newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כשפלסטיני דורס זה פיגוע, כשמתנחל דורס זו תאונה

פלסטיני שפגע ברכבו באשה בתאונת דרכים לאחר שנרדם על ההגה הפך ל"עציר בטחוני", ומצא את מותו בכלא. מתנחל מיצהר שהרג ילדה פלסטינית בת חמש ופצע אנושות ילדה בת ארבע בתאונת פגע וברח באותו הכביש אפילו לא נעצר

מאת:

ב-25 ביולי ראאד אל ג'עברי, בן 37 ואב לחמישה, נסע ברכבו בכביש 60. בזמן שנהג הוא ככל הנראה נרדם (בעקבות משככי כאבים שצרך קודם) וסמוך לצומת גוש עציון הוא פגע באשה שעמדה על הכביש. האשה נפצעה קלות. מיד לאחר מכן הוא פנה בחדות חזרה לכביש, ובצומת הסמוכה הוא הסגיר עצמו לכוח צה"ל. שם הסביר את המסופר לעיל וטען כי חשש לעצור במקום כי פחד שהחיילים שם יהרגו אותו.

אל ג'עברי נעצר מיד ונלקח למחנה המעצר הצבאי "עופר". הוא הובא לבית המשפט הצבאי במתחם, שם לאור העובדות שהוצגו החליט השופט הצבאי ב-14 באוגוסט לשחררו בערבות של 8,000 שקלים, לאחר שהחליט כי אינו מסוכן וכי לא מדובר בפעולת חבלה מכוונת. אך אלו היו ימי "צוק איתן", ובחסות האש בעזה צה"ל הכביד מאד את הדיכוי בגדה. הפרקליטות הצבאית החליטה בכל זאת לא לשחרר אותו וזאת ללא שום ראיות נוספות, ואל ג'עברי הפך ל"עציר ביטחוני".

ב-9 בספטמבר הוא הועבר לכלא "אשל" בבאר שבע, תוך הפרה בוטה של החוק הבינלאומי האוסר לכלוא תושבי אזור שמוחזק צבאית מחוץ לאותו אזור. עורך הדין שמייצג את משפחתו של אל ג'עברי עימו שוחחתי, מספר כי לפי עדות של אסיר שהועבר עימו לכלא אשל הוא סירב לרדת מהרכב, אך הוכה ולבסוף ירד ממנו. האסיר, שנשאר ברכב, סיפר כי  כ-15 דקות לאחר מכן "חזר לרכב איש בלונדיני מיחידת נחשון ואמר לי: 'החבר שלך הצטרף לאלוהים'".

כמה שעות אחר-כך שב"ס טען כי "הוא נמצא אתמול תלוי בשירותים בתאו שבכלא על ידי חברו לתא. סוהרים וצוות טיפול נמרץ שהגיעו למקום ביצעו בו פעולות החייאה והשיבו לו את הדופק, אך בבית החולים נקבע מותו". למשפחתו לא הודיעו דבר, ורק לאחר שהמקרה פורסם באמצעי התקשורת ושמועות החלו להגיע אליהם הם יצרו קשר עם שב"ס. שם טענו תחילה כי לא ידוע להם דבר, ולאחר מכן אישרו את הפרטים. אתר וואלה דיווח כי "האסיר שהתאבד, פלסטיני בן 37 מחברון, נעצר לפני חודשיים במהלך מבצע 'שובו אחים' בחשד לעבירות ביטחוניות", בתגובות חגגו "מחבל אחד פחות".

תוצאות הנתיחה שלאחר המוות של הפתולוגיה הישראלית לא פורסמו עד היום. על ד"ר סאבר אל-עלול, רופא פלסטיני שנכח בה, כפה בית המשפט לא לפרסם את התוצאות, אך בהמלצתו בוצעה נתיחה פלסטינית נוספת. תוצאות הנתיחה הנוספת שהתקבלו עכשיו, ונמסרו לנו על ידי עורכי הדין מעמותת אל מיזאן המייצגת את המשפחה, קובעות כי סיבת המוות היא מכה בקוטר 4 ס"מ בצד שמאל של ראשו אשר גרמה לדימום ולבסוף מוות. לעומת זאת לא נמצאו סימני תלייה. בימים הקרובים עורכי הדין המייצגים את המקרה צפויים לפנות לבית המשפט בדרישה למנות שופט חוקר בנסיבות מותו של אל-ג'אברי.

אני לא יודע לקבוע בוודאות מהי הגרסה האמינה יותר. אם יתברר כי גרסת דוברות השב"ס, הנתמכת ככל הנראה בתוצאות הנתיחה (החסויה עדיין) של הפתולוגיה הישראלית, היא שקרית זו לא תהיה הפתעה לאור עדויות על הטיוח במכון לרפואה משפטית ברצח פלסטינים, אך קשה לקבוע זאת לפני החקירה. לעניינו זה גם לא משנה. כך או כך מדובר במחדל של שב"ס, לאחר התעמרות פושעת של המשטר הצבאי באדם שסביר להניח שכל פשעו היה תאונת דרכים קלה, וכך או כך מותו יטויח באמצעים המקובלים.

> צפו: מתנחלים תוקפים חקלאים על אדמתם במכות ואבנים

חיילים עוצרים גבר פלסטיני. אילוסטרציה. (אן פאק/אקטיבסטילס)

חיילים עוצרים גבר פלסטיני. אילוסטרציה. (אן פאק/אקטיבסטילס)

המתנחל שדרס ילדה והרג אותה לא הפך לעציר בטחוני

ב-5 בנובמבר, באותו היום בו נתן השר לביטחון פנים רישיון לרצוח כל מי שנחשד בפעולת חבלה, הימאם מסאלמה דרס 3 חיילים בצומת אל-ערוב, גם הוא על כביש 60, ופצע אחד מהם באורח קשה. מסאלמה נמלט מהמקום והסגיר את עצמו למחרת. בעקבות כך נעצרו בני משפחתו כולל אביו ובנו. אתרי החדשות דיווחו על פיגוע דריסה ואיש הימין חנוך דאום קרא לגבות מחיר מהפלסטינים בעקבות האירוע. אך בינתיים מתברר כי "פיגוע הדריסה" הוא למעשה תאונת דרכים, ושרק במזל ובזכות זה שמסאלמה נמלט, לא הסתיימה בהריגתו על ידי פקודיו של השר לביטחון פנים. מסאלמה ככל הנראה לא שוחרר עדיין ומוחזק  על ידי השב"כ (עדכון יפורסם כשתתקבל תגובתם). דובר צה"ל מסר כי הם לא מחזיקים בו ולא ידוע להם מה עלה בגורלו מאז הסגיר עצמו.

[עדכון, 22.11] השב"כ הודיע כי מדובר בפיגוע ושהדורס הודה בכך. בצה"ל מתעקשים כי הראיות לא ברורות וכי יש להמשיך לחקור.

לעומת זאת, ב-20 באוקטובר, באותו הכביש בדיוק סמוך לכפר סינג'יל, מתנחל מיצהר דרס למוות את ינאס שווכאת דאר חליל בת ה-5, ופצע אנושות את עומר עספור בת ה-4. הוא ברח מהמקום ולא הזעיק עזרה. כשהגיע להתנחלות עפרה צלצל למשטרה ודיווח על המקרה. לטענתו ברח כי חשש שלאחר דבר דריסתו יוודא הוא יותקף. למרות שעדים במקום טענו כי פגע בהן בכוונה ולכל הפחות נהג בחוסר זהירות הגובל באדישות פושעת לחיי אדם, המתנחל לא נעצר, וככל שהצלחתי לברר רישיונו לא נשלל, העדים לא תוחקרו, והוא שוחרר לאחר שיחה קצרה. דובר מחוז ש"י טען בפני כי נהגו עם המתנחל "כמו עם כל אדם שביצע תאונה".

ב-6 בספטמבר מתנחל דרס את איסלאם באסים אל-אמור, בן ה-6, ליד יאטה ופצע אותו באורח בינוני. שום צעדים לא ננקטו נגד המתנחל. ב-14 באוגוסט מתנחל דרס למוות את מוחמד אבו-איסלים, 23, ליד סלפית. שום צעדים לא ננקטו נגד המתנחל ככל שדווח. ב-7 באוגוסט מתנחל דרס בחברון את רוסי טאלב ג'אבר ופצע אותו באורח בינוני. גם פה לא ננקטו צעדים נגד המתנחל למרות שעדים במקום טענו כי הדריסה הייתה מכוונת.

בכל המקרים המתנחלים לא נעצרו. המתנחל שאחראי להרג ילדה בת 5 ופציעה אנושה של אחרת , לא נלקח למחנה מעצר צבאי, לא נשפט ללא ראיות, לא הוכה, לא הועבר הרחק ממשפחתו, ולא הפך לעציר ביטחוני. הפלסטיני שפגע קלות באשה כן סבל מכל אלו, ונהרג בגללם.

ככה זה אפרטהייד.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf