newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פרס ספיר: הדרך להשתיק ביקורת ציבורית על מפעל ההימורים הממשלתי

סופרים ראויים מועמדים לזכות השנה. גם השופטים ראויים. ועדיין, פרס ספיר הוא חלק ממערך הלבנת ההימורים בישראל. במקום שעולם התרבות יגנה את מפעל הפיס, הוא תלוי בו כלכלית

מאת:

כותב אורח: עמיר סגל

שוב פורסמה רשימת המועמדים הארוכה לקבלת פרס ספיר. שנים עשר ספרים של שנים עשר סופרים וסופרות. לא את כולם קראתי, מאלו שקראתי התרשמתי לטובה, אפילו מאוד לטובה. יוצרים מוכשרים, מעמיקים, בעלי אמירה משמעותית – לרוב גם פוליטית. זו רשימה מכובדת וראויה. לא יודע מי מהם יזכה, אבל כל אחד מהם הוא סופר ראוי.

הפרס, שהוחל בחלוקתו בשנת 2000, תמיד ניתן לסופרים ראויים וספרים ראויים. אפילו השערורייה בשנת 2009 – בה התברר קשר בין יוסי שריד, יו"ר ועדת הפרס, ואלון חילו, שזכה במקום הראשון – לא העיבה באופן משמעותי על המוניטין שיש לפרס ספיר.

הבעיה עם פרס ספיר איננה בזהות המועמדים, וגם לא בזהות השופטים. הבעיה היא בזהות המפעל המממן את הפרס – מפעל הפיס. פרס ספיר כל כולו ממומן מכספי המהמרים בשלל האפשרויות השונות שמציע מפעל הפיס. הבעיה חריפה במיוחד לאור ההשפעה הגדולה שיש לפיס על כל תחום התרבות בישראל.

> את המחיר על מכירת סטימצקי משלמים כל עובדי ענף הספרות

רשימת תמיכות מפעל הפיס לשנת 2014 מראה כיצד כספי הארגון הזה מחזיקים את עולם התרבות הישראלי. בדגש גדול על תיאטרון, מחול וכתיבה. למעשה, מבט על רשימת התמיכות בעולם השירה מראה כמה ספרי שירה לא היו יוצאים ללא תמיכת הפרס, ובעיקר כי למעט כתב עת אחד או שניים כל כתב עת לשירה יוצא רק בזכות תמיכת מפעל הפיס. מדובר בכתבי עת תל אביביים וצעירים דוגמת "מעין", ירושלמיים אמוניים דוגמת "משיב הרוח", הבמה לשירה מזרחית – "הכיוון מזרח" או ותיקים ומבוססים כמו "מאזניים".

גם רשימת "מאה המשפיעים על התרבות הישראלית" של עיתון הארץ כוללת כמה מעובדי מפעל הפיס בתור "המשפיעים". בצדק. הם באמת משפיעים. הם מחליטים למי לתת תמיכה, מה התנאים למתן התמיכה הכספית. כלומר, מפעל הפיס הוא זרם חמצן הכרחי עבור לא מעט יוצרים, יצירות ופרויקטים בתחום האומנות.

דוכן פיס בירושלים (TZivyA)

דוכן פיס בירושלים (TZivyA)

פרסום זול

מצד אחד, אפשר להעריך זאת. בא מפעל הימורים ומחלק את כספיו לצרכי תרבות ואומנות, מעודד סופרים ומעודד קניית ספרים באמצעות הפרס. במצב שוק הספרים הנוכחי כל עידוד כזה הוא מבורך. מהצד האחר, המשמעותי יותר לטעמי, יש כאן בעיה גדולה. הבעיה היא קודם כל בעצם קיומו של מפעל הימורים ממשלתי, ואחר כך בכך שפרסים ותקציבים מעין אלו משתיקים את הביקורת ההכרחית על מפעל הימורים כזה.

הימורים נחשבים פעמים רבות כ"מס לעניים". איזו תקווה שמוכרים לאלו שמצבם הכלכלי פחות טוב. מפעל הפיס עושה זאת היטב בשלל פרסומות המבטיחות התעשרות, הצלחה, מעמד חברתי או חלום מוגשם, שהוא תוצר של כספי הזכייה. בדיוק הפנטזיה הצינית שתכליתה עידוד הציבור להשתתף בחגיגת ההימורים הזו, אשר כמו כל הימור בדרך כלל מסתיימת בכך שהמהמר מפסיד כסף.

מפעל הפיס מעודד להמר. שאר פעילויותיו הן תוצר של כספי ההימורים או עלה תאנה שמטרתו לכסות על תכליתו של מפעל הפיס. ממש כמו "ישראל היום" או תרומות למפלגה הרפובליקנית עבור שלדון אדלסון ותאגיד ההימורים הענקי שלו. מפעל הפיס הוא גם מקור למינויים פוליטיים, כמו שניתן לראות מהדוגמא של יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין, שלאחר ניסיון נפל אחד להתמודד בראש מפלגה עצמאית ומבולבלת וניסיון שני לרוץ ברשימת הליכוד – קיבל במתנה את ראשות מפעל ההימורים הזה.

אפשר גם לסרב

היה ראוי כי מפעל הפיס יחדל מלהתקיים וכי הימורים יהיו בלתי חוקיים. לפחות, היה ראוי כי הימורים ממסדיים לא יקיימו – בוודאי שלא הימורים בגוף בבעלות ובתמיכת המדינה. כל אחד ואחת מהסופרים, העורכים, המו"לים והשופטים המשתפים פעולה עם פרס ספיר – כולם משתפים פעולה במתן לגיטימציה למפעל ההימורים הזה. האם הם חושבים כי הימורים הם דבר ראוי, רצוי? אני מטיל בכך ספק. האם הם רואים בהימורים בעיה? אינני יודע. אני כן יודע כי סופר המתנגד להימורים, או לפחות לפעילות מפעל הפיס – עלול לשתוק ביותר מדי מקרים. שיקולים פוליטיים מורכבים עומדים מאחורי השיקול להוציא ספר לאור ומאחורי הפרסים השונים בעולם הספרות.

מרבית הסופרים ברשימת המועמדים לפרס ספיר מבטאים עמדות פוליטיות, בחיים ובספרות. אחד הספרים המשובחים ברשימה זו הוא "צל עולם" של ניר ברעם. הספר פורס בקורת מורכבת ועשירה על כשלי השיטה הקפיטליסטית הגלובלית, וברעם מבקר את מערך העברות הכספים הבינלאומי ואת עולם העמותות המשרתות שיטה זו. עתה הסופר הביקורתי הזה לוקח חלק גם הוא בפעילויות מפעל הפיס.

ממש כפי שפרס היצירה הציונית שיזמה לימור לבנת הוא פרס אומנותי כשם שהוא מהלך פוליטי ציני, כך פרס ספיר הוא גם דרך מתוחכמת להשתיק אנשי רוח. קל לומר שיש לסופרים קשיי פרנסה. יש להם. אבל מי שקשיי הפרנסה הם תירוץ עבורו לשתיקה ואובדן ערכים, גם בתחומים אחרים אין מה לתת משקל רב מדי למילתו.

אחינועם ניני ויתרה על פרס לא מזמן. הייתי רוצה לצפות לוויתור מקביל על פרס ספיר מצד סופרים, אנשי רוח, חלקם בעלי עמדות פוליטיות מנומקות. לצערי אני אפילו כבר לא מצפה לכך. אחד (או אחת) מהם יקבל את הפרס, מאחוריו לוגו מפעל הפיס. הצ'ק שיקבל יהיה אחת הפרסומות הזולות יותר של למפעל הפיס.

עמיר סגל הוא משורר, מבקר ספרות ומנכ"ל עמותת "עובדים" העוסקת בקידום עובדים ומחפשי עבודה. ירושלמי ונשוי לאניה.


ג'ון אוליבר סוקר את מפעלי ההימורים בחסות מדינות ארה"ב ויוזמותיהן החינוכיות

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf