, ראתה את הבית מוקף חיילים, ובולדוזרים מתחילים להרוס אותו.

הגענו לבית ההרוס זמן קצר אחרי שהבולדוזרים והחיילים עזבו את המקום. פגשנו שם אנשים כועסים, מתוסכלים ודואגים מאוד. ראינו ילדים קטנים שהבית שלהם נהרס. ואולי הם היו ילדי השכנים? זה לא באמת משנה. דיברנו עם הסבתא לבושת השחורים, שהגיעה לראות את החורבות שנותרו ממה שהיה הבית של שניים מהבנים שלה, של כלותיה ונכדיה. אחד מבני המשפחה דיבר אתנו בזעם עצור, שאיים להפוך לבכי בכל רגע.

פגשנו שם את הפעילים החברתיים של הכפר, שכבר שנים עושים כל מה שהם יכולים כדי לפתור את הבעיה של הריסות הבתים – ונכשלים. כלומר, מדינת ישראל מכשילה אותם. ובכל זאת הם לא מתייאשים. אין להם את המותרות להתייאש.

הבטנו על הבתים מסביב. במרחק 50 מטר עומד מה שנשאר מבית שנהרס לפני שנתיים. מאחר ש"רק" מחצית מהבית נהרסה ולמשפחה שגרה בו אין לאן ללכת, היא ממשיכה להתגורר בבית שתקרתו שבורה וברזלים ובטון מנותץ פוצעים את קירותיו.

במגרש הסמוך נהרס עוד בית ובכיוון אחר בית שלישי – של אלמנה קשישה ומשפחתו של אחד מילדיה – נהרס לפני שלוש שנים. בצמוד לבית שנהרס ביום רביעי, עומד בית של קרובי משפחה, וגם לו יש צו הריסה. דיון בבית המשפט המחוזי צפוי להתקיים בקרוב. גם נגד שאר הבתים שראינו מסביב הוצאו צווי הריסה.

38 צווים כאלה הקפיא בית המשפט העליון, שדן בעתירה שתושבי ולאג'ה הגישו נגד סירובה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לדון בתיכנית המתאר שהכינו לפני יותר מעשר שנים. מכיוון שהמדינה עצמה מעולם לא הכינה תוכנית מתאר לחלק הירושלמי של ולאג'ה ומסרבת לאשר את תוכנית התושבים, אין אפשרות לקבל שם היתרי בנייה, והבתים שנבנו אחרי 1967 נחשבים לא חוקיים מבחינת החוק הישראלי.

הודות לעתירה הוועדה המחוזית נאלצה לדון בתוכנית. דנה, ודחתה אותה בנימוק המופרך שוולאג'ה צריכה להפוך לפארק עירוני.

לאחרונה הודיעה המדינה לבית המשפט שהגיע הזמן לדחות את העתירה. השופטים טרם מסרו את החלטתם, אולם אם אכן ידחו את העתירה, המשמעות תהיה הריסתם של 38 בתים והותרת מאות מתושבי ולאג'ה ללא קורת גג.

בינתיים, קבוצה של תושבים ממערב ירושלים שמכירים את הנעשה בכפר התארגנו כדי לסייע מעט לשתי המשפחות שביתן נהרס, ובין השאר הן מגייסות כסף כדי שאפשר יהיה לרכוש ריהוט, כלים חשמליים, צעצועים ואת שאר הרכוש שנמחץ מתחת להריסות הבית. תרומות אפשר להעביר בפייבוקס.

אביב טטרסקי הוא רכז לובי תכנון בעיר עמים ופעיל בקבוצת דהרמה מעורבת חברתית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf