newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בנט הורה להוציא את אלתרמן מתוכנית הלימודים בשל שיריו על פשעי מלחמה

לאחר שהתגלו באתר משרד החינוך והפרקליטות הצבאית שירים שמתארים חיילים כרוצחים הורה שר החינוך על מחיקתו של אלתרמן מכל ספרי הלימוד וההיסטוריה. אחריו בא גם בן גוריון שציטט את אלתרמן. סאטירה

מאת:

שר החינוך הפיץ הבוקר (יום ד') חוזר מנכ"ל המורה להוציא את המשורר נתן אלתרמן מתוכנית הלימוד לאלתר. לדבריו "שיריו של אלתרמן גרמו להוצאת דיבתה של ישראל בעולם, כשהם שמו לעצמם למטרה לפגוע באחיהם, המגנים עלינו. שקרים והסתה נגד צה"ל – לא בבית ספרנו".

קצפו (מילולית) של השר יצא על כך שבמהלך הלילה, עת גלש באתר משרדו, נתקל בשירו המחריד של המשורר המוערך ואיש ארץ ישראל השלמה – "על זאת". בשיר אנטי\פוסט-ציוני זה מתאר אלתרמן עדות אנונימית למקרה בו חייל צה"ל ירה להנאתו בקשיש וילדה. אלתרמן מכנה מעשה זה "פשע מלחמה"!

העדות ככל הנראה מיוחסת לאירועי כיבוש העיר לוד. המשורר הקאנוני, שצפוי להופיע בקרוב על השטרות החדשים של 200 שקל (לא פחות!) – עוד מעז לקרוא לעיר לוד כבושה! כבושה! כל זה קורה מתחת לאף של שר החינוך באתר משרד החינוך. אוי לנפשות התמימות בבתי הספר, שניזונו משירי הסתה אלו עד עתה.

> המפכ"ל הורה לסגור ארגוני זכויות אדם כצעד מניעתי נגד רצח הפעילים (סאטירה)

"על זאת". משרד החינוך.

"על זאת". שירו של נתן אלתרמן באתר משרד החינוך

שר החינוך טוען אגב כי לקח לו כל כך הרבה זמן לאסור על לימוד המשורר ועל השימוש בשיר רק כי הוא בור ולא היה ידוע לו כלל על קיומו עד הבוקר, ולא חלילה כי הוא לא אוהב את צה"ל כפי שהוא אוהב.

אלא שכמו כדי להוסיף חטא על פשע, מסתבר ששר הביטחון בימי פרסום השיר, דוד בן גוריון, החליט בניגוד מוחלט למעשיו של שר הביטחון הנוכחי דווקא לחלק את שירו זה של אלתרמן לחיילי צה"ל וכך כתב:

אלתרמן היקר,

יישר כוחך – על התוקף המוסרי ועוז הביטוי של טורך האחרון ב"דבר". היית לפה – פה טהור ונאמן – למצפון האנושי; אם מצפון זה לא יפעל ויפעם בלבנו בימים כאלה – לא נהיה ראויים לגדולות ולנצורות שניתנו לנו עד כה… אני מבקש רשותך להדפיס "טור" זה – אין טור משוריין בציוד צבאנו העולה עליו בכוחו הלוחם – בהוצאת משרד הביטחון במאה אלף אכסמפלרים ולחלקו לכל איש צבא בישראל.

בהוקרה ובתודה,

ד. בן-גוריון

כאן כבר הסתבר לשר החינוך ששר הביטחון דאז גם הוא בוגד היה, ולכן הורה להוציא כל אזכור של דוד בן גוריון מתולדות הקמת המדינה ולהשאיר שם רק את בני דמותו של בנט עצמו. כשהתסבר שלא נותר מה ללמוד בעקבות הנחיה זו החליט שהתלמידים יבצעו תרגילי סדר ושינון ההמנוו במקום.

יותר גרוע משוברים שתיקה

"מי שחשב שמעידה חד פעמית היא זו למשורר, שנובעת מרצונו בפרסים וכספים מהאיחוד האירופי, שיחשוב שוב", המשיך שר החינוך בחוזר המנכ"ל. שלוש שנים לאחר מכן חזר אלתרמן וכתב את שירו "עניין של מה בכך". שם הוא התגולל בלשון שגי נהור מתריסה על עדות אנונימית נוספת על חייל צה"ל שהורג נער, וקרא לו "רוצח". חייל צה"ל. רוצח. הסתה לשמה. למה לא פנה אלתרמן למפקדים? למה לא עבד ישירות מול צה"ל למען השם? לא ידוע לאלתרמן שצה"ל הורגים הרבה ערבים ואין שום בעיה עם זה?

"הידיעה שהתה שני לילות וימים / והופיעה ושוב נעלמה במחי-יד./ ואין קול ואין קשב. נדמה לפעמים / שאולי אין בה עניין מיוחד. בעפר אום-אל-פאחם, הכפר הנידח, / התפלשו ילדים / (אזרחי המדינה). / והייתה צורתו של אחד חשודה / בעיני חייל צה"ל מבני יהודה / וַיִצַוונו "עמוֹד!" – / ופקודה היא פקודה. / ופקודה היא פקודה. אך הכסיל הפוחח / לא עמד כַמצוּוֶה / והתחיל בורח. / אז הרים חייל צה"ל רובהו (אין פלא!) / וירה / ופגע / והרג את הילד. / זה הכל ותוּ לא. / בקיצור, סתבר / שכמעט / באמת / אין פה מה לספר.אין זה קרב / אין זה צֵיד מסתנן שנפל בַּרָעָה. / כי אך רצח, אמנם בצירוף התראה". (השיר, אגב, מפורסם באתר הפרקליטות הצבאית! לא פחות!)

אין טעם לעסוק בניתוח לירי של השיר, איפה הסכין שהושמטה? האם המשורר הקאנוני, חביב הימין, לא מודע לכך שהתקיימה תחרות של כל צבאות העולם במוסריות, וצה"ל זכה בבכורה? לבטח היה שיכור כשכתב את זה. לפחות ה' צבאות שילם לו על כך.

חוץ מזה, חשוב שנמקם את השירים של אלתרמן בהקשר של תקופתו. כאן לא מדובר ב"כיבוש" יהודה ושומרון, אין עם פלסטיני, בדיוק כמו שאין כזה היום. כאן היה מדובר במדינה צעירה הנלחמת על חייה, ולא "מדכאת" עם אחר, והמשורר משטר ה-200 שקל מעז לכנות את אלו שמגנים עליו רוצחים ופושעי מלחמה. אבדה הבושה. זוהי עוד הוכחה לכך שהשמאל הבוגדני מדבר על יהודה ושומרון אבל חושב על להחזיר את אשדוד, עפולה ולוד ה"כבושות".

וכך, לאור שקרים אלו, אם כי לא ברור מה הם אותם שקרים, החליט שר החינוך כי אין ללמד יותר משירי נתן אלתרמן בבתי הספר. אפשא להאשים אותו? שהרי "שוברים שתיקה" ו"בצלם" לא מעזים להגיד את מה שהרשה לעצמו אותו ברנש אנטי ציוני, אוהב ערבים וקומוניסטים גם יחד. כפי שאמר אחאב על אליהו: "עוכר ישראל". ואגב, גם תורם של אותם "נביאים" יגיע, הרי הם לא יותר מאשר דיסינטים שתולים אשר מוציאים את דיבתו של עמם רעה ברבים.

 **

כך הושלמה המהפכה: שר מדינת יהודה השליט את הבורות על פני תהום, תמות האינטלגינציה, יחי הבנטיזם, היצירה "היהודית". שרת התרבות תשלול את פרסיו של אלתרמן בדיעבד. מחיר קטן שעל הקלגס לשלם למען שימור מלאכתו. ומעתה יאמרו כל תלמידי ארץ ישראל: נתן אלתמרן שתול. נתן אלתמרן בוגד. שננו זאת. עניין של מה בכך.

פוסט זה הוא פוסט סאטירי

> אבל למה שוברים שתיקה נוסעים לדבר בחו"ל?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf