newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עימותים אלימים בין סטודנטים לשוטרים באוניברסיטה העברית בהפגנה נגד גיוס העדה הנוצרית

מאת:
השאירו תגובה
א א א

ארבעה סטודנטים נעצרו במהלך משמרת מחאה שהתקיימה באוניברסיטה העברית נגד גזרת גיוס העדה הנוצרית לצה"ל. במקביל התקיימו הפגנות דומות באוניברסיטת חיפה ובאוניברסיטת בן גוריון.

היום בבוקר התקיימה התאספות של סטודנטיות וסטודנטים ערבים, חלקם חברי מפלגת בל"ד, במהלכה הונפו שלטים נגד הגיוס, כמו "אנחנו רוצים לשמור על האדמות שלנו ולא על הגבולות שלכם".

משמרת מחאה באוניברסיטה העברית כנגד גיוס העדה  הנוצרית לצה"ל | צילום : מיכל גורן

משמרת מחאה באוניברסיטה העברית כנגד גיוס העדה הנוצרית לצה"ל | צילום : מיכל גורן

לפי הדיווחים, זמן קצר לאחר תחילת ההתאספות, החלו שומרי האוניברסיטה שעמדו בצמוד לסטודנטים הערבים לדחוף את המפגינים, ניסו לעכב את אחד המפגינים וסטודנטות וסטודנטים רבים נחבלו ונפלו על הרצפה.

במקביל להפגנה התקיים פסטיבל של פעילים מתנועת "אם תרצו", בו לקחו חלק כ-50 בני ובנות נוער שמשתייכים לתנועת בני עקיבא העולמית, והגיעו לישראל במסגרת משלחת. אלו החלו להתקהל מסביב להפגנה ולעודד את אלימות המאבטחים.

לקראת סיום ההתאספות הנהלת האוניברסיטה הזמינה שוטרי מג"ב. אלה עצרו את ארבעת הסטודנטים, חסמו את המעבר ל"פורום", בניין מרכזי בקמפוס אליו הוכנסו העצורים, וגררו בכוח רב חלק מהעצורים על הרצפה.

בין כוחות האבטחה היו גם מאבטחים או שוטרים ללא מדים, חלקם חבשו כובע של חברת האבטחה, שסירבו להזדהות לבקשת המפגינים.

שורת מאבטחים במהלך ההפגנה | צילום : מיכל גורן

שורת מאבטחים במהלך ההפגנה | צילום : מיכל גורן

המפגינים ביקרו את התנהלות האוניברסיטה ואנשי הביטחון, ולטענתם חברי הנהלה כיוונו את המאבטחים וכוחות המג"ב כלפי סטודנטים מסוימים ועמדו מאחורי אנשי ביטחון שנהגו באלימות, קיללו והפילו סטודנטים. כך נפגעה התאספות שקטה, ובוצעה אכיפה סלקטיבית רק בשל אופייה הפוליטי, וזאת למרות שתאים פוליטיים רבים לא מבקשים אישורים למשמרות מחאה בעלות אותו אופי בנושאים אחרים.

האוניברסיטה פירסמה תגובתה בפייסבוק: " על מנת לאפשר חופש ביטוי מלא ופעילות סדירה, תוך שמירה על הסדר הציבורי, נקבעו באוניברסיטה נהלים לאישור הפגנות ופעילות פוליטית של סטודנטים. לצערנו, מארגני ההפגנה היום התעלמו במתכוון מהוראות התקנון ובחרו שלא להגיש בקשה לקיום ההפגנה ואף חמור מזה- סירבו לבקשת אנשי הביטחון להזדהות" .

תגובת האוניברסיטה וזימון יחידת המג"ב לקמפוס זכתה לעשרות תגובות מצד הסטודנטים/ות הלומדים/ות במוסד, ביניהם ניב סוניס, סטודנט להיסטוריה והוראה, שאמר כי "בכל יומיים תאים מחלקים דברים ועושים דברים בקמפוס בלי שום בעיה ובלי שום תיאום. הפעם עמדו שם כמה סטודנטיות וסטודנטים עם שלטים, לא צעקו ולא חילקו פלאיירים. עם זאת, המאבטחים פעלו באלימות לא פרופורציונאלית וללא כל הצדקה, כשהנהלת האוניברסיטה עומדת בפורום ומחלקת פקודות. אני מתבייש להיות סטודנט פה".

מחר, יום רביעי, צפויה להתקיים הפגנה נוספת בשעה 12:00 נגד גיוס העדה הנוצרית לצה"ל באוניברסיטת ת"א.

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf