newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הרדיפה נגד יונתן פולק צריכה להדאיג גם אתכם. מאוד

פולק אינו פעיל שמאל רגיל. הוא משתתף בהפגנות שיהודים מעטים מגיעים אליהן, ולא מטיף ל"מאבק לא אלים". אבל מעצריו התכופים וכתב אישום הבזק שהוגש נגדו, תוך שיתוף פעולה עם גורמי ימין, הם חלק מההסלמה נגד עצם אפשרות המחאה. וזה כולל גם את המפגינים בקפלן  

מאת:
המהירות והיעילות שבה הוגש כתב האישום נגדו צריכים לעניין את כל מי שיוצא למחות, גם עם דעותיו רחוקות מאלו של פולק. יונתן פולק אחרי שנעצר (צילום: אורן זיו)

המהירות והיעילות שבה הוגש כתב האישום נגדו צריכים לעניין את כל מי שיוצא למחות, גם עם דעותיו רחוקות מאלו של פולק. יונתן פולק במהלך מעצרו ב-2020 (צילום: אורן זיו)

הפעיל האנטי ציוני יונתן פולק מוחזק במעצר כבר קרוב לשבועיים, לאחר שנעצר ב-27 בינואר במהלך ההפגנה השבועית בעיירה ביתא, נגד המאחז אביתר שהוקם על אדמותיהם. כתב אישום נגדו הוגש ארבעה ימים בלבד לאחר מעצרו.

פולק, פעיל ותיק נגד הכיבוש והאפרטהייד, נעצר ועוכב עשרות פעמים בעבר. הוא הורשע ארבע פעמים, וב-2020 הוחזק במעצר במשך חודש וחצי, לאחר שסירב להשיב לדיונים בקובלנה הפלילית שהגיש נגדו ארגון הימין "עד כאן". הוא אחד מהישראלים המעטים שהולכים מדי שבוע למחאות, והקדיש את חייו לעמידה לצד המאבק הפלסטיני. מלבד אצל כמה אקטיביסטים שתומכים בפולק וארגוני ימין שקפצו על הסיפור כדי להגביר את הקמפיין כלפי פעילים נגד הכיבוש, מעצרו לא מעורר עניין רב.

אך  מעצרו הנוכחי של פולק צריך לעניין כל מפגין ומפגינה, גם את אלה שיוצאים כעת למחאות במוצאי שבת בקפלן או משתתפים בשביתות ההייטק בימי שלישי. הסיכוי שהם ימצאו עצמם במעצר מתמשך בעקבות האשמות שווא אולי קטן, שכן ברור שלמערכת נוח יותר להתנכל לפולק מאשר למפגינים מהמיינסטרים, אך יש הרבה מה ללמוד מהסיפור שלו.

ביום שישי ה-28 בינואר, היום שבו נעצר, המחאה בביתא התקיימה לא רק על ג'בל סביח מול המאחז, אלא גם בכניסה לעיירה סמוך לכביש 60. בצהריים, ג'יפ של מג"ב הסתער לעבר המוחים, והשוטרים עצרו את פולק. בבית המשפט סיפרה עורכת דינו כי פולק שמע שניים מהשוטרים מתאמים ביניהם גרסאות. "בזמן אמת, החשוד שמע את השוטרים מתדרכים אחד את השני מה להגיד בחקירה, עד ששמו לב שהוא שומע אותם והפסיקו", אמרה עו"ד ריהאם נסרה בדיון בשבוע שעבר. בנוסף, מסרה נסרה, פולק נחקר על תלונה שהגיש נגדו ארגון "עד כאן", בחשד להפרעה לשוטר במילוי תפקידו ושימוש פזיז באש בהפגנה בכפר בורקה ב–2019.

לאחר המעצר, בארגון "עד כאן", שהגיש נגד פולק את הקובלנה ב-2018, התרברבו כי המשטרה פנתה אליהם לאחר מעצרו, ככל הנראה כדי לקבל חומרים מפלילים אודתיו. במשטרה לא הכחישו את הדברים.

בהמשך, לירן ברוך מ"פורום נכי צה"ל למען ביטחון ישראל" הגיש תלונה במשטרה נגד פולק, על נאום שנשא בעת קבלת פרס ישעיהו ליבוביץ' ב-2021, שבו אמר דברים דומים לאלה שכתב במאמרו ב"הארץ", על הצורך "להצטרף למיידי האבנים ובקבוקי התבערה". על דברים אלה כבר נחקר כשהיה עצור ב-2020, וטרם ברור אם יוגש כתב אישום בנושא.

ביום חמישי שעבר, כ-24 שעות לאחר הגשת התלונה מצד ברוך, פולק כבר נלקח לתא המעצר ונחקר במשטרת מחוז תל אביב. ברוך ציין בטוויטר כי "במשטרה הבטיחו לי שהוא יישאר במעצר עד תום ההליכים, סעיפי האישום המסתמנים – תקיפה וזריקת אבנים על כוחות הביטחון, כולל בשישי האחרון, והסתה לרצח יהודים בנאומו המפורסם 'לחבור לילדי דור האבנים ובקבוקי התבערה'.  יידע כל אנרכיסט שמרים ידו על כוחות הביטחון ומדינת ישראל שאנחנו נסגור איתו חשבון במוקדם או במאוחר".

ככל הנראה, השוטרים שעצרו את פולק לא חיפשו אותו אישית, אלא תפסו את האדם הראשון שהגיעו אליו. אך מרגע מעצרו, נראה כי כל המערכת, ובכלל זה המשטרה, הפרקליטות וארגוני ימין, התגייסו כדי לגרום לו לשלם מחיר כבד על פעילותו. ברור לגמרי למה קל לרשויות ולארגוני הימין לשים את פולק במוקד – הוא פעיל אנטי ציוני, שנמצא במחאות שבהן צעירים פלסטינים זורקים אבנים ומבעירים צמיגים ("טרור עממי", על פי הצבא והימין), הוא לא קורא למאבק בלתי אלים ומעצרו לא יעורר מחאה בכנסת כמו במקרה של מעצר נערי גבעות.

ביתא פינת קפלן

המהירות והיעילות שבה הוגש כתב האישום נגדו, פחות משבוע מרגע מעצרו, הכולל האשמות חמורות, ושיתוף הפעולה של המשטרה עם ארגוני הימין, צריכים לעניין את כל מי שיוצא לרחוב למחות, גם עם דעותיו רחוקות או אף הפוכות מאלו של פולק.

מלבד עדויות השוטרים ודו"ח סודי, המשטרה לא הציגה ראיות של ממש עד עתה. אך בבית המשפט מדובר במילה מול מילה, ולכן מעצרו של פולק הוארך עד להחלטה אחרת, והוא לא ישוחרר לפני הדיון הבא, שיתקיים ב-13 בפברואר.

מעצרים שרירותיים במהלך מחאה והגשת כתבי אישום מהירים על בסיס ראייתי דל הם מציאות חייהם של אלפי פלסטינים בשנה, בנוסף למאות המחוזקים במעצר מנהלי ללא שום אישום. מעט הפעילים הישראלים שמצטרפים בשנים האחרונות למחאות בגדה היו מוגנים בדרך כלל מאותה מדיניות, בגלל היותם יהודים. גם כשנעצרו הם שוחררו תוך יממה, ולרוב לא הוגשו כתבי אישום נגדם.

תחת הממשלה החדשה והאווירה הפוליטית הנוכחית, גם זה עשוי להשתנות. לא רק כלפי המעטים שהולכים למסאפר יטא, לשייח' ג'ראח או לבקעה, וכבר שנים סובלים מתנכלות של הצבא והמתנחלים. במחאה בבלפור, המשטרה עצרה מאות אנשים, והגישה בהמשך כתבי אישום נגד כמה מפגינים. שם גם נעשה לראשונה שימוש באמצעים שבדרך כלל שימשו רק נגד פלסטינים, אתיופים וחרדים. אם המחאה נגד הממשלה והשינויים במערכת המשפט תחריף, וכפי שמבטיחים תהפוך ל"מרי אזרחי", גם המפגינים מהשמאל-מרכז עשויים למצוא את עצמם מתמודדים עם מעצרים וכתבי אישום שרירותיים כמו זה של פולק.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf