newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יובל אלבשן הוא האדם המתאים למנכ"ל הביטוח הלאומי. לכן מתנגדים לו

משרד האוצר התרגל לראות במוסד לביטוח לאומי קופה פרטית שלו, לכן חשוב למנות לתפקיד המנכ"ל אדם שלא יירתע מלהחזיר למוסד את כוחו כמייצג הציבור. הרקורד של אלבשן מוכיח שהוא האדם הזה בדיוק

מאת:

מאז הודעת שר הרווחה והשירותים החברתיים ביום ראשון, 1 במאי, כי בחר ביובל אלבשן לעמוד בראש המוסד לביטוח לאומי, מתרבים הפרסומים נגד המינוי הצפוי. העיתונות הכלכלית יוצאת נגדו, בטענה שאלבשן נעדר כישורים מתאימים לניהול כספים בהיקפים גדולים ולניהול אלפי עובדים. נראה כי מדובר במתקפה מאורגנת היטב. אכן, אלבשן אינו דומה ברקע ובנסיון לאלה שקדמו לו בתפקיד חשוב זה; בניגוד לרובם, הוא מתאים לתפקיד.

גילוי נאות: יובל אלבשן הוא ידיד שלי. עבדנו יחד, גם בעמותת "ידיד" וגם בקליניקות משפטיות. כמי שעובדת למעלה מעשרים שנה בארגונים העוסקים בזכויות כלכליות ובייצוג הציבור גם מול המוסד לביטוח לאומי (ובוועדות הציבוריות של המוסד לביטוח לאומי), נדמה שאין אנשים בישראל, שראוי שיתמנו לתפקיד זה, שלא יצא לי לעבוד איתם.

אדם שהזכויות החברתיות הן בנפשו. יובל אלבשן (יוסי זמיר / פלאש 90)

אדם שהזכויות החברתיות הן בנפשו. יובל אלבשן (יוסי זמיר / פלאש 90)

חברי, ח"כ לשעבר אילן גילאון, שעדיין בלי נתפס לצרף לשמו את התואר ז"ל, נהג לומר ש"הביטוח הלאומי עדיין לא החליט אם הוא מס או ביטוח", ואני אמשיך ואומר כי בישראל, שגם המונח "ביטוח" אינו מתאר טוב מספיק את תפקידו של המוסד לביטוח לאומי. חברות הביטוח בארץ כולן פועלות למטרות רווח, ועניינן בעיקר לבחון איך לא לשלם למבוטח את המגיע לו. המוסד לביטוח לאומי הוא מהותה של מדינה, הוא הגוף האמון על מתן השירותים הבסיסיים שמדינה חבה בהם לתושביה.

נראה כי המתקפה על אלבשן יוצאת ממשרד האוצר. המשרד התרגל לראות במוסד לביטוח לאומי קופה פרטית שלו, תוספת לעת מצוא לתקציב המדינה השוטף. אין ספק שאלבשן לא יהיה פרטנר להמשך ההפקרות הזו. יש לומר, גם מנכ"ל היוצא, מאיר שפיגלר, לא היה משת"פ של האוצר ולא היסס לצאת למאבקים נגדו. בחלק גדול מהמקרים, הכל פשוט נשאר תקוע. נראה שבמשרד האוצר החליטו למנוע קבלת החלטות עד יעבור זעם – עד המינוי הבא. בדיוק בשל כך, כל כך חשוב מי יעמוד מעתה בראש המוסד לביטוח לאומי.

יש לומר, למנכ"ל המוסד לביטוח לאומי יש כוח רב בקביעת מדיניות המוסד ודרכי התנהלותו. זכורה עדיין לדראון אסתר דומיניסיני, שהגיעה אל הביטוח הלאומי ממשטרת ישראל וראתה במבוטחיו עבריינים בפוטנציה: היא שלחה חוקרים לבתיהן של נשים חד הוריות לבדוק אם חלילה יש להן חבר או בן-זוג, רדפה מבוטחים על חובות עבר, שיצר הביטוח הלאומי עצמו, וכמובן, הפריטה את המענה הטלפוני של המוסד ויצרה מעמד של עובדים חסרי זכויות וחסרי ידע, אשר נדרש מאבק ארוך, והתערבות של בית המשפט העליון כדי לשפר את יכולותיהם ואת זכויותיהם.

כדאי לזכור, לעומתה, את ישראל כ"ץ ז"ל (לא שר הגשרים המפחיד מהליכוד), שעיצב את דמותו של הביטוח הלאומי בסוף שנות ה-60 ותחילת שנות ה-70 וקבע מסמרות בדמותה של מדינת הרווחה הישראלית, פיתח את ביטוח האבטלה, הצמיד את הגימלאות לשכר הממוצע במשק (הישג שבוטל על-ידי שר האוצר נתניהו), יצר סטנדרטים של ריכוז מידע, הגדרת קו העוני ועוד (ומונה לשר העבודה והרווחה, כמינוי מקצועי מטעם ד"ש בממשלת בגין).

אמנם המוסד לביטוח לאומי הוא קודם כל ספק של שירותים בסיסיים שהמדינה מחויבת להם כלפי תושביה, אולם אין זה תפקידו היחיד. תפקידו החשוב לא פחות, הוא להיות מייצגם של התושבים מול המדינה, מי שבידו המידע באשר לצרכי הציבור וצריך לפעול מול הרשויות – הממשלה והכנסת – כדי שהמדינה לא תאבד את הקשר עם הציבור, תפתח ותקדם שירותים חברתיים בהתאם לצרכים ולדרישות המשתנים.

בהתאם לכך, הקריטריונים לבחינת מועמדות לתפקיד המנכ"ל המוסד לביטוח לאומי חייבים לכלול דרישה לידע נרחב בזכויות סוציאליות ובמדע המדינה או משפטים; הם חייבים גם לכלול דרישה ליכולת לתרגם צרכי פרט למדיניות והם גם מחייבים שיהא זה אדם עם עמוד שדרה חזק במיוחד, שיידע לעמוד על דעתו ולא להתקפל מול כוחות האוצר. אין ספק שיובל אלבשן, אשר היה ממקימי עמותת "ידיד", שעסקה שנים במיצוי זכויות תושבים – חלק גדול מזה מול המוסד לביטוח לאומי ולצד מיצוי הזכויות קידמה מדיניות מיטיבה וזכויות חברתיות – ומילא תפקידים במערכת ההשכלה הגבוהה, ובקידום אוכלוסיות מוחלשות (גם אם לא תמיד בדרך שאני מסכימה עמה), מחזיק בדרישות הסף לתפקיד.

למנכ"ל הבא של המוסד לביטוח לאומי חייב להתמנות אדם שהזכויות החברתיות הן בנפשו ושלא יירתע מלהחזיר למוסד את כוחו כמייצגו של הציבור בכלל ושל האוכלוסיות המוחלשות בפרט. אין ספק שאלבשן מתאים לתפקיד זה – זו בדיוק הסיבה שיוצאים נגדו בנחרצות רבה כל כך.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf