newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עמדת חד"ש ובל"ד בעניין חזבאללה - אתגר לדמוקרטיה או מירוץ להדחה?

על רקע גילויי הגזענות ההולכים ומקצינים נגד הציבור הפלסטיני בישראל והניסיונות לדחוק אותו אל מחוץ למשחק הפוליטי, ההסבר האפשרי היחיד לעמדת שתי המפלגות הוא הרצון להעמיד במבחן את חוק ההדחה, דווקא עכשיו

מאת:

מעבר להיותה אקט מיותר בעיני, ומעבר לקושי להתעלם מהשוליות של בל"ד וחד"ש במגרש הסורי, הודעת הגינוי שלהם להכרזת מדינות המפרץ הערבי על חזבאללה כארגון טרור, בתזמון הזה במיוחד, מעוררת הערצה.

דווקא עכשיו, כשחוק ההדחה מתבשל, כשתנועה פוליטית לגיטימית וחוקית מוצאת מחוץ לחוק, כשחוקי הנאמנות הלאום וההשתקה יוצאים לדרך, כשמוצאים להורג נערות עם מספריים, חוטפים גופות ועוצרים תינוקות, כשהמתנחלים הפכו למיינסטרים, כשספרי האזרחות מגדירה אותנו כטרוריסטים, כשעומדים לעקור שני כפרים ערבים בנגב וליישב יהודים במקומם, כשבתים נהרסים כל יום בשם המשילות, ואחרי שהח"כים בעצמם נצלבים כל שני וחמישי במבחני גינויים ונאמנות – דווקא באמצע ההיסטריה הזו, נציגינו בוחרים להיכנס לפינה הזו, ולוקחים לעצמם את הפריווילגיה לדחוף לדמוקרטיה הישראלית המתפוררת עוד אתגר שלא תעמוד בו. לזה נדרש אומץ!

> חד"ש ואסד: אולי די?

אי אפשר היה להסתפק בראיון בעמידה? הרשימה המשותפת (אכרם דרווישי / אקטיבסטילס)

אי אפשר היה להסתפק בראיון בעמידה? הרשימה המשותפת (אכרם דרווישי / אקטיבסטילס)

איפה ועדת המעקב?

אבל מבלי להיכנס לדיון בבוץ הסורי, שהפסקנו מזמן לחפש טהורים בתוכו, ומבלי להתייחס לעובדה המובהקת שמדינות שמייצרות ותומכות טרור אינן ראויות לחלק ציונים מוסריים, ושאין הרבה הבדל בין טיהור אתני ועריפת ראשים לבין חביות נפץ שנוחתות על שכונות ונשק כימי, כדי להביע את העמדה הזו אפשר היה להסתפק בהתייחסות תוך ראיון בעמידה של אחד מחברי או חברות הכנסת, מבלי להיגרר שוב לטרמינולוגיה של גינויים. אתם כבר לימודי ניסיון, זוהי כנסת שתתענג שבועיים על המילה "גינוי" על כל הטיותיה, ונצפה להצעות חוק יצירתיות בהמשך.

אם חד"ש ובל"ד רצו להצביע על הנורמליזציה החשודה בין סעודיה לישראל, למה קשה לתקוף את הברית הזו בין מדינת הח'ילאפה למדינה היהודית? הרי החיזורים אינם חדשים, והשיחות אף הגיעו להצעות של עסקאות נשק, וחוץ מתמיכת סעודיה בארגון הרצחני דאע"ש והתאווה שלה להצתת מלחמה סונית שיעית באזור, המגעים עם ישראל מכרסמים את ההשפעה הערבית בפתרון הסכסוך הפלסטיני ישראלי וסיום הכיבוש. סעודיה תגמול לישראל על חשבון הפלסטינים, לא במסגרת הסורית. התיאום הסעודי-ישראלי הוא סכנה לאזור ולעם הפלסטיני, ללא קשר להכרזה החלולה על חיזבאללה כארגון טרור.

מסיבה ידועה, נמנעתי מהטעות לייחס את הגינוי לרשימה המשותפת כולה, כי לא כולם שותפים לדעה הזו. האם זה ממקם את הרשימה האסלאמית ותע"ל, שלא השתתפו בהודעה, בציר של ישראל-סעודיה בקונפליקט הסורי? ואם כבר הזכרנו את המשותפת, האם לא מן הראוי שעמדות מסוג כזה בעלות אופי מדיני, שאמורות לייצג אותנו כחברה פלסטינית בישראל, יתקבלו תוך הסכמה מירבית בין נציגי הציבור הערבי? ובכלל, היות וזה נושא בעל זיקה לשייכות הלאומית שלנו לעולם הערבי, שישראל או הכנסת שלה לא חלק ממנו, למה שעמדות והצהרות כאלה לא תתקבלנה בוועדת המעקב בעלת האופי הייצוגי הלאומי, ולא במפלגות הפוליטיות המייצגות את הפן האזרחי?

המרוץ להדחה

לאחרונה קשה להסתיר את הפאניקה של הרחוב הערבי גם כן. גילויי הגזענות הקשים שמגיעים מראש הפירמידה עד האזרח הקטן בעפולה לא מותירים מקום לשלווה. החרדה נשמעת מהאנשים הפשוטים אשר הכי חשופים לסכנות – אם זה תקיפה באוטובוס, הריסת בתים או פיטורים מעבודה. התחושה היא שיש לשתוק עד שיעבור זעם. אני שומעת יותר אמירות שאפיינו את תקופת הממשל הצבאי: "תתכופף ותשרוד", "לא להפגין כי זה מכעיס אותם", "למה להרים דגל פלסטין?"

אנשים חוששים לשלומם עם כל גל של אינתיפאדה ומוכנים לוותר על זכויות חוקיות, עוד סוג של הפנמת היותנו אזרחים סוג ב' ופסיביות בפני הדיכוי. אותם אנשים חסרי חיבור או הבנה למהלכי ההנהגה בטח היו שמחים לצעדים מחושבים מצד מנהיגיהם, או לכל הפחות תיאום בינם לבין עצמם, לפני שזה קורה.

על הרקע הזה הודעת בל"ד וחד"ש היא למעשה מרוץ להדחה. רק בהקשר הזה הייתי מבינה את המהלך או המאמץ: רק אם זה נועד לבחון את הגדרות חוק ההדחה החדש ולהראות עד כמה החוק הזה מסוכן ואפילו ישים.

חוץ מזה אפילו נסראללה היה מקבל את זה בהבנה אם הייתם גונזים את ההודעה.

> סערת המורה המפוטר מבאקה מציפה את הנתק בין מנהיגי המפלגות לדור הצעיר

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf