newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ענישה קולקטיבית בחברון: הצבא סגר 45 חנויות ללא הגבלת זמן

מאז יום שלישי שעבר הצבא מונע מבעלי עסקים במרכז המסחרי בעיר לפתוח את חנויותיהם, אף שלא היו מעורבים בעימותים שהתפתחו במקום בין מתנחלים מישיבת שבי חברון ותושבים פלסטינים

מאת:
החנויות הסגורות בחברון (צילום: באסל אל-עדרה)

"דרך לייהד את המרחב שמסביב לישיבה". החנויות הסגורות בחברון (צילום: באסל אל-עדרה)

מאז יום שלישי, חיילים אוסרים על 45 בעלי חנויות במרכז מסחרי הומה בחברון לפתוח את בתי העסק שלהם. זו ענישה קולקטיבית נגד בעלי מסעדות, חנויות בגדים, רהיטים ומוצרים לבית ועוד – שלפי תושבים החלה עקב מתקפת מתנחלים על החנויות ביום שלישי. החנויות נמצאות בשטחי H2, המצויים בשליטה ישירה של הצבא.

ביום שלישי התפתחו עימותים בין פלסטינים ומתנחלים מישיבת שבי חברון, הסמוכה לחנויות. לפי עדויות וסרטונים, התרחשו במקום זריקות אבנים הדדיות, ואחד מתלמידי הישיבה נפצע באורח קל בראשו. בעיר משערים כי זו הסיבה לצעדי הענישה הקולקטיבית נגד העסקים, אך לבעלי החנויות לא נמסר מדוע נענשו ועד מתי ייאסר עליהם לפתוח את עסקיהם.

כאשר ביקרתי במקום בשבת, בעלי החנויות ניסו לשוב ולפתוח אותן – אך תוך דקות ספורות חיילים יצאו מהישיבה ומנעו זאת מהם בכוח. החיילים הסתובבו בין החנויות והודיעו ללקוחות כי עליהם לעזוב, וכי אסור לבצע קניות במקום. בשלב מסוים, מפקד הכוח הכריז על שטח צבאי סגור, והורה לחיילים החמושים לעמוד בשורה במפתן החנויות, כדי לוודא שאף אחד לא ייכנס אליהן.

בדר אל-תמימי, בעל חנות למוצרי חשמל, סיפר כי הוא מתקשה לפרנס את משפחתו מאז הסגירה הכפויה. לדבריו, זו דרך לייהד את המרחב שמסביב לישיבה, דבר שבו מתנחלי חברון מעוניינים מזה זמן רב.

אל-תמימי שיחזר את אירועי יום שלישי, שלדעתו גררו את צעדי הענישה: "ישבתי בחנות, וברגע אחד, מתנחלים החלו לרגום אותה באבנים", אמר. "חלק מהמצלמות נופצו, וכמה לקוחות נפגעו מאבנים. אני ברחתי לתוך החנות, להסתתר. זה נמשך כארבעים דקות. החיילים שנמצאים בסמוך לא עשו דבר.

"כאשר הגיעו צעירים פלסטינים להגיב על המתקפה באבנים משלהם, חיילים יצאו, השליכו רימוני גז וירו כדורי גומי על הפלסטינים. הקצין במקום פקד עלינו לסגור את החנויות, והחיילים החלו לנעול את הדלתות. מאז, לא מאפשרים לנו לפתוח אותן".

המתנחלים שבישיבה, מצדם, טוענים כי הסדר היה הפוך: פלסטינים רגמו את הישיבה באבנים, והתלמידים הגיבו באבנים כפעולת נקמה. בסרטון שהתפרסם ברשתות החברתיות, נראים מתנחלים עומדים על גג הישיבה, מבנה בן כמה קומות, ומשליכים אבנים מלמעלה על פלסטינים ברחוב למטה, בסמוך לחנויות שנסגרו.

תהיה הגרסה הנכונה אשר תהיה, בעלי החנויות שאותם הצבא בחר להעניש לא היו מעורבים באירועים, ומהלומה קשה זו למקור פרנסתם מהווה פגיעה מובהקת בחפים מפשע. חברון היא העיר הגדולה בגדה. מתגוררים בה כ-200 אלף תושבים פלסטינים תחת כיבוש צבאי, לצד כ-700 מתנחלים ומספר דומה של חיילים, שאוכפים בעיר העתיקה מרחב אפרטהייד: רחובות שלמים, שבעבר היו לב העיר הפלסטינית, מותרים כיום לכניסת יהודים בלבד.

שורת החנויות שנסגרו בשלישי נמצאת אמנם בשטחי H2 תחת שליטת הצבא, אך באזור שבו חיילים מאפשרים גישה הן לפלסטינים והן למתנחלים. עם זאת, חנויות אלו ניצבות בסמוך לרחוב השוהדא, שנסגר לכניסת פלסטינים לאחר הטבח של ברוך גולדשטיין במערת המכפלה, לפני 28 שנים.

לפי ארגון "בצלם", מאז שנות ה-90 נסגרו 1,829 בתי עסק פלסטיניים ברחוב השוהדא ובסמוך אליו, אזור שהיה בעבר המרכז המסחרי העיקרי של חברון – עקב מגבלות תנועה אלו או בעקבות צווי סגירה של הכיבוש הצבאי.

במובן זה, הסגירה הנוספת של 45 בתי עסק ביום שלישי אינה צעד תקדימי, וניתן לראות בה הרחבה של מדיניות נגד פלסטינים בעיר העתיקה, כך טען עארף ג'אבר, תושב ופעיל באזור.

"הסגירה הכפויה היא חזרה על המדיניות שיושמה נגד עסקים אחרים ברחוב השוהדא הסמוך. המתנחלים יודעים מניסיון העבר, שכשיש אלימות – הצבא מעניש את הפלסטינים. לכן הם מעוניינים באלימות, ולכן הם תקפו ביום שלישי את החנויות. כך הם משיגים הישגים פוליטיים: לסלק פלסטינים מהעיר העתיקה. בדרך כלל, חיילים נועלים את החנויות כאן בימי שבת, או בחגים יהודיים. זו פעם ראשונה שזה קורה באופן מתמשך", אמר ג'אבר.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בתקופה האחרונה מתקיימות הפרות סדר אלימות באופן יום יומי בסמוך למרחב בית רומנו שבחברון, במהלכן אף נפצע אזרח ישראלי בראשו מזריקות אבנים.

"בהתאם למציאות הביטחונית המורכבת בעיר חברון, ובכדי לשמור על הסדר הציבורי, החליט מפקד החטיבה המרחבית יהודה, בהתאם לסמכותו, על סגירה זמנית של כמה חנויות סמוכות למוקדי הפרות הסדר, בחסותן נעשה שימוש לטובת יידוי אבנים והימלטות מכוחות הביטחון, ושהפעילות בהן מקשה על מתן מענה ביטחוני מספק להפרות הסדר".

החנויות הסגורות בחברון (צילום: באסל אל-עדרה)

החנויות הסגורות בחברון (צילומים: באסל אל-עדרה)

בעל עסק שחנותו נסגרה בחברון (צילום: באסל אל-עדרה)

חנות סגורה בחברון (צילום: באסל אל-עדרה)

בעלי העסקים שחנויותיהם נסגרו בחברון (צילום: באסל אל-עדרה)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf